Welke synth heeft het meest karakteristieke eigen geluid?

Her meest herkenbare moet toch haast dat van moog zijn, met name de bekendere mono’s. Zelfs mijn vrouw (voor wie vaak alles hetzelfde klinkt) pikt m er tussenuit... bij andere bakken lukt dat niet.

Dat zou kunnen. De Minimoog was de eerste synthesizer die ik kon herkennen (midden tachtiger jaren) zonder er een te hebben. Maar misschien is er geen eenduidig antwoord te geven. Een PPG Wave heeft ook een heel eigen karakter, dat in elk geluid doorklinkt.

Dat zou kunnen. De Minimoog was de eerste synthesizer die ik kon herkennen (midden tachtiger jaren) zonder er een te hebben. Maar misschien is er geen eenduidig antwoord te geven. Een PPG Wave heeft ook een heel eigen karakter, dat in elk geluid doorklinkt.

Kende ik nog niet - inderdaad een heel apart geluid.

Voor de fijnproevers en kenners op dit gebied is dat wellicht zo, maar als beginner klinkt mij heel veel toch als meer van hetzelfde in de oren. Daarom lijkt het mij handig om als eerste eens wat beter bekend te raken met de synth's die er door hun karakteristieke geluid uit springen. Dat geeft dan duidelijke oriëntatiepunten waarmee andere synth's vergeleken kunnen worden.

Dan gaat het dus eigenlijk niet om het 'meest karakterristieke geluid' maar meer om de verschillende karakters van synths en/of synthese methode.
Als je je daar in verdiept resulteert dat in een breed klank palette wat je in je muziek kunt gebruiken.

De meest karakterristieke synth zegt vrij weinig zonder de context.
Een knullig simpel geluid in de juiste context vs een complex geluid niet in context waarbij de eerste het meeste spreekt.

Beter nog is gewoon heel veel tijd in 1 te synth stoppen.
Door de ervaring leer je de sweet spots te vinden en hoor je meer de verschillende karakters van andere synths.

Just my 5c:)

@ flyweight

Mijn vraag was niets meer of minder dan een aanzetje voor een leuk topic waarin nu veel interessante "iconische" synth's langskomen. Daar luister ik dan m.b.v. YouTube weer naar, en zo steek ik veel op over wat er op dit gebied te koop ik. Mijn vraag heeft dus het gewenste effect, en dat vind ik nu ook het belangrijkste. Ik ben de leeftijd inmiddels gepasseerd waarin ik nog graag discussieerde om maar te kunnen discussiëren.

:beard: Zoek niet te veel achter mijn topic-vraag. ;)

De Mellotron M400 met z'n tape-sampling echt rete koel:

Ja da's ook echt een favoriet van mij, te gek!
Over karakter gesproken: wat ik wel een heel eigen sound vind hebben is een nieuwkomer, het is dat ie aan de prijs is maar echt super en misschien komt ie ooit wel bij mij te staan;

Laatst gewijzigd:
Omdat het een gameconsole is. Een van mijn wensen is er ooit MIDI-in aan te bakken.

Moet je een Sega Saturn (Japans model of gemod) + Saturn Music School of Saturn Music School 2 met MIDI interface kopen. Helaas maakt de bij de MIDI interface geleverde software gebruik van General MIDI PCM in plaats van FM...:frons:
Ik moet nog eens checken of bij het spelen van games met een MIDI soundtrack de interface dan ook werkende MIDI OUT heeft.

Ik vind bijna elke Roland synth (zeker diegene gemaakt in de jaren 80/90) de meest herkenbare en meest karakteristieke synth's ever. De TB-303's, de Juno's, de Jupiter's de SH- reeksen, de TR- reeksen, de Alpha juno's, JP-8000, de D-reeksen,... Denk dat Roland veel meer
karakteristieke legendarische instrumenten heeft gecreëerd dan alles wat er verder en ervoor ook maar is/was. Veel meer dan een Moog bvb.​

Vind de Fm synth's wel erg herkenbaar.Ook de D-50 is heel apart.

Nog eentje, de E-mu Morpheus. Er zijn geluiden die karakteristiek zijn voor deze synth. Heb eentje gehad, lang geleden. Mooi ding, maar niet echt allround, doet het vooral erg goed voor ambient e.d. Veel mogelijkheden om klanken te maken, maar het programmeren daarvan is een ramp. Een editor crashte om de haverklap, op een Windows PC, en die heb je wel nodig. Sindsdien zijn kennelijk betere editors verschenen, als ik online nu even rondkijk.

Back