Hoe oud is te oud?

Zojuist heb ik de harde schijf en nog een paar onderdelen van mijn kapotte PC overgezet in een andere kapotte computer die ik nog had staan, en dat lijkt te werken. De harde schijf wat dus niet kapot, maar waar het opstartprobleem dan wel in zat is onbekend. Eens zien of ik met de zo samengestelde computer weer verder kan...

Kijk aan, dat is goed nieuws. :) Ja, beter het spul dat kapot is laten staan en niet wegdoen. Met een beetje geluk heb je met twee kapotte computers inderdaad genoeg onderdelen om weer eentje samen te stellen die werkt.

Een nachtje slapen helpt ook. ;) Ik was zo gefixeerd op de harde schijf die naar ik dacht vervangen moest worden, dat het aanvankelijk niet in mij op kwam dat die zelfde harde schijf als die niet kapot was wel eens mijn redding kon zijn. Maar vandaag heb ik hem in de andere kapotte PC gezet die ik nog had staan. En vervolgens heb ik ook de batterij nog overgezet en de RAM-kaarten, en het ziet er naar uit dat ik nu weer een werkende PC heb. Ik hoop dat ik zo weer even vooruit kan.

Het gaat hier over computers. ;) En de vraag heeft geen objectief antwoord. Niettemin ben ik benieuwd hoe daar hier over gedacht wordt. Vandaag is mijn desktop bezweken, en vandaar dat deze vraag voor mij urgent geworden is.

Ik mis eigenlijk nog steeds over wat voor soort bak we 't hebben, en welke leeftijd 'ie heeft. 20 jaar oud? 10 jaar oud? 5 jaar oud? Pentium 4? Core 2 Duo? i3 of i5?

Voor 100 euro kun je op Tweakers makkelijk wel iets als een Dell Optiplex aanschaffen - https://tweakers.net/aanbod/ . Ik zou alleen wel even goed kijken naar het soort CPU. 100 euro is niet veel - voor ietsje meer moet je eigenlijk wel een i5 kunnen scoren met wellicht een SSD erbij en dat zou ik minimaal aanschaffen. Wellicht dat ze 'm ook zonder grafische kaart verkopen want een hoop van de systemen daar zijn voor games en aan een dikke GeForce heb je met audio niks, dus op die manier kun je misschien de prijs drukken.

Ik heb een aantal jaren geleden een Core 2 Duo bak gekocht en het is huilen qua snelheid als je sneller gewend bent. Maar - een kleine SSD brengt daar al superveel verandering in en 128 GB is genoeg voor je Windows op te zetten (maar niet je sample-libraries). Als je in deeltjes wil upgraden zou dat mijn eerste upgrade zijn.

Pc,s is een beetje geluk hebben. Zelf had een Core 2 Duo en een paar jaar geleden vond ik een Quad core. Stond naast de bak. Zat geen hd in en had problemen. Cpu over gezet in de Core 2 Duo. Zn ander half jaar gelden zag ik bij grofvuil een pc kast staan met sticker er op i7. Die gene die die zooi buiten zetten zij ,ja hij is echt defect. Echt hardware defect Hij had er verstand van zij die. Zonder hd. Maar wel 8 GB ram. Ff een gewone hd er in om te testen deed het prima. Later ff voor 35 een ssd gesteld. Heb nu prima pc voor 35 euro. Bij de kringloop staat echt bagger en is echt duur. Jammer genoeg kopen niet veel mensen een systeem kasten. Maar via mp is er echt wel iets te vinden voor 100 euro. Je zou een Core 2 Duo kunnen update naar Quad core. Quad core is op zich nog best redelijk cpu met 4 gb ram

Laatst gewijzigd:
[FONT=Liberation Serif, serif]Het ziet ernaar uit dat het nu weer werkt. Heb van twee kapotte PC's [/FONT][FONT=Liberation Serif, serif]één [/FONT][FONT=Liberation Serif, serif]werkende samengesteld. Dit is nu mijn systeem:[/FONT]

systeem.png

[FONT=Liberation Serif, serif]Het ziet ernaar uit dat het nu weer werkt. Heb van twee kapotte PC's [/FONT][FONT=Liberation Serif, serif]één [/FONT][FONT=Liberation Serif, serif]werkende samengesteld. Dit is nu mijn systeem:[/FONT]

Mocht je alsnog willen upgraden, dan is dat zowel nieuw als 2e hands mogelijk.

Bijv: voor 120euro zou je een AMD Athlon 3000g (3,5gHz dual core), Asus Prime 320mk, 4gb ram ddr4 kunnen kopen (nieuw met 3 jaar garantie)

Uiteraard hangt het ook af van je andere componenten en formaat case, ervan uitgaande dat voeding en case gebruikt kunnen worden, heb je dan voor dat bedrag denk ik best wel wat prestatie winst..... Mocht je dan bijv over 5 jaar weer willen upgraden dan gooi je er een AMD Rhyzen in

Als je nog even doorspaart vind je - als je wat zoekt - nu een Mac Pro 3.1 / 8-12core / met 24 - 64 Gig ram voor een schappelijke (vanaf) 350€.
Soortgelijk 4.1 of zelfs 5.1 gaan tot 750€ en dan zit je de komende 8 jaar nog gebeiteld. Want 5.1 draait laatste OS.
En het zal je verbazen wat zo een oude 'bakken' aankunnen. Leve 2de hands. Re-use !!

Mijn "Frankenstein-computer" doet het goed, en ik heb er nu weer alles op staan waar ik mee wil gaan werken. Op VCV-Rack na dan, want die doet het nu niet meer. Ik krijg de melding dat die de GLFW window niet kan openen, en dat die OpenGL 2.0 nodig heeft. Ik heb al oudere versies van VCV-Rack geprobeerd om te zien of die nog wel werken, maar dat geeft dezelfde foutmelding. Wat stelt dit voor? Zit in mijn andere oude computer misschien nog een grafische kaart die ik nodig heb?

Lees even dit. Citaat:

I just had a look at the Linux driver source.

According to that the 945 driver can do GL_ARB_multisample, but not occlusion queries. So the highest version you’ll get is OpenGL 1.4.

For OpenGL 2.1 you’d need at least a 965 (or a 946GZ).

Begrijp ik het goed dat de processor van mijn huidige moederbord OpenGL 2.0 niet aankan?

Nee, de grafische kaart, die Mesa DRI 945G. Als ik de discussie lees, dan grote kans dat deze maar tot OpenGL 1.4 kan.

Ik laat het maar zo, het werkt nu (voor de meeste programma's) weer, en als ik er nog weer verder aan ga sleutelen begeeft die het misschien wel definitief.

Ja, geen slecht idee. Een "Frankenstein" kan zich gaan keren tegen z'n maker, dat wil je niet... ;)

Helaas! Frankenstein schakelt nu op willekeurige momenten vanzelf uit. Moet er toch een andere desktop komen. ;{

Dat wordt nog wat want ik doe niet aan elektronisch betalen, en vandaag kon ik ook al geen cartridges voor mijn printer meer kopen. Dat ging daar wegens de Corona epidemie alleen via pinnen zodat ik onverrichterzake maar weer ben vertrokken.

Cash-only is op dit moment inderdaad lastig. Normaal gesproken betaal ik bijna alles ook met contant geld, maar het zijn nu andere tijden. Maar als je een tweedehands computer kunt vinden particulier, dat moet lukken om die cash te betalen, toch?

Probleem opgelost. Ik kan voorlopig weer vooruit. Met dank aan Chojin.

Back