onduidelijkheid omtrent de rechten van sample-cd's

MIDIoot

Inactief lid!
Ik heb geconstateerd dat er nogal wat onduidelijkheid is over de rechten van sample-cd's!
mede door aanleiding van deze thread.
Ik heb vervolgens de kleine lettertjes van een sample-cd gelezen en voor mij is het eigenlijk best wel duidelijk:
Here is a list explaining exactly what you can do with these sounds :
* You can use them in any type of music production, for example: making records, remixes, commercials, jingles, commissioned pieces, soundtracks for film, theatre, musicals, computergames and multimedia. * They can NOT be used for making music or sounds that will be licensed or sold as Library Music,Sound Clips, or other Sampling products. * The Individual Sounds cannot be used on their own as "music", background noises or Sound FXs in computer games, multimedia productions etc. They are only to be used as material for producing music. Per definition they are not music in themselves. * You cannot trade, resell, lend, rent, copy, duplicate, upload or download this product, or any of the sounds on it, to any database, BBS or server. In effect, any such action is piracy, is therefore illegal, and will be prosecuted to the fullest extent of the law. We will show no mercy with pirates when caught. * The single user license you purchase is non-transferable - this means you cannot sell any disks second hand. By the same logic you cannot use any sounds from second hand products legally in productions. * If you do not accept the terms of this license agreement, return the unopened package to the place of purchase for a full refund.
M.a.w. 2e hands sample-cd's kopen is geld weggooien, je heb GEEN licency om de samples te gebruiken.
Ook vindt ik het spijtig te constateren dat Synthforum niet consequent is wat betreft illegale software, omdat ik regelmatig 2e hands sample-cd's zie worden aangeboden/gevraagd op de marktplaats-afdeling van dit forum.
Maar goed, het is niet aan mij om het het beleid van dit forum te bepalen, ik wil het bij deze alleen ff onder de aandacht brengen.

Re: onduidelijkheid omtrent de rechten van sample-cd's

Origineel geplaatst door MIDIoot

Ook vindt ik het spijtig te constateren dat Synthforum niet consequent is wat betreft illegale software, omdat ik regelmatig 2e hands sample-cd's zie worden aangeboden/gevraagd op de marktplaats-afdeling van dit forum.
Maar goed, het is niet aan mij om het het beleid van dit forum te bepalen, ik wil het bij deze alleen ff onder de aandacht brengen.

Vallen samples tegenwoordig ook al onder de noemer "software" dan ?

Dit wist ik trouwens ook niet. Nu heb ik ook geen enkele sample-cd, maar ik moet zeggen dat ik deze voorwaarden op z'n zachts gezegd vreemd vind. Het komt imo ook totaal niet overeen met de voorwaarden die gesteld worden aan het gebruik van software. Als ik 2e-hands 'n prog koop, mag ik dat zeker wel gebruiken (ok, er zijn fabrikanten waarbij het moeilijk is om dan een update te krijgen, maar het is wel mogelijk).

Geldt dit voor alle sample-cd's ?

Vergeet overigens niet dat wat ze ook op die cd zetten, het altijd valt onder het Nederlandse recht. Dus mogelijk is niet alles wat ze willen voor hen in Nederland ook hard te maken. Zou me zomaar kunnen voorstellen dat het consumentenrecht in Nederland een doorverkoop-recht kent o.i.d.
De tekst die je citeert lijkt me een Amerikaanse shrink-wrap.
Iemand beter onderlegt daarin?

Hmm, lijkt mij erg sterk.

Zolang een originele cd niet individueel op naam hoeft geregistreerd te worden, gaan de rechten mee met de cd op de nieuwe koper.

voor roerende zaken geldt bezit als titel van eigendom, zelfs zonder kassabon: de 2dehands koper heeft/bezit het origineel en de rechten zijn toch vervat in de cds zelf en niet op de persoon?

anders moet die maatschappij telkens bewijzen dat de huidige bezitter niet de originele koper is etc...

Veiligheidshalve zou de 2dehandskoper dan ook beter de originele aankoopbon of de kassabon vragen van de verkoper, zodat elke discussie wordt uitgesloten.

Die restrictieve tekst in de originele post lijkt mij eerder een onderdeel van een slimme verkoopsstrategie.

My 2cents.

Ef

Of dit voor elke sample-cd geldt weet ik eigenlijk niet.
In hoeverre dit onder de Nederlandse wet hard te maken is weet ik ook niet.
Ik roep maar gewoon wat, in afwachting van reacties van personen die wel precies weten hoe de vork in de steel zit!
(daar is een forum ten slotte voor....,toch?)

Origineel geplaatst door smackos
Gebruik ze dan ook niet

Sample CD's zijn ECHT voor Losers
Bedankt voor je nuttige bijdrage weer aan deze discussie! :halleluja
Synthforum kan niet zonder jouw! :okdan:

vind het sowieso vaag

als je nou een sample van een sample-cd in een commerciële productie gebruikt: dit mag want je hebt m eerstehands

als je 'm nou verkoopt, dan heeft de 2e bezitter geen recht om de samples te gebruiken, maar dat valt sowieso niet te controleren...maar wordt de sample in de productie van de 1e koper dan niet met terugwerkende kracht illegaal, omdat 'ie de cd niet meer heeft en dus ook geen bewijs meer?

Re: Re: onduidelijkheid omtrent de rechten van sample-cd's

Re: Re: onduidelijkheid omtrent de rechten van sample-cd's

Origineel geplaatst door gemmetje
Vallen samples tegenwoordig ook al onder de noemer "software" dan ?
Alle ééntjes en nulletjes kun je in princiepe software noemen.
Origineel geplaatst door 6 trak
dan kun je je ook wel afvragen of presets in synths rechten hebben... ook zo'n prietpraat nutuulk...
Presets van synths mag je gewoon onbewerkt gebruiken,in geval van software alleen als geregistreerde gebruiker uiteraard!
Helemaal geen prietpraat als je beseft dat er daadwerkelijk rechtzaken worden gevoerd over auteursrechten!

Maar de opmerking van EternalFall klinkt wel logisch eigenlijk, zo had ik het nog niet bekeken!

Origineel geplaatst door Nightstorm
als je 'm nou verkoopt, dan heeft de 2e bezitter geen recht om de samples te gebruiken, maar dat valt sowieso niet te controleren...maar wordt de sample in de productie van de 1e koper dan niet met terugwerkende kracht illegaal, omdat 'ie de cd niet meer heeft en dus ook geen bewijs meer?
Precies, dit is waarschijlijk de reden waarom doorverkopen niet mag!
Mischien kan je het een beetje vergelijken met windows, die mag je ook niet op meer dan één pc geïnstalleerd hebben!
Maar het zal idd lastig te controleren zijn.

Iemand anders nog die weet hoe het precies zit?

Laatst gewijzigd:
Mijn nuttige bijdrage:
Ik vind 't belachelijk, als je 't orgineel in bezit hebt moet je 't gewoon legaal kunnen gebruiken.
Vind ze duur zat ervoor.

Sample-cd's voor losers? Dat vinnik echt onzin.
Dan kan je Romplers ook voor losers bestempelen. Die gebruiken wel geen CD's, maar wel 'gesamplede' geluiden als basis.

Maar nu gaat 't wel een beetje afdwalen..

hoeveel heb jij er dan ?

Re: Re: Re: onduidelijkheid omtrent de rechten van sample-cd's

Re: Re: Re: onduidelijkheid omtrent de rechten van sample-cd's

Alle ééntjes en nulletjes kun je in princiepe software noemen.

Dit is regelrechte onzin.
Dus alle data is ook software ? Muziek op een digitaal medium (bijv de cd) ook ?

is dat het zelfde dan?
een (gekochte) muziek cd kun je toch ook gewoon doorverkopen 2e hands? daar moet je het mee vergelijken...

in hun portomonee zeker...

Of samples nu wel of niet onder de categorie software geschaard moet worden is eigenlijk niet relevant!
Mijn vraag gaat over de licentie van samples.

En al worden er nog zoveel 2e hands sample-cd's hier of waar dan ook verhandeld, ik ga er echt niet van wakker liggen.
De enige reden waarom ik graag duidelijkheid zie over dit onderwerp is omdat het jammer zou zijn als je veel geld uitgeeft voor een licentie terwijl je in werkelijkheid die samples helemaal niet mag gebruiken.

Dat zou toch zonde zijn of niet, dan kun je beter met dat geld een goeie synth ofzo kopen!

en dan nog.. Hoe kunnen ze dat nu controleren?? Dat is toch onmogelijk! :confused: Begin er maar aan.. Die mannen zijn meer geld kwijt aan rechtzaken dan dat ze aan hun produkt verdienen. :D

Of ze het wel of niet kunnen controleren doet ook niet terzake!
Als ze het toch niet kunnen controleren kun je net zo goed....piiiiiiiiiieeeeeeeeep....Dat kost je geen rooie cent!
Nogmaals.....mijn vraag gaat over de licentie van 2e hands samples!
Iemand?

Laatst gewijzigd:
Back