onduidelijkheid omtrent de rechten van sample-cd's

Ik zou me er niet druk om maken, en gewoon die dingen tweedehands kopen, en gebruiken (Hoewel ik Smackos zijn mening in deze deel, maar ala, er zijn er ook die hele geinige dingen kunnen doen met die samples. Ik persoonlijk maak ze liever zelf).
Zoals al eerder gezegd: Wie of wat moet dat controleren? Zolang je je niet hoeft te regeristeren, kunnen ze je niks maken. Verder vind ik de in de eerste post aangehaalde "gebruiksvoorwaarden" van een dusdanig niveau dat ik de volgende reactie geheel en al opportuun vindt:

battleship.jpg

Als ik een sample CD gekocht zou hebben met die gebruiksvoorwaarden, dan had die dezelfde dag nog in mijn soulseek folder gestaan. :duivels:

Re: onduidelijkheid omtrent de rechten van sample-cd's

Origineel geplaatst door MIDIoot
Ook vindt ik het spijtig te constateren dat Synthforum niet consequent is wat betreft illegale software, omdat ik regelmatig 2e hands sample-cd's zie worden aangeboden/gevraagd op de marktplaats-afdeling van dit forum.

Of samples nu wel of niet onder de categorie software geschaard moet worden is eigenlijk niet relevant!

Als het toch niet relevant is, wat constateer je dan eigenlijk ?

:gaap: :doei:

Re: Re: onduidelijkheid omtrent de rechten van sample-cd's

Re: Re: onduidelijkheid omtrent de rechten van sample-cd's

Origineel geplaatst door gemmetje
Als het toch niet relevant is, wat constateer je dan eigenlijk ?

:gaap: :doei:
Maar gemmetje toch,
Ga je me nu wijzen op een mischien ongelukkig geformuleerde omschrijving van het onderwerp?
Het gaat toch om de inhoud?
Je snapt goed wat ik bedoel ;
Als de voorwaarden uit het citaat wat ik heb aangehaald ook de onder Nederlandse wet vallen, is 2e hands sample-cd's aanbieden op dit forum (wat ik dus geconstateerd heb) een illegale activiteit, net zo goed als illegale software aanbieden dat is.
In dat opzicht is het dus hetzelfde!

Re: Re: Re: onduidelijkheid omtrent de rechten van sample-cd's

Re: Re: Re: onduidelijkheid omtrent de rechten van sample-cd's

Ga je me nu wijzen op een mischien ongelukkig geformuleerde omschrijving van het onderwerp?

Nee, maar ik vond het erg veel lijken op "zeiken om het zeiken", zeker als je enkele posts later van een eerder stevig geplaatst statement zelf het argument onderuit trekt. indien dit niet het geval is, mijn excuses voor mijn enigzins botte reactie
Wat betreft vergelijking met software blijf ik bij m'n standpunt dat dat nergens over gaat.

Nu ben ik geen recht-o-loog, maar ik kan me eigenlijk amper voorstellen dat dergelijke voorwaarden ook maar ergens ter wereld stand zouden houden. Tevens is het zo dat SF een nl'se site is, en voorzover het te doen is om een website überhaupt onder "recht" te laten vallen, zal dat altijd het nl'se recht zijn. Dus is het niet illegaal om deze cd's hier aan te bieden.

Re: onduidelijkheid omtrent de rechten van sample-cd's

M.a.w. 2e hands sample-cd's kopen is geld weggooien, je heb GEEN licency om de samples te gebruiken.
Ook vindt ik het spijtig te constateren dat Synthforum niet consequent is wat betreft illegale software, omdat ik regelmatig 2e hands sample-cd's zie worden aangeboden/gevraagd op de marktplaats-afdeling van dit forum.
Maar goed, het is niet aan mij om het het beleid van dit forum te bepalen, ik wil het bij deze alleen ff onder de aandacht brengen.

Hè hè... wat een lekkere negatieve benadering weer...
Mag ik je erop wijzen dat heus niet altijd dezelfde licentievoorwaarden gelden voor elke sample cd?
En nog sterker, dat bovengenoemde licentie voorwaarden soms zelfs gelden voor bepaalde software synths?
Kortom, het blijft iets wat keer op keer per geval beoordeeld zal moeten worden; de ene keer zal het mogen, de andere keer niet.

Kom ik op het volgende: als Synthforum bieden we een gratis PRIKBORD dienst aan voor 2e hands spulletjes.
In principe zijn we geen partij in de verkoop transactie, en da's maar goed ook... :D
Het blijft de taak van de verkoper om de controleren dat de transactie legaal is, en ook tot op zekere hoogte voor de koper. Het enige wat wij, als prikbord, niet tolereren is het verhandelen van overduidelijk illegaal spul.

Als de bedoeling van jouw bericht is: Mensen, let op bij het kopen van 2e hands sample cd's... fine.
Maar zoals ik het lees, namelijk zout-op-slakken leggen v.w.b. de Markplaats sectie hier vind ik 't nogal flauw. :Z

Origineel geplaatst door gemmetje
zeker als je enkele posts later van een eerder stevig geplaatst statement zelf het argument onderuit trekt.
Dat klopt, ik mijn eigen statement redelijk bijgetrokken!
Op het moment van m'n eerste post leek de zaak vrij duidelijk voor mij, maar na verschillende reactie's( van o.a. EternalFall) begon ik te twijfelen. Vandaar dat ik graag gezien had dat personen met wat meer juridische kennis hier uitsluitsel over zouden kunnen geven.
Origineel geplaatst door Hanz
Hè hè... wat een lekkere negatieve benadering weer...
Het was helemaal niet negatief bedoeld.
Ik vind het jammer dat sommige personen geïrriteerd raken. Mijn excuses als ik het wat lomp geformuleerd heb.
Ik dacht toch dat ik het vrij duidelijk gemaakt had dat ik me niet met het beleid van dit forum wil bemoeien.
Ik wou alleen jullie mening, dat is alles.
Als de bedoeling van jouw bericht is: Mensen, let op bij het kopen van 2e hands sample cd's... fine.
Precies!
Maar zoals ik het lees, namelijk zout-op-slakken leggen
Fout gelezen! :D

Kan nu eindelijk iemand antwoord geven op de vraag of je samples-cd's 2e hands mag doorverkopen? :halleluja
Aan reacties van of je het persoonlijk wel of niet interresant vindt om samples te gebruiken, of dat je samples gebruiken voor losers vindt heb ik niks!

Rumour control :)

Er worden 2 dingen verward hier:

De materiele rechten ( de cd met de inhoud) enerzijds en de intellectuele rechten ( het "auteursrecht" als je het zo wil noemen).

De licentie is verbonden met het intellectueel recht.

Zolang de eerste koper met de speciale code op de cd, de licentie niet heeft gekocht van een bepaalde sample, blijft de gekochte cd vrij handelbaar, dus het kan zonder probleem gekocht en verkocht worden.

Maar van zodra de eerste koper bepaalde licenties heeft bekomen en betaald op basis van de cd die hij in de winkel heeft gekocht, ontstaat de splitsing: hij alleen heeft die licentie bekomen voor die bepaalde cd ( met code).

Als de volgende koper dan deze gelicencieerde cd koopt, kan hij op geen licenties meer verkrijgen, met die cd, maar moet hij zelf een nieuwe cd kopen.

Maw. de eerste eerste koper die de licentie heeft, kan alleen de cd (materieel recht) verkopen, maar niet de licentie ( intellectueel recht).

Maar meestal zal de oorspronkelijke koper als hij een licentie heeft gekocht, die cd niet verkopen, aangezien zijn licentie aan de code op die cd is verbonden.

Als hij dat toch doet, heeft hij eigenlijk een ongeldige koop afgesloten, aangezien hij de koper heeft verzwegen dat er geen licenties meer op kunnen verkregen worden.

Dus de kwestie is dan ook louter academisch: de kans is klein dat iemand een gelicencieerde cd verder verkoopt.

De maatschappij die de cds verkoopt zal natuurlijk iedereen willen wijsmaken, dat geen enkele cd kan verder verkocht worden, maar dat strookt volledig tegen de vrije handel natuurlijk.

Zoals ik hierboven al zei: deze clausule heeft eerder te maken met verkoopsstrategie, dan met " illegaliteit".

Conclusie: elke niet-gelicencieerde, originele sample cd kan vrij verhandeld worden.

Als de nieuwe koper dan met zijn originele 2dehandse cd, een licentie wil kopen op een welbepaalde sample, dan kan de maatschappij (Zero G, best service etc...) alleen maar vragen of hij een originele cd heeft ( misschien vragen ze ook de code), maar ze kunnen nooit vragen: ben jij de originele koper?

En wat als ze het vragen? Zegt de 2de koper: ja, moet de maatschappij dan beginnen te bewijzen dat hij dat niet is.

Stel je voor dat het een sample cd is van de jaren 80 ( vorige eeuw lol).

Dan zou elke winkel, de identiteitsgegevens van iedere koper moeten registreren, overmaken aan de maatschappij die de cd's uitbrengt enz...

Onbegonnen werk natuurlijk.

Het criterium is dan ook niet de volgorde van eigenaars, maar enkel de actuele eigenaar van een orginele cd, waarop eerder geen licentie werd genomen.

En nu verder met muziek maken :)

Ef

Laatst gewijzigd:
Kijk.....eindelijk een duidelijk antwoord, bedankt! :okdan:
Origineel geplaatst door EternalFall

Conclusie: elke niet-gelicencieerde, originele sample cd kan vrij verhandeld worden.

Als de nieuwe koper dan met zijn originele 2dehandse cd, een licentie wil kopen op een welbepaalde sample, dan kan de maatschappij (Zero G, best service etc...) alleen maar vragen of hij een originele cd heeft ( misschien vragen ze ook de code), maar ze kunnen nooit vragen: ben jij de originele koper?
Maar hoe zit dat precies met die licentie dan?
Moet je als 1e koper van een cd ook nog eens appart een licentie kopen om een sample daarvan te mogen gebruiken?

En als je dus als 1e koper je sample-cd registreert met een code, jouw adres, e-mail etc, kun je hem niet meer doorverkopen?

Kijk.....eindelijk een duidelijk antwoord, bedankt! :okdan:

Maar hoe zit dat precies met die licentie dan?
Moet je als 1e koper van een cd ook nog eens appart een licentie kopen om een sample daarvan te mogen gebruiken?

En als je dus als 1e koper je sample-cd registreert met een code, jouw adres, e-mail etc, kun je hem niet meer doorverkopen?

Als een sample cd vereist om hem met produktcode online te registreren op jou naam dan gaat het niet meer om het feit dat je de licentie betaald (want dat hoeft vaak niet), maar puur om registratie. Op die manier kun je dus de originele cd verkopen, maar mag de koper hem dus niet licenceren (al meerdere keren uitgelegd in deze thread volgens mij), en heeft hij in principe zijn geld weg gegooid.

Maar tegenwoordig word dat probleem al omzeild door complete vst romplers te maken waarin alle samples zitten zodat je nooit om de registratie heen kan.

Maar laten we wel wezen als je nu een sample cd hebt met vintage sounds uit vintage synths of losse drumsamples, of single shots van traditionele instrumenten......niemand zal in een track herkennen of die wel of niet van een sample cd afkomen. Het geld denk ik voornamelijk om de sample cd's die vol staan met loops !

ik denk dat de "onduidelijkheid" wel meevalt.

de text op de cd hoes is zo bedoeld, dat het niet is toegestaan dat je zelf een sample cd gaat samenstellen met bestaande samples - dus; samples gebruiken in muziek - ja, samples jatten om zelf een sample cd te produceren - nee.

klinkt wel redelijk vindt ik, vooral als je ziet hoeveel "hobby sample makers" tegenwoordig bezig zijn hun gejatte spul op ebay te verkopen.

geen zorgen maken, als je serieus bezig bent; alle andere moeten gaan oppassen.

Back