Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik denk dankzij:Wat betreft dit genre, het heeft niet echt veel met de muziek zelf te maken, denk ik. Het gaat misschien meer om de teksten en de onderwerpen die aan bod komen wat de liefhebbers aanspreekt. Een soort van "volksgedichten" op eenvoudige muziek die inderdaad veel hetzelfde klinkt, zodat het ook gemakkelijk is mee te zingen. Het voorziet in een behoefte, kennelijk.
Een enkel nummer blijft in je geheugen plakken, dit is bijvoorbeeld echt een klassieker.![]()
Ik wil niet pretentieus klinken.Maar door mijn klassieke opleiding kan ik zo mee in alle genres.Dus wat kan ik niet is iets anders dan wat ken ik niet.
Maar zonder grappen, ik ben het niet met je eens. Om een genre echt goed te doen moet je het voelen. Dat zie je ook bij coverbands, vaak Conservatorium geschoold. Elke noot klopt, maar het raakt niet. Zingen ze een liedje van hunzelf, dan voel je het opeens wel. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.Dat ben ik niet met je eens. Echte klassiekers zijn wel echt goed. Er is ook veel 13-in-een-dozijn-muziek te horen, maar dat verdwijnt dan weer.
Wat mij opvalt is dat veel artiesten matige liedjes fantastisch presenteren. Geweldig gezongen en tot in perfectie geproduceerd. Dan lijkt het even wat, maar uiteindelijk prik je er toch doorheen. Hoewel... de meeste Sky Radio-luisteraars zal het een worst zijn![]()
Weet je wat echt niet kan? Cheesy en Hall & Oates in een zin noemen. Dat is steengoede muziek!![]()
Eens youtube bekijken. Staan vrij veel metal tutorials. Met de gratis amplesound gitaar en overdrive pedaaltjes kom je al een heel end.
Count me in als je een collabje wil doen

Patser!Maar zonder grappen, ik ben het niet met je eens. Om een genre echt goed te doen moet je het voelen. Dat zie je ook bij coverbands, vaak Conservatorium geschoold. Elke noot klopt, maar het raakt niet. Zingen ze een liedje van hunzelf, dan voel je het opeens wel. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Nee, hoor. Gewoon verstand op 0 en wat maken. De meeste klassiekers zijn gewoon in een paar uurtjes gemaakt. Zie ook ->> https://www.youtube.com/c/muzikxpress/videos
Daar ga je al, want wat is goed?Ik keek van de week naar TROS Muziekfeest op het plein. Dat gaat van Jannes naar John de Bever en van Marianne Weber naar Gerard Joling. Het klinkt allemaal hetzelfde en ik kijk mijn ogen uit. Maar die pleinen staan stampvol. Dus ergens zal toch wel iets goed zijn?
Ik houd zelf van 'knappe' complexe muziek. Maar ik vind het ook waanzinnig knap als iemand met 3 akkoorden een fantastisch liedje maakt. En ik maak mezelf wijs dat ik hoor of iets uit het hart komt. Daarom vind ik volksmuziek bijna altijd vervelend. Dat is een productje. Maar kennelijk denken volksstammen daar anders over.
Nightstorm
Harrie Bannink (die is van heel lang geleden) zei ooit dat hij gewoon de muziek volgt. "Gewoon goed luisteren en dan kom je vanzelf ergens." Ik snap wel wat hij bedoelt. Als ik iets een kant op probeer te duwen lukt dat ook nooit. En als ik merk dat mijn muziek niet lukt stop ik alltijd direct. Dat is niet de bedoeling van een hobby.![]()
bombario ik snap nu waarom je iron kiest.![]()

Prachtig gitaarwerk!luister even naar de akkoorden die hier gespeeld worden, voorlopig heb ik zoiets nog niet gemaakt, je kan er op neerkijken maar dit getuigt wel van goed schrijversschap vind ik;

Prachtig gitaarwerk!
Vette track zeg!
Dat is wel weer zo.
Dergelijke stijlen zijn wel lastig trouwens om helemaal in je eentje te maken.
True. En dan is het ook nog de vraag welke type “metal”. Ik ben opgegroeid met sepultura, morbid angel, slayer en trashmetal. De riffs die ik maak liggen in die lijn. Morbid angel is trouwens enorm melodieus nu ik er aan terug denk. Ik ben zo-even ook weer eens achter de muziekdoos gaan zitten. Metal of rock is het toch net-niet zonder lyrics. Toch maar eens een vt3/4 gaan scoren en eens bekijken hoe of wat. Voor dat genre hoef je gelukkig niet te kunnen zingen.![]()

True. En dan is het ook nog de vraag welke type “metal”. Ik ben opgegroeid met sepultura, morbid angel, slayer en trashmetal. De riffs die ik maak liggen in die lijn. Morbid angel is trouwens enorm melodieus nu ik er aan terug denk. Ik ben zo-even ook weer eens achter de muziekdoos gaan zitten. Metal of rock is het toch net-niet zonder lyrics. Toch maar eens een vt3/4 gaan scoren en eens bekijken hoe of wat. Voor dat genre hoef je gelukkig niet te kunnen zingen.![]()
Een goede grunt/growl is even lastig te leren als "normaal" zingen, dus dat dat makkelijker zou zijn onderschrijf ik niet. Heeft mij ook wat jaren gekost om dat te kunnen zonder mijn stembanden te slopen...![]()

Langzamere metal is wat beter te doen dan thrash. Maar je hoort het uiteidelijk toch vrij snel of het geprogrammeerd is of echt ingespeeld. Om de patronen die een Pete Sandoval of Dave Lombardo spelen te imiteren moet je zelf al een behoorlijk behepte drummer zijn. Je hoort bij een éénmansband dat er bepaalde instrumenten minder vaardig (of saai) ingespeeld zijn. Met verschillende muzikanten heeft iedereen een specialiteit. Als je alles zelf doet kun je waarschijnlijk 1 kunstje goed en de rest meestal minder.
En je hoeft misschien niet te kunnen zingen maar je moet wel wat anders met je stem kunnen. Vaak staat of valt het in deze genres ook met de zang, althans in mijn optiek. Een goede grunt/growl is even lastig te leren als "normaal" zingen, dus dat dat makkelijker zou zijn onderschrijf ik niet. Heeft mij ook wat jaren gekost om dat te kunnen zonder mijn stembanden te slopen...![]()
... Vocoded/processed is makkelijker ...