Revolutionaire misbaksels gezocht

ok ik slaap er nog een nachtje over, maar het is best een leuk ding.

Ja, dat is het ook. Maar ik vraag me af of het voor jou echt iets zou toevoegen. Ik denk dat je alles (en nog veel meer) kunt doen in jouw studio met de software die je gebruikt. Of je moet iets zoeken om mee te spelen wanneer je niet in je studio bent. De reden dat ik 'm heb gekocht is uit nieuwsgierigheid om het te vergelijken met de 96, maar ook om te bekijken of het als basis kan dienen voor een hele eenvoudige live-setup (je moet vooruit denken ;) ).

Goed, dit nog even over de ARQ, nu weer on-topic. :smeris:

Ik weet er nog wel een paar:

Oval (digital handpan); helaas heb ik zelf meegedaan aan deze kickstarter. Het idee was fantastisch maar de uitvoering (en dus het uiteindelijke product) heel slecht.
Bovendien heeft een groot gedeelte van de backers wel betaald, maar nooit iets ontvangen vanwege de plotselinge failliet verklaring van de makers. https://www.kickstarter.com/projects/2101519704/oval-the-first-digital-handpan

Korg Volca Nu-Bass;Er was al een Volca Bass, maar deze Nu-Bass zou, dankzij de ingebouwde vacuum tube technologie, veel rauwer en ruiger klinken. Uiteindelijk bleek dat allemaal wel mee te vallen en voldeed ie niet aan de gestelde verwachtingen. De Nu-bass was ook nog eens duurder dan de originele, die (nu ook) nog steeds te koop was (is).

Roland/Reon Driftbox-R;Deze desktop heeft geen uitstraling, geen MIDI aansluiting, de sound is heel 'meh' en bij lancering was ie al veeeel te duur vergeleken met vergelijkbare synths.
https://www.synthtopia.com/content/...x-r-limited-analog-synthesizer-now-available/

Ik ben bang dat het nog wel erger kan dan een nieuw soort house. Je kan nu met makkelijke software voorgeprogrammeerde trap beats voorzien van ge-autotunede vocals, leuk van die rare stemmetjes, en iedereen kan zingen. Doet het goed op youtube. Je kan een rare tekst maken over de wiskunde-leraar en het klinkt met minimale moeite als wat er ook op de radio draait Misschien is dus autotune wel de nieuwe gadget die je zoekt? Maar waarschijnlijk loop ik al weer een jaar of 4 achter en is er al lang weer wat anders.

Probleem is dat wij dat allemaal waardeloos vinden "dat is geen echte muziek", net zoals klassieke muziek liefhebbers rock waardeloos vonden en oude rockers house waardeloos vonden. Het past niet in ons referentiekader dus we herkennen het niet als "the next big thing"

Nou ja, Autotune is wel een maniertje geworden om vocals een bepaalde sound te geven ipv het corrigeren van de zanglijn waar het eigenlijk voor bedoeld is dus wat dat betreft is het zeker iets wat op een manier gebruikt wordt waar het in eerste instantie niet voor bedoeld was.
En misschien vinden wij het geen "echte muziek", ikzelf vind het niet meer dan een aardige truc, een soort populair sausje wat je erin gooit en daardoor aanslaat bij een bepaalde doelgroep maar daar zitten de artiesten niet mee die er gewoon hits mee scoren.
En da's jammer want op zich vindt ik Autotune als het in beperkte mate ingezet wordt in sommige tracks best een leuk effect maar door het zo massaal te mis/gebruiken wordt het zoiets als een reclame die je al heel wat keren hebt gezien.
Of misschien wordt ik gewoon wel oud terwijl ik denk nog heel goed bezig te zijn haha. :D

Het valt op dat best veel van de misbaksels die we nu hebben gezien ronde vormen hebben. Als ontwerper/fabrikant kun je beter alles wat rond is maar beter vermijden?

OK - deze misbaksels hebben we nu:

Zoom ARQ Aero RhythmTrak

Yamaha Tenori-on

Casio Xw-pd1

Roland D-2

Artiphon Orba

Pocket Operators van Teenage Engineering

Digitech Timebender

Oval (digital handpan)

Korg Volca Nu-Bass

Roland/Reon Driftbox

Otamatone

De drietrapsraker is daarmee gelanceerd, en de eerste trap heeft zijn taak verricht. De tweede trap van de raket bestaat uit het vergaren van ideeën om deze mislukte gear op een onbedoelde wijze te bespelen, maar zodanig er toch interessante geluiden uit komen.

Hé. ik heb ook ronde vormen, ik voel me persoonlijk gekwetst door deze opmerking!

#RFM

(Round Forms Matter, voel je je nu beter? :))

En rond is vaak beter, maar toch:

Bij enkele kan je mss met circuit bending nog iets leuks bereiken?

Je hebt toch een D-2? Leef je uit! :D
Ik zie wel wat in de Otamatone, al is het iets meer dan circuit-benden. Het ding is een controller dat een geluidje geeft. Een stukje elektronica erachter om dat geluid te bewerken (niet te moeilijk, mss simpele wavefolder, plus een filtertje, oid) omdat en je hebt al aardig meer variatie. Daar weer een goedkoop Behringer-pedaaltje erachter voor een beetje reverb, en het is een stuk bruikbaarder. Jammer dat de grotere versie behoorlijk duurder is dan de gewone, maar ook met die gewone zou je mss best iets aardig kunnen doen. :eureka:

Als eigenaar van 2 otamatones wens ik dat deze van het lijstje hierboven gehaald wordt ............ mot niet gekker worden :D
Deze is in Japan en omringende landen bijna op elke straathoek wel te koop, en ik had ooit al eens ergens gelezen dat ze ooit de miljoen exemplaren al verkocht hadden.
Dus aardig populair , en ook al een hele tijd te koop bij bol of thomann voor wie er ook ééntje wil hebben [ ik heb nog de echte Japanse import] ;)
https://otamatone.jp/
Dus geen "misbaksel" !!!
Misschien is het in de westerse wereld wat onbekend.

Benden is bij de otamatone niet echt nodig, omdat de bek ook al als klankfilter gebruikt kan worden.
Misschien met een mic opnemen en dan door externe fx laten gaan ?

Hé. ik heb ook ronde vormen, ik voel me persoonlijk gekwetst door deze opmerking!

Ik vind (deel)verzamelingen ook lastig. Er staat veel. Niet alle. En zolang je je patchkabels(s) kan blijven zien, is het (nog) niet problematisch. :okdan:

Otamatone. Ik vind het leuk klinken. Het woord. Zijn ze er ook in het rood? Tomatotone?

Benden is bij de otamatone niet echt nodig, omdat de bek ook al als klankfilter gebruikt kan worden.
Misschien met een mic opnemen en dan door externe fx laten gaan ?

Vond na m'n post nog deze video, het zit best leuk in elkaar, ook met de bek als filter. Een beetje reverb zal het geluid wat veraangenamen, denk ik. :)

Heb je de "gewone", of de wat grotere uitvoering? Is de "gewone" dan groot genoeg om redelijk te kunnen bespelen, want die lijkt me wat klein.

Neem de grote versie als je er één wilt.
Het liefst ook nog de luxe versie die nog wat groter is .. maar dan zit je al behoorlijk aan de prijs [ en moeilijker te vinden via de reguliere weg]

Back