Revolutionaire misbaksels gezocht

Lijst van misbaksels:

Zoom ARQ Aero RhythmTrak

Yamaha Tenori-on

Casio Xw-pd1

Roland D-2

Artiphon Orba

Digitech Timebender

Oval (digital handpan)

Korg Volca Nu-Bass

Roland/Reon Driftbox

Waldorf Rocket

Kawai GB1

Korg PSS 60

Tijd om voorzichtig wat te gaan nadenken over interessante onbedoelde manieren om de genomineerde misbaksels te bespelen. Al genoemd is:

- Circuitbending.

Verder zou je nog kunnen denken aan de toepassing van:

- Externe elektromagnetische velden om de werking van de circuits te beïnvloeden.
- Random instellingen van knoppen om bruikbare aparte geluiden te ontdekken.
- Opzettelijke afwijking van de handleiding.

Ik denk bij dit topic gelijk aan de tempest. Verkocht als analoge drumcomputer. Verwachting is een soort 808++, dikke kicks, knisperende hihats etc. Maar het is eigenlijk meer een lofi machine. Alles klinkt lofi/gruizig, de envelopes zijn beetje losjes en inconsistent, de ingebakken samples lofi, de digitale oscs hebben veel hiss. Dit is allemaal niet fijn als je verwacht hifi techno oid te maken. Maar het is fantastisch voor lofi/glitch/ambient etc. Hier wel een leuk voorbeeld: https://youtu.be/HSqXXt5qSsM

De prijzen zijn weer omhoog aan het gaan, mensen beginnen de nadelen juist te omarmen. Allemaal tekenen van een toekomstige klassieker :)
Zou er zelf toch ook best wel weer eentje willen nadat ik jaren geleden het ding afgedaan had als slecht.

Mijn dag is gemaakt :D:okdan:

Hehe. :D

Tijd om voorzichtig wat te gaan nadenken over interessante onbedoelde manieren om de genomineerde misbaksels te bespelen. Al genoemd is:

- Circuitbending.

Verder zou je nog kunnen denken aan de toepassing van:

- Externe elektromagnetische velden om de werking van de circuits te beïnvloeden.
- Random instellingen van knoppen om bruikbare aparte geluiden te ontdekken.
- Opzettelijke afwijking van de handleiding.

Nog eentje, wat in sommige gevallen tenminste een theoretische mogelijkheid is: het hacken van de firmware. Soms lukt het in de praktijk, er is bijvoorbeeld firmware geschreven voor de MicroFeak zodat je wavetables kunt veranderen of vervangen. Het bricken van het apparaat lijkt me wel een risico, als het fout gaat.

Ah, met de Volca Sample doen ze dat dus ook. Even gezocht op GS, daar werd eerder geschreven dat het niet mogelijk was om deze niet-officiële firmware legaal te distribueren (verboden door Korg), maar het is nu vrij te downloaden, zie hier.

Nog een manier: gebruik maken van in- en uitschakelgeluiden (als die er zijn), of anders in het circuit (op plaatsen waar dat kan zonder het apparaat te vernielen) extra schakelaars aanbrengen om het apparaat daarmee op een onbedoelde wijze te kunnen bespelen.

We zitten nu wel met een praktisch probleem: wie heeft een genoemd misbaksel van de lijst in zijn/haar bezit, en wil daar mee experimenteren (met mogelijk fatale gevolgen voor het betreffende apparaat)?

We zitten nu wel met een praktisch probleem: wie heeft een genoemd misbaksel van de lijst in zijn/haar bezit, en wil daar mee experimenteren (met mogelijk fatale gevolgen voor het betreffende apparaat)?

Heb zowel de 48 en 96 van de Zoom ARQ, experimenteren kan, maar een mogelijke fatale afloop is wel een dingetje, ja. Jammer dat die Otamatone niet meer op de lijst staat, wat dat betreft.

Wat je zou kunnen doen is een topic over experimenten met de Otamatone afsplitsen. Dat zou op zich ook interessant zijn, maar wel wat minder spectaculair omdat de Otamatone nu eenmaal ook zonder onbedoelde toepassingen al een succes is.

Wat je zou kunnen doen is een topic over experimenten met de Otamatone afsplitsen. Dat zou op zich ook interessant zijn, maar wel wat minder spectaculair omdat de Otamatone nu eenmaal ook zonder onbedoelde toepassingen al een succes is.

Heb vooral interesse aan dat Velostat wat bij de Otamatone gebruikt is. Maar ik kom alleen vierkante stukjes tegen van ca. 28x28cm, wat gemakkelijk te verkrijgen is. Zou graag een wat langere strip willen proberen, van 60-70cm ofzo.

Bytebeat is een aardig voorbeeld van een uit computergeluidjes geboren muziekgenre. Zie: https://arxiv.org/abs/1112.1368

het hoort hier niet thuis, maar ik test een module (software module voor een soft modular) die op bytebeats gebaseerd is, maar veel uitgebreider is, in de zin, meer funktionaliteit, het blijft een digitale oscillator, maar werkt wel louter of vrijwel louter op formules.
dus mét aliasing... maar gebruik van operators, etc. arrays, etc. de T natuurlik, maar meerdere "T"'s. (ik wist dat je dit ergens had geschreven, was vergeten waar..). en de mogelikheid om meerdere waveforms te maken, maar al dat hoeft niet, het blijven formules.

ON TOPIC weer.

Was een van de eenvoudigste grooveboxes die ik gehad heb.

Dat is zijn punt..... Dat het niet alleen maar een groovebox is, maar nog meer, soort van synth is. Maar ook dat het produkt nog niet af was toen het werd uitgebracht, waardoor mensen hem al snel weer wegdeden.

Back