EvilCarrot
Stamgast
Graag gedaan. Vooral het woord "wonkiness" (hoe zou dat in het Japans klinken) vind ik mooi. En de filosofie dat wonkiness vooral niet gerepareerd dient te worden.
Wonkinessu?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Graag gedaan. Vooral het woord "wonkiness" (hoe zou dat in het Japans klinken) vind ik mooi. En de filosofie dat wonkiness vooral niet gerepareerd dient te worden.

Mijn dag is gemaakt![]()

Tijd om voorzichtig wat te gaan nadenken over interessante onbedoelde manieren om de genomineerde misbaksels te bespelen. Al genoemd is:
- Circuitbending.
Verder zou je nog kunnen denken aan de toepassing van:
- Externe elektromagnetische velden om de werking van de circuits te beïnvloeden.
- Random instellingen van knoppen om bruikbare aparte geluiden te ontdekken.
- Opzettelijke afwijking van de handleiding.
Nog eentje, wat in sommige gevallen tenminste een theoretische mogelijkheid is: het hacken van de firmware. Soms lukt het in de praktijk, er is bijvoorbeeld firmware geschreven voor de MicroFeak zodat je wavetables kunt veranderen of vervangen. Het bricken van het apparaat lijkt me wel een risico, als het fout gaat.
Dit is allemaal niet fijn als je verwacht hifi techno oid te maken. Maar het is fantastisch voor lofi/glitch/ambient etc.
We zitten nu wel met een praktisch probleem: wie heeft een genoemd misbaksel van de lijst in zijn/haar bezit, en wil daar mee experimenteren (met mogelijk fatale gevolgen voor het betreffende apparaat)?
Wat je zou kunnen doen is een topic over experimenten met de Otamatone afsplitsen. Dat zou op zich ook interessant zijn, maar wel wat minder spectaculair omdat de Otamatone nu eenmaal ook zonder onbedoelde toepassingen al een succes is.
Bytebeat is een aardig voorbeeld van een uit computergeluidjes geboren muziekgenre. Zie: https://arxiv.org/abs/1112.1368
Wellicht geen misbaksel maar ik heb nooit meer iets gehoord van ReacTable.
https://www.youtube.com/watch?v=Mgy1S8qymx0
Was een van de eenvoudigste grooveboxes die ik gehad heb.