Hoe ver moet je gaan!?

Kaos

Nieuwkomer
Als ik zo nu en dan eens de berichten lees op dit forum is er 1 vraag die altijd opnieuw bij me opkomt en daarom wil ik t er eens met jullie over hebben;

Je wilt natuurlijk je eigen sound als je een nummer gaat produceren.... gevolg; je gaat je verdiepen in synthese technieken.
maar hoe ver moet je nou gaan zeg....ik kan wel veel tijd gaan stoppen in het maken van een eigen preset terwijl ik er precies t zelfde geluid uit krijg als dat ik een bestaande preset goed edit...(wat veel tijd scheelt) naar mijn inziens doet dit niks af aan de originaliteit van mijn nummer, omdat dit vooral terugkomt in originaliteit van arrangement en kwaliteit van afmixen

t uiteindelijke doel blijft muziek maken....een violiste heeft ook niet als doel om haar eigen snaren te maken. Ik vraag jullie dan ook om jullie mening te geven hierover

Dennis

Er zitten vele types op dit forum... muzikanten, sound designers, producers, etc. Ieder gebruikt synths voor een ander doel. Een sound designer gaat niet zo snel een nummer maken, maar wil een nieuw/uniek geluid gaan maken. De muzikant zal eerder geneigd zijn om presets te gebruiken; hij hoeft niet per sé met nieuwe/unieke geluiden te komen.

Ik hoor zelf bij de laatste groep mensen. Ik maak graag muziek, en maak daarbij gebruik van synthesizers omdat ik daarmee een grotere vrijheid heb om geluiden/sferen te maken. Ik schaam me er niet voor om presets te gebruiken, maar meestal wil ik toch het een en ander aan een preset veranderen zodat het ik het geheel past.

voor mij is een preset editen om 'm naar je hand te zetten even geldig als een patch van 0 bouwen. zo leer je 't trouwens ook makkelijker naar mijn idee. het heeft een hele tijd geduurd maar ben nu op t stadium dat ik goed begin te weten wat ik aan een patch moet toevoegen/veranderen om een bepaalde sound te krijgen. en dat had zonder presets editen wrschnlk nooit gebeurd, ook al omdat je daarmee ideeën krijgt over wat voor geluiden er zoal uit synth van je kunnen komen. ik heb dus geen probleem met ge-edit-e presets.

waar ik wel bedenkelijk vind is gewoon de presets ongewijzigd gebruiken. even voor de duidelijkheid: het gebeurt mij wel dat ik s gewoon een preset gebruik omdat ie nu net wil passen, maar dat is meer uitzondering dan regel. wat mij erg stoort is bv. dat ik een opname van een live-set van Aeox&Bill Youngman gewoon één voor één de presets van mn microkorg hoor voorbij komen... dat vind ik zeer bedenkelijk. ook al omdat je dan zeker weet dat een paar duizend andere would-be-producers als jezelf precies dezelfde sound gebruiken omdat ze ook te lui waren om er een eigen smaakje aan te geven.

Zoals Divi ook al zegt: door met presets aan de gang te gaan leer je sneller inzicht te krijgen over: "HOe maak ik nu zo'n geluid?"

Zelf ben ik de laatste tijd weer veel bezig met het maken van aparte geluiden, vanaf 0. Dit vind ik leuk en minstens net zo boeiend als het maken van muziek. Het komt ook wel door het feit dat ik de laatste tijd wat minder inspiratie heb (met name om een leuk beginnende track ook leuk af te maken). Hierdoor ga ik me weer wat meer in mijn kastjes verdiepen.
En hoever moet je gaan, tja, dat verschilt per persoon. De een is erg tevreden met zijn track gemaakt met alleen maar (gewijzigde) presets. De ander is alleen tevreden als de track bestaat uit alleen maar zelf gemaakte geluiden.

Voor mij geldt eigenlijk beide een beetje. Voor tapijtjes en achtergrond sfeertjes gebruik ik vaak presets, maar soms wil ik juist mijn eigen geluid creeren.

Een ding is zeker: Doe gewoon wat je het leukste vind. Het per slot van rekening "je hobby" (bij enkele nogal uit de kluiten gewassen hobby, maar toch :okdan: )

een goed en origineel gesyntheseerd geluid is wel degelijk belangrijk en zou de basis moeten zijn voor inspiratie...
je bespeelt immers het geluid direct op je synth (of via je master keyboard). dit heeft uiteraard een hele andere uitwerking dan dat je een geluid gaat opnoiken met je mixer...

er zitten hier zelfs mensen op het forum die meer plezier beleven aan het alleen maken van sounds dan er ook daadwerkelijk muziek mee te maken... ik zal verder geen namen noemen... 8)

Laatst gewijzigd:
Re: Hoe ver moet je gaan!?

Origineel geplaatst door Kaos
Als ik zo nu en dan eens de berichten lees op dit forum is er 1 vraag die altijd opnieuw bij me opkomt en daarom wil ik t er eens met jullie over hebben;
Bij mij is die vraag : "Waarom kunnen mensen nooit eens een fatsoenlijke filenaam of id3 tag gebruiken? En wat is het nut van [Track] er voor zetten in het forum dat al "Tracks" heet?"

Je wilt natuurlijk je eigen sound als je een nummer gaat produceren.... gevolg; je gaat je verdiepen in synthese technieken.
Even ho. Je eigen sound is meer dan dat alleen. Tel productie, compositie en arrangement er maar bij als technieken. Uberhaupt vind ik het wel gezond om te weten waar je mee bezig bent in plaats van maar gewoon wat aan de knopjes te klooien; zo koop je namelijk niet alleen maar een synth voor de vette presets maar leer je er ook mee omgaan. Voor een auto heb je een rijbewijs nodig, voor een synthesizer zou het helpen (okee, je rijd er geen mensen mee dood) als je weet wat wat ongeveer doet.

maar hoe ver moet je nou gaan zeg....ik kan wel veel tijd gaan stoppen in het maken van een eigen preset terwijl ik er precies t zelfde geluid uit krijg als dat ik een bestaande preset goed edit...(wat veel tijd scheelt) naar mijn inziens doet dit niks af aan de originaliteit van mijn nummer, omdat dit vooral terugkomt in originaliteit van arrangement en kwaliteit van afmixen
Juist :). Niemand verplicht je om alles van scratch af te gebruiken. Het is alleen zo dat met de vele softsynths en de grote patchgeheugens die mee worden geleverd (zie ook de Virus TI - dat zijn even mooi 2560 presets!) het steeds aantrekkelijker wordt om gewoon niks met de synth te doen en te teren op andermans kunst.

Op zich niet zo erg, ware het niet dat jij niet de enige bent die dat kan of doet. Met andere woorden, als iets cool klinkt op een apparaat dat jij hebt en dat zat er in de fabriek al in, dan heb je misschien de pech dat iemand anders net iets eerder met een release kwam. Zie Marco V's "Godd" en Rank 1 - "Sensation 2003 Anthem" - 2 Virus presets zo uit de doos. Die gaat vrijwel niemand hier meer gebruiken tenzij ze aangepast zijn. Supersaws, die maken wat minder uit omdat daar over het algemeen wat meer aan getweakt wordt.

t uiteindelijke doel blijft muziek maken....een violiste heeft ook niet als doel om haar eigen snaren te maken. Ik vraag jullie dan ook om jullie mening te geven hierover
Bij een viool heb je dan ook geen presets ;). De vergelijking gaat ook een beetje mank omdat wij niet onze eigen oscillators moeten solderen ;).

Sounddesign op SF wil zeggen : "je begrijpt je apparaat en je bent bereid niet de makkelijkste weg te nemen".

Re: Re: Hoe ver moet je gaan!?

Re: Re: Hoe ver moet je gaan!?

Origineel geplaatst door Yoozer
En wat is het nut van [Track] er voor zetten in het forum dat al "Tracks" heet?"

Is verrotte handig op de hoofdpagina ! Zelf kijk ik altijd eerst op de hoofdpagina welke topics er zoal lopen, en als ik er dan een [TRACK] tussen zie staan is m'n interesse meestal wel gewekt :)
Ik kom trouwens toch zodanig vaak op het forum, dat ik bijna alle nieuwe topics wel zie via de hoofdpagina.

Re: Re: Re: Hoe ver moet je gaan!?

Re: Re: Re: Hoe ver moet je gaan!?

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Is verrotte handig op de hoofdpagina ! Zelf kijk ik altijd eerst op de hoofdpagina welke topics er zoal lopen, en als ik er dan een [TRACK] tussen zie staan is m'n interesse meestal wel gewekt :)
Ik kom trouwens toch zodanig vaak op het forum, dat ik bijna alle nieuwe topics wel zie via de hoofdpagina.
Hm, goed punt :). Toch staat 't een beetje raar als je op de afdeling zelf zit ;).

"Hoe ver moet je gaan!?"

Je moet helemaal niets! Da's het mooie ervan. Als ik een hele track met alleen maar hihats wil maken, dan doe ik dat gewoon. Als ik op 10 sporen tegelijkertijd een krolse kat wil zetten, dan kan ik dat gewoon!

En waarom hecht je zoveel waarde aan anderen die zeggen dat een preset tweaken niet origineel is? Dat is hun mening en jij hebt de jouwe. Niet zo veel van aantrekken dus. Ik zeg altijd maar zo, sommige mensen vinden het leuk om naar vrouwen te kijken, anderen vinden het leuk om ze te zien koken, en anderen vinden het fijn om eraan te zitten.
Zo ook met synths. (alleen wordt dat koken misschien wat lastig...)

Origineel geplaatst door 6 trak
mwhoa... met een Prophet 10 schijnt het aardig te lukken :D

Den modernen mensch doet het met een Microwave 8o)

Het gaat er volgens mij inderdaad maar net om waar je interesse ligt, en je prioriteiten natuurlijk. Hoewel mijn hoofdoel is / zou moeten zijn het in elkaar sleutelen van "muziekstukken" cq. tracks moet ik tot mijn schaamte bekennen dat ik de laatste tijd inderdaad meer bezig geweest ben met het maken van sounds alleen. Ik zie dit echter niet als tijdverspilling omdat a) ik ze vast wel eens ga gebruiken in een track en b) ik het nu eenmaal heel leuk vind om te doen.

Ik ben dus inderdaad een freak die zich met zoveel mogelijk vormen van synthese bezighoudt en kijkt waar de sterke punten van elke vorm liggen. Hoewel ik me niet zou schamen om een preset te gebruiken (moet natuurlijk niet zo'n uitgemolken sound zijn, want daar zou ik me wel voor schamen eerlijk gezegd) ben ik er ergens wel trots op dat ik alleen maar zelfgemaakte geluiden gebruik in mijn nummers. Ook al valt 99 % van de luisteraars dit niet op; ik doe dit puur voor mezelf.

Bottom line is natuurlijk: de tijd die je in het ene stopt kan je niet aan het andere besteden. Een beetje FM-sound kan veel tijd vergen qua programmeren! (en dan moet je soms nog maar afwachten of het wat is 8o) )

"Hoe ver moet je gaan?" ik dacht even "hey, dat klinkt als een nieuwe song van Mieke Telkamp :D

Ik vind dat wanneer je elke preset verandert, je al bezig bent met nieuwe sounds maken. Moet je eens weten dat "het zoeken van de juiste sounds" al uren vreet. Daarom werkt het in veel gevallen zelfs sneller om een preset te editten, want dan heb je veel eerder wat je zoekt. Dit is 1 van de redenen dat ik nagenoeg geen sample cd's gebruik, omdat de geluiden daarvan zelden in mijn composities passen. Producers die bekend zijn, kunnen ook 1 dag kwijt zijn aan het zoeken naar de juiste snare drum sound van hun honderden sample cd's

greetz Erik

je eigen sound creëren is niet afhangkelijk van alleen geluiden maken of presets gebruiken. daar komt zoveel meer bij
kijken. (geluiden keuze, speeltechnieken, opbouwen, fx gebruik, uitmix etc etc etc)

daarnaast je kan net zo goed een preset tegenkomen in je synths die gewoon perfect bij een track past waar je mee bezig bent, wat is daar mis mee. het gaat om de totaal van de track en niet die ene preset.

daarnaast kan je wel hele aparte geluiden maken met je synth / sampler, maar als je hem niet goed speelt mist dat toch zijn doel. dus ik zou bijna zeggen dat speeltechnieken zo mogelijk belangrijker zijn dan het geluidje zelf!

Veel electronische (dance) muziek klinkt hetzelfde. Hoe zou dat komen?

Ik ben het verder wel met de stelling eens dat de muzikale inhoud belangerijker is.

Origineel geplaatst door endonyx
dus ik zou bijna zeggen dat speeltechnieken zo mogelijk belangrijker zijn dan het geluidje zelf!
maar het geluidje bepaald wel vooraf hoe jij er mee omgaat, dus hoe jij het 'bespeeld' of toepast in de song...

een geluid is dus wel degelijk de basis van een creatief process, je pakt toch niet zo maar elk willekeurig geluid of wel dan?

Back