Jupiter 8 25K

Ja , heel wat gesjoemel met die jp8’en
Zag op facebook een die helemaal donker was, inclusief de de knoppen . Zou sondermodel speciaal voor rijke onbekende duitser zijn geweest
Geen sporen van gebruik , lijkt eerder op een polen opgespoten kast/ samengesteld boeltje
Tja, was te verwachten
Zou hem altijd zelf afhalen en ook foto’s vande binnenkant willen

JP8.MP.JPG
Ja, deze is zo fout dat zelfs ik er niet zou intrappen.
'U kunt hier originele foto's zien ...' -> twee miserabele low-res JPG'jes
20 EUR verzendkosten van Hamburg naar NL -> gaat met een maaltijdbezorger mee in de rugzak

Toevallig gisteren nog een leuke advertentie op marktplaats tegengekomen.
Volgens mij niet fout, maar wel niveau koningsdag-vrijmarkt.
Roland Syst1.JPG

'De kenner weet genoeg ...'

Hoeveel zou een Alesis Andromeda nu opbrengen?

Oh ik wil hem best weer hebben, het is best een lekker klinkende synth. Maar meer dan 5000 zou ik er niet voor over hebben. ( Ook al heb ik er wel eens meer voor betaald zelf. )

Dan koop ik liever p10 rev4 + moog mother-32
de Alesis is niet bijzonder, het ENIGE wat hem bijzonder maakte was analoog polyfoon, gedurende een analoog vacuum. Maar met alternatieven totaal niet meer interessant IMHO

De waarde van analoog blijft voor mij een heel dubbel gegeven. Dus dacht ik deze ochtend, waarom eens niet een bekende analoge sound nabouwen.
Zie hier de fameuze Hauted Pad van Simple Minds. Meningen lopen uiteen of het nu een OB, JP8 of Juno 60 was.
Mijn Novation Summit heeft er in elk geval geen moeite mee. :D Ik verkoop mijn Novation voor 10.000€. iemand ? Want dat is hij nu wel waard dan dacht ik zo...

Attachments

• Simple.mp3
    1,5 MB
Ik ben het met iedereen eens dat een JP8 niet het meest voordelige alternatief is maar mijn ervaring met de JP8 (in vergelijk met 'oud' analoog) is deze synth juist het meest betrouwbaar / stabiel is. Heb geen ervaring met de Syntex (daar werden hier ooit ook negatieve verhalen over verspreid door iemand) maar in vergelijk met Oberheims, Yamaha CS, SCI Prophet 5 is de JP8 in mijn beleving veruit het meest stabiel. Bij mij werkte het modulatie knopje niet toen ik em net kocht (2009). Scheen volgens Marc Cox een bekend probleem te zijn maar is 'n easy fix. Hij doet het nu nog steeds prima al zou ie misschien gecalibreerd kunnen worden. En dat is gewoon het standaard onderhoud met dit soort synths natuurlijk. Ik heb destijds nog een paar Juno's aangeschaft (6) daar zitten wat chipjes in die ook in de JP8 zitten.. die waren toen nog voor 250 euro te vinden.. (wat 'n tijden..) verder is het qua chips niet zo heel spannend en prima verkrijgbaar heb ik me laten vertellen.

Ik meng me liever niet (meer) in discussies over te hoge vraagprijzen, dat heb ik een tijdje terug afgeleerd.. het is een klein wereldje en je komt elkaar altijd weer tegen. Een ieder moet zelf maar weten wat ie vraagt of welke rekensom er achter een prijs zit. Het probleem met de JP8 is gewoon dat ie niet meer te vinden is en dat levert een rare marktwerking op.

Ik hoef em van mezelf gelukkig niet te verkopen.. elke keer als ik weer eens wat wegdeed kreeg ik achteraf toch spijt.. en wil je em weer terug?? ben je veel duurder uit en is er niemand die je wil matsen met een prijsje.. dat zijn leermomentjes..

de Alesis is niet bijzonder, het ENIGE wat hem bijzonder maakte was analoog polyfoon, gedurende een analoog vacuum. Maar met alternatieven totaal niet meer interessant IMHO
Het heeft mij even tijd gekost om de Andromeda te leren waarderen maar de modulatie mogelijkheden, hoe je de 2 filters kunt configureren. Het envelope gedrag wat je kunt aanpassen.. (retriggeren, curves, loopen.. etc). Dat kom je op de gemiddelde 'nieuw' analoog allemaal niet tegen. Misschien een Moog ONE??
Het is ook nog steeds de enige compleet multi-timbrale analoge synths. Enige minpuntje vind ik de minder goede fx.. maar met 20 uitgangen los je dat ook prima op. :)

Moog One is “slechts“ 3 part multitimbral, maar met 3 parts en 16 voices is die al zo vet dat dáár dan niks meer bijpast.
voor de liefhebber had de Andro misschien wat unieke features, voor mij persoonlijk waren die niet zo belangrijk.
was voor mij altijd meer een “poor mans MOOG” helemaal toen ze op het eind bij de Musicstore werden afgeschoten voor nog geen 1.000 euro

Moog One is “slechts“ 3 part multitimbral, maar met 3 parts en 16 voices is die al zo vet dat dáár dan niks meer bijpast.
voor de liefhebber had de Andro misschien wat unieke features, voor mij persoonlijk waren die niet zo belangrijk.
was voor mij altijd meer een “poor mans MOOG” helemaal toen ze op het eind bij de Musicstore werden afgeschoten voor nog geen 1.000 euro

Een Moog ONE is nog steeds wel een ander prijsplaatje. Maar net als met een JP8.. had / kende ik em niet dan zou ik em nu zeker niet meer kopen nu. En als Andromeda bezitter voel je je ook wel een beetje belazerd door Alesis wanneer ie in een soort blowout deal voor 1000 gaat. Maar wie weet was dat gewoon wel een productierun die ze niet voor de hoofdprijs wilden slijten?? ;)

Doet een beetje denken aan mijn Alesis Fusion. Die werd ook gedumpt voor 700 euro toen ik weer wat met muziek wilde doen.. Ik kon geen Korg Oasys betalen. Zocht een VA, multi-timbraal en liefst veel polyfonie. Mijn PC kraakte al met een paar plug-ins. Het was echt een topding maar had vanaf het begin al PSU problemen.. had je net uren in een patch gestoken, viel ie ineens uit. :(
Ik denk dat Alesis nogal berucht is om zijn 'mindere' batches. Alhoewel dezelfde voeding in de Alesis Fusion ook gewoon in een MPC5000 zit.

Van de Andromeda en de verschillende hardware revisie's weet ik niets.. maar er zijn gewoon toestellen met kleine problemen of toestellen helemaal die niets meer doen. En er zijn toestellen die nog steeds prima werken. Ik passeer het station Moog ONE qua gebruikerservaringen maar ik geloof dat de nieuwe p5 Rev 4 in het begin ook aardig wat rare nukken had? Filter wat niet helemaal opende op de cut off??
ok.. dat is met software opgelost.. maar het feit dat de oorspronkelijke creator zijn kindje opnieuw uitbrengt en in een dergelijke staat op de markt zet, zegt genoeg. Overal worden keuzes gemaakt...

Ik ben geloof ik wel een Alesis fan. Maar niet persee om de Andromeda. Ik neem zang en sax op in een wat compactere (geïsoleerde) ruimte en een kleinere alleskunner vind ik dan toch wel prettig. Alesis heeft op dat vlak toch altijd net wat meer effort in hun apparaten gestopt, neem bv een Micron.. :) Een paar monofone synthlijntjes vind ik altijd wel leuk werken in een arrangement.. 3 parts is iig al beter dan bi- monotimbraal maar nog steeds veel tekort. :)
Ik hoorde een paar dagen terug een demo voor een nieuw Elektron Machinedrum OS.. Ik was altijd een Machinedrum fan maar door het nieuwe OS wordt het ineens een volwaardige synth.. waarin ook de 3 stemmige machines per part zijn te gebruiken.. (net zoals in de Monomachine).. zo is een apparaat tenminste leuk om ff lekker apart te nemen en in te duiken opzoek naar inspiratie.. het is ook bij dit ding niet zozeer de klank maar het hele interface wat em zo interessant maakt om mee bezig te zijn. :)

Ze staan heel soms voor iets minder misschien maar dit lijken wel een beetje de prijzen ja. :)
Ai, ai... Nou ja, was niet van plan om er eentje te kopen. Van de oudere synths die duurder zijn lijkt me bv. een Roland V-Synth wel wat. Die worden soms aangeboden voor ca. 1000 euro, in vergelijking een koopje! :D De GT gaat dan wel weer richting de 1500 ofzo...

1000 euro ... ben je niet in de war met de uitverkoop van de hartmann neuron bij musicstorekoln toen ?
Bij mijn weten is de a6 daar nooit voor minder dan 4300 weggegaan

1000 euro ... ben je niet inde war met de uitverkoop van de hartmann neuron bij musicstorekoln toen ?
Bij mijn weten is de a6 daarnooit voor minder dan 4300 weggegaan
Correctie 3600 was het minimum
( laatste showroom exemplaar misschien niet meegerekend )

De laagste prijs voor een tweedehands Andromeda die ik heb gezien, was 1.595. Ik heb er zelf een nieuw uit de eerste serie, die in Amerika is gebouwd, en in ieder geval tot vorige week deed hij het nog. 4.095 was in 2002 een hoop geld en het was zeker geen "poor man's Moog". Ik had namellijk toen voor dat geld een opgeknapte Memorymoog kunnen kopen, een synth die ik overigens vorige week voor het eerst heb bespeeld. Het is appels met peren vergelijken.
Geen synth is perfect maar het team van Alesis heeft heel goed gekeken naar analoge poly's uit het verleden en veel zaken geïmplementeerd die geen gemeengoed zijn. De Moog One overtreft de Andromeda op bepaalde punten maar andersom ook. Het zijn beide complexe instrumenten. Met de Jupiter 8 kom je sneller tot resultaten omdat er minder valt in te stellen. Met de Andromeda kan ik prima werken, alleen de tracking generator begrijp ik niet. Mij te wiskundig. Ik heb voorbeelden nodig om te begrijpen wat hij doet maar er zijn nooit fabrieksgeluiden mee gemaakt.

Back