Auto-Tune - negatieve impact op moderne muziek (video door Rick Beato)

als je binnen een uur radio luisteren 6 min of meer identieke nummers langs hoort komen waar een jong volwassen man met een al dan niet gefaked 'urban' accent met noord-afrikaanse tongval in autotune lispelt over hoeveel geld 'ie wel niet heeft, hoe stoer 'ie is en dat 'ie alle bitches batst, gaat het toch echt wel richting genrevorming :D
Wellicht richting sub-sub-subgenrevorming :D. Maar als je de autotune verwijdert uit je lijstje, is het dan een ander (sub)genre?

Reverb wordt in de regel dan ook niet echt gebruikt als stijlelement. Autotune veelal wel op dit moment. En mocht mijn mening enige relevantie hebben, dan mag ik wel stellen dat ik er niet echt veel blijer van word :). Maar de streamende massa misschien wel.

Jammer dat het zo lastig te beoordelen is of de dames en heren "zangers" wel of geen talent hebben. Misschien kunnen ze inderdaad niet zingen. We zullen het nooit weten :D.
Sowieso is reverb bij een stijl element in heel veel soorten muziek. Maar als je het toepast om een geluid subtiel in de ruimte te plaatsen hoor je het niet, als je het gebruikt als effect dan wel hetzelfde geld voor Autotune. Al die keren dat je Autotune niet hoort heb je er ook geen last van lijkt me

Ik besef nu net dat ik van veel nieuwe artiesten hoor dat ze goede songs hebben, goede teksten, goede beats...maar hoe vaak hoor je nog iemand zeggen dat x of y een goede zanger is? Terwijl die er zeker bij zijn, maar je hoort het gewoon niet en dus is het niet meer zo relevant. Over Adele hoor ik het wel gezegd worden, en die gebruikt nu net geen Autotune. Nu hou ik niet van haar nasale timbre dus ver komt ze bij mij niet met al haar talent, maar dat terzijde.

Maar deze niet bepaald oude zak houdt wel van een goede zangstem. Ik zag net een live optreden van Leonard Cohen (certified oude zak) en die man was eventjes sprakeloos verrast van de zangkwaliteit van zijn eigen achtergrondzangeressen. Het kwam er zo enorm mooi uit dat je alleen maar kon luisteren. Mijn voorkeur voor een goede natuurlijke stem heeft danook weinig te maken met dingen als "eerlijk" of "wedstrijd" ofzo. Maar puur om wat ze teweeg kunnen brengen. Ik ben nog nooit geraakt door een Autotune glidetrapje zoals ik geraakt ben door het betere zangwerk.

En ja, ik weet ook wel dat er geen meerwaarde is om Willy Wartaal te vervangen door Herman Van Veen in de JVT songs. In die zin is Autotune soms ook gewoon een heel geschikt stijlelement. Net zoals niet iedere drumcomputer beter vervangen zou worden door een goede drummer. Soms wil je gewoon lekker machinaal gebeuk.

Wellicht richting sub-sub-subgenrevorming :D. Maar als je de autotune verwijdert uit je lijstje, is het dan een ander (sub)genre?
Geen idee, mijn autisme stopt bij het dwangmatig op regenboogvolgorde leggen van de verschillende kleuren post-it briefjes :D

Ooit werd de clicktrack geïntroduceerd in de studio... (....) of what about the drumcomputer??:D Goddamn.. ik herinner me nog de eerste introductie van de 808 (jochie van 10 ofzo was ik) van Ferry Maat toen ik live naar de Soul Show luisterde.. forever edged in the memory. Dit zijn allemaal dingen die de sound hebben beïnvloed. Misschien dat het overmatige autotune effect in raps wel wat minder mode gaat zijn in de toekomst maar de subtielere variant wordt zelfs bij programma's als de voice misbruikt. Het is een beetje als Dope voor sportgebruikers. Prestaties zijn in sommige situaties live moeilijk waar te maken.. en alles moet steeds beter klinken.. een opname overdoen kost veel tijd en geld en soms is die optie er ook niet..

Vroeger was een opname zonder bij te tunen nog wel geoorloofd. Nu krijg je zelfs hier al kritiek als je het niet gebruikt en er naast zat.. 8D:D

Je zat er niet naast. Je zat er hooguit niet op. Ik kan het in ieder geval appreciëren dat je deze track inzendt. En hij heeft meteen een andere sfeer net omdat hij geen knallende autotune heeft. Het doet toch iets met de emotie in een stem.

Vroeger was een opname zonder bij te tunen nog wel geoorloofd. Nu krijg je zelfs hier al kritiek als je het niet gebruikt en er naast zat.. 8D:D
Ja en dat is vaak kritiek van mensen die zelf nog geen noot kunnen zingen.
Daar moet je je dus niets van aantrekken. Zingen is heerlijk, lekker van genieten.
Denk soms idd dat autotune het beeld van de zangstem heeft aangepast en dat mensen dus echt denken dat iedere zanger perfect pitch doet en dat daarom ook van ons verwachten.
Maar goed "I dont give a f*ck" :)

Dit weekend heb ik een track van mij gezongen in een bar met gitaar en twee achtergrond zangeressen. Erg leuk.
Daarna werden er covers gedaan en dat sla ik heel bewust lekker over.
Ieder zijn ding maar ik heb echt een hekel aan covers.

Je zat er niet naast. Je zat er hooguit niet op. Ik kan het in ieder geval appreciëren dat je deze track inzendt. En hij heeft meteen een andere sfeer net omdat hij geen knallende autotune heeft. Het doet toch iets met de emotie in een stem.
Dank je. :) Ach het leven met 'n beperking kent vele facetten.. (subtiele) Autotune hoort daar voor sommige artiesten ook wel bij denk ik. :D

Ja en dat is vaak kritiek van mensen die zelf nog geen noot kunnen zingen.
Daar moet je je dus niets van aantrekken. Zingen is heerlijk, lekker van genieten.
Denk soms idd dat autotune het beeld van de zangstem heeft aangepast en dat mensen dus echt denken dat iedere zanger perfect pitch doet en dat daarom ook van ons verwachten.
Maar goed "I dont give a f*ck" :)

Dit weekend heb ik een track van mij gezongen in een bar met gitaar en twee achtergrond zangeressen. Erg leuk.
Daarna werden er covers gedaan en dat sla ik heel bewust lekker over.
idd ja. De subtielere variant (nabewerkte vocal) heeft het beeld van hoe een stem zou moeten klinken voorgoed veranderd.

Ik vind het wel interessant om dingen uit te zoeken op gitaar.. het leuke is dat het maar op één manier gespeeld kan worden.. net zoals sax. Daar leer je ontzettend veel van. Die guide zijn heel veel vocalisten die net beginnen door al die gladgestreken opnames wel kwijt.. Dat alleen al :( I've got dreams... als je dan als beginnende Beyonce fan Your Love On Top (oid) wilt leren zingen..

Ik kan een cover van iemand die het iets anders speelt ook altijd erg waarderen.. zoiets als hieronder..

En om wat meer on topic te blijven, de zang van tegenwoordig is ook irritant inderdaad. Overdreven gejengel al dan niet met autotune. Zang is vaak het enige wat nog opvalt tegenwoordig. Geef mij maar het "gewone" zingen van vroeger. Het zal ook door de talentenjachten op tv komen. Alsof een goed nummer alleen om zang draait. Ik denk dat veel zangers van bekende nummers van vroeger nu niet eens door de eerste ronde komen. Maakt ook niet uit, bij een goed nummer is zang een onderdeel, samen met de melodie, beat etc. Het is de combinatie die het speciaal maakt.

En zoals gezegd, tegenwoordig is alles te glad. Het mist karakter.
Dit ben ik wel met je eens.
Als ik tegenwoordig en vooral in de R en B zangeresjes hoor dan lijkt het wel of ze niet meer strak op de noten kunnen zingen?
het klinkt in ieder geval alsof ze van de ene noot naar de nadere een beetje er naar toe glijden/jengelen.
Misschien komt dat omdat dit de laatste jaren misschien populair is maar ik mis toch wel de zangeressen van vroeger met een herkenbare sound die in ieder geval echt konden zingen.
Als ik naar goede zangeressen wil luisteren dan zet ik bijv Dusty Springfield, Barbara Streisand, Eva Cassidy of Chaka Khan op.
Die klinken goed en soulful en na twee noten weet je wie er zingt, oké ik ben een ouwe lul maar dan nog; kwaliteit herken je meteen.
Heb je wel 'ns Karin Bloemen geluisterd voor de gein? Pff daar kan menigeen een puntje aan zuigen hoor zo strak als die zingt, elke noot is raak en daar zit niets tussen, geen gejengel niets.
En volgens mij zou Edsilia Rombley ook nog beter kunnen als het materiaal wat ze krijgt nou gewoon 'ns beter was ipv een beetje popie jopie spul om maar populair te blijven.
Hier nog een paar voorbeelden van vrouwen die echt zingen en waar ik graag naar luister;

Een cover op zijn tijd is toch niet erg als je het een tof nummer vindt?
Het gaat erom wat jij ermee doet en als dat lekker klinkt kan ik een goeie cover wel waarderen hoor.

Ik vind de tune effecten die Fever Ray en Agnes Obel gebruiken wel heel gaaf. Dus het kan ook iets goeds doen voor muzlek.

Maar de meeste autotune die ik hoor is helaas niet zo fijn voor het oor, maar het zal toch ook wel bedoeld zijn als licht irritant?
Anders zou iemand wel een vocodr of talkbox gebruiken : )

Om te luisteren wellicht maar als je muziek speelt is een cover een te makkelijke manier om mensen te bereiken.
Om te luisteren ... tja veel bekende artiesten doen covers en soms is de cover beter dan de originele.
Niets mis mee. Maar ik vind er zelf weinig aan...mischien heel af en toe een keer van een nummer dat je echt voelt. ok ok beter nog een eigen interpretatie.

Veel jams elke keer weer op dezelfde covers uit draaien dan gaat bij mij de boel slap hangen.
Hit the roadjack ...... F*ck off :D:D:D

Ach, ik ben het wel met Rick Beato eens, ik hou er echt niet van met al die overgebruikte auto tune. Maar als een ander er wel van geniet dan is dat helemaal prima, ieder zijn ding.

Ik denk wel dat dit momenteel gewoon een periode in de popgeschiedenis wat wel weer overvliegt. In popmuziek zijn er altijd periodes dat alle muziek op elkaar lijkt want ze doen elkaar gewoon allemaal na om zo hoog mogelijk in de charts te komen. Het gaat tenslotte in de popmuziek gewoon om cash, dus als een bepaalde stijl in de smaak valt bij het grote publiek dan zullen er snel meer soortgelijke nummertjes volgen. Over 20 jaar ofzo zijn de meeste van die nummers weer vergeten en is er weer iets nieuw waar de oudjes over kunnen klagen :D.

Het is trouwens ook niet al wat zonder (overdreven) AutoTune gaat dat blinkt hoor. Even geheel los van je smaak -het is mijn ding ook niet- maar puur om de zang. Marco Borsato & Davina Michelle - hoe het danst. Dat Marco kan zingen was onderhand wel geweten. En Davina kan op zich wel zingen, maar waarom heeft niemand haar ooit verteld dat ze werkelijk bij iedere klemtoon haar stem laat overslaan? Gigantisch irritant eens je erop let. En volgens mij iets wat ze snel af kan leren met een paar coachsessies.

Om een ander onderwerp binnen het topic aan te snijden, wie heeft ervaring met het gebruik van correctie in een live situatie? Er zijn dedicated "Autotune"-kastjes, of het is onderdeel van een vocal processor die nog andere dingen kan. Werkt het zodanig dat het op een subtiele manier kan, dus voor een correctie hier en daar, maar niet als effect. Of je het zou willen gebruiken is een andere vraag, dat zal ook iets afhangen van stijl en genre, kan me voorstellen dat het soms handig kan zijn. Maar dan moet het voor de luisteraar er niet dik bovenop liggen, dat het gebruik dus eigenlijk niet opvalt.

Het is trouwens ook niet al wat zonder (overdreven) AutoTune gaat dat blinkt hoor. Even geheel los van je smaak -het is mijn ding ook niet- maar puur om de zang. Marco Borsato & Davina Michelle - hoe het danst. Dat Marco kan zingen was onderhand wel geweten. En Davina kan op zich wel zingen, maar waarom heeft niemand haar ooit verteld dat ze werkelijk bij iedere klemtoon haar stem laat overslaan? Gigantisch irritant eens je erop let. En volgens mij iets wat ze snel af kan leren met een paar coachsessies.
Dat is een techniek, weet eff de naam niet maar de zanger transposed dan tussen twee registers naar de head voice.. Vind ik juist er vet. Dat is zeg maar het autotune effect maar dan in het echt.

Hier hoor je bv ook dat Marco en die meid er vaak best naast zitten. En dat zijn denk ik beide goede zangers.....
Wat een K*t muziek trouwens :)
Maar ja wel zonder autotuuuun

Laatst gewijzigd:
Back