Akai MPC Live / One / X / Keys thread

welkom in MPC 3.xx (beta)

AKAI heeft gans het opzet gewijzigd sinds V3

alle sequences delen nu alle tracks (en volgordes)

je kan niet meer een program wijzigen op een track om te kijken of dit of gene programma beter zou klinken met je sequentie - alles ligt vast
(je bent dus verplicht om daarvoor een nieuwe track aan te maken , ad infinitum ^- enfin, tot je aan het max aantal tracks zit - 128 geloof ik)

handleiding voor 2.14 is nog te vinden hoor

je kan niet meer een program wijzigen op een track om te kijken of dit of gene programma beter zou klinken met je sequentie - alles ligt vast
Geen bug dus. Van wat ik zover heb begrepen is dat ze meer hebben afgestemd op de workflow van Akai Force.

Ik ben me (tot dusver) niet aan het verdiepen in programs, maar wat jij noemt klinkt als een aderlating... Ik hoop dat ik nog positieve dingen ga meemaken de komende tijd, maar eerst ontrafelen hoe ik vermogen van m'n processor weer terugkrijg sinds de update 😭

pas op met over en weer gaan / schakelen tussen OS versies
-songs van 2.15 naar 3.xx brengen vergt wat manueel werk, songs uit V3 kunnen niet op 2.15 draaien/afspelen

3
Okee goed om te weten. Wat zijn voor jou de voor en nadelen? 3.6 toch meer belangrijke features?
3.6 heeft idd meer features maar ook minder dan 2.15 (b.v. clips zijn verdwenen in standaardversie van 3.6; flexibilteit in het snel veranderen van ingeladen programs binnen een sequence, wat wel weer kan in 2.15). Met de uitgebreide synthengine van 3.6 kun je zowel oude keygroupprograms draaien (legacy) als nieuwe programs maken (met erg uitgebreide sounddesign sectie:)). Wel oppassen met songs (zie opmerking wavejocky). Ik ga zelf voor de 3.6 versie want die vind ikzelf zowel beter als eenduidiger (1 program per track)

Ja dat kan wel. Je laad in 3.6 gewoon het nieuwe program in en de oude sequence in de track blijft gewoon doorspelen. Het oude program is vervangen in de track en verdwijnt. Wil je toch het oude drumprogram dan zul je dat weer moeten inladen (het nieuwe program verdwijnt dan weer). In 2.15 kun je beide drumprograms inladen en je kunt ze wisselen zonder dat een drumprogram verdwijnt (legt wel extra beslag op het interne geheugen). Wil je in 2.15 een drumprogram niet meer in het interne geheugen dan zul je het moeten deleten. Ik vind het zelf geen enkel probleem in 3.6 en vind 1 program per track het zelfs overzichtelijker.

Back