Vraag m.b.t. Akai Force

Montfrooij

Gepokt en gemazeld
Ik ben aan het onderzoeken of de Akai Force kan wat ik wil en loop daar tegen een vraag aan waar ik het antwoord niet 123 op kan vinden.

Achtergrond

Ho. Ik was te vroeg met de harde enter en te laat met de wijziging.

Achtergrond
De vraag heeft betrekking op het ondersteunen van mijn band met een clicktrack en backing tracks (samples en midi).
Momenteel gebruik ik mijn windows laptop met Reason om een clicktrack uit te sturen en af en toe wat backing tracks af te spelen.
Dat laatste willen we vaker gaan doen.
Ik merk dat de huidige combi niet altijd lekker werkt. Vooral omdat het niet altijd stabiel werkt (hapering in de clicktrack, niet verklaarbaar na veel onderzoek).

Ik heb een 707, maar die is niet zo geschikt voor het werken met langere samples en ook ontbreekt een grafische weergave van je voorgeprogrameerde track (je kunt scenes prima chainen, maar ziet niet wat je aan het doen bent qua 'chain')

Onze liedjes zijn lang niet altijd opgedeeld in blokken van veelvouden van 4 tellen.
Regelmatig (bijna elk liedje) komt er bijv. een opmaat van 2 tellen ergens tussen.
Of duurt een refrein 18 i.p.v. 16 tellen.

Daarbij zou ik de tracks graag vooraf programmeren (dus play en niet meer aan hoeven te zitten), want ik heb m'n handen nodig om te bassen.

Ik heb een aantal opties de revue laten passeren:
  1. Nog verder duiken in de stabiliteit van Windows + Reason op mijn huidige laptop
    Ik wil dit zeker nog verder uitzoeken, maar het is nu vaker gebeurd over een periode van 2 jaar en dan lijkt het opgelost, alleen komt het probleem dan later terug (terwijl de 'oorzaak' van de vorige keer er niet meer is).
  2. Nieuwe laptop kopen
    Dure optie, aangezien het een stevige laptop 'moet' zijn die ook geschikt is voor videobewerking.
  3. Macbook.
    Klinkt leuk, maar erg prijzig. 2e hands is een optie, maar ook dan zijn ze nog altijd aan de prijs. Plus dat ik liever 1 machine heb voor 'alles' (muziek, video, foto) en niet meerdere.
  4. Andere DAW. (waarschijnlijk Ableton)
    Prijzig. Kost veel tijd om te leren. Extra hardware nodig om live lekker te gebruiken. En het is maar de vraag of het probleem op de huidige laptop niet gewoon blijft bestaan in een andere DAW.
  5. Een dedicated box kopen die mijn 'behoefte' kan invullen.
    Meest voor de hand liggende is dan de Force volgens mij.
Ik heb wel 'iets' met een 'box' ipv een laptop, dus optie 5 is één die ik aan het onderzoeken ben. Zeker nu de Force disk streaming ondersteunt.

Mijn vragen m.b.t. de Force (en de genoemde situatie)
1. Ik heb veel video's van de Force bekeken, maar die werkten allemaal in een 4-8-16 etc. structuur. (blokken altijd een veelvoud van 4 lang)
Kan ik 'makkelijk' met een (bijv) opmaakt van 2 tellen werken, of een refrein van 18 tellen, zonder dat ik dan vast zit aan workarounds die het werken met de Force minder makkelijk maken?
Het lijkt alsof het starten van een nieuwe clip pas na 4 tellen gebeurt (mogelijk is dit in te stellen).

2. Als ik in de arranger werk, kan ik dan makkelijk naar een bepaald punt terugspringen (stel dat bijv. de zang te vroeg of te laat inzet)?
Voor zover ik weet kent de Force geen scene chaining (dus dat hij de scenes automatisch in een bepaalde volgorde doorloopt), dat zou dit in theorie mogelijk maken door een scene te launchen waarna hij weer doorhobbelt volgens de 'chain'.

3. Hoe 'snel' is de Force met het laden van projecten?
Ik hoop dat ik de interne plugins kan gebruiken om de backing tracks in te vullen qua instrumenten (een arpje hier en daar) en zal verder samples gebruiken van een stemmetje hier en daar.

4. En iets algemener, zie ik nog opties over het hoofd, of hoe zouden jullie deze situatie aanpakken?

Excuus voor het redelijk lange verhaal. Ik heb geprobeerd om relevante context toe te voegen, maar dat betekent ook dat er meer woorden bij kwamen.

En natuurlijk bedankt voor het meedenken!

Geen verstand van de Force maar in live kan je heel nauwkerig aangeven hoe lang je clips moeten zijn.
En je kan met elk midi device in feite commands geven om te starten en te stoppen of je kan alles helemaal kant en klaar voorbereiden.

Je kan de volledige suite 3 maanden uitproberen om te kijken of het goed werkt voor je geld uitgeeft.
Werken met clips en sets zal je natuurlijk een paar uurtjes kosten om te leren, met regelmaat staan er Live licenties op het forum te koop.

Hier wat voorbeelden hoe je één en ander programmeert;https://www.youtube.com/results?search_query=Ableton+programming+sets

Een apple M1 air of pro is gelijk zo duur of iets duurder dan een force. Dat zou de bottleneck niet moeten zijn als je liever met live / daw werkt. Ik heb een mac mini m1 met 16gb en die krijg ik nog niet op de knieen. Als het om clip based gaat: Bitwig, digital perfourmer en logic hebben het ook. Zelfs Ardour schijnt het te krijgen.

Met diskstreaming zou de 2GB van de force geen probleem moeten zijn. Maar er wordt wel aangeraden er een SSD in te zetten. Volgens het filmpje van Akai gaat het laden “instatanious” als alle samples/audiofiles op disk streaming staan. Ik zag dat het toch echt wel een seconde of 3 duurde ;p (luxe probleem)

de arranger is juist voor lineare doeleinden. Weet niet of er markers zijn, maar wat jij vraagt lijkt mij juist de toepassing voor de clips en/of scenes. Via pink buddha te weten gekomen dat je per clip de launch quantize aan kan passen op de force. Hij ging tot 1/16 (filpje over 3 levels van clip launching)

disclaimer: heb geen force maar ben er wel geinteresseerd in. Vind alleen de form factor niet echt handig. Had liever een opklapscherm gezien ala mpc x..

Geen verstand van de Force maar in live kan je heel nauwkerig aangeven hoe lang je clips moeten zijn.
En je kan met elk midi device in feite commands geven om te starten en te stoppen of je kan alles helemaal kant en klaar voorbereiden.

Je kan de volledige suite 3 maanden uitproberen om te kijken of het goed werkt voor je geld uitgeeft.
Werken met clips en sets zal je natuurlijk een paar uurtjes kosten om te leren, met regelmaat staan er Live licenties op het forum te koop.

Hier wat voorbeelden hoe je één en ander programmeert;https://www.youtube.com/results?search_query=Ableton+programming+sets
Ja idd.
Ableton was (is) een kijkrichting.
Maar dan ben ik nog niet van m’n haperende laptop problemen af.
(Althans, dat is niet zeker)
En een nieuwe (stevige) laptop staat niet direct op de agenda.
Voor alles behalve live audio doet hij het nog prima.
Alleen zit er zo nu en dan een hapering in. Dat is voor het 'produceren' niet zo'n issue, maar live wel.
Ik ben er erg diep ingedoken (naar eigen kunnen). Eerst was het een bios probleem (update verhielp dat). Tijden later was er een DELL update programma wat elk half uur heel veel data versleepte (waar Reason last van had).
Programma verwijderd en toen was het een tijdje goed.
Maar de laatste tijd komt het weer vaker voor. (misschien al langer, we konden lang niet oefenen)

Lang verhaal kort, ik doe de clicktrack nu met de 707 (wat heel lekker strak gaat, gevoelsmatig strakker dan met Reason), maar voor backing tracks moet ik dan nog wat hebben.
Ableton Live kan wel, maar dat is een behoorlijk uitgave, zeker als er een nieuwe laptop bij moet (de huidige staat behoorlijk vol met alles wat ik momenteel doe aan video en audio)

Dus toen kwam een Force (of iets anders) in beeld en daar staan we nu.

Een apple M1 air of pro is gelijk zo duur of iets duurder dan een force. Dat zou de bottleneck niet moeten zijn als je liever met live / daw werkt. Ik heb een mac mini m1 met 16gb en die krijg ik nog niet op de knieen. Als het om clip based gaat: Bitwig, digital perfourmer en logic hebben het ook. Zelfs Ardour schijnt het te krijgen.

Met diskstreaming zou de 2GB van de force geen probleem moeten zijn. Maar er wordt wel aangeraden er een SSD in te zetten. Volgens het filmpje van Akai gaat het laden “instatanious” als alle samples/audiofiles op disk streaming staan. Ik zag dat het toch echt wel een seconde of 3 duurde ;p (luxe probleem)

de arranger is juist voor lineare doeleinden. Weet niet of er markers zijn, maar wat jij vraagt lijkt mij juist de toepassing voor de clips en/of scenes. Via pink buddha te weten gekomen dat je per clip de launch quantize aan kan passen op de force. Hij ging tot 1/16 (filpje over 3 levels van clip launching)

disclaimer: heb geen force maar ben er wel geinteresseerd in. Vind alleen de form factor niet echt handig. Had liever een opklapscherm gezien ala mpc x..
Ja, ik zou dan een Macbook Pro kopen en heb dan de nieuwe 'nodig' die meer dan 1 extern beeldscherm ondersteunt. (mini werkt niet zo lekker voor on stage, dus toch een MacBook)
En ja, nodig is een groot woord, maar ik gebruik nu 2 externe monitoren en mijn laptopscherm en dat bevalt zo goed dat ik daar eigenlijk niet meer zonder wil, vooral bij produceren is 3 schermen erg prettig.
En een nieuwe MBP met een beetje harde schijf er in en 32Gb geheugen is gewoon niet reëel voor mij qua prijs.
Zeker als je de nieuwste versies van software aan 'moet' schaffen om native compatible met M1 te zijn.

Lang verhaal, goed doordacht en ik wil me nu vooral richten op mogelijkheden van de Force. Als die 'het' kan, ben ik voor de band geholpen en kan ik m'n oude laptop gewoon afraggen met alles wat hij prima doet (Reason en video- + fotobewerking)

Ja, die Pink Buddha heb ik veel bekeken. Deze specifieke video alleen nog niet.
Ik kan hem niet al te lang aan hebben staan, hij zit een beetje in m'n irritatiezone met z'n manier van praten.
Maar daar worstel ik me graag doorheen als het info is die relevant is. Thnx daarvoor!
Ik ga die video zsm bekijken.

En idd, eigenlijk had ik de Force afgedaan vanwege z'n ontwerp en was ik meer in een MPC Live Mk2 geïnteresseerd met accu, speaker, scherm dichtbij, breed ontwerp ipv 'lang' etc. etc. .
Maarrrrrrrr
De Force lijkt meer geschikt voor live werk (tegenstrijdig qua naam, maar goed). Alleen mist een scene chain optie. (voor zover ik heb begrepen) alleen heeft hij wel een arranger mode.
Als die nu ook voor scene's zou komen, dan was het helemaal klaar.

Markers idd. Dat zou handig zijn in de arranger. Goed zoeken of dat bestaat, ik heb het nog niet gezien iig.

Via pink buddha te weten gekomen dat je per clip de launch quantize aan kan passen op de force. Hij ging tot 1/16 (filpje over 3 levels van clip launching)
Dat was interessant om te zien, maar ik verwacht dat ik geen clips los ga launchen
Dan heb ik geen vingers over om bas te spelen.

Scenes zou kunnen (liefst automatisch), maar daar heeft hij het helaas niet over.
Ik ben vooral benieuwd of je een korte (2 tellen) of 'anders dan deelbaar door 4 tellen' structuur kunt gebruiken.

• Duimpje
Duimpjes: L56
Nog wat verder getest, maar het is erger dan verwacht.
Ik heb een simpele track 2 uur lang laten lopen en de clicktrack via een Zoom HD recorder opgenomen.
Ik kreeg 60x een vertraging. Helaas niet op voorspelbare momenten. (zat geen patroon in)
Sommigen waren minimaal (115 BPM en dan was het ongeveer 5-10% verschuiving) en twee keer was er een echte hickup. Dat er ineens een halve tel weg was (versprong)

Er zijn 2 dingen die ik nog wil testen : wat gebeurt er als ik hetzelfde doe met Reaper (of het aan Reason ligt) en als ik de MC-707 niet als USB interface gebruik.
(m'n Focusrite moest terug naar de dealer, dus ik moet het even met de 707 als interface doen).

Wordt vervolgd.

Gisteravond met een Reaper kliktrack 2 uur opgenomen. Die was beter.
1 gekke sprong, maar verder een kleine vertraging die steeds iets opschoof (wat verklaarbaar is met midi over USB)
Dus niks wat 'in eens' versprong verder.

Ik heb in Windows de energie instellingen aangepast naar 'prestatie' en met Reason getest met enkel een kliktrack. (geen VST's etc.)
Deze keer geen grote sprongen, maar wel 28 sprongetjes (5-10% bij 115 BPM) wat nog altijd te veel is om echt strak te spelen.
Helaas zit er geen patroon in de sprongen. Soms komen ze heel kort op elkaar, dan weer een x aantal minuten niks. Soms zelfs meer dan 10 minuten niks.

Ik ga nog een test doen met instrumenten. Kijken of die energie instelling het verbeterd heeft.

Deze keer geen grote sprongen, maar wel 28 sprongetjes (5-10% bij 115 BPM) wat nog altijd te veel is om echt strak te spelen.
Helaas zit er geen patroon in de sprongen. Soms komen ze heel kort op elkaar, dan weer een x aantal minuten niks. Soms zelfs meer dan 10 minuten niks.
Lastig zoiets en kan echt een zoekplaatje zijn als er van die achtergrond processen af en toe aan de gang gaan.
Ik hoop voor je dat de komende test beter gaat maar voor live gebruik moet je er wel op kunnen vertrouwen.

Wat misschien ook kan helpen is tijdens een lange test internet er helemaal afgooien zodat niets meer gaat communiceren, misschien wordt dan alles een beetje rustiger?
Toch klinkt het niet goed; normaal moet buiten je audio om je cpu ergens tussen de 1 en max iets van 7 of 8% aan de gang zijn.

Misschien is het wel een plugin of een driver binnen Reaper die zo nu en dan onrustig is?
Je kan in je taakmanager wel alles in detail bekijken wat er af en toe onrustig is en dat wellicht (tijdelijk) uitzetten.

Laatst gewijzigd:
Lastig zoiets en kan echt een zoekplaatje zijn als er van die achtergrond processen af en toe aan de gang gaan.
Ik hoop voor je dat de komende test beter gaat maar voor live gebruik moet je er wel op kunnen vertrouwen.

Wat misschien ook kan helpen is tijdens een lange test internet er helemaal afgooien zodat niets meer gaat communiceren, misschien wordt dan alles een beetje rustiger?
Toch klinkt het niet goed; normaal moet buiten je audio om je cpu ergens tussen de 1 en max iets van 7 of 8% aan de gang zijn.

Misschien is het wel een plugin of een driver binnen Reaper die zo nu en dan onrustig is?
Je kan in je taakmanager wel alles in detail bekijken wat er af en toe onrustig is en dat wellicht (tijdelijk) uitzetten.
Ja, lastig is het zeker (om te achterhalen wat het veroorzaakt).
Overigens gaat het 'alleen' fout in Reason, niet in Reaper.
Die is vrij stabiel. (heel iets vertraging in de loop van de tijd)

De test is simpel, ik neem via een Zoom de kliktrack op van Reason.
Later importeer ik die opname weer in de tijdlijn en kijk ik waar hij uit de pas loopt.

Nu heb ik geen 'benchmark' (aka, iemand die eenzelfde test doet op een Windows machine) en heb je er bij het 'produceren' in Reason zelf geen last van (omdat je dan niet 123 merkt dat hij uit de pas loopt).

Ondertussen ben ik een aantal uren testen verder en Reason is consequent slecht.
Helaas zit er totaal geen logica in en kun je het niet 'reverse engineeren' naar een proces.
Je ziet het pas als je de opname op een tijdlijn legt.
Dan verspringen de kliks ineens. (maar dan ben je al x uur verder)

Reason.JPG

Kijk, zoals hier. Tot dusver was het goed en ineens verspringt de klik een stuk naar achteren.
Dit gebeurt een keer of 30-50 per 2 uur.
Soms kleine verspringingen, soms ineens een grotere.
En een enkele keer is hij de weg helemaal kwijt.
(Reason)
Ik kom er zo i.i.g. niet verder mee.
Denk dat ik maar eens op het reason forum een berichtje ga doen.

Dat zijn best wel verschuivingen zo te zien en ook geen regelmaat maar echt opeens, vreemd.

Overigens gaat het 'alleen' fout in Reason, niet in Reaper.
Die is vrij stabiel. (heel iets vertraging in de loop van de tijd)
Als het alleen Reason is en Reaper niet dan lijkt het me dat je binnen Reason moet gaan zoeken want dan ligt het niet aan je laptop.
Ik hoop dat je op het Reason forum ergens iets vindt.

Dat zijn best wel verschuivingen zo te zien en ook geen regelmaat maar echt opeens, vreemd.
Ja klopt. Zo erg dat het opvalt tijdens het spelen.
Als het alleen Reason is en Reaper niet dan lijkt het me dat je binnen Reason moet gaan zoeken want dan ligt het niet aan je laptop.
Ik hoop dat je op het Reason forum ergens iets vindt.
Ja, het enige wat ik nog kan bedenken is de MC-707 die ik als interface gebruik.
Dat dat toch problemen geeft in Reason (en niet in Reaper).
Maar dat kan ik nu niet testen.

Achtergrond
De vraag heeft betrekking op het ondersteunen van mijn band met een clicktrack en backing tracks (samples en midi).
Momenteel gebruik ik mijn windows laptop met Reason om een clicktrack uit te sturen en af en toe wat backing tracks af te spelen.
Dat laatste willen we vaker gaan doen.

Weet niet of je zit te wachten op een andere insteek t.o.v. die Force, maar even nieuwsgierig: het gaat dus om afspelen van meerdere (elk lange) fragmenten per set?

[OpenDeurAlert]Als het te beluisteren geluid in mono mag dan is het uiteraard eenvoudig (pan click L, de rest R) [/OpenDeurAlert],
maar ik neem aan dat er meerdere te beluisteren tracks moeten zijn.

Is het dan een optie om een hardware (phrase-)sampler, of een hardware multitracker met meerdere outputs te gebruiken? (met je MIDI tracks al naar audio omgezet).

Veel van die inmiddels wat oudere bakken 'sporen' nog prima en zijn tegenwoordig spotgoedkoop (Roland VS(R), Fostex, ...), en desgewenst is vaak ook de interne HDD door een SD-card te vervangen.

Je verliest uiteraard wel de mogelijkheid om je MIDI-generated sounds live nog te tweaken, maar wie weet kom je een eind met ter plekke audio-FX te controleren.
Of sommige types hebben een interne mixer + FX die nog met MIDI-CC's aan te te sturen is.

Weet niet of je zit te wachten op een andere insteek t.o.v. die Force, maar even nieuwsgierig: het gaat dus om afspelen van meerdere (elk lange) fragmenten per set?

[OpenDeurAlert]Als het te beluisteren geluid in mono mag dan is het uiteraard eenvoudig (pan click L, de rest R) [/OpenDeurAlert],
maar ik neem aan dat er meerdere te beluisteren tracks moeten zijn.

Is het dan een optie om een hardware (phrase-)sampler, of een hardware multitracker met meerdere outputs te gebruiken? (met je MIDI tracks al naar audio omgezet).

Veel van die inmiddels wat oudere bakken 'sporen' nog prima en zijn tegenwoordig spotgoedkoop (Roland VS(R), Fostex, ...), en desgewenst is vaak ook de interne HDD door een SD-card te vervangen.

Je verliest uiteraard wel de mogelijkheid om je MIDI-generated sounds live nog te tweaken, maar wie weet kom je een eind met ter plekke audio-FX te controleren.
Of sommige types hebben een interne mixer + FX die nog met MIDI-CC's aan te te sturen is.
Ik sta open voor alle alternatieven.
Het liefst gebruik ik gewoon de DAW, mits strak.
Dan ben ik het meest flexibel.

Het betreft bij veel tracks alleen een clicktrack.
(apart kanaal omdat die natuurlijk niet naar FOH moet).
Verder hebben we bij een aantal nummers (en dat worden er meer) ook nog extra sporen meelopen. Kan als (stereo) sample, maar het idee was om dat wel gewoon via een Reason instrument te doen.
Argument daarvoor is simpel, het laadt sneller en kost minder ruimte.
Maar tegenargumenten zijn er natuurlijk ook (kost CPU, kan haperen)

Het liefste houd ik het bij 1 'ding' wat mee moet (laptop of Force of.....)
Want er 'moet' al zoveel meegesleept / aangesloten worden (basgitaar, amp modeller, synth, reverb pedaal, tablet, laptop, controller, interface) en elke ding is weer een risico op problemen en een factor in de complexiteit en opbouwtijd.
Dus ik ben niet zo happig op een 'iets' en een 'sampler' oid.
Helaas kan de 707 onze liedstructuren niet aan (we hebben niet genoeg aan 16 onderdelen, door die opmaten etc.) en het programmeren van een track die helemaal vanzelf gaat is een pijn in de kont.
En eigenlijk is hij daar ook niet voor bedoeld. (play en dan moet hij het doen). Het is meer een performance tool (zelf scenes selecteren).
Maar ik heb m'n handen nodig om te bassen.
Ook is de sample tijd beperkt per project (6 minuten stereo). Dat is dan 1 spoor bij onze nummers.....

Lang verhaal kort, een DAW is het meest geschikt. (denk ik).
En daar wil ik eigenlijk wel bij blijven. Tenzij er een 'super handige' box is die het ook kan.
Maar die heb ik nog niet gevonden.
De Force is het iig niet .

Check, 't moet simpel & robuust & veeeel minuten kunnen handlen. Als die DAW blijft klieren is het helaas geen kandidaat.

Beslist nadeel v multitracker is dat je je rendered tracks erin moet zien te stoppen/uploaden/desnoods real-time erin opnemen, maar vanaf daar kan het kat in het bakkie zijn lijkt me. (Bijv Roland VSR-880 met SD-card ipv HDD, 8 outs, 2RU.)
Maar wellicht zie ik nog 1 van jullie vereisten over het hoofd. En ik ben uiteraard geen 2nd hand multitracker opdringer, 't hoeft niet perse op die manier, maar het kan een mogelijke aanpak zijn.

En yep, onvermijdelijk om er 'een ding' (wat dan ook) extra voor mee te moeten nemen. Herkenbaar, aard vh beestje, en wat extra opbouwtijd hoeft niet onaangenaam te zijn als het niet jakkerend hoeft. Onderdeel vh band-goes-optreden zeg maar. En neemt altijd nog minder plaats in 't bandbusje in dan er een extra bandlid voor te moeten nemen :)

Laatst gewijzigd:
Check, 't moet simpel & robuust & veeeel minuten kunnen handlen. Als die DAW blijft klieren is het helaas geen kandidaat.

Beslist nadeel v multitracker is dat je je rendered tracks erin moet zien te stoppen/uploaden/desnoods real-time erin opnemen, maar vanaf daar kan het kat in het bakkie zijn lijkt me. (Bijv Roland VSR-880 met SD-card ipv HDD, 8 outs, 2RU.)
Maar wellicht zie ik nog 1 van jullie vereisten over het hoofd. En ik ben uiteraard geen 2nd hand multitracker opdringer, 't hoeft niet perse op die manier, maar het kan een mogelijke aanpak zijn.

En yep, onvermijdelijk om er 'een ding' (wat dan ook) extra voor mee te moeten nemen. Herkenbaar, aard vh beestje, en wat extra opbouwtijd hoeft niet onaangenaam te zijn als het niet jakkerend hoeft. Onderdeel vh band-goes-optreden zeg maar. En neemt altijd nog minder plaats in 't bandbusje in dan er een extra bandlid voor te moeten nemen :)
Ja idd.
Overigens lijkt het met de 707 als klok te werken (kan ook een x een ander boxje kopen ala ERM midi klok oid, want die 707 is een behoorlijke overkill)
Dan kan m'n controller weg. Dus is het nagenoeg geen extra ballast.

Opbouwen gaat zelden rustig bij ons.
Vaak 's ochtends, dus zo laag mogelijk weg.
Maar ik houd er wel van hoor, alleen ben ik wel degene die de meeste rommel aan moet sluiten (nu al) ook elke keer met oefenen.
Dus dat wilde ik liever binnen de perken houden.

Misschien is gedeelde smart een beetje troost: ik ben oorspronkelijk ook de bassist, inmiddels echter de gitarist, maar de 'extra's plus de hassle' zijn aan mijn kant gebleven 8o)
(En dan hebben we het nog niet over de rest..... een beetje bassist is vaak ook degene die de bandadministratie doet :D )

Terug on topic, succes met de 707 (of z'n vervanging).

Back