Montfrooij
Gepokt en gemazeld
Ik ben aan het onderzoeken of de Akai Force kan wat ik wil en loop daar tegen een vraag aan waar ik het antwoord niet 123 op kan vinden.
Achtergrond
Achtergrond
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja idd.Geen verstand van de Force maar in live kan je heel nauwkerig aangeven hoe lang je clips moeten zijn.
En je kan met elk midi device in feite commands geven om te starten en te stoppen of je kan alles helemaal kant en klaar voorbereiden.
Je kan de volledige suite 3 maanden uitproberen om te kijken of het goed werkt voor je geld uitgeeft.
Werken met clips en sets zal je natuurlijk een paar uurtjes kosten om te leren, met regelmaat staan er Live licenties op het forum te koop.
Hier wat voorbeelden hoe je één en ander programmeert;https://www.youtube.com/results?search_query=Ableton+programming+sets
Ja, ik zou dan een Macbook Pro kopen en heb dan de nieuwe 'nodig' die meer dan 1 extern beeldscherm ondersteunt. (mini werkt niet zo lekker voor on stage, dus toch een MacBook)Een apple M1 air of pro is gelijk zo duur of iets duurder dan een force. Dat zou de bottleneck niet moeten zijn als je liever met live / daw werkt. Ik heb een mac mini m1 met 16gb en die krijg ik nog niet op de knieen. Als het om clip based gaat: Bitwig, digital perfourmer en logic hebben het ook. Zelfs Ardour schijnt het te krijgen.
Met diskstreaming zou de 2GB van de force geen probleem moeten zijn. Maar er wordt wel aangeraden er een SSD in te zetten. Volgens het filmpje van Akai gaat het laden “instatanious” als alle samples/audiofiles op disk streaming staan. Ik zag dat het toch echt wel een seconde of 3 duurde ;p (luxe probleem)
de arranger is juist voor lineare doeleinden. Weet niet of er markers zijn, maar wat jij vraagt lijkt mij juist de toepassing voor de clips en/of scenes. Via pink buddha te weten gekomen dat je per clip de launch quantize aan kan passen op de force. Hij ging tot 1/16 (filpje over 3 levels van clip launching)
disclaimer: heb geen force maar ben er wel geinteresseerd in. Vind alleen de form factor niet echt handig. Had liever een opklapscherm gezien ala mpc x..
Dat was interessant om te zien, maar ik verwacht dat ik geen clips los ga launchenVia pink buddha te weten gekomen dat je per clip de launch quantize aan kan passen op de force. Hij ging tot 1/16 (filpje over 3 levels van clip launching)
Lastig zoiets en kan echt een zoekplaatje zijn als er van die achtergrond processen af en toe aan de gang gaan.Deze keer geen grote sprongen, maar wel 28 sprongetjes (5-10% bij 115 BPM) wat nog altijd te veel is om echt strak te spelen.
Helaas zit er geen patroon in de sprongen. Soms komen ze heel kort op elkaar, dan weer een x aantal minuten niks. Soms zelfs meer dan 10 minuten niks.
Ja, lastig is het zeker (om te achterhalen wat het veroorzaakt).Lastig zoiets en kan echt een zoekplaatje zijn als er van die achtergrond processen af en toe aan de gang gaan.
Ik hoop voor je dat de komende test beter gaat maar voor live gebruik moet je er wel op kunnen vertrouwen.
Wat misschien ook kan helpen is tijdens een lange test internet er helemaal afgooien zodat niets meer gaat communiceren, misschien wordt dan alles een beetje rustiger?
Toch klinkt het niet goed; normaal moet buiten je audio om je cpu ergens tussen de 1 en max iets van 7 of 8% aan de gang zijn.
Misschien is het wel een plugin of een driver binnen Reaper die zo nu en dan onrustig is?
Je kan in je taakmanager wel alles in detail bekijken wat er af en toe onrustig is en dat wellicht (tijdelijk) uitzetten.
Als het alleen Reason is en Reaper niet dan lijkt het me dat je binnen Reason moet gaan zoeken want dan ligt het niet aan je laptop.Overigens gaat het 'alleen' fout in Reason, niet in Reaper.
Die is vrij stabiel. (heel iets vertraging in de loop van de tijd)
Ja klopt. Zo erg dat het opvalt tijdens het spelen.Dat zijn best wel verschuivingen zo te zien en ook geen regelmaat maar echt opeens, vreemd.
Ja, het enige wat ik nog kan bedenken is de MC-707 die ik als interface gebruik.Als het alleen Reason is en Reaper niet dan lijkt het me dat je binnen Reason moet gaan zoeken want dan ligt het niet aan je laptop.
Ik hoop dat je op het Reason forum ergens iets vindt.
Achtergrond
De vraag heeft betrekking op het ondersteunen van mijn band met een clicktrack en backing tracks (samples en midi).
Momenteel gebruik ik mijn windows laptop met Reason om een clicktrack uit te sturen en af en toe wat backing tracks af te spelen.
Dat laatste willen we vaker gaan doen.
Ik sta open voor alle alternatieven.Weet niet of je zit te wachten op een andere insteek t.o.v. die Force, maar even nieuwsgierig: het gaat dus om afspelen van meerdere (elk lange) fragmenten per set?
[OpenDeurAlert]Als het te beluisteren geluid in mono mag dan is het uiteraard eenvoudig (pan click L, de rest R) [/OpenDeurAlert],
maar ik neem aan dat er meerdere te beluisteren tracks moeten zijn.
Is het dan een optie om een hardware (phrase-)sampler, of een hardware multitracker met meerdere outputs te gebruiken? (met je MIDI tracks al naar audio omgezet).
Veel van die inmiddels wat oudere bakken 'sporen' nog prima en zijn tegenwoordig spotgoedkoop (Roland VS(R), Fostex, ...), en desgewenst is vaak ook de interne HDD door een SD-card te vervangen.
Je verliest uiteraard wel de mogelijkheid om je MIDI-generated sounds live nog te tweaken, maar wie weet kom je een eind met ter plekke audio-FX te controleren.
Of sommige types hebben een interne mixer + FX die nog met MIDI-CC's aan te te sturen is.

Ja idd.Check, 't moet simpel & robuust & veeeel minuten kunnen handlen. Als die DAW blijft klieren is het helaas geen kandidaat.
Beslist nadeel v multitracker is dat je je rendered tracks erin moet zien te stoppen/uploaden/desnoods real-time erin opnemen, maar vanaf daar kan het kat in het bakkie zijn lijkt me. (Bijv Roland VSR-880 met SD-card ipv HDD, 8 outs, 2RU.)
Maar wellicht zie ik nog 1 van jullie vereisten over het hoofd. En ik ben uiteraard geen 2nd hand multitracker opdringer, 't hoeft niet perse op die manier, maar het kan een mogelijke aanpak zijn.
En yep, onvermijdelijk om er 'een ding' (wat dan ook) extra voor mee te moeten nemen. Herkenbaar, aard vh beestje, en wat extra opbouwtijd hoeft niet onaangenaam te zijn als het niet jakkerend hoeft. Onderdeel vh band-goes-optreden zeg maar. En neemt altijd nog minder plaats in 't bandbusje in dan er een extra bandlid voor te moeten nemen![]()

)Spijker op de kop....een beetje bassist is vaak ook degene die de bandadministratie doet)