Waarom moet Moog altijd zo duur zijn?

Moog is duur om dezelfde reden dat Fender en Gibson duur zijn ;)
Ja, zij het dat Fender bijv naast de Amerikaans gemaakte ook in Mexico dezelfde modellen laat maken en kunnen mensen met een kleinere portemonnee ook een Fender kopen alleen iets minder exclusief.
Dat zou Moog ook kunnen doen door een goedkopere versie elders te maken en zo aan mensen de kans te geven toch een Moog te kopen (ik richt me hier op de duurdere modellen)terwijl nu heb je Uli die in het gat springt en voor veel mensen met een kleinere beurs wel die kans biedt want laten we niet doen alsof de beter verdienende Amerikaan en Europeaan het gemiddelde in deze wereld is.
Het komt op mij een beetje snobistisch over.

Maken mensen betere muziek met Moogs dan met andere merken?
Zo niet, lijkt de keuze me vooral een luxe dingetje.
Waarschijnlijk is er inderdaad meer betere muziek met o.a. de Minimoog gemaakt dan met andere synths.

Al is het maar omdat de MM al een halve eeuw bestaat?

Als je met een Boog geen goede muziek kunt maken, ga je dat met een vergelijkbare Moog wel kunnen?
Wat denk je?
Ligt eraan hoe dik je vingers zijn. Maar in principe niet.

Ben blij dat Boog er is voor velen.

Waarom zou ik naar een Boog grijpen als Moog in mn budget past?

Nogal misleidend. Het zal kloppen als ze de vele uit het buitenland afkomstige componenten kopen van een Amerikaanse distributeur, dan zijn die componenten voor Moog inderdaad 'sourced from the USA', maar dat laat onverlet dat ze echt niet gemaakt zijn op Amerikaanse bodem.

Toen Trump importheffingen wilde invoeren voor componenten uit China was Moog één van de eerste bedrijven die moord en brand schreeuwde, hier.
Ik wil hier geen wedstrijdje tekstverklaring van maken, maar als je het artikel goed leest staat daar precies hetzelfde. Tot 50% van de PCBs en bijbehorende componenten... En waarvoor geen US alternatief is. En de fittie is vooral omdat inkopen vanuit China om in de US te bouwen dus duurder is dan in China laten bouwen waardoor Moog als US manufacturer extra wordt gestraft.

Zoals de titel al zegt; waarom moet Moog altijd zo duur zijn?.
Enige tijd geleden een Werkstatt01 van Moog gekocht voor 175 Euro bij Prosq music die top klinkt. Prima aan te sluiten op modulaire systemen en dat resulteert best veel mogelijkheden. Dus dat is echt een hele goedkope optie voor het genereren van het Moog geluid.

Voorheen een duurdere Moog Sirin gehad (en weer verkocht) waarvan het geluid me minder kon bekoren.

Ja, zij het dat Fender bijv naast de Amerikaans gemaakte ook in Mexico dezelfde modellen laat maken en kunnen mensen met een kleinere portemonnee ook een Fender kopen alleen iets minder exclusief.
Dat zou Moog ook kunnen doen door een goedkopere versie elders te maken en zo aan mensen de kans te geven toch een Moog te kopen (ik richt me hier op de duurdere modellen)terwijl nu heb je Uli die in het gat springt en voor veel mensen met een kleinere beurs wel die kans biedt want laten we niet doen alsof de beter verdienende Amerikaan en Europeaan het gemiddelde in deze wereld is.
Het komt op mij een beetje snobistisch over.
Je weet dat Moog nog geen 90 mensen in dienst heeft hè? Het is dus eerder een kleine speler dan grootmacht, ondanks hun reputatie. Fender en Gibson zijn enorme bedrijven die enorme volumes verkopen, dus dan is het realistisch om nieuwe fabrieken te bouwen, extra productielijnen op te zetten in andere landen (zoals Fender) of bedrijven over te nemen (zoals Gibson met Epiphone). Daarnaast is het niet dat er geen overvloed aan alternatieven is, van de Behringers tot de vele andere merken die in allerlei prijsklassen mooie synths aanbieden. Dat huilen alsof Moog de wereld een groot onrecht aandoet door geen producten tegen wegwerpprijzen te maken en verkopen snap ik niet zo. Koop dan gewoon wat anders als je het niet kunt of wilt betalen.

is toch een soort bevestiging dat Moog een sterk merk heeft en dat veel mensen wel de interesse hebben.
Maar idd, is het te duur dan koop je het niet en vind je het mooi en heb je het geld er voor over dan koop je het wel.

is toch een soort bevestiging dat Moog een sterk merk heeft en dat veel mensen wel de interesse hebben.
Maar idd, is het te duur dan koop je het niet en vind je het mooi en heb je het geld er voor over dan koop je het wel.
Precies. Net als dat je dat ook kunt doen als je geen goed gevoel hebt bij de manier waarop Behringer zaken doet. "Vote with your wallet," zoals de Fransen zeggen.

Is het ook niet dat je perceptie van wat duur is wordt verpest door de spotprijzen van behringer. Bij plug-ins zie je die discussie ook vaak omdat plug-in alliance en waves altijd stunten met prijzen tussen de 30 en 50 euro.

Bij lagere bedragen koop je iets sneller maar mijn ervaring is dat je juist die dingen dan ook sneller niet gebruikt. Maar producten die duurder zijn kies je bewuster en gebruik je dan ook vaker.

Heb het even uitgerekend. Heb 3 moogs. (2classic & 1moderne) Die hebben me bij elkaar ongeveer 5000euro gekost inclusief onderdelen voor herstellingen.

Nu zijn ze gemiddeld 15jaar in mn bezit.

Ik gebruik ze bijna elke keer ik in de studio stap.
Per uur speelplezier is Moog zeer goedkoop.

Is het ook niet dat je perceptie van wat duur is wordt verpest door de spotprijzen van behringer. Bij plug-ins zie je die discussie ook vaak omdat plug-in alliance en waves altijd stunten met prijzen tussen de 30 en 50 euro.

Bij lagere bedragen koop je iets sneller maar mijn ervaring is dat je juist die dingen dan ook sneller niet gebruikt. Maar producten die duurder zijn kies je bewuster en gebruik je dan ook vaker.
Helemaal mee eens.
M'n Moogs en Peak geven me elke keer weer een glimlach.
Lang voor gespaard en ik zou ze direct weer kopen als ik de keuze opnieuw moest maken.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik zou me voor kunnen stellen dat Moog de prijs bewust opdrijft om zo de perceptie en het imago op te drijven of in ieder geval op hetzelfde niveau te houden.

Er zijn voldoende voorbeelden van kwalitatief hoogwaardige producten met een wat lijkt buiten verhouding liggende verkoopprijs (Rolex, Louis Vuitton, Moet & Chandon, etc.).

Heb het even uitgerekend. Heb 3 moogs. (2classic & 1moderne) Die hebben me bij elkaar ongeveer 5000euro gekost inclusief onderdelen voor herstellingen.

Nu zijn ze gemiddeld 15jaar in mn bezit.

Ik gebruik ze bijna elke keer ik in de studio stap.
Per uur speelplezier is Moog zeer goedkoop.
En daar komt nog bij dat zeker de oudjes waardevast zijn of zelfs stjigen in waarde (wat dat betreft sta jij er goed op :)). In dat opzicht geef je geen geld uit aan een oude Moog; je ruilt je geld gewoon om voor iets anders van waarde. Als je ooit zou willen, kan je terug in de andere richting je oude Moog voor geld ruilen. Ik heb zo 10 jaar "gratis" met een oude Posche en een Lancia Delta Integrale gereden op dezelfde manier: half wrak kopen en zelf kunnen herstellen en onderhouden, daarna verkopen voor de waarde van een OK exemplaar ipv een half wrak.

Dan laat ik jullie met volgend stukje trivia: de Bosendorfer heeft na 137 jaar x 90euro/stembeurt een ruime 10k aan stembeurten gekost bij 1 keer per jaar.

Kortom: het is maar hoe je het bekijkt wat geld en hobby betreft. Plezier hebben zonder financieel in de problemen te komen, daar gaat het om.

[troll mode on]

Waarom is Sequential eigenlijk zo duur?

[troll mode off]
Haha echt he.. De vraag was al bedenkelijk en vervolgens komen er tig reacties die grotendeels op hetzelfde neerkomen. Misschien kunnen we dit soort draadjes naar social media verplaatsen zodra ze daar iemand voor gevonden hebben 😊

Back