Onderhoud & Service Tascam 688 waar?

jwiering

Stamgast
Goedendag :-)

Ik sta op het punt een Tascam 688 aan te schaffen. Echter moet deze wel nagelopen worden en de riempjes vervangen enzovoorts. Heeft iemand een goed adres hiervoor? Kon het zo één twee drie niet terugvinden op het forum.

Hartelijk dank alvast!

Goedendag :-)

Ik sta op het punt een Tascam 688 aan te schaffen. Echter moet deze wel nagelopen worden en de riempjes vervangen enzovoorts. Heeft iemand een goed adres hiervoor? Kon het zo één twee drie niet terugvinden op het forum.

Hartelijk dank alvast!
Ik heb het bij de mijne zelf gedaan, is op zich niet heel complex (normaal laat ik reparatie en onderhoud van mijn spullen ook door gekwalificeerde mensen uitvoeren). Is het die op Marktplaats die je op het oog hebt? Die met dat gratis rode kastje en Akai Eq? Die is daar al een hele tijd (maanden) mee aan het leuren, behoorlijk forse prijs voor een 688 die nog onderhoud nodig heeft.

Hey! Dankje voor je reactie. Dat is inderdaad die ja.. heb een prijsopgave gekregen van een bedrijf die ik gisteren gevonden heb (Hanex, ervaringen mee iemand?). Kwam op zo'n 200 euro neer. Dan zou die specifieke 688 zo'n 600/700 euro kosten, helemaal nagelopen. Dat is op zich fair toch? Gezien de prijzen elders te zien voor goed nagelopen 688's.

Thanks again, ook mcbcool voor de tip; helaas op zoek binnen NL.

Lees nu wat berichten terug, kan het zijn dat jij deze specifiek 688 al eerder onder de loep hebt genomen en er toen achter bent gekomen dat er flink wat mis aan was? (Kanaal 3+4 stuk enz?)

Lees nu wat berichten terug, kan het zijn dat jij deze specifiek 688 al eerder onder de loep hebt genomen en er toen achter bent gekomen dat er flink wat mis aan was? (Kanaal 3+4 stuk enz?)
Nee, die op MP is in Gent geloof ik? De mijne kwam uit Groningen. Dat was ook wel het lastige, dat je 'm niet eerst kon testen. Volgens de verkoper werkte die prima, behalve dat de riempjes vervangen moesten worden. Toen ik 'm binnen kreeg bleek dat er gewoon faders los in lagen, niet eens meer gesoldeerd. Daar had een prutser aan lopen knutselen en was dus verre van een goedwerkend exemplaar. Onder het mom van "ja, had je 'm hier maar ter plekke moeten controleren" kon ik ook nauwelijks iets verhalen op de verkoper, heb uiteindelijk 50 Euro terug gekregen. De reparatie was het drievoudige, maar nu zitten er wel weer nieuwe faders in wat ook wel prettig is. De riempjes heb ik toen niet bij mijn reparateur laten doen, leek me best zelf te doen. Er staat een behoorlijk goeie tutorial op YT. Het riempje is vrij goedkoop, dus leek me de gok wel waard. Overigens moet je niet vergeten om ook het bandje van het idler wheel te laten vervangen. Dat had ik eerst niet gedaan en heb 'm nog een tweede keer daarvoor open moeten maken. Want als die niet goed is krijg je ook problemen met het transport systeem, dan loopt hij niet continue op dezelfde snelheid, dat flucteert dan. Dus ook als je 'm ergens onder handen laat nemen, laat die dan ook vervangen.
En ik heb de batterij in een socket laten plaatsen. Is normaliter een gesoldeerde variant, dus in de toekomst vervangen scheelt je dan een hoop gedoe. Gewoon lege batterij er uit en een nieuwe er in schuiven ipv desolderen en solderen. Oh, ik heb ook een aan/uit schakelaar laten inbouwen voor de motor van het cassette gedeelte. Als je niet opneemt/afspeelt kun je de motor sparen door 'm uit te zetten.

Qua prijs zie ik ze in het buitenland (Reverb) inderdaad voor meer staan, maar het is ook de vraag of ze voor die prijs daadwerkelijk verkocht worden. Zeker omdat deze al maanden te koop staat zou ik toch wat onderbieden, vooral met het oog op potentieel extra kosten dan alleen riempje vervangen. Als je 'm niet zelf kunt testen ter plekke is dat toch een risico.

In NL Hanex, maar voor ‘Tape Sound” hoef je de 688 niet te kopen hoor. heeft totaal geen LoFi sex. Klinkt gewoon kut naar hedendaagse standaard.
als mixer kan je ook veel betere alternatieven kopen. De huidige Portatrack hipster gekte treft vooral de millenials die nooit het cassette tijdperk hebben meegemaakt en verwachten een stukje Hainbach like LoFi romantiek aan te schaffen. Doe jezelf een plezier en loop er met een grote boog omheen. Cassette heeft NIKS met reel2reel tape van doen. Zelfde budget Korg MW2408
thank me later.

Laatst gewijzigd:
Als een 644 (met issues) eigenaar even mijn input.

Het riempje is makkelijk zelf te vervangen, kost iets van 15 euro op ebay, het is even gedoe om de case op de juiste manier op te krijgen, en vergeet de 2 schroefjes in het cassettebak niet. Dan draadjes losmaken (even foto maken vooraf raad ik aan) en het mechanisme kan dan in zijn geheel eruit. Het is wat gepruts om het riempje dan eruit en erin te krijgen maar het is te doen. En op een gegeven moment moet het toch dus je kunt het beter maar even leren.

Dan type 2 mechanisch probleem zijn de faders en pots, eigenlijk op elke mixer worden die vies en drogen uit en vallen of uit of gaan kraken. Krakende potmeters zijn wat makkelijker met deoxit te bereiken maar als de faders echt open moeten is dat best een gedoe waarbij je dan echt de faders er helemaal uit moet halen en open maken. Dus ik zou het sowieso eerst goed testen, aan de andere kant kan dit ook door een niet specfieke expert worden gedaan.

Type 3 mechanisch probleem is de capstain motor, het irritante van deze units is dat de motor ALTIJD blijft draaien als je hem aanzet. Deze drogen ook uit en moet je eigenlijk voor het beste resultaat smeren wat betekent dat je dat hele ding (motor) open moet maken. Op een gegeven moment viel die van mij uit en heb het geprobeerd en natuurlijk gesloopt :( (zit een klein PCB stukje net op de plek waar die open moet). Ik had ENORM mazzel dat net op ebay in BE eentje relatief goedkoop werd aangeboden maar als je exact dezelfde wilt kan dit zo 200 euro of meer zijn. Je kunt ook een ander model motor erin zetten maar dan werkt je tapespeed waarschijnlijk niet meer.

Dan het (nog) minder goede nieuws, de 644/688 zijn zo'n beetje de meest geavanceerde tapedecks waarbij alle schakelingen digitaal plaatsvinden. Als het dus een niet 'mechanisch' probleem is kan het lastig zijn de oorzaak te vinden. Bij mij heb ik bij wat onderhoud waarschijnlijk net te hard op de faders geduwd waardoor het schakelen naar de groups niet meer goed loopt. Oorzaak is zeer waarschijnlijk een koude solder joint die gesprongen is ofzo, maar het kan netzogoed de centrale IC zijn. Hiervoor zoek ik nog wel een reperateur maar dat moet dus iemand zijn die echt deze units goed kent. De vraag hierbij is dus of het het reperatiebedrag wel waard gaat zijn.

Maar hoe dan ook, als hij werkt (of zelfs gedeeltelijk) zijn het echt fantastische bakken. De mixer zelf alleen al is heel flexibel als je de routing door hebt, klinkt warm EN is stil. Je kunt hem ook lekker oversturen. Verwacht inderdaad geen LOFI tape effect, maar alles wat ik opneem klinkt helder, dynamisch en ook op een manier die je niet met een tape plugin zo kan nabootsen. Overigens kon ik van de zomer een 688 kopen voor 200 euro, ivm vakantie ging dat helaas niet door waar ik nog steeds van baal, maar aan de andere kant is dus het risico al met al best groot.

Voor €100 leuk als hobby project idd, maar voor 600-800 Reverb achtige dagdroom prijzen en nog een bedrag repa, GROTE boog omheen lopen.
Maar om je vraag te beantwoorden mail Hanex, zij zijn de autoriteit op dit gebied, geef ze een lijst met issues en je hebt zo een prijs.
lijkt me verstandiger als je al dit soort bedragen voor een defecte unit bereid bent te betalen.

Voor €100 leuk als hobby project idd, maar voor 600-800 Reverb achtige dagdroom prijzen en nog een bedrag repa, GROTE boog omheen lopen.
Maar om je vraag te beantwoorden mail Hanex, zij zijn de autoriteit op dit gebied, geef ze een lijst met issues en je hebt zo een prijs.
lijkt me verstandiger als je al dit soort bedragen voor een defecte unit bereid bent te betalen.

Ja mee eens hoor. Dit blijft ook de valkuil van dit soort oud spul, het is superleuk allemaal maar voordat je het weet heb je een studio met halfwerkende dingen. Voor de 688 zou ik voor een NAGEKEKEN unit die dus 100% werkt max iets van 500/600 betalen. Als het onzeker is of het werkt, dan zou ik de gok wel nemen voor 200-300 aangezien zelf halfwerkend kun je er nog leuke dingen mee doen (tenzij dus de motor bijv. helemaal niet werkt, dan kun je alleen de mixer gebruiken).

Even specifiek voor die MP ad met het rode tafeltje. Die staat al ontzettend lang online, en bovendien kwam de hele toon van die advertentie me onsympathiek over en heb zo het idee dat hij de hoofdprijs verwacht. Het lijkt me dus het niet waard maar dat blijft een persoonlijke afweging :)

Hey, thanks voor de heldere en eerlijke info. Zet me zeker aan het denken. Wat ik fijn vind aan de 688 is de midi functie.. ik heb de korg mw2048 in combi met een reel2reel overwogen, maar hoe overdub je daar stukken mee in sync met drumcomputers en sequencers? Of zie ik iets super simpels over het hoofd in de reel2reel wereld? Thanks!

Wat wil je met wat syncen? je synct je sources toch? (synths, daw sporen in audio, acoustisch neem je sowieso realtime op hoef je niet nogmaals op de mixer te doen. Metronoom laat je gewoon uit DAW mee lopen als je zelf gaat spelen en dat handig vindt.

Nou, zeg ik neem een one-take op met wat eurorack, drummachines en sequencers die synths aansturen op bv 124 bpm. Die gaat via de analoge mixer (dus zonder daw) rechtstreeks de reel2reel op. Later kom ik erachter dat ik nog een hihat-loop uit mn drumcomputer wil overdubben op de reel2reel. Is dat mogelijk om dat op een manier te syncen zodat de drumcomputer weer precies gelijk loopt met de 124bpm opname die op tape staat? (zonder dat manueel op gehoor trial and error) thnx!

Ja, wanneer je alle tracks weer opnieuw opneemt met de hihat er bij, of een click track opneemt die je als pulse voedt.
Maar waarom overdub? waarom niet gewoon heel arrangement opnieuw?
Of waarom niet beide audiotracks naar DAW daar in sync zetten en weer terug naar tape?

Ik neem aan dat niet alles op tape blijft en je uiteindelijk ergens digitaal gaat om het wereldkundig te maken?

Hey, thanks voor de heldere en eerlijke info. Zet me zeker aan het denken. Wat ik fijn vind aan de 688 is de midi functie.. ik heb de korg mw2048 in combi met een reel2reel overwogen, maar hoe overdub je daar stukken mee in sync met drumcomputers en sequencers? Of zie ik iets super simpels over het hoofd in de reel2reel wereld? Thanks!

Ik heb het zeg nog nooit geprobeerd aangezien de sync track dus 1 track opsnoept en ik bij de 644 maar 4 tracks heb (da’s dus wel een voordeel bij de 688, hou je iig nog 7 tracks over).

Maar de sync werkt dus alleen als de tascam master is, en je slaved dus je daw aan de tascam. Nou slaven daws/pc in het algemeen vrij belabberd dus verwacht geen sample accurate sync. Voor electronische muziek kan dat wel een issue zijn en in de praktijk is het ook een gedoe.
Maar het kan.

Beter is gewoon, vind ik, een track normaal sequencen, en dan mixen op de 688 en dan op 8 sporen opnemen (hier heb je dus heel veel inputs, aux, en routing flexibiliteit in).

De mix kun je dan opnemen, op als je echt wilt zelfs de 8 tracks apart via aparte outs opnemen. Een adat interface zoals de fostex is hier perfect voor omdat die ook tulp ingangen heeft.

Ook nog veel gedoe (ik ben lui). In de praktijk gebruik ik toch meer om jams op te nemen op tape, of als ik even met een synth aan het spelen en iets leuks heb druk ik snel even op record en leg ik het vast om later naar daw te bouncen.

Ik heb het zeg nog nooit geprobeerd aangezien de sync track dus 1 track opsnoept en ik bij de 644 maar 4 tracks heb (da’s dus wel een voordeel bij de 688, hou je iig nog 7 tracks over).

Maar de sync werkt dus alleen als de tascam master is, en je slaved dus je daw aan de tascam. Nou slaven daws/pc in het algemeen vrij belabberd dus verwacht geen sample accurate sync. Voor electronische muziek kan dat wel een issue zijn en in de praktijk is het ook een gedoe.
Maar het kan.
Ik heb het met mijn 688 wel al eens getest, ook met mijn 424 mk-II met een MTS-30 (die de 688 ingebouwd heeft). De meeste DAWs die ik getest heb lopen aardig mee, Reaper, Bitwig en MPC (X). ProTools dan weer niet, die ondersteund het (song position) protocol volgens mij niet. Maar je merkt wel dat de gedetecteerde BPM altijd een klein beetje fluctueert, dus een perfecte sync is het niet. Als je bijvoorbeeld een lange sample mee laat lopen in de MPC dan hoor je dat het af en toe mis gaat, dat hij er naast zit. Gebruik je korte samples dan is het minder een issue. Maar inderdaad, de werkwijze is dan wel dat je 688 de master is, die bepaald. Dus als je de tape gaat stripen (zeg maar de sync code op een spoor zetten waar de rest van de apparaten naar luistert) dan moet je dus al weten welk tempo je gaat gebruiken. Tempo wijzigingen achteraf zijn dus vrijwel niet mogelijk, behalve wat tweaken met de pitch knop, daar heb je wat marge.

Je moet hier in ieder geval niet aan beginnen als je een soort stand-alone Ableton Live verwacht. Het is allemaal wat bewerkelijker en biedt minder mogelijkheden. Aan de andere kant dwingt de werkwijze je wel om knopen door te hakken en niet eindeloos in je computer te blijven editen. Qua klank vind ik de 688 prima klinken, geen overspraak op de verschillende sporen. Mijn 424 heeft wel meer karakter, meer lo-fi.

Het is een leuke bak om mee te experimenteren. Ik heb bijvoorbeeld al eens wat getest met de mute functionaliteit. Die reageert per spoor op een note-on om die te activeren. Dus je kunt met wat programmeerwerk in je DAW (of met quantizers en CV naar MIDI convertor) ook melodieën spelen. Op elke track een constante toon opnemen op verschillende toonhoogtes en je hebt een soort Mellotron. Of een soort Cadavre Exquis zoals je ook met een Make Noise RxMx kunt doen (welliswaar met plotse, abrupte einde van het signaal ipv een mooi uitklinkende vactrol).

Nou, zeg ik neem een one-take op met wat eurorack, drummachines en sequencers die synths aansturen op bv 124 bpm. Die gaat via de analoge mixer (dus zonder daw) rechtstreeks de reel2reel op. Later kom ik erachter dat ik nog een hihat-loop uit mn drumcomputer wil overdubben op de reel2reel. Is dat mogelijk om dat op een manier te syncen zodat de drumcomputer weer precies gelijk loopt met de 124bpm opname die op tape staat? (zonder dat manueel op gehoor trial and error) thnx!
Maar om nog even op de exacte vraag terug te komen; ja, dat kan dus. Maar je moet 1 track "opofferen" voor het syncsignaal. Daar staat in het geval van de 644 en 688 (en MTS-30) ook de positie van de pointer in. Dus stel je spoelt je tape door naar 1m30s dan pikt je DAW het daar ook op. Dus het is meer dan alleen maar tempo, het is ook de positie in het nummer. Met losse drumdozen weet ik niet zeker of die zo ook gesynct kunnen worden, heb ik nog niet geprobeerd, alleen met "slimme" dozen als de MPC X. Maar anders is de optie die @Eclectic aandroeg een mogelijkheid, gewoon een click (rimshot) mee opnemen en die uitsturen naar de drumcomputer (mits die dat ondersteund uiteraard).

Lekker al die info! Thanks all :-) Dat idee van die rimshot mee laten lopen op één kanaal is echt een goeie. En het idee om alles terug op te nemen in een DAW en daar eventueel nog wat toevoegingen bijvoegen. Chill! Ik ga nu voor de Korg MW2408 + R2R combo; toch handig zo'n forum :-D

Back