Als een 644 (met issues) eigenaar even mijn input.
Het riempje is makkelijk zelf te vervangen, kost iets van 15 euro op ebay, het is even gedoe om de case op de juiste manier op te krijgen, en vergeet de 2 schroefjes in het cassettebak niet. Dan draadjes losmaken (even foto maken vooraf raad ik aan) en het mechanisme kan dan in zijn geheel eruit. Het is wat gepruts om het riempje dan eruit en erin te krijgen maar het is te doen. En op een gegeven moment moet het toch dus je kunt het beter maar even leren.
Dan type 2 mechanisch probleem zijn de faders en pots, eigenlijk op elke mixer worden die vies en drogen uit en vallen of uit of gaan kraken. Krakende potmeters zijn wat makkelijker met deoxit te bereiken maar als de faders echt open moeten is dat best een gedoe waarbij je dan echt de faders er helemaal uit moet halen en open maken. Dus ik zou het sowieso eerst goed testen, aan de andere kant kan dit ook door een niet specfieke expert worden gedaan.
Type 3 mechanisch probleem is de capstain motor, het irritante van deze units is dat de motor ALTIJD blijft draaien als je hem aanzet. Deze drogen ook uit en moet je eigenlijk voor het beste resultaat smeren wat betekent dat je dat hele ding (motor) open moet maken. Op een gegeven moment viel die van mij uit en heb het geprobeerd en natuurlijk gesloopt

(zit een klein PCB stukje net op de plek waar die open moet). Ik had ENORM mazzel dat net op ebay in BE eentje relatief goedkoop werd aangeboden maar als je exact dezelfde wilt kan dit zo 200 euro of meer zijn. Je kunt ook een ander model motor erin zetten maar dan werkt je tapespeed waarschijnlijk niet meer.
Dan het (nog) minder goede nieuws, de 644/688 zijn zo'n beetje de meest geavanceerde tapedecks waarbij alle schakelingen digitaal plaatsvinden. Als het dus een niet 'mechanisch' probleem is kan het lastig zijn de oorzaak te vinden. Bij mij heb ik bij wat onderhoud waarschijnlijk net te hard op de faders geduwd waardoor het schakelen naar de groups niet meer goed loopt. Oorzaak is zeer waarschijnlijk een koude solder joint die gesprongen is ofzo, maar het kan netzogoed de centrale IC zijn. Hiervoor zoek ik nog wel een reperateur maar dat moet dus iemand zijn die echt deze units goed kent. De vraag hierbij is dus of het het reperatiebedrag wel waard gaat zijn.
Maar hoe dan ook, als hij werkt (of zelfs gedeeltelijk) zijn het echt fantastische bakken. De mixer zelf alleen al is heel flexibel als je de routing door hebt, klinkt warm EN is stil. Je kunt hem ook lekker oversturen. Verwacht inderdaad geen LOFI tape effect, maar alles wat ik opneem klinkt helder, dynamisch en ook op een manier die je niet met een tape plugin zo kan nabootsen. Overigens kon ik van de zomer een 688 kopen voor 200 euro, ivm vakantie ging dat helaas niet door waar ik nog steeds van baal, maar aan de andere kant is dus het risico al met al best groot.