Behringer X Air edit (XR18) met outboard FX

Wellicht is de Osimidi Stage software ook interessant in deze context:

Ah.. ja. Ik herken het probleem wel een beetje dat je soms ff vlug in paniek de mixer uit wil kunnen zetten.. als ik bv mijn monitors ingeschakeld heb en de microfoon stond nog aan.. PIEP!!!! :D
Een simpele control room is wel fijn. Dat zit op de Soundcraft wel toevallig..
Ja, zo'n control room is de beste optie idd.
Maar ik houd het bij de huidige setup. Goedkoper en compacter kan niet.

Met 'view' bedoel ik alleen die kanalen op je tablet hebben maar da's voor het overzicht als ik 'n gig heb.. Ik gebruik ook maar 'n paar kanalen op die soundcraft. Die, samen met de FX returns zijn belangrijk. Op de Behringer XR12 die ik eerder had gekocht kan ik bv niet de Mic ingangen en de FX faders op 1 scherm krijgen.. dan moet je heen en weer scrollen. En ik wil live ten alle tijden mic faders binnen handbereik hebben.. en 'n master.. natuurlijk.. :)

beter.JPG

Dus om (bijv) de FX sends te kunnen bedienen, moet je hier op FX1 - 4 klikken. Dat wil je in 1 scherm hebben?

Ja, zo'n control room is de beste optie idd.
Maar ik houd het bij de huidige setup. Goedkoper en compacter kan niet.

Bekijk bijlage 3821978

Dus om (bijv) de FX sends te kunnen bedienen, moet je hier op FX1 - 4 klikken. Dat wil je in 1 scherm hebben?

Yep... de send van de FX1 en FX2 bv. :) Maar ben nu al met dat Mixing Station bezig.. met wat YT hulp heb ik al een simpele mixer layout met daarin een Reverb DECAY en een TAP button op 'n iPad. Dan hoef ik niet in het reverb of delay menu in te duiken. FX sends faders kun je ook simpel toevoegen.. alsmede nog meer customised lagen voor bv FX controls, of noem maar iets?? Heel flexibel wat ik zo snel heb gezien.

Volgende uitdaging is om de gemaakte knoppen aan een inkomend CC# te koppelen.. als dat kan is het ook mogelijk om via een footcontroller de feedback van de delay op te voeren.. zoiets zocht ik nog steeds voor mijn sax-gig avonturen.. De midi clock moet ik dan maar TAPPEN met de voet.. daar kan ik ook wel mee leven. :)

Wellicht is de Osimidi Stage software ook interessant in deze context:
Dat heb ik ook al een keer zitten bewonderen..

Yep... de send van de FX1 en FX2 bv. :) Maar ben nu al met dat Mixing Station bezig.. met wat YT hulp heb ik al een simpele mixer layout met daarin een Reverb DECAY en een TAP button op 'n iPad. Dan hoef ik niet in het reverb of delay menu in te duiken. FX sends faders kun je ook simpel toevoegen.. alsmede nog meer customised lagen voor bv FX controls, of noem maar iets?? Heel flexibel wat ik zo snel heb gezien.

Volgende uitdaging is om de gemaakte knoppen aan een inkomend CC# te koppelen.. als dat kan is het ook mogelijk om via een footcontroller de feedback van de delay op te voeren.. zoiets zocht ik nog steeds voor mijn sax-gig avonturen.. De midi clock moet ik dan maar TAPPEN met de voet.. daar kan ik ook wel mee leven. :)
Gaaf, ja eigenlijk stelt het ook niet zoveel voor, alles gaat via midi CC's bij die XR18. Met een wat programmeer ervaring kun je veel meer dan wat de default app biedt.
Wat betaal je voor de versie die dit ondersteunt?
Ik zag iig dat je voor de XR18 een uitgave van €4,99 moest doen. Maar ik weet niet of er nog meer achter weg komt voordat je 'alles' kan.

Gaaf, ja eigenlijk stelt het ook niet zoveel voor, alles gaat via midi CC's bij die XR18. Met een wat programmeer ervaring kun je veel meer dan wat de default app biedt.
Wat betaal je voor de versie die dit ondersteunt?
Ik zag iig dat je voor de XR18 een uitgave van €4,99 moest doen. Maar ik weet niet of er nog meer achter weg komt voordat je 'alles' kan.
Oh.. ik heb de PC versie gekocht.. die was 12 euro. Mijn idee was om de midi controller op de computer (laptop) binnen te laten komen. En dat werkt prima. Device toewijzen, via LEARN de knop of fader op je kontroller herkennen en benoemen. Daarna kun je een functie binnen de XR een functie aan hangen.

Ik gebruik de XR nu via LAN en dan schakel je de optie om via de iPad te controllen weer uit. Heb ooit via een Bluetooth een controller wireless aan de iPad gehangen en dat werkte niet voor live.. veel te veel storing in een live situatie.. waarschijnlijk door de vele telefoons (Wifi en Bluetooth).
De Soundcraft mixer kan ik via LAN en WiFi tegelijkertijd controllen.. dat is met de Behringer niet zo jammer genoeg..

Laatst gewijzigd:
Oh.. ik heb de PC versie gekocht.. die was 12 euro. Mijn idee was om de midi controller op de computer (laptop) binnen te laten komen. En dat werkt prima. Device toewijzen, via LEARN de knop of fader op je kontroller herkennen en benoemen. Daarna kun je een functie binnen de XR een functie aan hangen.

Ik gebruik de XR nu via LAN en dan schakel je de optie om via de iPad te controllen weer uit. Heb ooit via een Bluetooth een controller wireless aan de iPad gehangen en dat werkte niet voor live.. veel te veel storing in een live situatie.. waarschijnlijk door de vele telefoons (Wifi en Bluetooth).
De Soundcraft mixer kan ik via LAN en WiFi tegelijkertijd controllen.. dat is met de Behringer niet zo jammer genoeg..
Interessant!
Voor thuis (nog) niet nodig, maar wel leuk om te weten dat het bestaat.

Het laatste stukje is kompleet: CC is hex 0xB0, en CC is een 3 byte commando, dus om FX1 aan te zetten stuur ik 0xB2 0x1B 0x7F en uitzetten doe ik 0xB2 0x1B 0x00
0xB2 is 0xB0 (het CC commando) + kanaal nummer
0x1B is 27 hexadecimaal geschreven (afhankelijk van FX1 nummer wordt dit 0x1B, 0x1C, 0x1D of 0x1E )
0x00 en 0x7F is resp 0 en 127 hexadecimaal geschreven.
Dit zijn de reeks getallen die de Arduino in midi moet uitsturen als ik een knop indruk.

denk ik :D

Als dit lukt kunnen de main faders op dezelfde manier aangestuurd worden…

Laatst gewijzigd:
Het laatste stukje is kompleet: CC is hex 0xB0, en CC is een 3 byte commando, dus om FX1 aan te zetten stuur ik 0xB2 0x1B 0x7F en uitzetten doe ik 0xB2 0x1B 0x00
0xB2 is 0xB0 (het CC commando) + kanaal nummer
0x1B is 27 hexadecimaal geschreven (afhankelijk van FX1 nummer wordt dit 0x1B, 0x1C, 0x1D of 0x1E )
0x00 en 0x7F is resp 0 en 127 hexadecimaal geschreven.
Dit zijn de reeks getallen die de Arduino in midi moet uitsturen als ik een knop indruk.

denk ik :D

Als dit lukt kunnen de main faders op dezelfde manier aangestuurd worden…
Gaaf.
Ga je midi via een DIN poort doen, of via USB?

Midi din connector.
Ik heb een voetpedaal besteld en een kastje waar een batterij compartiment in zit, in dat kastje komt de arduino met een midi din connector en een connector voor de voetschakelaar.
Op de voetschakelaar komt een led die aangeeft of de galm uit of aan is.
Dat duurt een paar weken voor het hier is, heb ik mooi tijd om uit te zoeken hoe alles moet werken.

Midi din connector.
Ik heb een voetpedaal besteld en een kastje waar een batterij compartiment in zit, in dat kastje komt de arduino met een midi din connector en een connector voor de voetschakelaar.
Dat duurt een paar weken voor het hier is, heb ik mooi tijd om uit te zoeken hoe alles moet werken.
Klinkt als een klok.
Voor thuisgebruik zou ik zelf een adapter prefereren, maar op het podium is dit weer handiger.
Het is dat de tijd me ontbreekt, maar dit klinkt als een enorm leuk project. Met name het programmeren van zo'n Arduino.

@Montfrooij Adapter kan ook nog steeds natuurlijk, gewoon een aansluiting met verbreekcontact zodat bij aansluiten van de adapter de batterijverbinding wordt onderbroken:okdan:

@Montfrooij Adapter kan ook nog steeds natuurlijk, gewoon een aansluiting met verbreekcontact zodat bij aansluiten van de adapter de batterijverbinding wordt onderbroken:okdan:
Ja dat klinkt inderdaad logisch. En het zal precies zijn hoe het werkt bij pedaaltjes die beide hebben (batterij en voeding).
Ik zie dit niet als 'gewoon', maar dat komt door de 0,5% ervaring die ik heb met de 'binnenkant' van onze hobby.

Voor mij is dit 95% van de hobby, ik kan niet noten lezen en van muziek theorie weet ik ook heul weinig
Adapter is een goed idee, houden we erin.
Check mijn onderschrift (mijn synth)

Voor mij is dit 95% van de hobby, ik kan niet noten lezen en van muziek theorie weet ik ook heul weinig
Adapter is een goed idee, houden we erin.
Check mijn onderschrift (mijn synth)
Gaaf! (je youtube kanaal)
Ik ben links af geslagen tijdens m'n opleiding, maar soms denk ik wel eens : was ik maar de elektrotechniek ingegaan.
Maar ik vind zoveel dingen leuk (m'n huidige werk ook), dus dat laten we lekker zo.

Midi din connector.
De tutorials van dit kanaal over midi controllers met arduino's zijn erg laagdrempelig:

Vanmiddag even getest of wat ik dacht ook klopt met de werkelijkheid.... nou, bijna :D
Ik ben er iig achter dat ik maar twee commando's hoef te sturen om zijn nagalm aan/uit te zetten.
Alleen heet het mute, dus maximaal mute is uit en minimaal mute is aan... duurde even voor ik dáár achter kwam, want hij ging maar niet uit....
Dus om zijn nagalm uit te zetten stuur ik (hex) B1 1B 7F
en om weer aan te zetten stuur ik (hex) B1 1B 00

Ik heb eerst getest of de signalen goed overkwamen door twee pc's aan elkaar te koppelen met usb-midi kabels waar beide MIDI-OX op draaide en dan vanaf de ene pc via het command window de sysex-en te sturen en kijken of ze op de andere pc ontvangen werden.
Toen dit goed ging hebben we even ge-skype-d en heeft m'n broer ook met MIDI-OX de sysex-en via een midi interface en midi-din kabel naar het mengpaneel gestuurd en dat werkte gewoon.

Back