Iets wat je moest hebben, goed was, maar toch niet werkt.

de 404 is vooral gemaakt vanuit het oogpunt van standalone gebruik..
veel start/stop nodig om modus te veranderen, lastig als sync-slave, etc..
Ik zie veel youtubers hem gebruiken aan het eind van hun chain (FX unit zeg maar) om DJ achtige effecten te kunnen toepassen.
En natuurlijk als stand alone sample player (wat je al aangeeft)
Maar werk zelf niet op die manier, dus voor mij viel hij iig af.

- Roland SP-404 MKII

Je hoeft hem niet als sampler te gebruiken. Als effectbak volstaat ook. De 404 og gebruik ik vrijwel nooit om te samplen, daar hebben we audacity voor. Maar probeer maar eens zoveel effecten voor dat geld te krijgen.

Ja leuk, enorm intuïtief etc, maar niet als je aan 30 projecten tegelijk werkt ;) Alles total recall aan hardware is m'n doel! (gaat niet lukken hoor btw...)
Nee dan is het niet te doen idd. Gelukkig zit ik niet in zo’n situatie. Ik maak tracks per stuk. (Eigenlijk nooit meerdere tegelijk).

- Roland
SP-404 MKII

Staat hier te staan en het potentieel is groot, maar krijg het niet goed geïntegreerd in mijn workflow.
Jammer, want heb ook geen alternatief.. To be continued :)
De midi out moet toch goed werken lijkt me.
`geen idee want ik heb alleen zijn eerdere-type-voorgangers.
Midi out de enige reden waarom ik die SP-404 MKII zou kopen.
Van al die draai en drukknopjes ook nog eens met dubbele functies die er op zitten zou ik tureluurs worden.

En hoe bevalt die?
Ja, ik vind hem tof. De firmware voelt wel een beetje beta (ondanks dat het een 1.6 versie is), maar de synth engine is diep en nodigt uit tot experimenteren en hele andere sounds dan je uit de gebruikelijke TR clones/geïnspireerden of sample-based bakken haalt. En je kunt geluiden ook echt helemaal kapot draaien, een veiligheidsnet of zijwieltjes zitten er niet op. De interface is ook goed uitgedacht, het nodigt echt uit om de geluiden te editen.

De midi out moet toch goed werken lijkt me.
`geen idee want ik heb alleen zijn eerdere-type-voorgangers.
Midi out de enige reden waarom ik die SP-404 MKII zou kopen.
Van al die draai en drukknopjes ook nog eens met dubbele functies die er op zitten zou ik tureluurs worden.
Lastige van de SP-404 MKii is ook dat per sample bank automatisch een midi kanaal is toegewezen. Dat kost al 10 midikanalen die je niet kunt uitzetten. Anders risico voor ongewenst samples triggeren.

De input van de SP-404 is ook te laag en er is geen functie om de gain aan te passen (alleen voor mic/gitaar niet voor de ingang achterin. Hierdoor is dit ding lastiger om in de mix te gebruiken vind ik.

Het ding lijkt niet gemaakt om te combineren in een volledige setup. Verder wel tof apparaat om te experimenteren met geluid. Ik gebruik hem nu in combinatie met alleen een polyend tracker en dan vullen ze elkaar wel goed aan.

Ja, ik vind hem tof. De firmware voelt wel een beetje beta (ondanks dat het een 1.6 versie is), maar de synth engine is diep en nodigt uit tot experimenteren en hele andere sounds dan je uit de gebruikelijke TR clones/geïnspireerden of sample-based bakken haalt. En je kunt geluiden ook echt helemaal kapot draaien, een veiligheidsnet of zijwieltjes zitten er niet op. De interface is ook goed uitgedacht, het nodigt echt uit om de geluiden te editen.
Klinkt goed en ook zoals ik hoopte dat de LXR zou zijn. Stond al op mijn verlanglijstje maar misschien moet ik 'm ff wat hoge prio geven.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ze komen met enige regelmaat tweedehands langs, vraagprijs meestal rond de €450. Ik had de mijne afgelopen week hier op het forum gekocht. Mocht het niet (meer) bevallen schuif je zo zonder verlies weer door.

Lastige van de SP-404 MKii is ook dat per sample bank automatisch een midi kanaal is toegewezen. Dat kost al 10 midikanalen die je niet kunt uitzetten. Anders risico voor ongewenst samples triggeren.

De input van de SP-404 is ook te laag en er is geen functie om de gain aan te passen (alleen voor mic/gitaar niet voor de ingang achterin. Hierdoor is dit ding lastiger om in de mix te gebruiken vind ik.

Het ding lijkt niet gemaakt om te combineren in een volledige setup. Verder wel tof apparaat om te experimenteren met geluid. Ik gebruik hem nu in combinatie met alleen een polyend tracker en dan vullen ze elkaar wel goed aan.
Interessante info. Alleen van al die midi kanalen tegelijkertijd snap ik niet. Met dat ingebouwde grote geheugen is die SP-404 MK II nog een stuk complexer lijkt me.
Dat is iets wat me wel tegenstaat. Net als bij de Digitact (een mooi ding trouwens) Binnen een uur wil ik alles door hebben anders zou ik het weer vergeten.
Het vergt studie-goed-onthouden-fanatisme dat kost ook tijd.

Wat betreft gain en dergelijke heb ik bijna eindeloze experimenten achter de rug over : headroom, Db`s volume, vervorming, ruis, ongewenste rumble, impedantie, vervorming, equalizing afwijkingen naar midden hoog of laag.

Van een Baxshop medewerker uit Rotterdam kreeg ik een gouden tip over de effectmogelijkheden van de SP-404 met name effect nummer 12
en dan ( Remain doen! ) dat is die dan geldig voor alle aanwezige toetsen en inputs
En dan nu gaan voor een mooie limiter / compressie zonder ruis of brom dan komt stem en muziek samengeperst zonder dat het elkaar in de weg zit.
Als het een of het ander maar iets harder is krijgt dat voorrang.
Bijna de wet van de sterkste maar dan onvervormd.
Zet dan ook een koptelefoon op tegen het rondzingen. Altijd doen met zwaar kompressen.
, de input aux op de achterkant is normaal. Maar . . .

daar heb je gelijk in de microfooninput aan de voorkant is te zacht.
Dit is op te lossen door deze te versterken met een niet al te gevoelige microfoonvoorversterker.
Niet al te gevoelig is altijd beter want voordat je het weet wordt en veel te veel ruis versterkt van hele zachte signalen. Dat verpest de boel
Er is nog al wat te doen over dit soort analoge ketens en er worden vaak hoge bedragen neergeteld voor spullen.
Terwijl goede kennis veel belangrijker is.
Ik geef de voorkeur aan allerlei kleine gitaarachtige kastjes en veel uit proberen.
. . . . Op de analoge keten op de video is te zien hoe het aaneengeschakeld is.
Rechts boven. Micro eerst in de voicetransformer van Roland voor enige voorversterking om op voldoende volume te komen daarna in de micro input van de 404
en dan samen met de `muziek`. achterin de aux alles lekker limiten met de 404 en het totaal opnemen.

Ten overvloede nog maar eens hetzelfde filmpje van de opstelling.

Interessante info. Alleen van al die midi kanalen tegelijkertijd snap ik niet. Met dat ingebouwde grote geheugen is die SP-404 MK II nog een stuk complexer lijkt me.
Goede tip van een voorversterker. Daar zou ik nog naar kunnen kijken.

Wat betreft midi kanalen:
De SP-404 heeft 10 sample banken (A tm J) en deze hebben standaard midi kanaal 1 tm 10 toegewezen.
Omdat ik de SP-404 nu aan een midi hub heb hangen (rk-006) kan ik bijvoorbeeld sample bank 1 niet gebruiken als ik daar via sequencer ook een andere synth op midi kanaal 1 aanstuur. Dit is niet uit te zetten op de sp-404 zelf. Als ik de sp-404 wil syncen dan moet ik bepaalde midi informatie filteren op de poort waar de Sp-404 aan hangt.

Laatst gewijzigd:
Goede tip van een voorversterker. Daar zou ik nog naar kunnen kijken.

Wat betreft midi kanalen:
De SP-404 heeft 10 sample banken
(A tm J)
en deze hebben standaard midi kanaal 1 tm 10 toegewezen.
Omdat ik de SP-404 nu aan een midi hub heb hangen (rk-006) kan ik bijvoorbeeld sample bank 1 niet gebruiken als ik daar via sequencer ook een andere synth op midi kanaal 1 aanstuur. Dit is niet uit te zetten op de sp-404 zelf. Als ik de sp-404 wil syncen dan moet ik bepaalde midi informatie filteren op de poort waar de Sp-404 aan hangt.
Bij mij is het (A tm J)
ABCDE 5 X 12 tonen of samples of toetsen op midi kanaal 1 aangestuurd hetzelfde op de knoppen van het toestel die knippert NIET
FGHIJ 5 X 12 tonen of samples of toetsen op midi kanaal 2 aangestuurd hetzelfde op de knoppen van het toestel die knipper WEL

( B1, C1, C1#, D1, D1#, E1#, F1, F1#,G1, G1#, A1 , A1#, ZIJN ER TWAALF ) in bank A
( B2, C2, C2#, D2, D2#, E2#, F2, F2#,G2, G2#, A2 , A2#, ZIJN ER TWAALF ) in bank B
( B3, C3 - - - - - enzovoorts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . in bankC
De selectie van afwachting op welk midi kanaal moet worden `geluisterd` is af te stellen op het toestel middels een shift functie.
Midi kanalen zijn er altijd van 1 t/m 16 (waarbij nr 10 het meest gebruikt wordt voor drums al is dat geen verplichting.)

Back