Wat is voor jou de aller beste/grootste/bekendste hit met de TR-909.

DRe

SSM spacestation
Noem 1 tophit met deze bak.

Voor mij is dat Robin S : show me love.

Met heel veel compressor’s
Altijd leuk waar andere dit aan koppelen.

Die snare in 'Show me love" is meer een opgepitchste Kick toch?

Pump up de confituur

Door 'Pull Over' en 'JB is dead' ben ik voor een 909 gaan sparen.. toen waren ze al duur en niet meer te vinden.. =( Gevonden en kort daarna weer geruild voor een S950 met max memory :(

“The funny part about that whole thing,” recounts Ogilvie, “was that we spent $5,000 on some gear including a 909. We'd been working with the TR-808. All of a sudden we had this brand-new gear which was state of the art at the time.”

He goes on to explain that while Roland had already been part of their sound, the 909 was a whole other animal. “At first we turned on the 909 and it was far too clean. We were like, ‘What have we got here?’ I struggled and was very stretched for ideas.” Inspiration came in the unlikely form of a PA system. “I was looking around the studio, found a PA crossover, and took the three outputs from the kick into the board. Now, I had three kinds of specific frequencies that I was able to mess around with.”

It was a eureka moment. “All of a sudden we were like, ‘Wait a minute. This sounds brilliant now.’”

Laatst gewijzigd:
Promo - Last Man Standing (album)

Hier word vooral de kick goed gebruikt (in samenwerking met de Sherman 2 in een aantal tracks). Volgens mij zijn de rest van zijn drums ook alle uit de 909. Als het om een track zou moeten gaan dan kies ik voor "Promo - I Come Correct". De clap klinkt hier super, snare een stukje lichter als aanvulling, kick als een lekkere dreun zoals je dat alleen met een 909 kan.

In "Promo - The Industry Can't Stop Me" worden de 909 geluiden ook goed gebruikt. In de opening de clap die goed overstuurt is, maar het is vooral de open hi hat die hier zo fucking vet, dik en lekker klinkt.

Heeft toch wel een grote invloed gehad dit apparaat (samen met een aantal andere Roland drums/synths) is de EDM.

Zeker niet voor mij de beste, maar wel een van de grootste hits destijds waar de 909 ongegeneerd te horen was.
(Ik kan dit hele genre niet uitstaan overigens.. net zoals die verschrikkelijke Korg M1 preset.. :D )

Back