Mijn eerste tape naar tapeloop

klinkske

boeketje voor de vrouw
Stel je er niet teveel van voor :) - geen idee wat ik doe
24 seconden loop en n synth, en wat fx - had dan bedacht maschine te gebruiken en alles een bepaalde toonaard te laten spelen zodat er meer kans is op de "juiste" noten. ff rap rap. Wie weet komt er een mooi vervolg.
Die multiecho heb ik ook nog niet onder de knie, is totaal anders dan n space echo

Opbouwen was al halve dag werk, en denk dat er een andere mixer gebruikt gaat worden dan deze. En ja de opname is met de telefoon, dus je hoort die reel to reels draaien.

Hainbach noemt zoiets een audiocollage als t er nog wat gekker aan toegaat. Ik probeer na te doen wat hij deed in een bepaalde video. Vermits de tapeloop 24 sec lang is, komt dat neer op 8 bars a 80 bpm. In theorie zou ik er dus drums op kunnen loopen. Ongeveer. Helemaal juist is t niet. Bovendien fade het geluid uit over de tijd als ik niets extra inspeel. Ik probeer iets stricter op te nemen, maar de delay leidt erg af :)

Dit zet ik niet op om 'ns lekker naar te luisteren maar na 2 seconden had je m'n sympathie al want zodra ik die Revoxen zag draaien met een stuk tape ertussen was ik geboeid.
Leuk dat er nog mensen bestaan die dit doen, je bent een echte soundsurfer wat mij betreft. :okdan:

Piano (Yamaha) door de Maschine en daarna door de multivox?
Zoiets?
ff live spelen, nou nog een diepe pad sound om die de andere sounds ondersteunen...:okdan:
Trouwens die multivox lijkt veel op de space echo van Roland...

Ongeveer. Maschine midi naar de cp. De bedoeling is om de tapedelay te laten feedbacken via de send op de mixer. Maar de multi echo doet dat niet zoals ik wil. De linkse revox neemt op, de rechtse speelt af. Maar hij speelt ook af wat de linkse opneemt. Of niet. Dat is een parameter. Hainbach neemt vaak ook op om dan halve snelheid te spelen en daar over te spelen.
ik wou er nog over scratchen ook maar we zien wel,of dat haalbaar is en meerwaarde oplevert.

Leuk! Ik dacht er recent nog aan om een r2r2r2r :) echo te bouwen, en jij doet het gewoon. Whole of the moon situatie. :D

Ik denk dat dit zo'n setup is waar je mee moet blijven experimenteren tot je plots een sweet spot vindt en dat je dan magie hebt.

ja dat denk ik ook. En ik ben er nog niet :) hopelijk vandaag nog wat proberen.
Wel zin in.

Gewoon splice tape. En de tape onder hoek knippen. Met zo n revox knipper.
ik plan nog bij thomann zo n splice tape te kopen. Mijn tape accessoires is zwaar basf vintage in een doosje
zou ik nog n 3e revox toevoegen… ;) hebbik de plaats… hainbach spreekt over 5 of meer 😂

Voor ik zoiets zou zeggen moet de audio eerst op iets trekken :D

hier n foto vd antieke BASF set.
vergeelde Witte tape = splice tape. rood is einde vd band, blauw is (of groen) intro lead en dan nog n potlood en die plastic houder met niet magn klemmen en rechts een soort van stickers die de r2r doen stoppen als ie die tegenkomt op band. En dan is er nog de grote witte, die is voor pauze tss nummers. Dat is de kleurcode volgens de manual.

IMG_3547.jpg

Leuk origineel.
zelfde manier van werken Iets waar --- 10CC - I'm Not In Love --- toch maar een tophit mee gemaakt heeft.
---
Het is ook te doen met een super-8-stipe-band-opneem-recorder-viewer (1982)
met filmpje als optische `indicator` (waar-schuwer) van wat er gaat komen.
Het voordeel ten opzichte van een Looper is dat de mate van uitwisbaarheid is in te stellen.
Het wordt dan een lekkere chaos soms van half min of meer uitgewiste klanken.
Die als je niks doet steeds zachter worden. Of aanblijven al naar gelang de stand van de knop.
Hoop het een keer te doen met deze die ik nog heb.

deze vieuwer.jpg

Laatst gewijzigd:
geen idee wat ik doe

Ach, wie wel. Of, beter: da's precies goed, toch? :)

Complimenten voor je vuurvaste handen!!

Wat een verademing om iemand normaal aan knoppen te zien draaien.

de opname is met de telefoon,

draagt serieus bij aan de sfeer. Maar wél benieuwd hoe het als directe opname zou klinken.

Heel gaaf. Zoals 'ie nu al is. Niet te netjes willen maken, zou ik zeggen. Laat die x maten op x bpm lekker los. Dit kan 'm al prima zijn.

Het wordt dan een lekkere chaos soms van half min of meer uitgewiste klanken.
Die als je niks doet steeds zachter worden. Of aanblijven al naar gelang de stand van de knop.
Hoop het een keer te doen met deze die ik nog heb.
. . . Als er hier of daar nu een paar knappe koppen een software versie zouden maken die het zelfde doet
Dan zou ik tevreden daar mee zijn. Maar misschien bestaat het al?
. . . Een van de nadelen van de ouderwetse versie is dat het bandje gaat uitrekken (warm wordt) na de zoveelste loop.
En nog wel op de naad van de las waardoor er een klik van de las steeds harder wordt.
Misschien moet ik me er niks van aantrekken want dat kan juist de charme zijn. Is ook nog bij te werken als het moet. Wat vroeger bijna niet kon.

Back