Mijn eerste tape naar tapeloop

De band is net gebroken naast de naad. Ik heb de naad nooit gehoord. De tape is trouwens nieuwe.

Wel ik ben best verrast dat mensen zo voor t visuele gaan. Ik ben er nog mee bezig maar ben jammer genoeg geen video editer met meerdere opname hoeken enz maar heb zeker nog plannen voor mee video…
Als t een beetje meezit voor t volgende weekend…

O ja ik moet ook nog mijn halloween challenge uitwerken. :)

Wel ik ben best verrast dat mensen zo voor t visuele gaan. Ik ben er nog mee bezig maar ben jammer genoeg geen video editer met meerdere opname hoeken enz maar heb zeker nog plannen voor mee video…
Als t een beetje meezit voor t volgende weekend…

O ja ik moet ook nog mijn halloween challenge uitwerken. :)
Je hebt dan ook wel een hoop authentieke gear staan. Dat doet 't blijkbaar goed hier.

Dit vind ik echt gaaf! Klinkt als... ja, als niets anders eigenlijk. Helemaal origineel. Geweldig die 2 Revoxen, een A77 en een B77, toe maar zeg! (Heb er vroegâh bij een ziekenomroep vele jaren mee gewerkt, helaas heb ik er zelf geen...) Je hebt ook nog een mooie Akai r2r staan zie ik. En die echo... wauw. Ik wil hier wel meer van horen!! Inspirerend. :okdan:

Ik heb een boel revoxen, allemaal gereviseerd (zelf gedaan) want anders is 't echt onbetaalbaar. Soms kocht ik ze voor 50 euro. Die tijd is voorbij.
Ik heb er nog n paar die dienen als tape delat met aanpasbare snelheid, varispeed (de a77 kan dat niet zonder mods)
voor de liefhebber, filmpje hier

niet echt boeiend wat ik doe, maar was zo trots dat ie varispeed doet, zelf regeling gemaakt en mod. Heb er nu 2 zo, een B77 met remote en een A77
Jammer genoeg kan ik die dus niet samen laten varispeeden met zo'n loop, want ze zijn nooit sync 'te regelen'
Ik heb nog wat bandopnemertjes, kleintjes, zoals LudoWic gebruikt, maar die staan niet op punt. Idem met cassettedecks... Wie weet na de winter er weer wat afgewerkt geraakt.

Ik denk dat ze vroeger ook zo megamixes deden. Zoveel werk… crazy. Heerlijk.

De originele Dr Who theme is zo gemaakt door tape noot per noot aan elkaar te kleven, bij gebrek aan synths die met klavier bespeelbaar waren. Toongenerator instellen, opnemen, knip. Andere noot instellen, opnemen, knip. En plakken maar.

vraag me af hoe juist 't knipwerk moet zijn. Vast, afh vd snelheid vd r2r - als ie traag is, is een mm meer merkbaar dan als je een pro machine hebt.

. . . Als er hier of daar nu een paar knappe koppen een software versie zouden maken die het zelfde doet
Dan zou ik tevreden daar mee zijn. Maar misschien bestaat het al?
. . . Een van de nadelen van de ouderwetse versie is dat het bandje gaat uitrekken (warm wordt) na de zoveelste loop.
En nog wel op de naad van de las waardoor er een klik van de las steeds harder wordt.
Misschien moet ik me er niks van aantrekken want dat kan juist de charme zijn. Is ook nog bij te werken als het moet. Wat vroeger bijna niet kon.
Ik beschouw mijzelf als een aardige fan van tapemuziek en het gehele proces wat hier bij komt kijken (Natlab, BBC Radiophonic, Raymond Scott). Of je dit kunt ''vangen'' in een softwarepakket betwijfel ik. De gebruikte materialen en hun onvoorspelbaarheid in combinatie met de relatief spartaanse werkmethode zorgen voor een sfeer en beperking die je dwingen tot een bepaald kader qua creativiteit. Om het precies zo te krijgen zoals je het in gedachten hebt kan door het proces worden verstoord. Misschien beter nog is dat je door een bepaalde beperking of kader juist geïnspireerd wordt door iets nieuws.

Zelf ben ik niet genoeg gemotiveerd/bereid om te investeren in hardware bandrecorders e.d. De prijzen lopen aardig op, het is onderhoudsgevoelig en het wordt bij mij persoonlijk al snel een zootje. Hoewel het gevoelsmatig niet goed voelt om iets dergelijks te simuleren in software ben ik daar wel in geïnteresseerd. Nu draai ik zelf Bitwig, beschik over de nodige tape emulaties en denk dat je met wat werk in de Grid en het aanbrengen van variabelen ook al een aardig eindje komt.

Los van de sfeer vanuit de tape en de werkwijze geloof ik ook dat de mechanische werking van randapparaten hun invloed kunnen hebben. Jaren geleden was er zoveel te doen rondom de MPC ''Swing'' op de oudere series. Mijn eigen theorie is dat je met het knippen/editten van samples op bijv. de MPC60 geen grafische weergave had en dit puur op gehoor moest doen. Op de 2000XL en 1000 had je namelijk wel een grafische weergave en knip je vaak op het begin van de waveform. Het verschil in milliseconden op gehoor kunnen bijdragen aan een levendiger gevoel. Zo geloof ik ook dat er een wezenlijk verschil (vertraging) aanwezig is bij het indrukken of draaien van een knop van een hardware geluidsbron of effect, bij software is dat steeds hetzelfde.

@Klinkse, mooie verzameling en klinkt lekker sfeervol. Misschien half speed en dubben?

Jaren 80/90: 2 draai tafels aan een mengpaneel met een versterker en tapedeck, 2 flinke boxen of koptelefoon en perhaps (rijke DJ) een sampler...
Hoe gaat dat nu? Met Mp3tjes?
Die DJ setups van nu lijken wel op hele studios,:mega:
Nu kun je live Megamixen... :okdan:
Vroeger had ik zo'n stereotoren met platenspeler, CD, radio en dubbel cassettedeck (met high speed dubbing!). Weet dat ik toen experimenteerde met het achter elkaar plakken van geluiden. CD timen, opnemen, bandje slag terug draaien, CD weer timen, opnemen enz.enz. Het bandje een slag terug draaien was nodig omdat je met de record knop daadwerkelijk de opnamekop op de tape drukt maar ondertussen ook het motortje ging draaien. Voordat de opnameknop op die tape zat was de tape al een seconde verder, kwestie van x-aantal tandjes terug en tape voorzichtig in/eruit halen (anders versprong het al een tandje). Daar doelde ik dus ook op in mijn vorige post, de onderlinge mechanische activiteit van motor en opname/afspeelknop is al een minuscule vertraging op zich waarbij software direct doet wat moet het doen.

Zit ik potverdikke nu Culture Beat, Maxx en Ice MC (Boom diggy diggy diggy boom diggy bang!) te luisteren......jeugdsentiment :dubbel:

Laatst gewijzigd:
Ik heb 't over 10 a 15 jaar eerder dan de eurobeat hoor :)
Ben Liebrandt mixen en zo, zijn vermoedelijk bandwerk. Stars on 45. Dat soort dingen.

Ik heb 't over 10 a 15 jaar eerder dan de eurobeat hoor :)
Ben Liebrandt mixen en zo, zijn vermoedelijk bandwerk. Stars on 45. Dat soort dingen.
Wrijf het er even lekker in 😂

ah ik had vroeger een sharp cassettedeck, die als je de pauze knop een mm of 2 induwde, en weer losliet, kon stotteren. Dat was geweldig...
Wat ik ook deed wat cocaine van de maxx vaak opnemen, maar dan enkel het woord 'cocaine' en dat links en rechts alleen opnemen, zodat t afspeelde van links naar recht. En dan enkel 'co' opnemen, herhalen dan kreeg ik 'co co co co cocaine' en dan nog in combi met 33 en 45 rpm. Dat duurde lang en want niet perfect maar wel pret. Ik was 13 en newbeat was stout en al die sex en drugs in de teksten, whoohoo dat was straf (nu boeit t niemand nog)
Later had ik 2 minidiscs en maakte met een cd single a en b kant een nieuwe "mix" door de stukjes aan elkaar te plakken met de edit functie... Het was ok, enkel had ik toen net zoveel talent voor arrangementen (niks dus) dus 't klonk wel maar sloeg op niks :D
De dansvloer wist er ook geen weg mee, ondanks mij dj maat zei dat ik 't MOEST spelen (ik vond van niet) :D

Ik heb terug zo'n sharp cassettedeck gekocht vorig jaar maar t deugde niet én t deed die stotter niet. Duh

Ik heb al yt filmpjes gezien waar ze dubben met ableton en een midi controller. Het kan dus absoluut. Het was zelfs vet. Vetter dan mijn geklooi haha

De originele Dr Who theme is zo gemaakt door tape noot per noot aan elkaar te kleven
Wat je met een ARP, Roland en een Yamaha wel niet allemaal kan doen...:okdan:
dat was nog vóór de Fairlight CMI...

Met die mechanische tapeloops methode (voornamelijk FX/effecten)
zijn toen heel wat SF-films gemaakt in '60\'70:mega:

Back