Van analoog naar digitaal en weer terug?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Ik hoor het steeds meer de laatste tijd: met digitaal kun je heel veel, maar...

En dan blijkt dat men na verloop van tijd toch het fysiek bezig zijn met knopjes, schakelaars, schuiven en patch cables gaat missen. Vaak zit men voor het werk of andere beslommeringen ook al uren achter de computer, en het gaat tegen staan om dat als hobby dan ook weer te doen. Hoe zijn hier de ervaringen?

Inderdaad - een plugin is leuk, maar met een fysiek apparaat eromheen dat je met je handjes (in plaats van via een beeldscherm, QWERTY-toetsenbord en een muis) kunt instellen en bespelen is het nog leuker.

Ik vind het allebei wel wat hebben. Waar het echt om de klank of de bediening gaat heb ik een voorkeur voor hardware, maar voor een hoop dingen is software veel makkelijker en geschikter. Ik werk vooral met een combinatie van hardware synths (zowel analoog als digitaal) en mix/fx plugins, alles aangestuurd via de DAW. Maar ik gebruik ook wel software synths en samplers, vooral als die iets doen dat met hardware vrijwel onmogelijk is of waar de hardware an sich weinig toevoegt of zelfs in de weg zit. Zo ga ik niet met ouwe samplers lopen klooien terwijl ik bijvoorbeeld Kontakt heb, en heb je in software veel interessante synths die bijvoorbeeld granular of wavetables gebruiken icm eigen samples wat op hardware niet mogelijk of veel gedoe is. Plugins die bestaande analoge synths nadoen vind ik dan vaak weer minder, omdat je daar echt de bediening mist en de klank is het meestal ook toch net niet. Al is daar ook wel een mouw aan te passen met controller keyboards en mapping enzo, maar da's toch niet hetzelfde en dus toch liever 'the real thing'.

Ik begon begin deze eeuw met een instrument dat erg leunde op editors en kon daar prima mee uit de voeten.
In de jaren daarna heb ik de nodige apparaten gehad waarbij een computer op zijn minst handig was, maar een jaar of tien geleden veranderde dat geleidelijk.
Echte knoppen op hardware hadden mijn voorkeur op software en hardware die leunde op software.

Nu is een harde eis dat ik het instrument op het apparaat zelf moet kunnen bedienen. Een editor/librarian ter ondersteuning is prima, maar het moet er niet van afhankelijk zijn.
Ik heb geen spijt van de eerdere instrumenten waarbij software een belangrijk onderdeel was, maar mijn voorkeuren veranderden gewoon in de loop der jaren.
Het was (en is) een voortgaand proces met nieuwe technieken en veranderende voorkeuren.

Een deel van die voorkeur zit hem in de bedienbaarheid. Ik prefereer tegenwoordig echte knoppen en andere controllers, maar een niet onbelangrijk deel zit ook in continuïteit.
Ik weet inmiddels dat het bij software de vraag is hoe lang de fabrikant het blijft ondersteunen.
Mijn VariOS heb ik niet verkocht omdat ik er op uitgekeken was, maar omdat het steeds lastiger werd de boel draaiende te houden op mijn computer.

Voor mij is het ook niet echt een digitaal versus analoog.
Er zijn hele bedienbare digitale bakken tegenwoordig en bij aanschaf vind ik bedienbaarheid een belangrijkere overweging dan analoog of digitaal.
Software heeft voor mij nog toegevoegde waarde als het op m'n iPad kan (mobiel) en/of het een niche vult in het klankenspectrum van mijn setup.
Zo vind ik een app met granulaire synthese interessant om te hebben, maar hoef ik er geen dure hardware variant van.

Inderdaad - een plugin is leuk, maar met een fysiek apparaat eromheen dat je met je handjes (in plaats van via een beeldscherm, QWERTY-toetsenbord en een muis) kunt instellen en bespelen is het nog leuker.

Knopjes en schuifjes zijn denk ik met alle beschikbare controllers niet meer het probleem. Als je helemaal luxe wilt doen neem je een electra one. In bitwig heb ik voor de meeste gebruikte parameters device templates die automatisch worden opgeroepen bij het selecteren van een track.

Maar toch prefereer ik een standalone synth omdat tijdens het pielen dan even al mijn aandacht naar dat geluid gaat en ik niet word afgeleid door duizenden andere dingen op een scherm.

Ik kan niet (en wil niet) kiezen, vind het 50/50. muziek met PC + midicontroler/keyboard en een leuke digitale tool vind ik vergelijkbaar met hardware qua leuk.
Qua gemak echter (fysiek aansluiten van multiple shit, fysiek afhankelijk van de kleinste invloeden, fysiek ongemak qua plaatsing en ruimte, fysieke slijtage) grijp ik vaker naar digitaal tegenwoordig.
Qua geluid is voor mij de discussie al heel lang ook 50/50.
Ik zit op een PC gewoon sneller te musiceren/componeren/jammen en vooral dingen af te maken.
Hardware is voor mij meer en meer alleen voor live (eigenlijk alleen nog maar) en het oefenen daarvoor, wat dus ook heel leuk is.

Fijne aan analoog vind ik dat je op een gegeven moment als je tevreden bent de audio vastlegt/opneemt en dus zit met een origineel stuk audio met al z’n foutjes en handwerk gepiel er in gebakken.
de opnames hebben dan ook vaak een erg humaan/echt gevoel. (Dit kan ook weer nadelig uitpakken naderhand als er net die bepaalde stukjes in zitten die je liever niet had gehad en ook niet kan weggummen)

Fijne aan digitaal is dat je Total recall hebt en je kan suf automaten totdat je een ons weegt. (Met als nadeel weer dat je dus grenzeloos kan doorgaan)

Zelf hou ik van een hybride setup waarin nagenoeg alle geluids bronnen eigenlijk bijna altijd analoog zijn, en alle FX, compressie, EQ’s grotendeels digitaal.

Fijne aan analoog vind ik dat je op een gegeven moment als je tevreden bent de audio vastlegt/opneemt en dus zit met een origineel stuk audio met al z’n foutjes en handwerk gepiel er in gebakken.

Ja en ook voor de hele mix. Als je met hardware aan het jammen bent zorg je zelf al automatisch voor balans in dynamiek en frequenties. Op het moment dat je dan opneemt dan is het in de DAW alleen nog wat finetunen.

Als ik alleen ITB werk ga ik al snel hele fx chains maken waar dan kracht in bepaalde tracks wegvallen. Wat ik dan weer probeer te compenseren. Maargoed, ITB kun je dezelfde discipline toepassen, als het goed klinkt, bouncen en niet teveel in details blijven hangen.

Ik ben terug naar een analoog mengpaneel en externe FX. Niet omwille van klank ofzo, maar ik liep na al die jaren nog steeds verloren in mijn V-Studio. Ik wil vooral eenvoud en directheid, en daarom ben ik terug naar handson synths en randapparatuur. VST synths hebben me sowieso nooit getrokken, ik voel het gewoon niet. :)

Ik prefereer hardware en vaak ook analoog. Laatste jaar veel geklooid met modular, zonder presets. Maar in werkelijkheid gebruik ik nog veel digitaal en software, maar hoofdzakelijk voor afmixen, dingen als compressie en reverb en natuurlijk opnemen. Ik kan zelf niet meer terug, ik hoor vaak goed klinkende digitale recreaties enzo en ik heb bv ook de v collection, maar ik kan er op de een of andere manier niet mee werken.
Ik denk dat het digitale domein voor mij te veel mogelijkheden bevat, net niet die bevrediging geeft qua sound en je te lang door kan pielen op de patch van een gemaakte midi opname, niks is definitief en je raakt gaandeweg het moment kwijt. Ook vind ik de manier waarop knoppen reageren met midi of zelfs digitale hardware synths niet hetzelfde voelen als analoog.
Soms voelt het een beetje als het verschil tussen photoshoppen of in een fotolab werken. Photoshop is sneller, je kan meer en het is goedkoper. Maar je bent niet zo betrokken op de materie als in het fotolab, je hebt niet dezelfde aandacht en respect voor het bron materiaal. Je hebt ook niet hetzelfde gevoel echt iets te doen, in je handen te hebben. Althans zo is het voor mij

Het eeuwig kunnen blijven aanpassen is inderdaad een zegen en een vloek. Ik heb een Atari ST als MIDI sequencer dus een deel van de synths heb ik onder controle (de helft heeft geen MIDI), maar audio is gewoon multitrack opnemen (op een PC, jawel) en daar is geen eenvoudige weg terug als je het anders wilt. Ik doe het zelfs als eenrichtingsverkeer dus de FX zitten er al mee ingebakken. Het is toch niet dat het nadien nog gemasterd moet worden ofzo, gewoon voor mezelf en goed genoeg is goed.

heb hier nog een oude dynachord 16 staan en ondanks dat ik zeer tevreden ben over het geluid van mijn line6 m20 of mijn midas digitaal mr12
krijg ik toch een warmere klank uit dit oude mengpaneel in de mix
veel warmer dan een soundcraft gb 4 16 {british EQ} die ik te koop heb staan
mijn ervaring is live :analoog
opname :digitaal

Zowel analoog aks digitaal heeft zo z'n goede kanten en het ene sluit het andere niet uit vind ik maar veel knoppen is wel zo prettig.
Ik merk zelf dat ik met software vaak sneller tot tracks kom maar het experimenteren en pielen met hardware is ook erg leuk vanwege het soundsurfen, het zoeken naar 'sweet spots' enz.
Wat hardware betreft vind ik digitaal in sommige gevallen best een plus, bijv bij een Deepmind zit een hele lekkere FX sectie die helemaal digitaal is maar prima klinkt en ook de mogelijkheden en combinaties die je kan toepassen op deze manier kan je nooit met een puur analoge synth voor elkaar krijgen, dan heb je veel extra apparatuur nodig.
In Eurorack vind ik digitale modules wel een hele aanwinst, eurorack modules zijn al niet goedkoop en een aantal digtale module zoals Plaits hebben zoveel verschillende voices dat je met eurorack een klein kapitaal zou moeten uitgeven als je dat allemaal analoog zou moeten aanschaffen en dat zou ook gigantisch veel ruimte innemen.
Ook een module als Clouds kan alleen als het digitaal is, net als bepaalde modules van Make Noise bijv en dat vind ik een hele aanwinst in eurorackland.

Het eeuwig kunnen blijven aanpassen is inderdaad een zegen en een vloek. Ik heb een Atari ST als MIDI sequencer dus een deel van de synths heb ik onder controle (de helft heeft geen MIDI), maar audio is gewoon multitrack opnemen (op een PC, jawel) en daar is geen eenvoudige weg terug als je het anders wilt. Ik doe het zelfs als eenrichtingsverkeer dus de FX zitten er al mee ingebakken. Het is toch niet dat het nadien nog gemasterd moet worden ofzo, gewoon voor mezelf en goed genoeg is goed.
Ik heb het "live stereo opnemen op PC" idee laten varen en een Alesis HD24 gekocht om multitrack opnames te maken. Die daarna analoog afgemixt worden naar stereo. Het wordt hier dus nog een grotere mengelmoes van analoog en digitaal. Het gaat mij daar ook helemaal niet om, maar puur om wat ik (hopelijk) makkelijk in gebruik vind.

Back