Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Hij had er 5 voor me geselecteerd en duidde met engelengeduld de verschillen. Ik hoorde het nauwelijks, maar het was wel heel leuk 😀 Misschien hoort dat ook wel bij dat 'iets'.
Zij die het niet horen maar het toch geloven.. :D

Een onafhankelijk onderzoek is ook altijd leuk.. Matrix HiFi --> Blind testing high end full equipments
maar er zit meer tussen je oren dan je denkt.. sommige mensen kunnen uren uitweiden over details, over hoe het geluid echt loskomt van de speakers en nog veel meer subjectieve belevingen.
Ja, geluid is toch iets persoonlijks maar tegenwoordig vind ik het minder belangrijk.
Voor de komst van de cd speler in het analoge vinyl tijdperk werden de grootste stappen gemaakt en toen kostte goed geluid nog een klein kapitaal.
Een beetje goede set kostte in de seventies een paar maandsalarissen en m'n eerste serieuze versterker een Luxman SQ700 die kostte in 1974 zo'n 700 gulden, dat was voor mij een maandsalaris en dus maanden sparen.
Later toen ik meer te besteden had kocht ik een knappe set bij Pruijs in de Utrechtse straat in Amsterdam, dat was toen de topzaak in Nederland en je kon daar begin jaren tachtig rustig 10 a twintigduizend uitgeven voor een mooie set maar ze leverdsn ook een set van 100.000 piek als je het geld had.
Ze hielden één keer per jaar een luisterdag en omdat ik klant was werd ik uitgenodigd en dan zat je te luisteren naar een referentieset van bijv een stel electrostaten van Apogee van zo'n 100.000 gulden en een draaitafel van Goldmund (als ik het goed herinner) van zo'n 45.000 gulden en dan bijv een mooie MacIntosh voor- en eindbak erbij en dan hoorde je iets wat de meesten zich nooit konden permitteren, dat waren leuke middagen en elk jaar zag je dezelfde gerzichten weer opnieuw.
Nu koop je voor een 1500 a 2000 euro gewoon een hele leuke set vind ik, de techniek is zoveel beter.

Ik heb al m’n LPs (~500) en CDs (~3000, ja ik ben die sukkel die nog steeds koopt). Alles staat op zolder en is gekopieerd naar een server. En dan begint het gekut met slechte connecties, domme software en apps. Net op het moment dat je eens tijd hebt om effe lekker te luisteren. Dan loopt het bloed uit m’n oren. En komen de platen naar beneden om rondjes te draaien op de no-tech Thorens TD-160. Heerlijk, rust, muziek.

Laatst geprobeerd een collectie van een vriend te verkopen. Gern enkele interesse bij Plaatboef of Concerto.

Alhoewel ik mijn cd's (stuk of 500) allemaal geript heb en dus via de PC kan afspelen, staan ze allemaal nog in de kast. Pakweg 400 LP's en ruim 100 singeltjes staan er ook nog en jawel... die DRAAI ik ook af en toe nog op mijn ouwe trouwe Technics SL1200 Mk II draaitafel. Had vroeger nog meer LP's maar waar ik niks meer mee had zijn naar de Kringloop gegaan.

Ik ben net klaar met al mijn LP's in beschermhoesjes (rond de hoes) te stoppen. Het houdt je van straat. Ik draai met dit beestje:

Bekijk bijlage 3830005

Ondertussen wel met betere elementen dan die DJ banaanspijkers hoor. :)
Wauw wat een prachtige machine! Zat een tijdje terug te kwijlen bij plaatjes van- en verhalen over oude EMT's en Garrards 301 en 401's. Blijft altijd wat hebben.

En het leukste is: als ik GAS krijg, moet ik de draaitafel niet wegdoen maar gewoon een ander loopwerk of arm ervoor kopen. Ik kijk soms nog wel eens of er iets leuk te koop staat, maar de huidige combi werkt ook al zo goed dat ik nog niet tot aankopen overgegaan ben.

Als je met een account inderdaad kunt zien welke platen er voor hoeveel verkocht zijn (en niet slechts aangeboden) verandert dat de zaak. Waar staat die optie op de Discogs site te lezen?

Bij een release kies je uitvoering (CD, Vinyl enz.) Dan scroll je naar beneden en aan de rechterkant die je de sales.
Klik op last sold voor een overzicht van alle verkopen:

Screenshot 2022-12-05 at 00.12.22.png

Screenshot 2022-12-05 at 00.14.41.png

Ja, geluid is toch iets persoonlijks maar tegenwoordig vind ik het minder belangrijk.
Voor de komst van de cd speler in het analoge vinyl tijdperk werden de grootste stappen gemaakt en toen kostte goed geluid nog een klein kapitaal.
Een beetje goede set kostte in de seventies een paar maandsalarissen en m'n eerste serieuze versterker een Luxman SQ700 die kostte in 1974 zo'n 700 gulden, dat was voor mij een maandsalaris en dus maanden sparen.
Later toen ik meer te besteden had kocht ik een knappe set bij Pruijs in de Utrechtse straat in Amsterdam, dat was toen de topzaak in Nederland en je kon daar begin jaren tachtig rustig 10 a twintigduizend uitgeven voor een mooie set maar ze leverdsn ook een set van 100.000 piek als je het geld had.
Ze hielden één keer per jaar een luisterdag en omdat ik klant was werd ik uitgenodigd en dan zat je te luisteren naar een referentieset van bijv een stel electrostaten van Apogee van zo'n 100.000 gulden en een draaitafel van Goldmund (als ik het goed herinner) van zo'n 45.000 gulden en dan bijv een mooie MacIntosh voor- en eindbak erbij en dan hoorde je iets wat de meesten zich nooit konden permitteren, dat waren leuke middagen en elk jaar zag je dezelfde gerzichten weer opnieuw.
Nu koop je voor een 1500 a 2000 euro gewoon een hele leuke set vind ik, de techniek is zoveel beter.
Ik denk dat je in de 80er jaren nog wel grote verschillen had tussen goedkope en 'high-end' systemen. Tegenwoordig klinkt een low budget setje van 100-200 euro best acceptabel.. Mijn vriendin draaide laatst de nieuwe CD van Boudewijn de Groot en verbaasde me over het geluid van het setje dat zij heeft. was 150 euro ofzo.. https://tweakers.net/pricewatch/469796/philips-mcm2350/specificaties/ Best veel body in het laag voor zulke kleine speakers..

In de 80s vond ik die MFB luidsprekers van Philips ook heel boeiend.. Sony had ook een luidspreker die gebruik maakte van motional feedback in combinatie met een Electrostaat tweeter.. ik ben wel een Sony fan en zou zoiets nog weleens willen. Philips heb ik de MFB544 van. 3-weg systeem (2-weg aktief).. echt baanbrekend voor die tijd.

Goed spul hoeft niet duur te zijn. Duur spul hoeft zelfs niet goed te zijn.

Er is maar 1 ding dat ik gemerkt heb en dat is pure fysica: een kleine speaker klinkt nooit als een grote. Als je dan een goede grote speaker hebt, olala. Die kan je stil zetten zonder iets in de klank te missen. En als je ze luider zet moeten ze geen moeite doen. Het was een flinke investering destijds, maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn uit de kluiten gewassen Tannoys. Half eeuwtje oud ofzo, maar die klank!

Waarmee ik niet wil zeggen dat alle kleine speakers slecht klinken. Ik heb pareltjes gehoord en gehad. Maar dat moeiteloze en die melodische lage regionen, dat komt er gewoon zoveel makkelijker uit als je een berg liters achter een grote unit hebt.

Er is maar 1 ding dat ik gemerkt heb en dat is pure fysica: een kleine speaker klinkt nooit als een grote. Als je dan een goede grote speaker hebt, olala. Die kan je stil zetten zonder iets in de klank te missen. En als je ze luider zet moeten ze geen moeite doen.
ha.. ik heb afgelopen week net één van mijn twee geleverde 18" subwoofers uitgepakt om te testen.. gisteren luisterde ik weer even Conquest of Paradise.. elke eerste tel van de maat 'n kleine aardbeving.. :D ongelofelijk wat je dan ineens voor een detail ontdekt tussen de 20 en 40hz.. het gebied wat je op een gemiddelde speaker nooit opvalt.. gewoon 'n compleet oktaaf..

Ik denk dat je in de 80er jaren nog wel grote verschillen had tussen goedkope en 'high-end' systemen. Tegenwoordig klinkt een low budget setje van 100-200 euro best acceptabel.. Mijn vriendin draaide laatst de nieuwe CD van Boudewijn de Groot en verbaasde me over het geluid van het setje dat zij heeft. was 150 euro ofzo.. https://tweakers.net/pricewatch/469796/philips-mcm2350/specificaties/ Best veel body in het laag voor zulke kleine speakers..

In de 80s vond ik die MFB luidsprekers van Philips ook heel boeiend.. Sony had ook een luidspreker die gebruik maakte van motional feedback in combinatie met een Electrostaat tweeter.. ik ben wel een Sony fan en zou zoiets nog weleens willen. Philips heb ik de MFB544 van. 3-weg systeem (2-weg aktief).. echt baanbrekend voor die tijd.
Dat MFB was ook een interessant systeem, Philips was toen ook echt beroemd door z'n research centra en z'n vele patenten die nog wel 'ns gekocht werden door anderen waardoor mensen nog wel 'ns dachten dat Philips geen serieze hifi maakte maar het tegendeel was waar.

Ook Sony had in de seventies met die V-Fet versterkers een hele goede naam.
Hifi was toen nog spannend, dat B&O design indertijd daar stond je je zomaar een kwartiertje aan te vergapen voor een etalage, dat design was ongekend.
Ik weet nog goed dat een lrroeg in het centrum van Amsterdam had van die Bose 901 speakers aan het plafond hangen, die straalden alle kanten op en aangezien de eigenaar van die kroeg een muziekliefhebber was met ook een mooie grote Bose geintegreerde versterker (ze waren toen de eerste) kwamen we daar graag in het weekend en zochten dan een plek bij een tafeltje een beetje tussen de speakers in zodat je ze goed kon horen en dan werd er de "betere" popmuziek gedraaid zoals the Doors, Stones, Jim Groce, Steely Dan enz en we zaten dan heerlijk te genieten. :okdan:

Er is maar 1 ding dat ik gemerkt heb en dat is pure fysica: een kleine speaker klinkt nooit als een grote. Als je dan een goede grote speaker hebt, olala. Die kan je stil zetten zonder iets in de klank te missen. En als je ze luider zet moeten ze geen moeite doen. Het was een flinke investering destijds, maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn uit de kluiten gewassen Tannoys. Half eeuwtje oud ofzo, maar die klank!
Helemaal mee eens, speakers hebben volume nodig.

@Modus Operandi

Inderdaad - bij klikken op "Last Sold" wordt er naar je account gevraagd. Dat overzicht van daadwerkelijke verkopen krijg je zonder account dus niet te zien.

Dat hoef je eigenlijk alleen maar te weten als je ook daadwerkelijk platen gaat verkopen
Vriendelijk dat ze voor niet leden toch een overzichtje geven wat een uitgave ongeveer waard is

Ik heb nog een hele verzameling en gebruik ze nog uitsluitend alleen in mijn auto, daar ik in huis geen cd speler meer heb.

De laatste auto die ik had met een cassettespeler was een Porsche van 1982... wel handig op roadtrip door Europa. Maar in een hedendaagse auto hoeft het voor mij niet.

De laatste auto die ik bij mijn cassettespeler had was een Toyota Corolla station, met van die ronde koplampen, lelijker kon haast niet.

Mijn CD-kastjes plus inhoud vormen nu een uitstekende isolatie-laag voor een oud tochtig raam. De gemiddelde PIR-plaat kan daar niet aan tippen.

Ik zat me te bedenken wanneer ik voor het laatst een CD draaide, maar eigenlijk de enige die met enige regelmaat in de rotatie gaat is Tomcats Screaming Outside van Roland Orzabal (solo album van de helft van het Tears for Fears duo) om de simpele reden dat deze nooit op de streaming diensten terecht is gekomen, waarschijnlijk vanwege een rechtenkwestie.

Back