krautrock1958
Gepokt en gemazeld
Hij had er 5 voor me geselecteerd en duidde met engelengeduld de verschillen. Ik hoorde het nauwelijks, maar het was wel heel leukMisschien hoort dat ook wel bij dat 'iets'.
Ja, geluid is toch iets persoonlijks maar tegenwoordig vind ik het minder belangrijk.Zij die het niet horen maar het toch geloven..
Een onafhankelijk onderzoek is ook altijd leuk.. Matrix HiFi --> Blind testing high end full equipments
maar er zit meer tussen je oren dan je denkt.. sommige mensen kunnen uren uitweiden over details, over hoe het geluid echt loskomt van de speakers en nog veel meer subjectieve belevingen.
Voor de komst van de cd speler in het analoge vinyl tijdperk werden de grootste stappen gemaakt en toen kostte goed geluid nog een klein kapitaal.
Een beetje goede set kostte in de seventies een paar maandsalarissen en m'n eerste serieuze versterker een Luxman SQ700 die kostte in 1974 zo'n 700 gulden, dat was voor mij een maandsalaris en dus maanden sparen.
Later toen ik meer te besteden had kocht ik een knappe set bij Pruijs in de Utrechtse straat in Amsterdam, dat was toen de topzaak in Nederland en je kon daar begin jaren tachtig rustig 10 a twintigduizend uitgeven voor een mooie set maar ze leverdsn ook een set van 100.000 piek als je het geld had.
Ze hielden één keer per jaar een luisterdag en omdat ik klant was werd ik uitgenodigd en dan zat je te luisteren naar een referentieset van bijv een stel electrostaten van Apogee van zo'n 100.000 gulden en een draaitafel van Goldmund (als ik het goed herinner) van zo'n 45.000 gulden en dan bijv een mooie MacIntosh voor- en eindbak erbij en dan hoorde je iets wat de meesten zich nooit konden permitteren, dat waren leuke middagen en elk jaar zag je dezelfde gerzichten weer opnieuw.
Nu koop je voor een 1500 a 2000 euro gewoon een hele leuke set vind ik, de techniek is zoveel beter.