Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Helemaal mee eens, speakers hebben volume nodig.

mijn Dynaudio's zijn heel klein maar gaan laag genoeg.

Ik bedacht me ineens dat vinyl uit de kringloop vaak van overleden mensen komt.
Wellicht dat er nu gewoon minder mensen overlijden die vinyl hebben en is het nu cd tijd.
Maar als die tijd voorbij is dan houd je na overlijden niets van de streaming muziek over.

Dus ja streaming is erg gemakkelijk maar is niet iets wat je door kan geven.
Platen daarentegen kun je over 500 jaar nog gewoon afdraaien :)

Dat hoef je eigenlijk alleen maar te weten als je ook daadwerkelijk platen gaat verkopen
Vriendelijk dat ze voor niet leden toch een overzichtje geven wat een uitgave ongeveer waard is

Ben ik alleen nog benieuwd of de vraagprijzen en verkoopprijzen ongeveer overeen stemmen.

Je ziet bij Discogs ook hoeveel mensen een plaat in hun wantlist hebben en hoeveel hem in hun collectie hebben. Als de vraag groter is dan het aanbod is de verwachting dat de prijs zal gaan stijgen. Eigenlijk net als op de effectenbeurs, schaarste creëert waarde. Platen en CD's zijn dus steeds meer beleggingsobjecten geworden.

Inderdaad. Zie hier voor een uitgave van James Last:
  • Have:571
  • Want:17
  • Avg Rating:3.42 / 5
  • Ratings:26
  • Last Sold:Aug 9, 2022
  • Lowest:€0.29
  • Median:€2.00
  • Highest:€4.98
Die gaan ondanks de lage prijs en het grote aanbod dus niet bepaald als warme broodjes over de toonbank. ( Last Sold:Aug 9, 2022 ! ) En dat stemt weer geheel overeen met mijn ervaring bij de Kringloop.

Laatst gewijzigd:
Dus ja streaming is erg gemakkelijk maar is niet iets wat je door kan geven.
Platen daarentegen kun je over 500 jaar nog gewoon afdraaien :)

Een levensduur van 100+ jaar lukt zeker wel als ze verticaal bewaard worden. Daarna gaat de zwaartekracht toch ook langzaam zijn ding doen en wordt vervorming van de schijf mogelijk een issue. Aan de andere kant verwacht ik dat we in de 23e eeuw nieuwe technologieën hebben om oude vinyl platen weer in topstaat te krijgen. Dus die 500 jaar is niet geheel onrealistisch. Ben toch wel benieuwd hoe 23e of 24e eeuwse oren naar een plaatje van bv aphex twin zullen luisteren.

Beetje off-topic maar wel interessant: This Is the Oldest Record In History—Scanned and Recreated From a Photo

Als de wereld dan niet vernietigd is zullen we dan waarschijnlijk allang niet meer met onze oren luisteren, het zal allemaal gedigitaliseerd zijn en men zal automatisch "horen" wat men wil horen. Het is twijfelachtig of de "achterlijke lieden" (niet mijn woorden) die dan nog steeds met hardware willen spelen en aan knoppen willen draaien dan nog getolereerd zullen worden. Je ziet nu al hoe we bijkans worden gedwongen alles online te doen, een smartphone te gebruiken, elektronisch te betalen, etc.

Als de wereld dan niet vernietigd is zullen we dan waarschijnlijk allang niet meer met onze oren luisteren, het zal allemaal gedigitaliseerd zijn en men zal automatisch "horen" wat men wil horen. Het is twijfelachtig of de "achterlijke lieden" (niet mijn woorden) die dan nog steeds met hardware willen spelen en aan knoppen willen draaien dan nog getolereerd zullen worden. Je ziet nu al hoe we bijkans worden gedwongen alles online te doen, een smartphone te gebruiken, elektronisch te betalen, etc.

Ergens vermoed ik dat we tegen die tijd weer gewoon volksmuzak aan het maken zijn. Dat hele Jetsons idee is in praktijk nog net zo ver aan de horizon als destijds in de jaren '60. Gooi er een postapocalyptisch peak oil sausje overheen en t is maar hopen dat het licht tegen die tijd nog aangaat.

Als ik 500 jaar oude muziek wil horen zet ik de Top 2000 wel aan.
Gatver :-)

Hier een song van 3400 jaar geleden op een soort vinyl

Ik ga serieus zo een Gakken toy vinyl cutter kopen. Mee samplen en mijn kids opnemen zodat ze dat over heel lang kunnen naluisteren.

Gatver :-)

Hier een song van 3400 jaar geleden op een soort vinyl

Ik ga serieus zo een Gakken toy vinyl cutter kopen. Mee samplen en mijn kids opnemen zodat ze dat over heel lang kunnen naluisteren.
Volgens mij worlds first poging tot 'n Partituur.. maar toch wel vet ja! :D

Vroeger had je nog geen geluidsdragers maar troubadours.. dat was pas rock 'n roll.. van nederzetting naar nederzetting met het nieuws gezongen op een melodie en zichzelf begeleidend op luit of trommel.. :beard:

Ik ben benieuwd hoe lang het zou duren voiraleer verticaal vinyl uitzakt en dus onderaan dikker wordt.

Bij glas (ruiten) zie je dit na honderden jaren. Maar glas is raar spul, fysisch gezien een vloeistof.

Bij CD's is er bitrot, maar ik heb het zelf nog nooit gezien.

Ik heb wel dat de reflectieve laag aan de randen van een aantal hele oude CDs (eind jaren 80) loslaat, maar tot dusver heeft dat niet geleid tot mindere prestaties. Ofwel omdat dat gedeelte niet beschreven is danwel omdat de reflectieve laag niet 100% nodig is?

Back