Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Er zijn inmiddels weer genoeg platenzaken die de platen uit erfenissen/inboedels opkopen voor waarschijnlijk een betere prijs dan de Kringloop wil/kan bieden. In platenzaken kom ik soms nog best interessante 2e hands platen tegen, maar deze zijn dan wel fors duurder dan de normale Kringloopprijzen.

Ik moet ook zeggen dat ik niet onverdeeld enthousiast ben over gebruikte platen. Ik trok bij Concerto in Amsterdam een tweedehands 'Six' van Soft Machine - die ik al een tijd zoek - uit de hoes en daar liep gewoon een dikke jaap dwars over de track heen waar het me om te doen was. Die heb ik maar niet gekocht. Vinyl blijft toch een kwetsbaar medium en tikken of warping zijn zeker geen uitzondering.

Klopt! Dat is een grote bron van mijn platen collectie tegenwoordig. Ik vind het daar ook leuker zoeken dan in de kringloop.

Een Kringloop betaalt per definitie helemaal niets, daar is het een Kringloop voor. Ook weer een reden waarom het beter geïnformeerde publiek de interessante platen nu liever aan een handelaar verkoopt dan aan de Kringloop schenkt.

Bij onze Kringloop hebben ze wel echt ZIEK veel DVDs voor een habbekrats. Dus als je voor een prikkie wat oudere maar zeker niet antieke films wil kijken en niet per se HD kwaliteit hoeft dan kun je helemaal los daar.

Jup, dit is het gouden moment om cd en dvd te kopen.

Ik heb die Pink Floyd Pompeii trouwens net op dvd gekocht. Niet zozeer om naar te kijken, maar ik zet hem op in de laptop tijdens het werk.

CD collectie bij onze Kringloop is zeer uitgebreid maar dat zijn ook bijna allemaal stinkers. Het loont niet echt de moeite want per bak haal je er misschien 1 uit waar je nog over twijfelt.

585363816_122133294032972728_639629330290393486_n.jpg

Ik had beter nog wat jaren kunnen wachten met de verkoop van m'n vinyl, dan had ik hier nog flink wat platen kunnen verkopen als ik zo af en toe lees hoe jullie met vinyl bezig zijn, 20 jaar geleden waren er niet veel geïnteresseerden, alleen een paar handelaren en een enkeling die dan een collector item wilde scoren omdat die erg zeldzaam was.
Indertijd heb ik een bod van 1 euro per lp geaccepteerd.

Bij mijn fav Kringloop voor CDs, of eigenlijk de enige waar ik regelmatige leuke CDs vind, kijk ik al jaren niet naar de LPs. Maar vorige week viel mijn oog op iets en toen ging ik met dit naar huis. Wel in zeer gebruikte staat maar daar was de prijs ook naar. Rood 4,50 blauw 2,50
1000138518.jpg

Laatst gewijzigd:
Ja - het komt er op aan de juiste tijd te kiezen zowel voor de koop als voor de verkoop, tenminste als je goedkoop wilt kopen en duur wilt verkopen. Veel mensen volgen gemakshalve de waan van de dag; doen hun platen, CD's, etc. massaal weg zodra ze "uit de tijd" raken; en gaan ze weer kopen als ze "weer helemaal terug zijn". En ja - dan vang je er nagenoeg niets voor als je ze weg doet, en betaal je de hoofdprijs als je ze weer terug wil kopen. Maar ik ben zelf geen handelaar, en mij interesseren zulke financiële kwesties dan ook niet. Ik ben nooit met platen kopen gestopt, en heb maar een klein aantal CD's staan met muziek die op plaat lastig verkrijgbaar is. Platen die me te duur zijn koop ik niet, en platen die ik kwijt wil gaan direct naar de Kringloop. Geen geleur met platen op marktplaatsen e.d. Mijn platenhobby is een hobby, en dat wil ik ook zo houden.

Voor mij was het niet echt de juiste tijd kiezen, die 500 lp's stonden nog een jaar bij m'n ex en ze wilde dat ik ze nu 'ns zou weg halen maar in mijn huis had ik niet echt goed plek en omdat ik al langere tijd geen lp's draaide wilde ik er in één koop vanaf.
Niemand voorzag toen dat na zoveel jaar het vinyl toch weer een soort revival zou meemaken.

Dat is gewoon pech. Niet teveel over nadenken. Je had het niet gekocht als belegging, maar om naar te luisteren. Als je er in de tijd dat je het nieuw kocht van hebt genoten dan is het toch prima.

Ik heb nooit een collectie vinyl gehad om te verkopen dus dat scheelt. Mijn CDs heb ik nog, al is het aankopen daarvan wel opgedroogd in de vroege 2000s. Met nieuw vinyl ben ik vrij kritisch, het moet ofwel iets zijn dat ik beschouw als tijdloze classic, of juist als nieuw of bijzonder. Het leukste vind ik bij een concert/festival platen kopen van vrij onbekende bandjes die ik net heb ontdekt en die platen persen in oplagen van 200-300 stuks. Uiteindelijk gaat het me ook meer om het hebben van een fysiek exemplaar als soort tastbare souvenir dan de vermeende superieure geluidskwaliteit want dat hoor ik toch niet echt verder (anders kocht ik wel de CD).

Laatst gewijzigd:
Voor mij was het niet echt de juiste tijd kiezen, die 500 lp's stonden nog een jaar bij m'n ex en ze wilde dat ik ze nu 'ns zou weg halen maar in mijn huis had ik niet echt goed plek en omdat ik al langere tijd geen lp's draaide wilde ik er in één koop vanaf.

Nood breekt wet. Dan had je toen ook geen reële mogelijkheid om te kiezen.

Niemand voorzag toen dat na zoveel jaar het vinyl toch weer een soort revival zou meemaken.

Revivals zie je bijna overal wel mee. Toen iedereen ineens CD's ging kopen was het me al duidelijk dat het ook met de CD's na enige tijd gedaan zou zijn, waarna men dan ook die CD's weer massaal weg zou doen. Dat heb ik vrienden en bekenden toen ook al voorgehouden. De technologisch "vooruitgang" raast maar door. Die overstap op CD's zou dus op de lange duur zinloos zijn. Tenzij je steeds achter de laatste ontwikkelingen aan wil rennen. Bovendien valt het (eerste) platentijdperk samen met revolutionaire ontwikkelingen binnen de popmuziek. Platen en platenhoezen zijn daar onlosmakelijk mee verbonden. Dat worden vanzelf vintage objecten.

Die overstap op CD's zou dus op de lange duur zinloos zijn.

Ieder argument om destijds op CD over te gaan staat nog steeds overeind. Betere geluidskwaliteit, veel duurzamer en minder kwetsbaar, en er past veel meer op. Op CDs staan vaak extra tracks. En tegenwoordig zijn ze (nieuw en tweedehands) nog een stuk goedkoper ook dan vinyl platen.

Inmiddels is de CD er al dik 40 jaar en een echte opvolger is er nooit geweest (wat pogingen om hogere kwaliteit audio CD aan de man te brengen is nooit echt gelukt geloof ik). Dus wat heet zinloos. Mijn CDtjes uit 1988 doen het ook gewoon nog en klinken nog precies hetzelfde als de dag dat ik ze kocht, hoe vaak ze ook gedraaid zijn. Probeer dat maar eens met een plaat -tik- een plaat -tik- een plaat -tik-.

CD's kunnen net zo goed kapot, overspringen, of CD-rot vertonen. De geluidskwaliteit is iets beter, maar dat is overkill. En de hoesjes zijn veel te klein om te lezen of om er als cover art van te kunnen genieten. Opvolgers van de CD zijn geluidsbestandjes en streaming. Dat hoor ik in de winkel ook steeds meer: "Ik heb al mij CD's weggedonderd, nergens voor nodig ik kan alles streamen." Mensen leren het nooit, en een aantal zullen achteraf weer klagen dat ze hun CD's nooit weg hadden moeten doen, net als je dat nu bij platen ziet.

Ik vind de fysieke verschijning van vinyl ook leuker met die hoezen, inlays, extra's die je er vaak bijkrijgt (een boekje of poster oid) en tegenwoordig ook vaak gekleurde platen zelf. Mijn platenspeler heeft ook van die voetjes in de stofkap waar je de hoes in kunt zetten tijdens het draaien. Dat heeft ook zeker wel iets. Maar als geluidsdrager is de CD toch wel heer en meester imo. Sindsdien is het misschien wel makkelijker geworden met streaming etc., maar niet beter (nou ja, lossless streaming of een directe WAV rip zou natuurlijk hetzelfde moeten klinken als de CD maar dat terzijde).

Laatst gewijzigd:
Back