Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Bij cassettes was er altijd ruis: beetje ruis, dolby-onderdrukte ruis, maar altijd ruis.

Had ik al gezegd dat ik met Black Friday een tape-plugin had aangeschaft? :)
Er zijn zoveel soorten cassettes...een brol type normal dat al 12 keer is overgenomen, of een nieuwe SMM met een noisefloor van beter dan 67dBA?

Volgens mij was het bereik in het hoog ook niet altijd even best, waardoor cassettes nogal een muffe klank hadden. In elk geval die ik thuis opnam.
Klopt, zeker voor de meer standaard modellen.

En om op heden 600 euro voor een ultra high end cassetje te gaan neerleggen dat die nadelen niet heeft...CD bestaat al even.

600 euro voor een cassette?? Dat doet me aan die versterkers en audiosnoertjes denken waar je een huis voor kunt kopen...

En om op heden 600 euro voor een ultra high end cassetje te gaan neerleggen dat die nadelen niet heeft...CD bestaat al even.
Je zal 't niet verzinnen neem ik aan maar ik heb nog nooit van cassettes gehoord van 600 euro?

Ik gebruikte indertijd maar twee merken cassettes; Maxell XL 2S en TDK SA-X, dat waren echt hele goede cassettes, zo'n beetje de duurste die van die merken te koop waren, ik nam op met een Nakamichi cassette deck en de ruis viel erg mee al was er natuurlijk altijd op de achtergrond wel iets van ruis bij het beginstukje waar geen muziek stond, ook omdat je van een lp opnam maar dan moest je 'm flink hard zetten om het te horen, op het normale volume had ik geen last van ruis en zonder dolby te gebruiken want dat drukte de hoge tonen teveel weg vond ik, als je goede merken gebruikte viel het wel mee moet ik zeggen.

Ja, als je van die goedkope BASF cassettes gebruikte en een goedkoop deck van een paar honderd dan werd het ook niet veel.
Ik keek even maar die maxells XL 2S die kan je nog kopen voor 3 tientjes, dan heb je goede cassettes als dat je ding nu nog is.

Nu we het er toch over hebben; ik moet eigenlijk nog een keer m'n 3 kops cassettedeck verkopen, die kocht ik nieuw toen ik nog wat cassettes wilde digitaliseren via de geluidskaart, heb 'm misschien 10 x gebruikt en staat al jaren in de doos, zo goed als nieuw nog steeds.
Als iemand interesse heeft stuur dan een pb en kunnen we een deal maken,.

Laatst gewijzigd:
Er is wel een genre (Dungeon Synth) dat helemaal drijft op cassettes, maar dat kent maar een enkeling.
Grappig... Kende de term noet dus ff op youtube ingetypt en kreeg gelijk Noorse black metal vibes... Alles klinkt als de intro van een Ancient album :D

En dat bleek niet heel raar, want op de wiki lees ik dat de oorsprong van t genre daar ligt... Oa bij Burzum (de enige naam op die wiki die ik kende).

Enige casette bandje wat ik zelf nog ergens heb is een Demotape van de nederlandse band Hekel (metal in die noorse stijl ook - dat genre heeft ook weinig last van de mindere kwaliteit van casette bandjes net als die dungeon synth).

Je vindt ze ook wel voor 300.
Krankzinnige prijzen.
Ik keek even verder en zag sealed op ebay ook voor $125, da's dik 100 euro of zoiets, dat scheelt een stuk.
Wat ik me afvraag is hoe groot het verschil is met andere goede cassettes, ik heb indertijd wel 'ns zo'n Maxell Ferro cassette geprobeerd, dat waren de duurste in de serie indertijd die nog iets boven de serie lag die ik normaal gebruikte maar ik vond niet echt een flink verschil.

Sure, cassettes zijn niet zo hi-fi als een CD of je 192khz 24bit interface, maar dat is juist de charme en kracht van cassette. Ik track nog regelmatig naar een Tascam 688 juist daarom, idem voor de fijne tape compressie en saturatie (en de noodzaak om ook te comitten en door te gaan).

Weer een paar CD's aan de collectie toegevoegd, vorige week:
1767960565805.png

Ik had een LP besteld via Bandcamp direct bij een artiest die ik onlangs zag op een festival, en toen ik het uitpakte zat er ook nog een CD bij van een van zijn andere albums. Hoe leuk zijn dat soort dingen.

Daarop aansluitend: van een klant in de Kringloop hoorde ik dat steeds meer artiesten hun platen of CD's in eigen beheer uitbrengen. Is dat ook jullie ervaring?

Jazeker. Of re-releases in eigen beheer. Al een paar keer iets ontvangen dat verzend was door de artiest zelf. Zoals Rapoon.
Ik krijg af en toe een handgeschreven kaart van Silent State Records die een nieuwe release aankondigt. Super leuk.

Daarop aansluitend: van een klant in de Kringloop hoorde ik dat steeds meer artiesten hun platen of CD's in eigen beheer uitbrengen. Is dat ook jullie ervaring?
Ik heb afgelopen jaar best veel direct gekocht van artiesten op Bandcamp of bij de merch op een evenement dat in eigen beheer was uitgebracht. Vaak persen ze 200-300 platen die ze zelf verkopen. Of het een trend is of dat ik het toevallig op het spoor ben gekomen omdat ik er meer naar op zoek ben durf ik niet te zeggen.

Jaaa! 62 pagina’s vol over geluidsdragers! Hier vind ik gelijkgezinden, ik ga het helemaal doorlezen. Ich heb cd’s en een paar platen met muziek die niet op internet te vinden is. Veelal uniek materiaal (hedendaags klassiek en jazz) deels ook nog op cassette. De Robin Hood in mij vindt streaming diefstal dus daar doe ik niet aan mee. Goed te weten dat er hier nog meer verstokte liefhebbers zijn.

Back