Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

CD's kunnen net zo goed kapot, overspringen, of CD-rot vertonen.

Als je er net als ik vroeger slordig mee omspringt. Stop je ze gewoon netjes in het doosje, dan gaat het eigenlijk altijd goed.

Ik koop regelmatig tweedehands cd's en dan heb je er vaak 3 voor een tientje, van perfecte kwaliteit. Ik kan ook streamen, maar vind aan het begin of einde van de dag een cd'tje opzetten vaak net zo relaxed. Geen telefoon in de buurt en constant afleiding van een overdadig aanbod, maar gewoon dat album op dat moment. .

Vanaf een zeker kwaliteitsniveau heeft verdere verbetering geen invloed meer op de muzikale beleving. Voor mij was de plaat eigenlijk kwalitatief al goed genoeg, maar inderdaad beschadigt een plaat wat makkelijker dan een CD. Maar een plaat heeft dan weer visueel meer te bieden. Als je gaat streamen wordt het fysieke en visuele aspect nog meer naar de achtergrond gedrongen, plus dat je die muziek dan niet zelf meer in huis hebt en volkomen afhankelijk wordt van het internet. Je kunt op je vingers natellen dat er later ook weer een revival van de CD gaat komen.

Ik vind de fysieke verschijning van vinyl ook leuker met die hoezen, inlays, extra's die je er vaak bijkrijgt (een boekje of poster oid) en tegenwoordig ook vaak gekleurde platen zelf.
Dat heb ik altijd een leuke bijkomstigheid gevonden.
Als ouwe lul heb ik nog de tijd meegemaakt dat je al die mooie psychedelische hoezen had, dat op zich was al iets moois in je verzameling al moest de muziek wel de doorslag geven om aan te schaffen.
Maar we praten ook over een tijd dat muziek ook een wat andere beleving had vind ik, niet alles was met een druk op de knop te zien of te horen dus je ging ook speciaal naar de winkel voor de nieuwste lp van....bijv.
Nu alles instant verkrijgbaar is heeft het voor een deel z'n aantrekkelijkheid verloren en kan ik ook heel goed leven met een mp3 van goede kwaliteit al heeft een goede persing of een cd nog steeds wel z'n waarde maar ik vind het minder belangrijk dan vroeger toen ik veel geld uitgaf aan hifi ook.

En het feit dat ik heb geblowd tot m'n veertigste is ook van invloed geweest, met een jointje naar wat goede muziek luisteren is toch weer net even anders.
Ik heb dit jaar 'ns een paar keer aan het zogenaamde microdosing gedaan met wat van die truffels en dan lag ik soms weer 2 uurtjes op de bank een beetje weg te spacen met muziek zoals Lifeforms en meer van dat soort muziek. :dj: :z
Vond het wel lekker zo af en toe en best kans dat ik komend jaar weer 'ns een paar keer van die soft tripjes ga doen met een muziekje erbij. :)

Voordeel van streamen is dat je bijna alle muziek ooit gemaakt voor een relatieve habbekrats onder bereik hebt. De krenten in de pap koop ik dan ook fysiek omdat ik het leuk vind om de plaat te hebben en de artiest te steunen. Ik zie streamen eerder als opvolger van de radio (en in zekere zin het cassettebandje voor muziek onderweg) dan van de muziekdrager.

Streaming is ook geen echte geluidsdrager meer. Het is allemaal te gemakkelijk geworden, en daarmee is ook onze waardering ervoor afgekalfd. Maar door vast te houden aan oude media kun je toch nog iets van oude magie vasthouden.

Ik stream eigenlijk vrijwel alleen muziek die ik op CD, LP, cassette heb, omdat ik te lui ben om de fysieke drager op te halen van zolder. Sommige versies die op de Puisterij zijn wel heel slechte heruitgaven. De eerste vier van Peter Gabriel bijvoorbeeld, niet om aan te horen.

Mij vinyl collectie is dit jaar hard gegroeid. Ik heb meer dan 300 platen aangeschaft in 2025.
Qua staat is het een mix tussen oud en nieuw.
Wie zegt dat er nu geen nieuwe goeie muziek meer uitkomt op vinyl moet echt wel beter zoeken.
Ik kan het echt niet meer volgen... .
De extra platendraaier in de living heeft spontaan en extra stimulans gegeven aan jazzy en downtempo stuff.

Ik stream eigenlijk vrijwel alleen muziek die ik op CD, LP, cassette heb, omdat ik te lui ben om de fysieke drager op te halen van zolder. Sommige versies die op de Puisterij zijn wel heel slechte heruitgaven. De eerste vier van Peter Gabriel bijvoorbeeld, niet om aan te horen.
Grappig. Ik liep er tegenaan dat ik de 20zoveel remaster van Genesis Abacab (ja,sommigen vinden nu dat ik vloek maar ik heb een guilty pleasure) op Spotify beter klinkt dan de LP versie. Als ik intussen kijk naar de uitslag van m'n woofers zou ik geneigd zijn te zeggen dat ik de analoge versie veel beter zou vinden.

Ben benieuwd of we over een aantal jaar een CD-revival gaan krijgen. LPs en Cassettes is het gelukt, dus waarom niet?

Cassette revival is erg beperkt gebleven, omdat het toch gewoon een beetje onhandig werkt in 2025. Bij CD en LP kan je tenminste nog rechtstreeks een nummer kiezen.

CD revival zal wel komen, eens een generatie die niet met CD's is opgegroeid beseft dat de geluidskwaliteit en gebruiksgemak prima is, en dat ze zo iets fysiek in hun handen kunnen hebben van hun favoriete artiesten dat ook nog eens niet gek veel ruimte inneemt als je er geen 15.000 hebt.

De cassette revival lijkt niet erg door te zetten. Zo nu en dan wordt er bij ons in de Kringloopwinkel naar gevraagd, maar niet vaak. Er is wel een genre (Dungeon Synth) dat helemaal drijft op cassettes, maar dat kent maar een enkeling. Wat denk ik ook mee speelt is dat cassettes sneller kapot gaan dan platen of CD's. Vaak hapert er iets aan tweedehands cassettes, en dat is ook moeilijker te zien dan bij platen of CD's. CD's komen nu nog heel veel binnen, ik denk dat dat eerst wat moet opdrogen voordat men gaat beseffen wat men mist als men enkel nog maar streamt.

Misschien niet op hetzelfde niveau's als LPs in de vraag naar oude tapes, maar het grootste deel van de bands die ik zie (meestal indie) brengen toch EPs op cassette uit en die verkopen prima!

Laatst gewijzigd:
Ik had het over de vraag naar tweedehands cassettes. Die valt nog steeds in het niet bij die naar platen of CD's.

Ah juist. Klopt. Van een klant hoorde ik inderdaad dat in speciaalzaken de verkoop van nieuwe cassettes wel al weer aantrekt.

Zeker in het alternatieve circuit wordt best veel op cassette aangeboden, maar ik heb wel het idee dat dat nog een heel stuk meer niche is dan vinyl. Ik heb zelf geen tapedeck (er slingert nog wel ergens een walkman rond) en ik verlang er ook niet naar, de geluidskwaliteit van cassettes vind ik matig en ze degraderen nog sneller dan platen. En je hebt nog minder artwork etc. dan bij een CD.

De geluidskwaliteit van een cassette kan goed zijn, maar is dat vaak niet. Ik heb hier bv een Sheryl Crow die super klinkt, en een heel aantal matige albums. Bij commerciële cassettes moest je al blij zijn met CrO2 want vaak was het normal type, als je zelf ging opnemen kon je met metal type aan de slag.

Bij cassettes was er altijd ruis: beetje ruis, dolby-onderdrukte ruis, maar altijd ruis.

Had ik al gezegd dat ik met Black Friday een tape-plugin had aangeschaft? :)

Volgens mij was het bereik in het hoog ook niet altijd even best, waardoor cassettes nogal een muffe klank hadden. In elk geval die ik thuis opnam.

Back