Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Wat ik wel heb geleerd is zie je iets leuks/ voordelig meteen kopen. Tijdje geleden een roman van mijn favoriete, niet zo heel bekende auteur, in een bak gezien. Een boek dat nogal omstreden was en zeker niet herdrukt gaat worden. Ik dacht die staat er later nog wel... Niet dus.

Dat is zo waar! Hoe vaak ik al niet klanten heb horen klagen dat ze iets direct hadden moeten kopen, omdat het een dag later weg was... Wil je iets graag hebben en kun je het makkelijk betalen, koop het dan. Mensen zijn veel minder uniek dan ze zich zelf graag verbeelden, en dat geldt al helemaal voor hun "hoogst individuele" smaak. Dus je kunt er gerust vanuit gaan dat als je iets heel graag wilt kopen, dat er dan meer kapers op de kust zijn.

Ik vind bewust een album opzetten echt een ander gevoel geven, dan Spotify aanzwengelen. CD'tje uitzoeken, en van begint tot eind luisteren zonder een telefoon in de buurt te hebben bevalt me heel goed.

Op albumjacht gaan is trouwens ook leuk. Ik vond gisteren bij de Kringloop cd's van The Chemical Brothers en Gotan Project, voor 2,50 elk. En laatst in Deventer een album van Zero 7 voor een euro. Dan is mijn dag weer goed.
Dat heb ik ook, al zijn er helaas veel CD Albums die slechts 2 goede nummers hebben en de rest aanvulling is.
En dan zijn er nog de mix CD's zoals Turn up the Bass House Party 1 t/m 12. Die staan echt niet op Spotify.
Van mijn CD collectie staat overigens niet meer dan 60% op Spotify. Van mijn oude Vinyl collectie zou dat niet eens 30% zijn.

Hoe dan ook, alles gedigitaliseerd op mijn harde schijf.
Mijn vinyl collectie is bijna volledig verkocht en van mijn CD's bijna de helft; ik krijg de overgebleven CD's aan de straatstenen niet kwijt.

Als je aan de kassa een platenzaak wil zijn ipv een kringloop, doe dat in de bakken dan ook even.
Hier reageer ik toch even op 😀 Ik sluit me helemaal bij @ProgHead aan, een Kringloopwinkel wordt vaak gerund door vrijwilligers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (ik klink als een politicus). Dan moet je niet ineens de eisen gaan stellen van een commerciële winkel. Dat het ene album in betere staat is of populairder is, en dat ze hem daardoor hoger prijzen snap ik helemaal. Hoe ze die albums dan in de bakken aanbieden mogen ze wat mij betreft helemaal zelf weten. Als je kijkt hoeveel spullen er bij de Kringloop bij ons om de hoek binnen komen, begrijp ik dat ze de meeste tijd steken in sorteren. Dan doe ik het uitzoekwerk zelf wel 👍

Daar denken we dan anders over. En als iemand met kennis ze toch al prijst, zie ik geen probleem om anderen ze in de juiste prijsbak te laten mikken. Bult bakken van 1eur, enkele 2eur, 3eur, 4eur, 5 en meer. Dat moet toch nog lukken...Aan de kassa kunnen ze de prijs immers ook lezen.

321914051_692927295692436_477775526660092565_n.jpg

Mijn cassettecollectie komt op 1 na integraal uit kringloopwinkels. Bij mc's vind je de ultieme bagger maar ook Vangelis, Pink Floyd...

Ik heb nog nooit van mijn leven voorbespeelde casettebandjes gekocht. Het hele idee van cassettebandjes was toch juist dat je de platen en later CDs van anderen kon kopiëren :D Of ik nam mijn eigen platen/CDs op voor onderweg te luisteren.

Even een vraag uit nieuwsgierigheid.

Ik koop de laatste tijd weer fanatiek cd'tjes en die vind ik bij Kringloopwinkels en muziekwinkels. Daar staan er dan een enkele honderden, maar er moeten er nog veel en veel meer zijn in de wereld. Wat is daarmee gebeurd? Staan die bij mensen op zolder? Ergens in een verlaten magazijn? Of gooiden mensen die gewoon weg?

Vinyl kun je volgens mij omsmelten, toch? Maar wat doe je met oude cd's? En wat deden platenmaatschappijen vroeger als een album hopeloos flopte en ze er al honderdduizenden van geperst hadden?

Ik vroeg het me zomaar even af 😁
Cd’s in doos kopen?

Vinyl in kast MIJ MIJ MIJ 🫢

Let daarmee op: het "goedkope B merk van Gibson" (zoals Fender Squier heeft) is Epiphone. En er was een (redelijk korte) tijd dat Epiphone op de truss rod cover "Gibson" mocht zetten. Ik heb zo'n Les Paul junior waar daar origineel "Gibson" op staat, maar het is dus een Epiphone. En dan is 125€ mogelijks de normale prijs.
Als je geluk hebt en een echte oudere originele Epiphone archtop tegenkomt (Sheraton of Emperor bijv)dan heb je echt niet een B fabrikaat van Gibson maar gewoon een old skool jazz gitaar voor liefhebbers.
Als Joe Pass erop wilde spelen dan is zo eentje voor de meesten een hele goede gitaar, de vroegere modellen uit de sixties en seventies die door Gibson werden uitgebracht waren prima gitaren.
Maar dat soort gitaren kom je bij de kringloop niet tegen.

In Noord Holland heb je van die kofferbakmarkten en dan kan je leuke dingen oppikken voor weinig omdat mensen hun zolder hebben opgeruimd bijv; mooie oude strips, oude beitels en schaven van een ouder iemand die er niets meer mee doet en soms ook best een aardig muziekinstrument en ook wel leuke cd's/platen voor weinig, ik kocht een keer wat mooie oude zwart wit strips en ik zag tussen de cd's Eyes of the Universe van Barclay James Harvest voor een euro, dat was een leuk meevallertje of je komt bijv interessante oude jazzplaten van opa tegen die net gestorven is en dan de zoon of dochter die ze verkoopt.

Een tijd daarna een geweldige gitaar bij de vuilnis gevonden.
Nieuwe brugelementen en electronica erin en die gaat weer heerlijk.
Leuk man, als je goede onderdelen op een goedkopere gitaar zet kan je er alsnog een hele goede gitaar van maken.
Ik kreeg 'ns van m'n vader een electrische gitaar in een hoes die hij bij de vuilcontainer had gevonden, een of ander B merk model stratocaster.
Ik heb 'm uit elkaar gehaald, nieuwe snaren er op en afgesteld (brug en Trussrod) en toen was het alweer een leuk gitaartje, als ik 'm indertijd had gehouden dan had ik er bijv Seymour Duncan oid ingezet en wellicht nog een echte goede nieuwe hals maar ik heb 'm toen weggeven aan een ander die met gitaarspelen wilde beginnen en weinig geld had.

Leuk man, als je goede onderdelen op een goedkopere gitaar zet kan je er alsnog een....
nou het is geen goedkopere gitaar maar meer high end. zie ze voor rond de 900 euro staan.
massief hout en er zaten Dmarizzio humbuckers in maar die waren dood. Het brug element heb ik opnieuw gewikkeld.
De electronica is de ingewikkelste met 2x tone, 2x volume, phase, parralel - serial. ( jimmy page setup). Dat was echt een gedoe om dat aan de praat te krijgen.
Heb er flat wound jazz snaren op en dat klinkt veel anders dan mijn andere gitaar.
hij blijft ook super lang in tune. Zitten ro
Wat die waard is boeit me eigenlijk niet maar vind het een leuk idee dat dit ding een verhaal heeft, een leven heeft gehad en nu bij mij woont :)
Denk dit echt een gitaar van een goede speler is geweest.
er zit ook een xlr connector op. geen idee waarvoor.
Dit is een japanse copie van iets.
IMG_20221228_153122.jpg

Oakland zijn oude Japanse gitaren inderdaad en die Japanners konden prima gitaren bouwen in ieder geval, kwalitatief ook mooi hout vaak.
Leuk ook zo'n gitaar die je niet vaak tegenkomt , goeie keus van die flatwound snaren, klinkt wat minder scherp vind ik.
Maakt het ook lekker persoonlijk zo'n gitaar waar je zelf aan geknutseld hebt, tof dat je voor een Jimmy Page setup hebt gekozen.
Die XLR is een gebalanceerde ingang, dat zorgt voor minder interferentie en dus minder bijgeluiden, dat is juist een pré lijkt me?
Om het verhaal even af te maken, hier m'n favoriete Zeppelin song met een heerlijke Page solo; Since I've been loving you

Lekker nummer :)
Ik had geen keuze anders waren niet alle gaten gevuld.
De XLR is natuurlijk een output.
Maar geen idee wat erin heeft gezeten.
Alle electronica op een pot na waren weg.
Dus weet niet of er actieve pre in heeft gezeten.
Denk er nog over om via de XLR het bridge en neck pickup aparte outs te geven zo kun je een stereo gitaar maken.

De XLR is natuurlijk een output.
Ach natuurlijk, ik dacht even niet na waarschijnlijk, ik heb nog even gezocht en kwam dit tegen;

Why would you want to use an XLR cable?

XLR cables are intended for PA systems, recording, and broadcasting. These cables are designed to carry high output signals and electrical signals over long distances while not allowing any single interference at all. This makes XLR cables perfect for stage use, recording studios, and live events.

Laatst gewijzigd:
Collectors item, dit is de enige LP die ik nog zou (terug)willen.

321861946_604732565029288_2346178484988028945_n.jpg

Zo heel zeldzaam is die niet, en ook niet extreem duur. Met wat speurwerk moet dat wel lukken.

Back