Fireface 800 kapot. Repareren of vervangen?

synthdood

Stamgast
Het lijkt erop dat m'n geliefde Fireface 800 is gesneuveld. Van de ene op de andere dag wordt hijh niet meer herkend op de firefire poort van de PC. Heel soms met veel aan/uit zetten doet hij het nog heel eventjes, mar dan gaat al weer snel het rode "host" ledje aan en is het over net de pret. Heb nog geprobeerd om de firewire interfacekaart in een andere PC, moet iets oudere windows versie, te zetten (om de PC of windows update uit te sluiten). Helaas zelfde probleem. Ik lees veel over problemen met kapotte firewire chip dus ik vrees dat dat hier ook aan de hand is.

De vraag is: Is deze het waard om te repareren? Was destijds niet echt goedkoop en is verder een superfijn apparaat.
Ik zou ook kunnen overstappen op een 8x8 USB interface (geen zin meer in firewire). Maar ja, wat dan? Presonus? Motu? Focusrite?

Laatst gewijzigd:
Mijn Scarlett interface begon ooit rare kuren te vertonen, en dat bleek een probleem met de voeding te zijn. Daar kwam ik achter door eens een voeding met dezelfde specs van een ander apparaat aan te sluiten. Ondertussen doet de interface het nog steeds prima...
Ook iets wat je eens kan testen dus.

RME is vaak voeding, daar eerst naar (laten) kijken. RME repareert zelf ook - vaak redelijk schappelijk qua prijs zelfs. Een mailtje en je weet vermoedelijk waar je aan toe bent.

Bijna altijd is het stroom/voeding gedeelte, ook niet vreemd omdat die niet altijd van top kwaliteit zijn en de oudere interfaces al snel zo'n 15 - 20 jaar oud zijn. Even openmaken, en kijken of je wat bollende eelco's ziet.

Dank voor het meedenken. Omdat hij wel opstart en de diverse led's op de normale manier aan/uit gaan had ik nog niet aan de voeding gedacht. Misschien toch maar even aan paar dingen gaan meten. Gelukkig weet ik redelijk m'n weg rond electronica en het fixen of vervangen van de voeding is meestal prima te doen. Het storing zoeken en vervangen van SMD chips gaat echter boven m'n skills.

De firewire connector kan ook los gekomen zijn van de print of die IC kan stuk zijn. Hoe oud is dat ding? Repareren is vaak een kwestie van ervaring en volharding en dan ook nog de juiste tools hebben ... Soms is het ook gewoon slimmer iets nieuw te kopen.

ook niet vreemd omdat die niet altijd van top kwaliteit zijn en de oudere interfaces al snel zo'n 15 - 20 jaar oud zijn.
Het juist wel goede kwaliteit. Maar juist omdat omdat de boel klasse A is geschakeld doe je wat minder lang met de filter caps omdat alles goed heet word.
Heb hetzelfde met mijn lynx aurora die work ook super heet

Er zit een bolle condensator in de voeding dus die gaan we eerst maar eens recappen. Onderdelen zijn besteld, to be continued..

TLTR: Probleem gefixt!

Lange verhaal: Eerst de voeding recapped met goede kwaliteit caps (panasonic, nichicon). Enige resultaat was dat de voeding nu met veel geweld de zekering eruit knalde. Dat was een grote teleurstelling. Het lukte niet eenvoudig de oorzaak te vinden (de caps waren goed, geen duidelijke kortsluiting oid). Vermoedelijk dus er ook een ander onderdeel defect. Anyway, ik had niet de tijd of geduld om het verder te troubleshooten dus toen maar een nieuwe voeding bij RME besteld. Die zijn gelukkig nog leverbaar en niet eens zo duur. Ongeveer €100 incl transport, BTW en een extra connector met bedrading. (Mijn voeding was nog een oud type waar de 220 bedrading rechstreeks op zit gesoldeerd, de nieuwe gebruikt een connector) I had eigenlijk niet verwacht dat hiermee het firewire probleem opgelost zou zijn maar tot mij grote verrassing werkte alles weer goed. M'n geliefde Fireface 800 draait nu al een hele ochtend probleemloos, dus ik zeg: gefixt! Happy end!

Iedereen hier bedankt voor jullie input :halleluja

Fijn als je het (zelf) gefixed krijgt. Firewire is nog niet uitgeteld...!
En ook goed dat je niet meteen naar de winkel bent gehold om iets nieuw te kopen.
:okdan:

Voor mij was na 15 jaar trouwe dienst het een mooie aanleiding te vernieuwen. Fijn dat jij er nog een tijdje plezier van kan hebben, blijft een mooie bak.

dus het rode host lichtje bleef branden en niet meer aangesloten te krijgen ?

heb net hetzelfde toen tijdens opname m'n FW kabel unplugged raakte

andere kabels geprobeerd (FW400 & 800) , andere poorten (de FF800 heeft er drie) allemaal met hetzelfde rsultaat : rode lampje blijft aan en totalmix en/of RME settings komt niet meer op

ik weet dat de kabels en de FW interface in m'n computer nog goed zijn want wanneer ik zelfde setup andere FF800 gebruik, komt ie wel direct op

mss toch een keer die voeding swappen dan

Back