IC sockets plaatsen

Ik heb er nog nooit aan gedacht om het tin vanaf de andere kant van de print tov de soldeerbout weg te zuigen. Dat moet ik bij gelegenheid ook eens proberen. Ik deed het tot nu toe altijd vanaf dezelfde kant, maar dan zit de soldeerbouttip natuurlijk een beetje in de weg.

Je bedoelde toch soldeerbout aan de voorzijde van de PCB, pomp aan de achterzijde? (of andersom natuurlijk). Of bedoelde je beiden aan dezelfde kant van de PCB maar elk aan een kant van het gat?

dat gaat goed maar is onhandig...

een busje perslucht is ook handig, blaas je het er gewoon uit (smelt, blaas, klaar).. Zorg wel dat tin niet alle kanten uitvliegt op plaatsen waar je niet wil

ik heb ook een "truc" met tandenstoker of houtspliter (tin hecht niet op hout), maar voorzichtigheid is wel belangrijk hier want is makkelijk de printplaat te beschadigen

heb nu een desoldeerpomp van eleshop, werkt heerlijk
Daarvoor blaaste ik gewoon zelf heel hard naast de soldeerbout door het gaatje !+)

Een voor een de gaten vrijmaken met soldeerbout en desoldeerpomp (zo'n ding met een veer).

Elk gaatje eerst een keer doorverwarmen met een beetje nieuwe soldeer.

Het gaat naar mijn ervaring het beste als je de PCB rechtop in een houder zet en de bout aan de ene kant tegen het gat houdt en de zuiger aan de andere kant. Dan kun je namelijk de zuigmond vol op de PCB zetten voor maximaal effect.

Je bedoelde toch soldeerbout aan de voorzijde van de PCB, pomp aan de achterzijde? (of andersom natuurlijk). Of bedoelde je beiden aan dezelfde kant van de PCB maar elk aan een kant van het gat?
Yes, pomp langs de ene kant, soldeerbout langs de andere. Zeker in de situatie waarin er gewoon soldeer uit een gaatje moet is dit in mijn ervaring de beste oplossing. Een goede PCB-houder is hier wel geen overbodige luxe.

Ik heb voor dit probleem zo'n apparaat gekocht Digitaal desoldeerstation ZD-915 Daar zit de soldeerzuiger in de soldeerbout ingebouwd en werkt met een pompje in plaats van een veer die je steeds weer op moet spannen. Dit werkt tien keer makkelijker dan alle andere oplossingen maar een beetje overkill als je het een keer nodig hebt. Misschien dat je er een van iemand bij je in de buurt kan lenen?

Inderdaad een beetje overkill als je het niet maandelijks nodig hebt. Het is nu 1 keer 90 gaatjes, maar daarna slechts sporadisch en dan voldoet de veerknaller.

ik heb echt slechte ervaringen met desoldeerpistolen.. zal aan mij liggen :)
Ik zat er laatst ook mee te emmeren, maar het ding (vooral het mondje) een keer grondig schoonmaken deed wonderen! En voor plated through holes / vias is het echt de enige goede oplossing.

misschien een stomme vraag, maar kan je de gaatjes niet uitboren met een heel fijn boortje (bijv dikte ic poot), zodat de ic er net in past? Of is er een goede reden om dit niet te doen?

probeer nou maar met litze. :)
Daar heb ik bv de chips uit mijn technics SL1200 mee uitgesoldeerd.
Kan haast niet missen.
Heb zelf ook slechte ervaring met desoldeer pistolen.
Gebruik vaak litze of heel soms een heat gun.
Maar litze werkt gewoon goed.
Ook allerlij maten voor verschillende werkjes.

Maar litze werkt gewoon goed.

in mijn ervaring is de ene litze de andere niet.. sommige werkt echt slecht. "chem wick" werkt goed in mijn ervaring.

soms (meestal?) moet je ook wat (weinig) soldeer toevoegen aan de litze om het vloeien te starten, of gewoon zorgen dat je soldeerpunt goed voorgetint is

in het verleden heb ik ook nog litze in combinatie met vloeibare flux gebruikt, voor "moeilijke" situaties

in mijn ervaring is de ene litze de andere niet.. sommige werkt echt slecht. "chem wick" werkt goed in mijn ervaring.
soms (meestal?) moet je ook wat (weinig) soldeer toevoegen aan de litze om het vloeien te starten

Dit is ook mijn ervaring. Ik heb ook een desoldeerstation, maar die gebruik ik alleen als er componenten uit moeten. Gaatjes schoonmaken gaat veel beter met litze, en dan inderdaad die van Chemwick. Niet de goedkoopste, wel gelijk goed.
Nieuwe tin of flux is wel een must omdat oude tin gewoon niet lekker vloeit. Er zit ook flux in litze, maar meestal niet genoeg.

misschien een stomme vraag, maar kan je de gaatjes niet uitboren met een heel fijn boortje (bijv dikte ic poot), zodat de ic er net in past? Of is er een goede reden om dit niet te doen?
Enkelzijdig zou dat misschien gaan, maar grote kans om het eilandje los te rukken. Via's naar de andere zijde zou je heel snel onderbreken als je boort.

Litze is gewoon draad dat in flux gedoopt is om te zorgen dat het soldeer goed vloeit. Als je litze niet goed werkt is dat vaak omdat de flux erop oud is. Een beetje extra flux helpt dan geweldig. Maar dat is zowieso een goed idee.
Een beetje soldeer toevoegen werkt inderdaad ook goed. Dat geleidt warmte zodat de soldeer die je weg wil halen sneller opwarmt. Het voegt ook wat flux toe zodat de boel beter vloeit.
Een derde tip is om je soldeerstation heter te zetten. Op het eerste gezicht lijkt dat gevaarlijk en sneller voor schade te zorgen. Maar vaak betekent het dat je veel sneller kan werken, de boel dus minder lang in contact is met de soldeerbout en het is dus veiliger. Maar overdrijf het natuurlijk niet.

Boren lijkt me geen goed idee trouwens. Als je niet goed mikt boor je de plating uit de gaatjes. En als je pech hebt klemt je boortje waardoor de plating gaat draaien. Dan heb je kans dat je ook printsporen stuk trekt.

Back