Videoclips maken: tips?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Ik wil eenvoudige videoclips bij mijn muziek gaan maken, o.a. voor YouTube. Het liefste zo eenvoudig mogelijk en op basis van bestaand filmmateriaal. Ik heb geen tijd om zelf uitgebreid te filmen.

In het verleden heb ik gespeeld met ZGameEditor in FL Studio. Dan krijg je VJ-beelden op de maat van de muziek. Dat is beste leuk, maar nog steeds vrij statisch.

Heeft iemand ervaring met het maken van eenvoudige videoclips? En zo ja, hoe pak je het aan?

Ik heb Adobe Premiere Elements en Filmora Wondershare. Daar kun je ook best leuke dingen mee doen, ik weet alleen niet goed waar ik moet beginnen 😀 Ik ben geen filmmaker.

Groet,

Rutger

Ik gebruik daar Blender voor, werkt voor mij prima (niet dat ik vaak video maak overigens). Gratis beeldmateriaal zoek ik in eerste instantie op archive.org, vooral de Prelinger archives vind ik leuk om doorheen te spitten. Blender heeft uiteraard wel een leercurve maar kan enorm veel. Je zou ook eens kunnen kijken naar tutorials over het maken van video met AI, daar begint ook steeds meer voor te komen. Ik heb al wat toffe filmpjes voorbij zien komen, maar heb geen idee wat daar voor nodig is.

Zorg vooral dat je veel materiaal hebt om uit te putten, vooral als je op ritme gaat snijden. Je zult verbaasd zijn hoeveel je nodig hebt om 3-4 minuten te vullen zonder te veel in herhalingen te vervallen. Aardige tip misschien dat alle moderne smartphones tegenwoordig een superslomo optie op de camera hebben. Niet alleen ziet dat er leuk uit, het levert ook nog eens een veelvoud aan materiaal op vergeleken met normale snelheid.

Zeker ook eens te bekijken: videopagina van NCH Software (nchsoftware.com). Daar maak ik mijn filmpjes mee: inzoomen en pannen met foto's, verwerken van movieclips, ondertiteling etc. Eenvoudig in gebruik.

Ik timelapse veel zaken.
Ik monteer m'n Gopro op de fiets, auto, de balustrade van mijn balkon of waar dan ook en laat hem een paar uur draaien.
Dat levert in relatief weinig tijd veel beeldmateriaal op en dus relatief snel een aardige bibliotheek waaruit je kunt putten.
Beelden van snel voorbij trekkende wolken of verkeer dat voorbij raast zijn vaak prima beeldvulling.
Slowmotion beelden van bijvoorbeeld een fontein doen het ook goed.
Ik combineer die beelden dan vaak met video-opnamen van mezelf in de studio (al dan niet live spelend).

Als je naast de gebruikelijke filters en effecten gebruik maakt van chroma key en een kleur vervangt voor ander beeldmateriaal kan dat ook leuke resultaten opleveren.

Ik gebruikte tot voor kort iMovie en dat was voor eenvoudige clips prima te doen. Chroma key was wel beperkt tot groen en blauw.
Ik heb sinds kort een nieuwe computer en daarbij meteen Final Cut Pro aangeschaft en dat vergroot de mogelijkheden aanzienlijk, maar ik zit nog volop in het leerproces met Final Cut en Motion om daar al iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Overigens is dat ook een tip op zich.
Neem de tijd om te experimenteren en leren.
Ik zie een langzame, maar gestage progressie in de video's die ik heb gemaakt over de jaren.

Particle systems zijn ook altijd erg dankbaar als je eenmaal door hebt hoe dat werkt, zoals bijvoorbeeld in AfterFX en Blender. Uitstekend achtergrond/overlay materiaal vaak, je kunt er van alles mee nabootsen als sterren, vonken, vuur, rook, etc.

Op de website esahubble.org staan veel video's en 3d animaties die je gratis kunt gebruiken.
Als het thema ruimte 'je ding' is, is daar heel veel interessants te vinden.

Ze stellen als voorwaarde wel dat je ze de credits geeft.

Particle systems zijn ook altijd erg dankbaar als je eenmaal door hebt hoe dat werkt, zoals bijvoorbeeld in AfterFX en Blender. Uitstekend achtergrond/overlay materiaal vaak, je kunt er van alles mee nabootsen als sterren, vonken, vuur, rook, etc.
Dit is inderdaad heel mooi, Apple Motion is ook wel een aanrader voor dit soort dingen.

Davinci Resolve heeft ook een tool hiervoor, volgens mij zit deze ook in de gratis versie.

De eerder genoemde superslomo in combinatie met (fop/scherts)vuurwerk is ook top trouwens (van die fonteintjes bijvoorbeeld), dan als laag 'lighten' of 'add' over je videomateriaal en het lijkt net weer 1996.

Volgens mij heet dit Videopad, Die heb ik ook dus voor de filmpjes. Maar ik gebruik nu storyblocks, dat is web based, niet zo uitgebreid als Videopad, maar je kan daar ook gelijk duizenden filmpjes gebruiken. super makkelijk.
Inderdaad: VideoPad is de naam. Autocorrectie in combinatie met het niet herlezen van je antwoord geeft meestal verwarrende toestanden :stupid.

Goed dat jij het gezien én verbeterd hebt :okdan:

Je hebt tegenwoordig AI videoprogrammaatjes.
Ik weet er verder niets van maar wellicht is het iets voor je, hier een review van 5 verschillende;

Ik doe dat op mijn telefoon: CapCut heet het. Gratis en je kan er eenvoudig leuke dingen mee maken

NCH was bij mij in het verleden berucht vanwege de meegeleverde rommel.
Davinci wat ook uit Australië komt is gratis in zijn eenvoudigste vorm en heeft een betere reputatie. Al heb ik het zelf nog nooit gebruikt. Zelf doe ik nog alles met Pinacle15 Hoewel ze nu al bij de 22 zitten of zo.

Welk niveau?
Video,mix,masteren.Waar gaan we naar toe om je eigen muziek even één seconde op YT te laten oplichten op internet.
Ben je nog bezig met muziek?

Ik was eerder met graphics en video bezig dan met muziek, word ik nu geband?
Gewoon de trend.Waarom en daarom ik na 5 seconden al switch.

Laatst gewijzigd:
Back