Trackers?

I <3 Trackers! "Real men sequence vertically" :duivels:

Ik heb ze m'n hele leven gebruikt (en nog steeds).

Ooit begonnen met Impulse Tracker v2.14, vervolgens overgestapt naar Jeskola Buzz, en ergens rond 2008 begonnen met Renoise. Dit is sindsdien mijn go-to. Ben in het verleden ook erg actief geweest in de community en als beta tester.

Lang actief geweest in de demoscene (de era van Total Eclipse, Subco, Trax in Space, Modarchive, etc). Wat was dat een mooie tijd. Ik mis het af en toe wel.

Sinds 2 jaar gebruik Ableton Live, mede omdat ik toe was aan wat nieuws, mede omdat het voor live stuff gewoon beter werkt. Toch loopt Renoise nog gewoon mee als ReWire track voor die sample manipulatie mogelijkheden :)

Laatst gewijzigd:
I <3 Trackers! "Real men sequence vertically" :duivels:

Ik heb ze m'n hele leven gebruikt (en nog steeds).

Ooit begonnen met Impulse Tracker v2.14, vervolgens overgestapt naar Jeskola Buzz, en ergens rond 2008 begonnen met Renoise. Dit is sindsdien mijn go-to. Ben in het verleden ook erg actief geweest in de community en als beta tester.

Sinds 2 jaar gebruik Ableton Live, mede omdat ik toe was aan wat nieuws, en mede omdat het voor live stuff gewoon beter werkt. Toch loopt Renoise nog gewoon mee als ReWire track voor die sample manupilatie mogelijkheden :)
Idd verticaal , ik kan er niet aan gewoon worden aan dat horizontaal :D

Idd verticaal , ik kan er niet aan gewoon worden aan dat horizontaal :D

Dat nootjes tekenen in een pianoroll zal voor mij nooit echt gaan werken.. verschrikkelijk :D M'n beste kans om iets neer te zetten is het om het semi-accuraat live in te spelen. Maar goed, new workflow = new inspiration :)

Overigens hebben trackers mij ook vanaf jongs af aan de skill meegegeven om in hexidecimalen te kunnen denken. Nu ik veel programmeer is dat best wel een fijne handigheid 8)

Wat ik mij dan afvraag is ben je nu gelukkiger met al die extra mogelijkheden voor muziek productie en dat je daarom niet meer terug wilt naar het tracker tijdperk, of is dat enkel omdat je nu verwend bent en daardoor het oude spul niet meer ziet zitten?
Het is denk ik niet perse een kwestie van gelukkiger zijn. Het is allemaal gereedschap en de vraag is of het gereedschap doet wat je nodig hebt en of het bij jouw manier van werken past.
Trackers zijn beperkter dan moderne daws. Trackers blinken uit sample-based compositie en sequencing. Daar kan je hele muziekstukken mee maken. Maar als je allerlei vst instruments of externe hardware wil gebruiken loop je al snel tegen beperkingen aan. Afmixen met vst effecten wordt ook lastig.
Maar het klinkt alsof je dat allemaal nu niet perse wil. Dus dan is een tracker misschien de juiste tool. Trackers zijn simpel genoeg om snel resultaten mee te bereiken. En het meeste wat je met een tracker leert is goed te vertalen naar uitgebreidere muziek productie software. Dus probeer het eens een weekje en kijk of het bevalt.

Andere dingen zijn dan weer waardeloos, zoals in Renoise "audio tracks" opnemen haha.
Hoe bedoel je dit?

Ik werk op anderhalf jaar aankutten in cubase vanwege midi in 2001/2002 na al heel mij leven met trackers en ik ben erg blij met fatsoenlijk audio opnemen in Renoise. Dat heeft ervoor gezorgd dat mijn workflow aanzienlijk sneller os geworden.

Daarvoor moest ik al mijn synths aansluiten, juist geluid instellen etc om verder te werken aan die ene track, om vervolgens toch een andere track te willen afmaken. Veel gedoe. Nu neem ik de audio op in de track zodra ik tevreden ben. Xrns openen en afspelen maar, heerlijk.

Als je een MIDI sequencer en hardware synths gebruikt, is het inderdaad wel handig om aan 1 nummer tegelijk te werken. Tenzij je een vaste hw setup hebt en die compleet via program changes bedient vanuit je sequencer. Daar hou ik me niet mee bezig.

Het is denk ik niet perse een kwestie van gelukkiger zijn. Het is allemaal gereedschap en de vraag is of het gereedschap doet wat je nodig hebt en of het bij jouw manier van werken past.
Trackers zijn beperkter dan moderne daws. Trackers blinken uit sample-based compositie en sequencing. Daar kan je hele muziekstukken mee maken. Maar als je allerlei vst instruments of externe hardware wil gebruiken loop je al snel tegen beperkingen aan. Afmixen met vst effecten wordt ook lastig.
Maar het klinkt alsof je dat allemaal nu niet perse wil. Dus dan is een tracker misschien de juiste tool. Trackers zijn simpel genoeg om snel resultaten mee te bereiken. En het meeste wat je met een tracker leert is goed te vertalen naar uitgebreidere muziek productie software. Dus probeer het eens een weekje en kijk of het bevalt.
Welke beperkingen vst ,en hardware ?
Vroeger sequencede ik alles met renoise , de roland integra , yamaha tg77 , nord modular , roland R8m etc...ook geen enkel probleem met vsti's
Voor vst's is renoise echt een godsend , render to sample , plugingrabber etc ..

Als je een MIDI sequencer en hardware synths gebruikt, is het inderdaad wel handig om aan 1 nummer tegelijk te werken. Tenzij je een vaste hw setup hebt en die compleet via program changes bedient vanuit je sequencer. Daar hou ik me niet mee bezig.
Ja handig is dat zeker, maar zo werkt het hier iig niet :D Ik werk meestal aan verschillende projecten en tracks en het is maar net hoe ik me op dat moment voel..

Welke beperkingen vst ,en hardware ?
Vroeger sequencede ik alles met renoise , de roland integra , yamaha tg77 , nord modular , roland R8m etc...ook geen enkel probleem met vsti's
Voor vst's is renoise echt een godsend , render to sample , plugingrabber etc ..
Ik had het over trackers, niet over Renoise. Renoise is inmiddels ver doorontwikkeld en een halve daw met een tracker interface. Maar de programmas waar de OP het over had hebben dat niet.

Wow thanks en ook @EviL303
Elke dag weer iets nieuws leren.
Stom dat ik het nooit heb geprobeerd alleen een selectie in een pattern te expanden, zo logisch!

We zouden eigenlijk een apart renoise tricks topic aan moeten maken.

Een ander iets wat ik nooit doe en ook niet echt nodig heb, maar wat volgens mij wel kan: usb audio track integreren in Renoise. Dus nieuwe gear die audio over usb doet een track geven. Volgens mij ooit geprobeerd met Virus TI en lukte toen niet of werkte niet goed en daarna ook nooit meer verder getest
Strak plan een renoise topic!

Strak plan een renoise topic!
Bij deze aangemaakt

Is het een idee om de afgelopen Renoise specifieke posts vanuit deze thread naar daar te laten verplaatsen?

Ik heb net Deflemask gedownload, wilde wel eens kijken hoe je PC Engine tracks kunt maken. Deze tracker ondersteunt de meeste game consoles en computers als de Amiga. Nog weinig mee gedaan, echt net gedownload.

@jserle Cubase heeft toch geen tracker ingebouwd?

Vanaf 02:40, maar de AS-1 klonk niet zo duidel'k
-
-
tja,
ik krijg dat alleen gedaan met MED-Soundstudio,
Da's razendsnel random de noten steptime ingeven,
maar met twee sporen werken is nog cooler
-
af en toe een note open laten en
de laatste noten vh pattern zijn de intro van de eerst noten van het pattern
-

Back