Bescherming tegen stof, wat gebruiken jullie?

Wat ook werkt is gear weer verkopen voordat het stoffig wordt.

Betere oplossing: gewoon niets kopen, kan het ook niet stoffig worden.

'Als een synth in een magazijn verstoft en er is niemand in de buurt om hem af te stoffen, maakt hij dan geluid?'

Dan wordt het bij iemand anders stoffig. Nee het beste is toch echt kopen en in de doos laten zitten. En alleen, als het niet anders kan, verkopen aan iemand die dat ook doet.

continue
IMG_1320.jpeg

Ooit wat hoezen van tentzeil gemaakt en deze afgedekt maar nu is het vooral met een zachte borstel en wat lucht afnemen, ook zorgen dat de luchtvochtigheid niet te laag wordt, eventueel een luchtreiniger.

Even een oud topic omhoog kicken. Decksaver vind ik mooi, omdat je dan je apparaten nog kunt bewonderen. Maar als je ze eraf haalt, waar laat je ze dan? Anders dan de stofhoezen van compu-cap kan ik ze niet zomaar op de grond laten vallen. Wat dat betreft vind ik mijn oude stofhoezen van compu-cap fijner. Op zoek naar een alternatief raadde mijn AI-assistent mij vandaag het Sloveense bedrijf Viktory aan. Zij maken stofhoezen op maat, van verschillende materialen en indien gewenst met teksten en logo's erop. Goedkoop is het allerminst, maar mijn instrumenten staan in de woonkamer en die ligt op het zuid-oosten. Er komt dus nogal wat licht binnen. Daarom wil ik voorkomen dat de toetsen van mijn instrumenten geel verkleuren. Heeft er iemand toevallig ervaring met deze hoezen?

Even een oud topic omhoog kicken. Decksaver vind ik mooi, omdat je dan je apparaten nog kunt bewonderen. Maar als je ze eraf haalt, waar laat je ze dan? Anders dan de stofhoezen van compu-cap kan ik ze niet zomaar op de grond laten vallen. Wat dat betreft vind ik mijn oude stofhoezen van compu-cap fijner. Op zoek naar een alternatief raadde mijn AI-assistent mij vandaag het Sloveense bedrijf Viktory aan. Zij maken stofhoezen op maat, van verschillende materialen en indien gewenst met teksten en logo's erop. Goedkoop is het allerminst, maar mijn instrumenten staan in de woonkamer en die ligt op het zuid-oosten. Er komt dus nogal wat licht binnen. Daarom wil ik voorkomen dat de toetsen van mijn instrumenten geel verkleuren. Heeft er iemand toevallig ervaring met deze hoezen?
Geen ervaring met Viktory, maar wel met stardust covers. Heb van stardust covers een hoes voor prophet 6 module en prophet 5 keys. Goede kwaliteit, goede fitting en mooi afgewerkt met logo erop.

Verkleuren van toetsen is raar. Bij mij geen direct daglicht en een klavier helemaal verkleurd. Ik maak stof hoezen van maquette karton. Decksaver die dingen maken volgens mij schade op units met er op en er af.

Ik gebruik soms katoenen lakens, ik wil ze nog eens op maat maken / zomen. Werkt prima.

Als alternatief voor decksavers heb ik een paar vilten beschermers van Wavetable
deze kun je eenvoudig stapelen.
Ze beschermen alleen de bovenkant, het is niet een hele hoes.

Verkleuren van toetsen is raar. Bij mij geen direct daglicht en een klavier helemaal verkleurd.
Hangt helemaal af van het gebruikte materiaal. De Sub37 van Moog is berucht om in vrij korte tijd heel erg te vergelen bijvoorbeeld, zelfs zonder direct daglicht. Andere keyboards zijn na 50 jaar zonder speciale maatregelen nog steeds de originele kleur. Bleken is vaak wel mogelijk door de verkleurde delen in verdunde waterstofperoxide te leggen, maar dit is ook weer niet per se goed voor het plastic. Ik heb het weleens met oude spelcomputers gedaan en dat ging wel vrij goed.

Bunzenbrander even over je gear en 🔥al het stof is weg.

Hangt helemaal af van het gebruikte materiaal. De Sub37 van Moog is berucht om in vrij korte tijd heel erg te vergelen bijvoorbeeld, zelfs zonder direct daglicht. Andere keyboards zijn na 50 jaar zonder speciale maatregelen nog steeds de originele kleur. Bleken is vaak wel mogelijk door de verkleurde delen in verdunde waterstofperoxide te leggen, maar dit is ook weer niet per se goed voor het plastic. Ik heb het weleens met oude spelcomputers gedaan en dat ging wel vrij goed.
Moog matriarch had geen last van verkleuring en die Mini had er weer last van

Moog matriarch had geen last van verkleuring en die Mini had er weer last van
In de Moog Matriarch zit een Fatar keybed, misschien dat dat er iets mee te maken heeft. De Subsequent 37 heeft ook Fatar en die verkleurt ook niet, in tegenstelling tot zijn voorganger.

Verkleuren van toetsen is raar. Bij mij geen direct daglicht en een klavier helemaal verkleurd. Ik maak stof hoezen van maquette karton. Decksaver die dingen maken volgens mij schade op units met er op en er af.
na 2-3 jaar gebruik nog niks van schade gemerkt alhoewel dat uiteindelijk van de gebruiker afhangt :p ze zijn altijd net iets ruimer dan de synth met een relatief groot draag oppervlak waardoor ze makkelijk passen, kan me voorstellen dat als je in een tas met een decksaver gaat rondlopen het wel wat vrijvings schade kan veroorzaken

Even een oud topic omhoog kicken. Decksaver vind ik mooi, omdat je dan je apparaten nog kunt bewonderen. Maar als je ze eraf haalt, waar laat je ze dan?
leg zezelf op de bank achtermij of op de fauteuil in de hoek, toen ik minder ruimte had boven op een kast maar dan moet je wel af en toe de bovenkant van je kast schoon maken anders neem je daar flink wat stof van mee

overigens zijn decksavers voor grotere synths ook zeker niet goedkoop en afhankelijk van het materiaal enzo even duur als die victory die je linkte

Rolletje noppenfolie halen bij Action, op maat knippen, hier en daar inknippen zodat het precies de juiste pasvorm krijgt, vastzetten met goede tape die niet van Action komt, gaat toch wel wat verrassend een hele lange tijd mee.

Zo deed ik het, nu geen vaste opstelling meer, bezig met het maken een portable setup die in één of twee koffertjes past, voor zowel tijdens het gebruik als opslag. Dat lost, naast andere problemen, ook het stofprobleem op.

Back