Synthgpt: AI en soundcreatie

Wat ik ook interessant vind is juist wat er onderbewust gebeurd.
Het lijkt erop dat als we slapen het leer process gewoon door gaat als we slapen.
Dat als je ergens veel aan denkt en een beetje oefend dat dat net zo effectief is als veel oefenen.
Daar is dit een interessant boek over Mind For Numbers | 9780399165245 | Barbara Oakley | Boeken | bol.com - laat je niet misleiden door de titel want het gaat vooral over leermethoden en niet per se alleen over wiskunde. Daar is ook deze (gratis) cursus uit voortgekomen met interessante concepten (maar wel behoorlijk houterig/stijf gebracht, beetje jaren 80 Teleac stijl): Learning How to Learn: Powerful mental tools to help you master tough subjects

Je maakt mijn punt hier.
Als je alleen maar de onderste laag machinecode ziet, kijk je naar een hele lange rij 1 en o.
Daar is geen chocolade van te maken. Net zoals de meeste mensen geen ascii code kunnen lezen.
Kortom, je hebt een andere laag van minder abstracte code nodig om het te kunnen begrijpen.

Exact.
We weten hoe dna werkt en hoe daar eiwitten van gemaakt worden. Maar niet hoe die eiwitten een zenuwcel maken.
We weten hoe een zenuwcel werkt. Dat is simpel, bij een bepaalde drempelwaarde van inputs (die allemaal anders “gewogen” worden, zend de zenuwcel een signaal af. Maar we hebben nog geen idee hoe dat tot gedachten lijdt. Laat staan dat we weten welke lagen er allemaal nog zijn om tot bewustzijn te komen.
En nu mijn punt.
De kennis over de onderste lagen, dna/zenuwcel, gaat ons niets leren over de verdere lagen die er zijn om tot bewustzijn te komen.
En vlak ons "2e brein" overigens ook niet uit, de buik / darmstelsel (ookwel onderbuik)

Heb ooit eens een boek (geprobeerd te) gelezen van Piet Vroon "Wolfsklem", wat bleef hangen was een van de theorien die stelde dat onze organen autonoom werken ; je hoeft niet bewust je lever of je nieren aan te sturen, er is een heel ecosysteem op zichzelf, in jouzelf. Zo bezien, kan je vervolgvragen gaan stellen zoals "wat is er nu werkelijk van mij?". Vind dat nog steeds een fijne gedachte, dat je een lichaam alsware in bruikleen hebt dat weer terugkeert nadat je heengaat.

Laatst gewijzigd:
En vlak ons "2e brein" overigens ook niet uit, de buik / darmstelsel (ookwel onderbuik)

Heb ooit eens een boek (geprobeerd te) gelezen van Piet Vroon "Wolfsklem", wat bleef hangen was een van de theorien die stelde dat onze organen autonoom werken ; je hoeft niet bewust je lever of je nieren aan te sturen, er is een heel ecosysteem op zichzelf, in jouzelf. Zo bezien, kan je vervolgvragen gaan stellen zoals "wat is er nu werkelijk van mij?". Vind dat nog steeds een fijne gedachte, dat je een lichaam alsware in bruikleen hebt dat weer terugkeert nadat je heengaat.
Mee eens, datgene waar je het over hebt noemt men ook wel het autonome zenuwstelsel, dat deel wat zich automatisch voltrekt en niet over hoeft na te denken, dat wat onbewust plaatsvindt.
Over onbewsut en bewust wil ik wel zeggen dat wat men het onderbewustzijn noemt datgene is waar wij ons niet bewust van zijn maar dat komt doordat de gemiddelde mens geen weet heeft van z'n onderbewustzijn.

Dat we het onderbewustzijn noemen zegt eigenlijk datgene wat zich onder je bewustzijn zich afspeelt maar als je je verdiept in sommige spirituele richtingen dan bestaat er geen onderbewustzijn, een volledig bewust mens heeft geen onderbewustzijn omdat hij/zij zich van al datgene bewust is.
Dan heb je beheersing over al die zaken die voor de meesten onverklaarbaar zijn zoals je temperatuur, de bloedsomloop enz zelf te kunnen regelen, dat is voor iedereen bereikbaar maar velen hebben het zo druk met hun dagelijks leven dat ze er niet aan toekomen.

Wim Hof is zo iemand die op heel simpele en natuurlijke wijze mensen leert hoe ze meer controle krijgen over hun autonome zenuwstelsel Wim Hof, hij doet dat dmv de ademhaling en om het maar simpel te houden; hoe volediger de ademhaling is hoe vollediger je bewust kan zijn en dat kan ver gaan.
Zelfs zo ver dat je de oorsprong van je bewustzijn leert kennen en de oorsprong van het universum (wat in feite hetzelfde is) en al dat soort zaken.
Ik heb er al het een en ander over gezegd dus ik zal niet in herhaling vallen.

Waar we dan vervolgens ook nog moeten kijken naar 'clique-ing', oftewel clusters van neuronen die compleet onderling bedraad zijn en reageren als cluster in 7 tot zelfs 11 dimensies: 'Multi-dimensional universe' in brain networks: Using mathematics in a novel way in neuroscience, scientists demonstrate that the brain operates on many dimensions, not just the 3 dimensions that we are accustomed to

Het wordt er allemaal niet simpeler op zo 😅
Dit zijn geen dimensies zoals ruimte en tijd.
Hier gaat het over de “phase space” van wiskundige objecten.
Totaal iets anders.

Wim Hof is zo iemand die op heel simpele en natuurlijke wijze mensen leert hoe ze meer controle krijgen over hun autonome zenuwstelsel Wim Hof, hij doet dat dmv de ademhaling en om het maar simpel te houden; hoe volediger de ademhaling is hoe vollediger je bewust kan zijn en dat kan ver gaan.
Zelfs zo ver dat je de oorsprong van je bewustzijn leert kennen en de oorsprong van het universum (wat in feite hetzelfde is) en al dat soort zaken.
Ik heb er al het een en ander over gezegd dus ik zal niet in herhaling vallen.

Er is heel wat aan te merken op meneer hof.
Wim Hof The Iceman: de biografie, methode en kritiek
‘Iceman’ onder vuur
Bergop, bergaf met The Iceman

Ik heb reuma. Ga dagelijks onder de koude douche staan en merk geen enkele verbetering.

Hij is er zelf niet oud mee geworden.

Wim Hof leeft toch nog? Ben ook niet zo'n fan overigens, beetje mix kwakzalver en charlatan met een goede circusact. Lui die beweren de sleutel tot de eeuwige jeugd en gezondheid gevonden te hebben dienen met het nodige wantrouwen behandeld te worden en vallen vrijwel zonder uitzondering door de mand.

Laatst gewijzigd:
Dit zijn geen dimensies zoals ruimte en tijd.
Hier gaat het over de “phase space” van wiskundige objecten.
Totaal iets anders.
Dat zegt ook niemand, het punt is dat het een afschuwelijk effect heeft op het aantal mogelijke permutaties als je hersenactiviteit wilt analyseren en simuleren. En je moet nog achterhalen hoe die cliques ontstaan, veranderen en worden afgebroken.

Er is heel wat aan te merken op meneer hof.
Je kan als je je best doet altijd negatieve kritiek op iemand vinden, je kan ook kijken hoeveel mensen baat hebben bij zijn methode, aan jou de keus waar je voor kiest natuurlijk.
Dat het voor jou (nog) niet de verlichting heeft gegeven waar je wel op hoopte is jammer natuurlijk.
Wim Hof leeft toch nog? Ben ook niet zo'n fan overigens, beetje mix kwakzalver en charlatan met een goede circusact. Lui die beweren de sleutel tot de eeuwige jeugd en gezondheid gevonden te hebben dienen met het nodige wantrouwen behandeld te worden en vallen vrijwel zonder uitzondering door de mand.
Ik had ervoor kunnen kiezen om niet te reageren maar ik wil je toch iets zeggen al zal je het waarschijnlijk snel naast je neer leggen omdat het niet in je straatje past.
Je kan het snel afdoen als kwakzalverij als het buiten het voor jou bekende kader valt.
Je kan ook er voor kiezen om dingen die je niet begrijpt te onderzoeken en wellicht dat je er je voordeel mee kan doen of op z'n minst een meer genuancerde mening daardoor krijgt?
Maar het is de makkelijkste weg als je iets wat buiten je denkwereld valt om dat meteen onder de noemer kwakzalverij of circusact te plaatsen, het is een beetje "wat een boer niet kent dat eet ie niet"
Da's jammer want met zo'n houding sluit je je wat snel af voor zaken waarvan je iets kan leren misschien.

Misschien heb ik dat wel gedaan. Er hadden ook veel mensen baat bij de sessies van Jomanda, niet echt een argument. Maar goed, laten we deze discussie niet voeren want we gaan daar niet uitkomen en is bovendien off topic.

Probleem een beetje met alles dat leunt op 'gevoel' en 'intuitie' is dat glashelder is dat de zintuigen en emoties van mensen makkelijk te manipuleren zijn, van externe zaken als optisch bedrog of menselijke manipulatie tot interne zaken als zelfhypnose en autosuggestie. Wat wel weer interessant is is dat placebo's soms wel degelijk effectief kunnen zijn. Een imaginair medicijn tegen een imaginaire kwaal? Wie zal het zeggen.

Ik heb net Gödel, Escher, Bach binnengekregen.

Mocht de inhoud me niet aanstaan heb ik in elk geval iets om de deur mee tegen te houden, wat een pil heej.

Wat lees tips, want het is echt heel taai, vooral het begin.

Begin bij het hoofdstuk contracrostipunctus, blz 83.
Daar zitten 3 lagen van betekenis in.
1e laag is de gewone tekst
2e laag zijn de 1e hoofdletters van de zinnen.
3e laag doet dat weer met wat je van de 2e laag krijgt.
Dan krijg je een glimp van hoe geniaal dit boek is.

Als je ontmoedigd wilt worden blader even door hoofdstuk Typographical Number theory, blz 212.
Hierna word het gelukkig veel makkelijker.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik heb net Gödel, Escher, Bach binnengekregen.

Mocht de inhoud me niet aanstaan heb ik in elk geval iets om de deur mee tegen te houden, wat een pil heej.

Ja, nogal. :) In mijn boekenverzameling is deze de zwaarste, denk ik. Iets van 2,5kg. Het oppakken van het boek maakt onmiddellijk duidelijk wat het onderwerp is. :D

gravitation.png

Back