Synthgpt: AI en soundcreatie

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Juist op YouTube tegengekomen: AI kan aan de hand van een getypte specificatie eender welk geluid uit eender welke synthesemethode binnen een wip en een gauw recreëren.

Synthgpt

enerzijds handig omdat je geen uren/dagen/weken moet zitten prutsen om dat ene geluid geprogrammeerd te krijgen. Dus voor professionals tijdswinst. Maar voor de hobby synthesizer?

Anderzijds stel ik me de vraag of al die AI-toestanden op den duur niet veel van het menselijke plezier ondermijnen?
Niets is zo bevredigend wanneer je trots een dijk van een nummer hebt gemaakt met geluiden die je met volharding en veel zweet zelf hebt gemaakt.

Als je gebruik maakt van SynthGpt en al die andere AI software, wordt toch een nummer maken iets anders en veel minder persoonlijk.

Dit is mijn persoonlijke mening over AI. Wat denken jullie over dit soort toestanden?

:doei:

Je hebt wel de datum gezien wanneer ze deze video plaatsten? ;)

Maar ongeacht denk ik dat het een kwestie is van tijd voordat er zoiets komt. Of dat het leuker maakt? Niet iedereen vindt het zelf maken van geluiden leuk, dus het zou een uitkomst kunnen zijn. Net als, zoals je zegt, voor de professionals die snel een resultaat moeten hebben. Ik denk wel dat (nog) niks de ervaring met hardware kan vervangen. Daarvoor is het dan nog wachten op VR ontwikkelingen, motion capture, haptic feedback, etc.

Je hebt wel de datum gezien wanneer ze deze video plaatsten? ;)

:o: Nu je het zegt :dubbel:. Omdat ik zo verbouwereerd was, heb ik totaal niet naar de datum gekeken :stupid. En ik die dacht niet snel in een aprilgrap te trappen :mega:.

Langs de andere kant ben ik zelf niet echt opgezet met allerlei automatisatietoestanden. Neem bv de Kronos met de KARMA-functie. Persoonlijk werkt dit contraproductief. Je hebt honderden KARMA algoritmes met per algoritme honderden parameterwaarden. Wanneer je niet echt een idee hebt waar je naartoe wil en je experimenteert maar wat aan totdat er iets uitkomt dat je leuk en bruikbaar vindt, kan dit werken. Maar meestal weet ik perfect wat ik nodig heb en om dan met KARMA aan de slag te gaan ... nauwelijks doenbaar. Op dat gebied is een gewone arpeggiator voor mij bruikbaarder want toch een ietwat voorspelbaarder, hoewel het zoeken tussen de duizenden arps van bv de Montage ook niet altijd snel een resultaat geeft. Maar daar kan je dan wel zelf een arpeggio inspelen en gebruiken.

Soit ... wat voor de één een zegen is, is voor de andere een vloek. Dat is al altijd zo geweest en zal waarschijnlijk ook wel altijd zo blijven :engel:

Dit gaat vast en zeker nog wel komen. Als het gaat om bekend werk, bijvoorbeeld een geluidje dat iemand als 'ns heeft gebruikt, binnen de mogelijkheden van de synthengine die je gebruikt zal het resultaat behoorlijk dicht in de buurt kunnen liggen.

Het lijkt me lastiger als je iets zoekt dat onbekend is, een nieuw geluid. Je kunt het met natuurlijke tekst omschrijven, maar dat is niet heel precies. Er zijn in de loop van de tijd letterlijk honderden audio-features bedacht, die mathematisch een geluid beschrijven. Zelfs dan is de totale geluidsruimte zo groot dat zo'n beschrijving de lading nog niet helemaal dekt. Natuurlijke taal is veel minder nauwkeurig. Je kunt je voorstellen dat het een iteratief proces gaat worden, langzaam kom je dichterbij het gewenste resultaat waarbij je steeds geluiden hoort die het systeem creëert en je aangeeft of het lijkt op wat je zoekt. Uit eerdere pogingen om tot dit soort systemen te komen bleek dat mensen die ermee werken last krijgen van vermoeidheid als het proces lang duurt. De AI die nog komt moet dit versnellen, dan kan het wel wat worden.

Dit bestaat al.
Zo is er een Yamaha DX patch generator ( This DX7 Cartridge Does Not Exist )
En ook re-synhesis is niets nieuws.
Google N-synth: ( Nsynth: Sound Maker )

Chat-GPT4 bakt er weinig van.
Die stelt stelling de grootste onzin.
Heb wel een gevraagt patches voor de Volca Modular te maken.
Dan noemt chatGPT dingen op die helemaal niet op de volca zitten.

Gewoon dat hele GPT gebeuren laten passeren en lekker aan die knopz draaien...

Ik weet dat ik hier een hoop gelazer mee ga krijgen, maar ik zeg het toch:

Ja, ik weet dat er expressomachines bestaan die binnen een mum van een tijd koffie maken, doch gebruik ik een koffieZET.
Ik weet dat ik kan messengen, hele pdf's kan doorsturen en wat al niet, maar ik gebruik gewoon bellen.
Ja, ik kan mp3's draaien en streamen met winamp en al dat soort moderne meuk, maar ik draai graag muziek en verzamel cassettes. Nee, geen objectofiel.
Tuurlijk bestaat er voor alles wat er hier staat een plugin, maar niets komt toch dichtbij het zelf muziek SPELEN en MAKEN.
Ja, er is midi, maar ik wil wat ik maak zelf spelen, een sequencer hooguit, maar alles zelf faden, mixen, ...
Tuurlijk zijn er websites waar de vrouwen in welke positie dan ook voor het oprapen ligt, maar toch, echt?

Ik laat bewust, hoe contraproductief of wat dan ook, regelmatig en gewild soorten van treinen aan me voorbijgaan,
om bewust van smaken, geluiden en wat dan niet te zijn...

Houdt het steek? Misschien niet. Is het "echt"? Wellicht ook niet.

Wat ik probeer te zeggen is: al vliegen morgen de auto's, al teleporteer je een olifant, het zal naarmate alles evolueert
onlogischer lijken te lopen, maar wat is een eeuw op 350.000 jaar... Loop...

Tuurlijk komt dat, als je nu door een tekst in te voeren een kunstwerk in die stijl kan laten reproduceren dan is het een kwestie van tijd dat zoiets ook voor geluid er komt.
Wel handig als je professioneel muzikant bent en in opdracht werkt denk ik, je hebt snel je sounds bij elkaar.
Maar voor mijzelf en al die andere hobbyisten die jusit het pielen en soundsurfen leuk vinden is dit niet zo belangerijk of je moet een keer een track willen maken waar een bepaalde sound in voorkomt.

Ik weet dat ik hier een hoop gelazer mee ga krijgen, maar ik zeg het toch:

Ja, ik weet dat er expressomachines bestaan die binnen een mum van een tijd koffie maken, doch gebruik ik een koffieZET.
Ik weet dat ik kan messengen, hele pdf's kan doorsturen en wat al niet, maar ik gebruik gewoon bellen.
Ja, ik kan mp3's draaien en streamen met winamp en al dat soort moderne meuk, maar ik draai graag muziek en verzamel cassettes. Nee, geen objectofiel.
Tuurlijk bestaat er voor alles wat er hier staat een plugin, maar niets komt toch dichtbij het zelf muziek SPELEN en MAKEN.
Ja, er is midi, maar ik wil wat ik maak zelf spelen, een sequencer hooguit, maar alles zelf faden, mixen, ...
Tuurlijk zijn er websites waar de vrouwen in welke positie dan ook voor het oprapen ligt, maar toch, echt?

Ik laat bewust, hoe contraproductief of wat dan ook, regelmatig en gewild soorten van treinen aan me voorbijgaan,
om bewust van smaken, geluiden en wat dan niet te zijn...

Houdt het steek? Misschien niet. Is het "echt"? Wellicht ook niet.

Wat mij betreft krijg je hoegenaamd geen gelazer ... ik hou er veelal dezelfde redenering op na :okdan:

En ja ... het houdt voor mij dus perfect steek :).

Tuurlijk komt dat, als je nu door een tekst in te voeren een kunstwerk in die stijl kan laten reproduceren dan is het een kwestie van tijd dat zoiets ook voor geluid er komt.
Wel handig als je professioneel muzikant bent en in opdracht werkt denk ik, je hebt snel je sounds bij elkaar.
Maar voor mijzelf en al die andere hobbyisten die jusit het pielen en soundsurfen leuk vinden is dit niet zo belangerijk of je moet een keer een track willen maken waar een bepaalde sound in voorkomt.
Maar als het zo makkelijk is, waarom zou de opdrachtgever het dan niet zelf doen? :) e.e.a. komt -in zo'n geval- wel op mij over als een verdienmodel-killer, als de opdrachtgever beseft dat het de opdrachtnemer slechts "een paar drukken op de knop" kost..

Vwb het topic AI: Alles komt met een prijs, wellicht niet meteen (nooit meteen, je wordt altijd eerst binnengehengeld en verlekkert met spiegeltjes-en-kraaltjes en vernuft, dan komen de kosten), en wellicht nieteens in euro's, wellicht niet materieel maar immaterieel : plezier, geluk, zingeving, authenticiteit, zegge al dat niet gequantificeerd is in modellen maar er wel toe doet.

Laatst gewijzigd:
Mensen blijven de hype maar geloven en dat is de grootste reden dat AI een negatieve impact heeft.

Mensen blijven de hype maar geloven en dat is de grootste reden dat AI een negatieve impact heeft.
Ik denk (met nadruk op denk) dat bedrijven die de hype maar blijven ontkennen zullen eindigen zoals het met veel bedrijven verging toen het internet populair werd.

Ik vind deze ontwikkelingen persoonlijk geweldig en ik omarm ze.
Ik heb onlangs nog ChatGPT gebruikt om input te krijgen over de kleuren die passen bij mij nieuw gelanceerde platform.

In mijn ervaring is AI allesbehalve 'perfect', maar bij de juiste queries krijg je nuttige input terug die bruikbaar is in het vormings- en creatie proces.

Ik denk eerlijk gezegd dat er geen weg meer terug is en dat AI de komende decades helemaal omarmd gaat worden, maar dan vooral als INPUT en NIET als VERVANGING van de MENS. Wel blijft het belangrijk om een vorm van regulatie te gaan vinden, om misbruik tegen te gaan. 🙏

Dat ik het een hype vind zegt niet dat het niet bruikbaar is.
Wel worden er dingen belooft die niet worden waar gemaakt.
Daarom is het gehypt.
En het gevaar onstaat juist door die hype.
Dan word het op grote schaal ingezet en zal het op grote schaal teleurstellen.
Net als de .com bubble van 2000.
In de gesprekken van lex friedman met Sam Altman word dat ook wat duidelijker.

Even los van de aprilgrap, is het zo anders dan een synth met 10.000 presets, Vengeance/Splice sound libraries/loops en Roland Cloud / Maschine / VPS Avenger genre expansions? 'ALLE SOUNDS VAN DE HITS VAN NU' is ook al zo oud als Magix Music Maker. Je zou zelfs kunnen stellen dat de synthesizer zélf een vroege stap is geweest in de ontwikkeling om van traditionele 'moeilijke' instrumenten naar een alles-in-1-doos te gaan die alle andere instrumenten kan imiteren. Daarom vind ik het zo'n grappig feit dat bij iedere technologische ontwikkeling door synth-enthousiasten de dood van de creativiteit wordt gepredikt, terwijl dat uitgerekend met de synthesizer en sampler zelf ook al het geval was toen ze net op de markt kwamen.

Even los van de aprilgrap, is het zo anders dan een synth met 10.000 presets, Vengeance/Splice sound libraries/loops en Roland Cloud / Maschine / VPS Avenger genre expansions? 'ALLE SOUNDS VAN DE HITS VAN NU' is ook al zo oud als Magix Music Maker. Je zou zelfs kunnen stellen dat de synthesizer zélf een vroege stap is geweest in de ontwikkeling om van traditionele 'moeilijke' instrumenten naar een alles-in-1-doos te gaan die alle andere instrumenten kan imiteren. Daarom vind ik het zo'n grappig feit dat bij iedere technologische ontwikkeling door synth-enthousiasten de dood van de creativiteit wordt gepredikt, terwijl dat uitgerekend met de synthesizer en sampler zelf ook al het geval was toen ze net op de markt kwamen.
Exact... Mijn Jupiter 4 heeft saxofoon, piano, trompet en the Force. Die laatste wilde ik als kind bespelen, maar mijn ouders vonden een echte the Force te duur.

Back