Simpel low pass filter module?

Het ziet ernaar uit dat ze allemaal de optie van CV aansturing hebben. In dat geval zoek ik een relatief goedkope maar degelijke eerste orde LPF module zonder onnodige toeters en bellen. Die CV aansturing gebruik ik dan simpelweg niet.

Trouwens ik heb die MLC Nonlineas circuits bestudeerd en het lijkt erop dat dit eigenlijk analoge computers in een module zijn maar dan voor 1 toepassing.

Heb het ook even bekeken en ik denk dat je gelijk hebt. Voor muzikanten is dat ideaal want dan kun je met de parameters van die modules spelen om bijzondere geluiden te maken zonder dat je je in de details van analoge computers hoeft te verdiepen. Het zware developer werk is immers door de maker van die modules al gedaan. Maar voor mij is dat weer minder, want ik vind het juist leuk om zelf circuits/patches te bedenken. - Maar goed dat is een ander topic. ;)

Weet dat uit de praktijk. Ik gebruikte slew om van clock (square) een sinus te maken.
Maar google het maar.

Op MOD Wiggler lees ik dit (wat volgens mij klopt):

by daverj » Sun Oct 07, 2012 1:58 pm

A slew limiter contains higher harmonics than an LPF. An LPF attenuates all frequencies at or above the selected frequency, while a slew limiter limits the rise and fall times of the waveform, but can reverse direction quickly.

As noted above, a slew limiter is more often used on CVs to control speed of change while an LPF is more used on audio to limit frequencies (but either can be used on either).

A square wave into an LPF, when adjusted right, will come out looking like a sine. While a square wave into a slew limiter typically comes out looking like a triangle wave.

Het ziet ernaar uit dat het Dreadbox WL filter uitverkocht is. Ook is het geen eerste orde maar een tweede orde filter. Maar voor de rest is het wel ongeveer wat ik zoek.

Dat zijn allebei tweede orde filters, maar ik zoek een eerste orde filter.

Ik zie hier meerdere filters waarin 6db genoemd wordt (niet gezegd dat dit daadwerkelijk allemaal 1 Pole LP filters zijn)
Veel van de resultaten zijn van wat meer obscure merken, dus niet duidelijk hoe goed dat in NL leverbaar is.

De eerder genoemde Doepfer A-108 en ik zie ook de A-106-6 hebben een 6dB output. Ze zijn wel wat aan de prijs.

hey ja kijk ik verdiep me wel in de electronica want ik bouw ook zelf spul.
De kennis van electronica is weer heel bruikbaar als sounddesigner, engineer en artiest. als je iets wil hebben wat er niet is kan ik het zelf maken. Het is ook belangrijk om de weten hoe apparatuur echt werkt om het daarna goed te kunnen misbeuiken.
Het lijkt mij ook dat jij ook verder komt met wat meer praktische ervaring. dat moet op een gegeven moment mooi samenvallen met de theorie.
Electronica is naast een technische discipline ook een kunst. niet alles in theorie werkt in het echt.
Zo is D. Doepfer meer een wetenschapper maar de engineers bij korg zijn ook deels tovernaar :)
Zo is die vent van NLC naast electronica engineer, kustenaar ook tovernaar.
Dat soort circuits vereisen wel studie om zo je muziek verder te brengen.

in mijn sk1 topic staat een 4x resonant simpele lowpass met cv die werkt op 9v.
Daar kun je er zo een van maken met een ne5532, diode wat weerstanden, pots en cap.
kost denk ik 3 euro en wat geduld.

cv ga je toch gebruiken als je lekker met een biertje noise gaat patchen?

Nou ja dis maar mijn bescheiden kijk op deze dingen.

Ik weet het zelf niet meer wat ik wil. Een eerste orde filter is met een weerstand, een condensator en een OpAmp zo te maken. Maar dan zit ik weer met een apparaatje naast mijn Eurorack waar ik eigenlijk geen ruimte meer voor heb en dat er ook nog eens niet uit ziet. Aan de andere kant is het een enorm gedoe om daar zelf een nette module van te maken die in mijn Eurorack past. Dus dacht ik dan koop ik gewoon zo'n kant-en-klaar ding voor in mijn Eurorack. Maar dat blijkt dan ook weer minder eenvoudig dan het lijkt...

Eens zien of er in de lijst van MPCman iets geschikts zit.

Even een paar dingen.

-Een slewlimiter is idd een lowpass filter dat dc doorlaat. Dat dc doorlaten kunnen de meeste gewone filters niet.
Je kan altijd van een harmonisch rijke golfvorm een sinus maken door die door een slewlimiter te halen. Het allerlaatste van de modwiggler quote is onjuist.
-Een 2 pole filter die ook nog een bandpass output heeft naast een low en/of high output, kan ook als 1 pole filter geschakeld worden. De bandpass output gebruikt namelijk 1 pole voor het highpass gedeelte en 1 pole voor het lowpass gedeelte. Om dus een 1 pole lowpass te krijgen, mix je gewoon de bandpass met de lowpass uitgangen.
-Als je niet meer weet wat je wilt, gewoon een half jaar wachten met geld uitgeven.

Even een paar dingen.

-Een slewlimiter is idd een lowpass filter dat dc doorlaat. Dat dc doorlaten kunnen de meeste gewone filters niet.
Je kan altijd van een harmonisch rijke golfvorm een sinus maken door die door een slewlimiter te halen. Het allerlaatste van de modwiggler quote is onjuist.

Ik heb zelf geen slew limiter dus moet ik het van andermans oscilloscoop plaatjes hebben. Zie hier (en scroll naar beneden): www.haraldswerk.de Slew Limiter

-Een 2 pole filter die ook nog een bandpass output heeft naast een low en/of high output, kan ook als 1 pole filter geschakeld worden. De bandpass output gebruikt namelijk 1 pole voor het highpass gedeelte en 1 pole voor het lowpass gedeelte. Om dus een 1 pole lowpass te krijgen, mix je gewoon de bandpass met de lowpass uitgangen.

En zo worden het steeds meer modules want daar moet nu ook een mixer bij...

-Als je niet meer weet wat je wilt, gewoon een half jaar wachten met geld uitgeven.

Inderdaad wordt het door wat wachten vaak wel duidelijk. Wat je niet echt interesseert zakt dan vanzelf weg.

Aan de andere kant is het een enorm gedoe om daar zelf een nette module van te maken die in mijn Eurorack past.

Probeer het gewoon 'ns. Eenvoudiger dan wat je wil gaat het eigenlijk niet worden, dus juist erg geschikt om mee te beginnen. Voor een eerste module kan het zijn dat je (voor het mechanische) even wat hulp nodig hebt, die is hier wel te vinden en waarschijnlijk ook wel bij je in de buurt. Heb je deze af, best een grote kans dat het allemaal netjes werkt en het ook netjes lijkt in je case. Met de know-how maak je volgende modules met twee vingers in de neus. :)

Gewoon doen. :biertje:

Die slew limiter is toch interessanter dan ik op het eerste gezicht dacht: www.haraldswerk.de Slew Limiter

Als je de opties "log" en "slew on rising and falling edge" kiest krijg je iets dat inderdaad sterk op een LPF lijkt.

slew.png

Bron: www.haraldswerk.de Slew Limiter

Enige vraag is dan nog of de slew rate ook afhankelijk is van de amplitude van het ingangssignaal, voor een LPF dient dat zo te zijn.

En of een keuze voor de opties "lin" en "slew on rising and falling edge" een echte integrator opleveren hangt er eveneens vanaf of de slew rate ook afhankelijk is van de amplitude van het ingangssignaal en bovendien of het uitgangssignaal ook groter kan worden dan het ingangssignaal.

Kan iemand hier dat uit de scoop plaatjes opmaken?

Laatst gewijzigd:
Maar in het geval van een slew limiter zal het uitgangssignaal afhangen van de slew rate. Zou de slew rate hoger zijn dan in het voorbeeld, dan zou het uitgangssignaal wat steiler zijn, en langzamer dan juist minder steil. Er is geen eenvoudige relatie met een LPF, het zijn dan ook andere dingen.

Maar in het geval van een slew limiter zal het uitgangssignaal afhangen van de slew rate. Zou de slew rate hoger zijn dan in het voorbeeld, dan zou het uitgangssignaal wat steiler zijn, en langzamer dan juist minder steil. Er is geen eenvoudige relatie met een LPF, het zijn dan ook andere dingen.

Dat dacht ik op basis van beschrijvingen in de literatuur ook, maar die extra optie van "log" compliceert de zaak. Ook heeft het schema verdacht veel weg van een actief LPF (Zie link).

ja een slew limiter werk een beetje als lowpass.
Dus in somige toepassingen is dat bruikbaar.
Maar het is geen lowpass.

Ik heb hier 3 doepfer slew limiters waarvan je bij 1 de "risging en falling" edge kan instellen.

Tot nu heb ik de slew limiter gebruikt om van een clocksignaal een sinus te maken en om bv een random voltage smoother te maken.

Hier leuk fimplje in de context van synthesis

Laatst gewijzigd:
Ik vermoed dat de gelinkte slew limiter een vreemde eend in de bijt is, het is ook het werk van een hobbyist. En dat maakt het voor mij interessanter, want de gebruikelijke slew limiters zijn voor mijn doel inderdaad niet bruikbaar. Mogelijk werkt deze slew limiter anders dan de gebruikelijke slew limiters...

Back