Waldorf Quantum & Iridium

Ik krijg binnen kort ook een tascam 244. Dat is vrijwel hetzelfde als de 246 die Tom heeft.

Ik zoek al heel lang een sampler met analoge filters...de Prophet x is het niet en mijn Mirage heeft geweldige filters maar maar 128kb geheugen.
Nu dacht ik altijd dat de quantum veel te complex was maar na een 20 tal patches te hebben gemaakt op de Korg Z1 begin ik ook aan de Quantum MKII te denken.
Dit om dat ook de Z1 vrij complex is en FM ed heeft en de klanken echt diep en cool zijn.

Dus wellicht wat zooi verkopen en langzaam gaan sparen.

Ja die heb ik eerder aangeboden gekregen maar heb daar weinig trek in.
Het klinkt geweldig maar de prijzen tegenwoordig.

Wat me met de Quantum tof lijkt om deep sampling te doen. Samples door tape halen ed en dan daarmee weer patches op de quantum maken icm met fm ed.
Dan heeft de MKII polyat en analoge filters.

Kun je eigenlijk op de quantum samples als fm modulator of carrier gebruiken?

Ja als het je inspireert lekker doen, ik heb er ook een paar maanden aan gespendeerd, maar met alle hard en software die er nu is hoef je niet echt een cassette deck te gebruiken.. een quantum mk2 is niet zo snel te vervangen. De Dss-1 ook niet en onder de 750,- is een goede deal zeker met goteq drive. Heb er 3 gehad. Had er 1 moeten houden maar zijn zo groot.. Mirage ook leuke bak

Mijn ervaring met tape is anders.
Ik heb een hoop verschillende cassette spelers recorders en een 2 track reel 2 reel.
Software klinkt nog steeds anders. En echte tape blijft een magie hebben.
Individuele noten opnemen op tape en dan samplen via een wobly recorder op verschillende snelheden..... Moeilijk na te doen met een plugin.
Spitfire audio heeft met 100 recorders een orkest zo gesampled.

Die 4 track bv heeft onwijs lekkere drive. Zo ga ik drummen direct naar tape, hele nummer direct naar tape, soundscapes met modular ed opnemen.
Heb de 244 gekozen want die en de 246 klinken goed. Draaien hoge snelheid.

Ik kan het zeker waarderen hoor dit soort experimenten en het is waar dat je zelfs cd kwaliteit kunt bereiken indien gewenst. Daarbij moet ik zeggen dat de HW die ik gebruikt had wel 2k+ per kanaal kost.. dus ja ik heb hier ook nog een 4tack om te spelen voor de flutter ;) maar baby audio en Denise audio kunnen je echt bevredigen… ik heb trouwens eindelijk m’n tape sync Atari device verkocht aan een liefhebber in Ierland 🎉

Dss-1 is unbeatable..eigenlijk 1000,- waard.
maar als alternatief is de Rossum assimil-8-or echt een aanrader maar ben je wel weer zelfde bedrag aan filters kwijt.

Voor hele goede ailiasing zou ik igorski proberen:

Ik ken de DSS1 die klinkt erg goed ook maar verder niet te vergelijken met de quantum in multi layer hifi multisample context met dan ook nog een hoop andere synthese methodes waaronder fm.

Ik heb de 4 track niet voor wow en flutter. De 244, 246 klinken ook een stuk beter dan de meeste andere recorders
Wow heb ik twee portable cassette recorders voor.
Eerst maar kijken wat er nodig is aan service.

De Waldorf Quantum lijkt toch wel het soundesign beest te zijn en kan me geen synths voorstellen die ook maar de helft van wat de quantum kan kan.

Ja eens hoor, er was een post hier wat te doen bij totaal opnieuw beginnen en daar had ik ook de quantum mk2 tussen :)

Kun je eigenlijk op de quantum samples als fm modulator of carrier gebruiken?
Volgems mij kan dit niet.
Ik zie de standaard waveforms, pink en white noise en wavetables als mogelijkheid. En iets wat Reso heet... geen idee... en voor de wavetables zie ik enkel de standaard wavetables, en noet mn eigen.

Voor FM is is het denk ik wel goed om even aan te geven dat de Quantum in kernel mode aardig anders werkt dan in de andere modes.

Standaard subtractive, wavetable, sample+granular en resonator is allemaal voor het grootste deel te bedienen met de knoppen.

De kernel mode is (waar FM een onderdeel van de mogelijkheden is, maar ook additieve synthese bijvoorbeeld) is veel meer de diepte in met het touchscreen.

Daar kun je vervolgens wel eigen presets maken (of factory presets kiezen) die de 5 main oscilator functie knoppen naar je eigen wensen kunt toewijzen (en die functies vervolgens weer moduleren met de absurde hoeveelheid modulatie-mogelijkheden van de quantum).
Goed om te weten denk ik als FM je main ding zou zijn. Is verder wel heel goed en uitgebreid met uitgebreide enveloppen die verder gaan dan een standaard adsr (attack-decay1-level1-decay2-sustain-release), level per key, user algoritmes phase fm, true fm, ring, AM, en Wavetableposition modulation.

De setup tijd is gewoon wat meer werk dan de andere quantum mogelijkheden. Maar wel op te slaan als presetje.

Dat geld trouwens voor meer dingen. Fx instellingen, komplex modulator instellingen of complete mod-matrixen zijn op te slaan als presets om in andere patches te gebruiken.

Dit filmpje laat (technisch, saai, maar duidelijk) in het kort zien hoe die kernel mode in elkaar zit.
Ook de andere main modes zijj filmpjes van... handige overviews

Dit is een filmpje van de Qmk2 die ik kon vinden. Niet beste reviewer maargoed.
Als ik opnieuw zou beginnen heb ik gezegd zou er ook een Qmk2 bij zitten, maar ben wel benieuwd wat Tim Shoebridge te zeggen heeft als ie nu een vergelijking zou maken
Dit filmpje is wellicht interessanter..

3.2 binnenkort

Ben, na een jaartje keurig binnen de officiele updates knutselen, ook op de beta's overgestapt. Volgens mij spaart Waldorf incrementele veranderingen op, om ze uiteindelijk in één massa-update uit te brengen. De aanpassingen en toevoegingen in 3.2 zijn tamelijk subtiel. ik ben vooral blij met de uitbreiding van het aantal instellingen in arp en seq en de toevoegingen aan de digiformer

Toen ik een SF'er met irridium vroeg hoe de iridium filters klonken kreeg ik dit "digitaal"

Ik ga die Quantum en Iridium toch ook nog eens van dichterbij bekijken.
Ik had ook bij de introductie van de Quantum dat ik 'de sound' tegen vond vallen.
Maar ben ik met een ander sounddesign beest bezig de Korg Z1 en dat filter klinkt helemaal karakterloos.
Maar daar heb ik zulke vette sounds uitgekregen.
Schaamteloos keihard digitaal, Buchla/Serge type gekheid of soms juist verdacht organisch.
De beste sounds die ik tot nu op een poly heb geprogged.

Daardoor is de Waldorf Quantum weer in beeld.
Dat is echt een sounddesign beest.
Zeker leuk als je zoals ik erg into FM en Sampling bent.
En dat is maar het puntje van de ijsberg.

Analoog/Digitaal....zzzzzz boring discussie.....
Nog minder belangrijk is wat synfluencer en noob synthesist erover zeggen en hoe de bestaande presets klinken.

Don't ask what the Quantum can do for you but ask what can I do for the Quantum :-)

Laatst gewijzigd:
Toen ik een SF'er met irridium vroeg hoe de iridium filters klonken kreeg ik dit "digitaal"
Misschien moet je dezelfde vraag stellen aan Quantum gebruikers, op het gevaar af dat het antwoord 'analoog' is

Ja ik vind sound design en al die synthese vormen ook interessant en ik blijf er toch aanhoudend goede dingen over horen. En die iridium is qua prijs nog niet helemaal debiel.

Back