Ladik komt met een integrator module!!

@ProgHead thanks. Voor herrie toepassingen laat ik bewust de PC uit.

Ideaal gesproken blijft mijn PC bij het spelen met de modular ook uit, maar ik heb nu nog niet genoeg modules om verder te kunnen. Een volgende bestelling voor modules is al geplaatst en zodra ik die modules in huis heb kan ik de eerste interessante patches ook in hardware op mijn beginnende Eurorack systeempje prikken.

@Disharmonic oh, waar in Canada woonde jij? :)

Niagara Falls. Dicht genoeg bij de watervallen om die 's nachts, als er weinig verkeer was, als geruis op de achtergrond te kunnen horen. Vooral in de winter goede herinneringen aan de watervallen, op een vrije dag liep ik er wel 'ns heen, als het goed koud is bevriezen de watervallen ook iets en met de zon erop is dat een fraai gezicht. Vaak geen toerist in de buurt rond die tijd van het jaar, dan had ik de watervallen soms even helemaal voor mezelf. :) Dat mis ik wel een beetje. Nadeel daar was het 'lake effect', daardoor vaak sneeuw, heel veel sneeuw. Zoveel dat het niet meer leuk was. Dat mis ik niet, heb voor de rest van m'n leven eigenlijk genoeg sneeuw gezien. :D

Nou binnenkort komen je wensen uit.

Morgen kan hier volgens de weerprofeten een laagje droge sneeuw blijven liggen. Ik voel m'n sneeuwtrauma weer opborrelen. En het is nog maar november, de winter moet nog beginnen. Ugh... :(

;)

Zojuist heb ik het pakje met drie extra bestelde modules ontvangen. Met Sinterklaas nog wel. ;)

Nu wordt het spannend! Kan ik nu een oscillerende loop met twee Ladik integrators en een inverter patchen?

Succes!!! We hebben oscillatie:

scope.JPG

patch.JPG

Heb net ook al mijn eerste "geïntegreerde geluidje" gehoord. Weer genoeg te onderzoeken, dus nu eerst eten koken en dan daarbij een Westmalle Tripel om het succes te vieren.

Waarachtig - het bestaat ook nog:

En het is dezelfde brouwerij als van de Gulden Draak.

Ik begrijp die Ladik integrator nog niet helemaal. Als ik de GAIN voldoende opendraai gaat de loop oscilleren, maar bij onvoldoende GAIN dooft de oscillatie uit. Uitgaande van mijn formule voor de Ladik integrator zou de oscillatie echter altijd (bij iedere GAIN) moeten uitdoven. Ik heb de afleiding zo juist nog een keer overgedaan nu met een extra versterking in de inverter maar ook dan zou de oscillatie moeten uitdoven. Vreemd - is het dan toch geen leaky integrator maar wellicht enkel een DC-ontkoppelde integrator? In dat laatste geval wordt een eenmaal opgebouwde output-spanning na het wegvallen van de input ook niet eindeloos aangehouden...

Kun je aan de hand van de module zien hoe het circuit eruit ziet? Als je het schema kunt reverse engineeren geeft dat wellicht duidelijkheid.

Kun je aan de hand van de module zien hoe het circuit eruit ziet? Als je het schema kunt reverse engineeren geeft dat wellicht duidelijkheid.

Ik vrees dat het daarop gaat uitdraaien. Maar ik zie al zo vier IC's dus dat wordt een gruwelijk gepuzzel....

Ik heb al eens een uitgebreide e-mail correspondentie met "meneer Ladik" (*) gehad. Daarom is er nu ook een integrator module. ;)

Als ik er volgend jaar nog niet uit ben hoe de Ladik integrator precies werkt (globaal weet ik het al wel), zal ik wel mailen. Hij heeft volgens zijn site de hele maand december vakantie dus ik wil hem nu nog niet lastig vallen.

(*) Ik weet ook niet of het wel een meneer is, maar laten we daar inderdaad voor het gemak maar vanuit gaan.

@Grumble

Je hebt helemaal gelijk! :o: Die tekening is fout. Ik zat kennelijk al half te slapen (was nachtwerk). Het moet zo zijn:
(Nu wel de goede tekening zonder zitten te slapen.) Die tekening is wel duidelijk.

Het is exact wat ADSR doet
[attack decay sustain release]
en daar van is de stijgende lijn (A) en de dalende lijn (R) te beinvloeden met de draaipotentiometers.
Over het algemeen over langere tijden van ongeveer van 0.3 sec tot 15 seconden instelbaar.
Het gaat er alleen nog over waar de nul gelegd wordt. Een kwestie van aanpassen. (eventueel met instelpot).

digitaal is annaloog te maken weerstand en condensator.
annaloog is digitaal te maken occilator met annaloge input.

Even de tekening erbij is handiger ;) :

correctie.png

Maar wat bedoel je precies, kun je van een ADSR-generator een integrator maken?

Goed - even een grof opzetje (zonder beginwaarde en offset) voor een aangepast model van de Ladik integrator:
model.png

Heb het nog niet doorgerekend of dat beter uitpakt dan mijn vorige model voor de Ladik integrator als leaky integrator. Een belangrijke test case is om na te rekenen of volgens bovenstaande model wel stabiele oscillatie mogelijk is voor een loop bestaande uit twee Ladik integrators en een inverter.

Of wacht eens even... Falstad is er ook nog. :eureka:

In Falstad uitgeprobeerd, maar ook voor mijn aangepaste model uit het berichtje hier boven is de oscillatie gedempt. Ben nu een integrator-versie met interne feedback aan het uitproberen.

Mooi - interne feedback gaat de demping van de oscillatie afdoende tegen. Nu nog zien of ik het model (voor de drie standen CV, LO en HI) zodanig kan dimensioneren dat het grofweg met de feitelijke werking van de Ladik integrator overeenstemt. Zoiets wordt het dan:

Screenshot.png

De GAIN van de Ladik integrator heeft geen schaalverdeling dus heel precies hoeft ons model dan ook niet te zijn. Net weer wat met een loop (integrator > integrator > inverter > en weer naar de eerste integrator) geëxperimenteerd. Bij Gain = 0 oscilleert de loop niet, daarboven heb je eerst gedempte oscillatie, en vervolgens ongedempte oscillatie. Bij volle GAIN heb je ongedempte oscillatie met overload. Deze bevindingen gelden voor alle drie de modi CV, HI en LO.

Wat mij nu te doen staat is een GAIN-parameter aan het Falstad model van de Ladik integrator toe te voegen zodanig dat de bovenstaande bevindingen gereproduceerd worden.

Laatst gewijzigd:
Back