Muziek van modular opnemen

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Hoe kun je het eenvoudigst (liefst met een dedicated module) de geluiden/muziek van je modular als wav-bestandje opnemen. Ik heb hier op het forum al eens eerder wat over gelezen maar ik kan het niet meer terug vinden. Het moet echt heel basic zijn. Er wordt mij regelmatig gevraagd hoe zus of zo op mijn modular klinkt, en in de toekomst wil ik daar ook voorbeeldjes van kunnen laten horen.

Ik wil er liever geen PC aan hangen, want mijn modular is juist bedoeld om ook weer eens ouderwets analoog bezig te zijn. En ook liever niet nog meer losse (opname)apparatuur. Ideaal gesproken stel ik mij een Eurorack module voor waar je een eenvoudige opname mee kunt maken die je dan als wav-bestandje vanaf die module op een USB stick kunt zetten. Allemaal heel basic. Ik ben geen muzikant, het gaat mij om de gegenereerde geluiden.

Deze is heel nice, en meteen een dikke aanvulling op je modularset

8 kanaals, dus 1 kanaal opnemen en de rest om geluiden te produceren kan.
zit een sd kaartje in

Waarom geen cassette deck dan? Ik zou het met m’n 4 sporen doen en dan later via goede geluidskaart op computer opnemen. Tis maar een idee.. ik denk hoe simpeler je gaat met wav module dat het je modular geen recht doet bij opname

Ik heb een tijdlang een oude minidiscspeler gebruikt als sessierecorder.
Later in mijn digitale recorder en sinds die te klein is heb ik mijn Zoom L12 nu voor modular.
Tussendoor gebruikte ik voor modulaire snippets een Zoom H2.
Erg makkelijk aan mijn modulaire 'eindttrap' (500-531/KB37) te hangen en erg snel mee te werken.
Zo'm handheld recordertje is voor mij inmiddels onmisbaar en dan niet slechts op het modulaire vlak.
Relatief goedkope oplossing ook.

Nemen die met microfoons direct het geluid op?
Ja, dat is wel het idee inderdaad.
Maar kan zoals al gezegd ook via line in. Je kunt ook de microfoons live of via een opname via de output weer gebruiken als audio bron in je modular.

ik gebruik Percussa SSP (24 spoor opname via USB of de ingebouwde inputs) en Assimil8or (zie hierboven) en LOOPYpro op ipad en AKAI MPC via USB of ingebouwde inputs

tja als je niet eens een laptop/chromebook/ipad of iets dergelijks ernaast wil hebben....waarom maken mensen het zichzelf zo moeilijk met die PC aversie, sjemig de peemig. gewoon een stereo minijack erin en recorden maar.

... om ook weer eens ouderwets analoog bezig te zijn ...

Maar als je uiteindelijk een wav wil, je moet ergens het digitale domein in. Ook al zou je een oude taperecorder gebruiken, ook dan heb je iets nodig om die opname om te zetten. Dan maakt het toch niet veel uit op welk punt in de chain je digitaal gaat. Tenzij je een handheld recorder ook wil gebruiken voor opnamen elders, dan zou ik het inderdaad eerst 'ns proberen met de computer. Uit het bespaarde geld haal je misschien meer rendement als je het gebruikt voor een leuke module, bijvoorbeeld.

die Tascam ken ik niet, maar de Zoom heeft een line input
Ik heb een Zoom H4, perfect voor opnames via de line in of microfoon (gitaar en piano, klinkt natuurlijk wel rete lo-fi). Werkt net als een oscilloscoop en idd geen gedoe met interfaces en computers die moeten opstarten en nooit staan waar je net bezig bent (flow killers)

Back