Monofonisch - wat nu?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Pas realiseerde ik mij tot mijn schrik dat een modular in essentie monofonisch is. Ik boetseer toch wel graag al dan niet dissonante samenklanken. Hoe gaan jullie om met die beperking tot monofonie binnen modular?

een modular in essentie monofonisch is

Niet persé, hangt af van wat voor modules er in zitten, het aantal klankbronnen.

Hoe gaan jullie om met die beperking tot monofonie binnen modular?

Meer modules. 😇

Polyfonie zoals in hardwired synths is lastig en duurder in Eurorack, vandaar dat je dat minder vaak ziet. Maar luister maar eens naar Patterns of consiousness van Caterina Barbieri voor een voorbeeld hoe veelzijdig een stuk met 1 klankbron in een modular kan zijn.

Samenklanken is geen probleem, als je meerdere oscillatoren hebt kun je ze detunen ten opzichte van elkaar voor allerlei harmonische en dissonante effecten. Wil je on the fly in real time akkoorden etc kunnen maken dan is een modular wellicht niet de best optie, al is zelfs daar wel een hoop mogelijk door verschillende noten vanuit sequencers naar verschillende oscillatoren te sturen.

Zoals ik van @sunny pedaal geleerd heb. Is de monosynth de pure synthesizer.
Het is eigenlijk wenselijk als je wil leren hoe synthesizers wil leren omdat met een monosynth te doen.

1 mono kan heel vol klinken. En als je 3 of 4 parts dubt kun je ook veel met Harmonie.

En een mono synth is veel minder beperkt dan je zou denken. Helemaal als die ook modular is.
De meeste poly synth zijn ivg met een modular veel beperkter kwa sound design opties.
Maar juist de ervaring met de modular zal je ervaring geven waardoor je ook beter met die polysynths om kan gaan.

Maar goed je kan er natuurlijk ook een polysynths bij nemen.

Zoals ik van @sunny pedaal geleerd heb. Is de monosynth de pure synthesizer.
Het is eigenlijk wenselijk als je wil leren hoe synthesizers wil leren omdat met een monosynth te doen.
Och, dat weet ik niet hoor. Een polysynth is niet heel anders dan een monosynth behalve dat je uiteraard meer stemmen hebt. Het principe van de manier waarop een voice is opgebouwd is verder precies hetzelfde en een polysynth biedt natuurlijk veel meer mogelijkheden om muzikale dingen met klank en harmonie te doen. Ik denk dat als de oervaders destijds de mogelijkheden hadden gehad om een betaalbare poly neer te zetten, ze dat heus wel gedaan zouden hebben. Het is allemaal geen rocket science, je hebt een geluidsbron (oscillator bank of sample oid) die door gate (toets indrukken) door een filter en versterker met envelopes wordt gejast en waar je op verschillende punten in kunt breken met een modulatiesignaal (CV) om bepaalde parameters te animeren. Veel meer dan dat is het allemaal niet.

Ik begrijp dat je in principe n parallelle patches kunt maken die op verschillende frequenties werken en die dan kunt mixen voor n-voudige polyfonie, maar dat wordt dan wel een heel dure geschiedenis. Voor mij in elk geval onbetaalbaar. Dus ben ik meer geïnteresseerd in andere manieren om toch een voldoende rijke sound te verkrijgen. En dan bedoel ik rijk in die zin dat iedere geproduceerde klank op zich al rijk is, niet in de zin van interessante ritmische patronen, muzikale opbouw e.d. Ik denk hier meer in termen van een te bouwen instrument, niet in termen van een te componeren muziekstuk.

Als je 2 oscillators hebt die je 7 semitones van elkaar detuned heb je al een 'powerchord'. En dat is technisch gezien gewoon monofoon. Ik zou me daar niet zoveel zorgen over maken.

Behalve dan dat een "oscillator" in een analoge computer gemakkelijk tien modules kan bevatten. Een kant-en-klare oscillator module (of desnoods drie of vier) vind ik technisch gesproken niet zo interessant. Ik wil zelf patches gaan ontwerpen die op een vreemde (voor audio interessante) manier oscilleren.

Ik denk dat mijn poly’s zowat 90% vd tijd minstens werkloos zijn…

Als je intentie is om geluiden te maken cq sonische experimenten uit te voeren en niet om muziek te maken waarom maak je me dan druk om polyfonie?

Omdat ik bij mijn Faust experimenten heb gemerkt dat het dan nog mooier of interessanter klinkt.

Och, dat weet ik niet hoor. Een polysynth is niet heel anders dan een monosynth behalve dat je uiteraard meer stemmen hebt. Het principe van de manier waarop een voice is opgebouwd is verder precies hetzelfde

Een monosynth is daarom niet veel minder capabel.
Alleen voor akkoorden.

Een modular mono kan echt veel meer dan 99% van de polysynths.
Je kan daarom op een modular veel meer dingen en principes ontdekken over soundesign en synthesizers.

Om maar wat te noemen hoeveel poly's hebben fm en hoeveel daarvan kan je 3 vco's elkaar tegelijk laten fm'en met feedback etc...

Zo kan je Syntrx toch duidelijk veel meer dan een Moog one als je naar een voice kijkt?

Ga je daarna verder kijken natuurlijk kan een poly dan weer allemaal poly dingen. Voice detune Round Robin etc.
En tuurlijk bied een modmatrix weer een deel van die flexibiliteit.

Mijn punt is niet dat de een veel beter is dan de ander. Het punt is dat een mono veel minder mist dan het lijkt.
En een modular mono dan weer oneindig flexibel is.
Daarom juist een goede omgeving voor experimenten en educatie.

Zo kan je Syntrx toch duidelijk veel meer dan een Moog one als je naar een voice kijkt?
Euh nou nee. De Syntrx II kan niet eens in de schaduw staan qua mogelijkheden per voice vergeleken met de Moog One. 3 VCO, 4 LFO's, 3 loopable envelope generators, 2 parallel of seriëel schakelbare multimode 1-4 pole filters, onbeperkte mod matrix met tig wiskundige formules, fm, pwm, ring mod, mixbare pink/white/red noise, 3 random generators, veel uitgebreidere wave shaping en dan vergeet ik waarschijnlijk nog de helft. Per voice dus.

Laatst gewijzigd:
Als parafoon ook mag ben je met een x-aantal oscillators en een module die midi pitches van akkoorden verdeelt naar afzonderlijke CVs al snel klaar. Of een meer kanaals sequencer grbruiken.

Het gebruik van kant en klare oscillatoren is nu juist niet mijn bedoeling.

Behalve dan dat een "oscillator" in een analoge computer gemakkelijk tien modules kan bevatten. Een kant-en-klare oscillator module (of desnoods drie of vier) vind ik technisch gesproken niet zo interessant. Ik wil zelf patches gaan ontwerpen die op een vreemde (voor audio interessante) manier oscilleren.
Als ik het goed begrijp zou je graag een polyfone analoge computer willen. In principe is dat dan hetzelfde als een gewone polyfone modular maar dan met nog meer kleinere bouwstenen. Dan maak je iets wat lastig is nog wat complexer. Kan uiteraard.

De bouwstenen hoeven niet kleiner te zijn, afgezien van de Ladik integrator modules wil ik gewone standaard Eurorack modules gaan gebruiken (en die zijn ook al redelijk betaalbaar verkrijgbaar). Maar wel zou het voor mij echt onbetaalbaar worden wanneer een n-voudig polyfone modular op het parallel schakelen n monofone modulars neer zou komen. Maar wellicht zijn er slimmere alternatieven?

Voor wat je wilt denk ik niet. Het alternatief is m.i. software.

Daar komt het idee ook vandaan, in Faust kun je zulke zaken wel polyfoon programmeren. Maar dat is voor real-time gebruik begrensd door de rekenkracht van je computer. Kan het misschien met frequentie verschuiving, of klinkt het dan niet meer?

Back