Pas realiseerde ik mij tot mijn schrik dat een modular in essentie monofonisch is. Ik boetseer toch wel graag al dan niet dissonante samenklanken. Hoe gaan jullie om met die beperking tot monofonie binnen modular?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
een modular in essentie monofonisch is
Hoe gaan jullie om met die beperking tot monofonie binnen modular?
Och, dat weet ik niet hoor. Een polysynth is niet heel anders dan een monosynth behalve dat je uiteraard meer stemmen hebt. Het principe van de manier waarop een voice is opgebouwd is verder precies hetzelfde en een polysynth biedt natuurlijk veel meer mogelijkheden om muzikale dingen met klank en harmonie te doen. Ik denk dat als de oervaders destijds de mogelijkheden hadden gehad om een betaalbare poly neer te zetten, ze dat heus wel gedaan zouden hebben. Het is allemaal geen rocket science, je hebt een geluidsbron (oscillator bank of sample oid) die door gate (toets indrukken) door een filter en versterker met envelopes wordt gejast en waar je op verschillende punten in kunt breken met een modulatiesignaal (CV) om bepaalde parameters te animeren. Veel meer dan dat is het allemaal niet.Zoals ik van @sunny pedaal geleerd heb. Is de monosynth de pure synthesizer.
Het is eigenlijk wenselijk als je wil leren hoe synthesizers wil leren omdat met een monosynth te doen.
Och, dat weet ik niet hoor. Een polysynth is niet heel anders dan een monosynth behalve dat je uiteraard meer stemmen hebt. Het principe van de manier waarop een voice is opgebouwd is verder precies hetzelfde
Euh nou nee. De Syntrx II kan niet eens in de schaduw staan qua mogelijkheden per voice vergeleken met de Moog One. 3 VCO, 4 LFO's, 3 loopable envelope generators, 2 parallel of seriëel schakelbare multimode 1-4 pole filters, onbeperkte mod matrix met tig wiskundige formules, fm, pwm, ring mod, mixbare pink/white/red noise, 3 random generators, veel uitgebreidere wave shaping en dan vergeet ik waarschijnlijk nog de helft. Per voice dus.Zo kan je Syntrx toch duidelijk veel meer dan een Moog one als je naar een voice kijkt?
Als ik het goed begrijp zou je graag een polyfone analoge computer willen. In principe is dat dan hetzelfde als een gewone polyfone modular maar dan met nog meer kleinere bouwstenen. Dan maak je iets wat lastig is nog wat complexer. Kan uiteraard.Behalve dan dat een "oscillator" in een analoge computer gemakkelijk tien modules kan bevatten. Een kant-en-klare oscillator module (of desnoods drie of vier) vind ik technisch gesproken niet zo interessant. Ik wil zelf patches gaan ontwerpen die op een vreemde (voor audio interessante) manier oscilleren.
Voor wat je wilt denk ik niet. Het alternatief is m.i. software.Maar wellicht zijn er slimmere alternatieven?
Voor wat je wilt denk ik niet. Het alternatief is m.i. software.