Waarom minder echt meer is: interface, instrumenten, compositie etc

Advies wat ik kan geven is: zodra je een beginnetje hebt werk het gelijk uit to "arrangement".
Niet perfect, gewoon zo ruw neer plempen.
Dit is een heel goed advies. Zeker in moderne DAWs en step-based hardware is de verleiding groot om in een loop te blijven hangen. Die valkuil trap ik zelf ook vaak in. Heb je dan je elementen en wil je er een track van maken, blijkt het eigenlijk niet sterk genoeg om je 3-4 minuten door te trekken.

Ik snap persoonlijk niets van de 4track en 8track porta hype alhoewel ik geplaagd wordt door GAS. :D Wel heb ik wat HD recorders aangeschaft.
en ik word geplaagd door GAS bij alle andere gear die uitkomt.. Daarmee resultaat boeken is al lang niet meer aan de orde.. ik zie het een beetje als wandelen. Je kunt als alternatief ook een auto pakken.. Als je snel van A naar B moet maar dan mis je toch wel veel uitzicht.

Toevallig ben ik ook wel van de 4track hype :) maar het is niet zo dat dat het eindstation is, of zelfs het begin. Het kan zijn dat er al behoorlijk wat tracks in mijn DAW zitten, groupen in 4 aparte kanalen en daar wat mee varieren en dat op tape zetten geeft ook wel voldoening, alsof je letterlijk een volgende stap zet ipv maar eindeloos nog tweaken in je daw.

Eenmaal op tape kun je met de afzondelijke tracks dan weer creatieve dingen mee doen wat weer de basis voor iets anders kan zijn. In die zin is het meer onderdeel van sounddesign dan mixen of componeren.

wat betekent dat dan?
Precies wat jij zei. Het is een motto van Faulkner en gaat over schrijven, maar kan in principe in iedere creatieve setting gebruikt worden. "Kill your darlings" of "dood je schatjes" houdt simpelweg in dat je alles dat niet bijdraagt aan het grote geheel gewoon de nek omdraait, hoe hard je ook aan iets gewerkt hebt of hoe trots je ook bent op het resultaat. Helpt die geweldige volzin waar je een week op hebt zitten zweten je verhaal niet vooruit? Schrappen. Past deze riff waar je een maand op hebt moet oefenen niet in je liedje? Weg ermee. Voegt deze foto waar je een half uur voor in de regen hebt staan ploeteren niets toe aan het verhaal dat je wilt vertellen? Delete.

ja idd. dat is zeer intressant.

op heel veel gebieden toepasbaar.
niet als een dogma maar een tool om tot de essentie te komen.

Het kill your darlings principe is waarom ik al mijn vintage heb weggedaan, heel leuk allemaal maar ik maakte er geen betere muziek mee. Geldt nog steeds voor hardware trouwens, dus ik moet een andere reden hebben om dat te willen hebben. En die heb ik gevonden.

'Kill your darlings' is niet per se 'less is more', maar vooral dat je afstand kunt nemen van schijnbaar goede vondsten die in de context van het werk juist toch de boel naar beneden trekken. Dit is vaak moeilijker dan het lijkt, want juist als je heel trots bent op iets doet het des te meer pijn het te moeten schrappen - vandaar ook de term 'darlings' - en waarschijnlijk ga je ook uitvluchten verzinnen om het toch niet te hoeven doen. De ruimte die vrijkomt door het schrappen kan echter prima gevuld worden met iets anders als het zo uitkomt, dus in die zin gaat 'less is more' niet altijd op.

Ik denk dat de hoeveelheid gear die je hebt niet uitmaakt resultaat gewijs. (Veel / weinig is allemaal om het even). Maar het bijvoorbeeld tijdelijk spitsen tot 1 of 2 apparaten kan dmv vd limieten van de 2 machines wel tot leuke creatieve uitspattingen lijden.

Een puike sessie met een oude sampler (bijv: sp1200/mpc60). Zwaar gelimiteerd in zo’n beetje alles. Heeft voor mij een hoog less=more gehalte. En mond ook vaak uit in een solide basis voor een track.

'Kill your darlings' is niet per se 'less is more', maar vooral dat je afstand kunt nemen van schijnbaar goede vondsten die in de context van het werk juist toch de boel naar beneden trekken.
ik zie dit zeker wel als "less is more".
zoals eerder gezegt "wees meedogenloos"
verwijder een part waar je wellicht uren aan gewerkt heb. voegt het iets toe? nee? delete

dit gaat voor mij over de essentie. daarom is uiteindelijk je persoonlijkheid doorslaggevend in het verhaal dat je schrijft de muziek die je maakt, gebouw dat je ontwerpt.

het is zeker niet makkelijk om bloed eerlijk tegenover jezelf te zijn.

wat ik zo intressant vind is om parralellen te vinden en leering uit te trekken.

less is more is natuurlijk zo cliche. snap dat het wrijving oplevert.
en je hebt mijn studio gezien. genoeg zooi om 3 bands van materiaal te voorzien.

Less is more is niet een materiaal ding maar meer een focus.
een beperkte wereld waarin je werkt. waar je creatief moet zijn om bepaalde dingen te kunnen realiseren.
een wereld die beperkt is en daarom is te overzien. Dit gaat over hacking.
hacking is puur creatief.
tools gebruiken waar ze oorspronkelijk niet voor bedoeld zijn.

less is more is niet zwart wit maar van tijdelijk aard.
wellicht moet je wel heel veel 'more' hebben gedaan voordat je überhaupt in staat ben met weinig middelen zoveel te kunnen.

Ik geloof niet in dat soort dogma's. Als iets voor je werkt, werkt het en hoef je er geen wetmatigheid van te maken om vervolgens anderen de maat mee te nemen. JunkieXL had een hok vol zooi, toen bijna alles verkocht en nu weer een hok vol zooi. Zijn output heeft er nooit onder geleden, ongeacht de situatie. De een heeft een studio vol gear en produceert weinig, de ander gaat los op een laptop met een MIDI controllertje en poept er een album per maand uit. Weer een ander kan niks met plugins omdat 'ie per se knoppen wil draaien. Of vindt elektronica zielloos en wil per se akoestische instrumenten. Het maakt allemaal geen bal uit. Belangrijkste is dat je vooral lekker bezig bent, dan komt de rest vanzelf. Zoals Picasso ooit al zei: "Inspiration exists, but it has to find you working."
Kan ik me bij aansluiten als het om gear, instrumenten, werkmiddelen etc gaat.

'Less is more' kan ik ook opvatten als een filosofie die vaak bij arrangeren goed toe te passen valt; waarbij veel mensen de neiging hebben om steeds maar meer elementen toe te voegen die het nummer niet sterker maken, maar juist meer on-gefocussed. Beter dan 'strip it down' naar een paar sterke partijen die een duidelijke intentie en samenhang hebben met het 'gevoel' of 'idee' dat je probeert te communiceren via het stuk muziek.

ja less time is more :-)

Advies wat ik kan geven is: zodra je een beginnetje hebt werk het gelijk uit to "arrangement".
Niet perfect, gewoon zo ruw neer plempen.

in dat process zullen dingen van zelf op hun plek vallen.
hoe vaker je dat doet hoe makkelijker het gaat.

less is more:
Wees ook medogenloos. heb je lang aan een part gewerkt en het draagt niet aan de muziek bij? hup delete.
Yep. Een valkuil waar ik nog steeds makkelijk inval; niet snel genoeg over gaan tot het arrangeren zodra je een idee hebt.

'Less is more' kan ik ook opvatten als een filosofie die vaak bij arrangeren goed toe te passen valt; waarbij veel mensen de neiging hebben om steeds maar meer elementen toe te voegen die het nummer niet sterker maken, maar juist meer on-gefocussed. Beter dan 'strip it down' naar een paar sterke partijen die een duidelijke intentie en samenhang hebben met het 'gevoel' of 'idee' dat je probeert te communiceren via het stuk muziek.
De kunst van het weglaten of abstraheren is zeker belangrijk, misschien wel de essentie van een hoop vakgebieden. Als je een tekening of schilderij maakt moet je ook kiezen wat je wel in beeld brengt en wat niet, want ieder steentje in een gebouw of ieder blaadje aan een boom afbeelden is bijna niet te doen (en meestal ook niet esthetisch prettig). Meestal volstaat het om met een paar lijntjes een indicatie te geven en laat je de fantasie van de toeschouwer de rest invullen.

Voor mij persoonlijk werkt het wel zo eerlijk gezegd. Toen ik tijdens een verbouwing ik alleen m'n mpc, een setje technics en een bluetoothontvanger aangesloten had maakte ik meer - of gebruikte ik ieder geval meer - dan toen ik na m'n verbouwing nog 3 synths en 2 racksamplers erbij had. Nu is mijn sound / workflow ook wel zo dat ik niet per se veel nodig heb...

Tegelijkertijd vind ik het toch ook moeilijk om alles wat toen niet aangesloten stond dan maar weg te doen....

Ik heb een Mackie 1202VLZ4 mixer staan en die zit nu vol. Ik denk dat dat wel een goeie begrenzer voor me is, max 8 kanalen permanent aangesloten.

De kunst van het weglaten of abstraheren is zeker belangrijk, misschien wel de essentie van een hoop vakgebieden. Als je een tekening of schilderij maakt moet je ook kiezen wat je wel in beeld brengt en wat niet, want ieder steentje in een gebouw of ieder blaadje aan een boom afbeelden is bijna niet te doen (en meestal ook niet esthetisch prettig). Meestal volstaat het om met een paar lijntjes een indicatie te geven en laat je de fantasie van de toeschouwer de rest invullen.
Ja, elk kunstwerk heeft een 'focal point' nodig. Net als met een goede foto.

2 kamers gear. Kies er 4 bakken uit. Kies er zelfs 2. Klaar.

Dat van die boel sporen in n daw snap ik ook niet. 6 sporen is hier al wild

Hola.

Ik vind dat iedereen lekker zijn ding moet doen.
Maakt het ook verschillend.
Een gitaar of piano.
Of meerdere instrumenten.
Wat mijn voorkeur
Heeft..
Maar alleen een klassieke piano kan ik natuurlijk ook waarderen of
Een akoestische
gitaar.
Groeten van andreos.

Leuke discussie.

De vraag hoeveel 'Less' more is, is voor iedereen anders. Hoewel ik langzaam weer naar hardware kijk en zijdelings aanschaf, werk ik nu nog in veel in de box. Ik merkte laatst toen ik even voor een VST synth ging kijken, dat toch snel uit de hand kan lopen. Binnen no-time teveel, waarvan je de meeste niet of nooit gebruikt.

Ik heb voor mezelf gezegd om een aantal synths (2 of 3) de basis te laten vormen. Een paar processing/fx en dan moet hem dan worden. Ik verwacht dat ik mezlef ga dwingen meer met minder te doen. I.p.v. een of meerdere synth die teveel kunnen, hang ik er een keer een distortion achter, een gate, etc. Zo wordt de kans op 'happy accidents' ook weer groter en het proces ook wat onvoorspelbaar (dus leuker).

Uitindelijk moet je doen wat je creativiteit leuk werk en blijft aansporen. 'less (friction) is more'.

Back