Ik wil iets met hardware sampling, maar weet niet waar ik moet beginnen.

Mijn workflow : Met Syntersizers jam ik er op los. Dat neem ik op met een hardware recorder. Of soms midi knutselwerken. Uit de Waf-files sorteer ik leuke overgangen of andere perfecte mooie stukjes. Die stukjes laat ik enkele seconden duren soms tot 10 à 15 seconden. Die stop ik in de sampler die gelijktijdig acht verschillende stukjes kan voortbrengen (met de 404) dan moet wel weer het volume al afgestemd zijn op die sampler.
Wat vaak minder het geval is.
Doordat ik er twee heb kan ik ook faden tussen twee verschillende geluiden. Het eene volume laten opkomen terwijl het ander zachter wordt. Het resultaat neem ik weer op met een hardware recorder. Theoretisch zijn er wat verliezen in kwaliteit maar de complexiteit en variatie verbergt dit.

Laatst gewijzigd:
Als je de tr8(s) of 707 een noot laat spuwen naar een boss sp kan je dus makkelijk de plaats wijzigen en de samples kiezen die worden gespeeld. Als die sp dan vlot de sample kan manipuleren kom je een eind.

Wat ik graag doe is met maschine die slave loopt met de note repeat sounds spelen. Hij quantised zelfs je input als je dat wil. Het is natuurlijk niet echt computerloos tenzij je de nieuwste koopt (wat ik nooit ga doen)
jezelf teveel vrijheid willen geven werkt vaak niet. Sommige zaken zijn huiswerk voor je begint. Dus ook dingen kiezen denk ik. Wat voor samples wil je? Sounds zoals pads? Of wat vanalles. Ik hou wel van vocals tweaken

Ik zou me dan toch eens in de octatrack verdiepen. (of sp12, maar daar heb ik zelf nooit naar gekeken, dus kan ik niks over zeggen). De octatrack kan je gesynchroniseerd mee laten lopen in de hardware setup, samplen kan je dan handmatig starten en stoppen en/of door middel van start/stop punten in een sequence. Je kan lange samples opnemen of juist in een pattern overdubben. Het mooie is dat je daarnaast veel mogelijkheden hebt om fx toe te voegen en bizar creatief kan zijn met de mogelijkheden die het ding je biedt. Ik zou zeggen check het op YouTube, daar heb je best wel wat tutorials over de octatrack :).
Ja idd. Vette bak. Ik ben alleen niet zo happig op zo’n investering, maar als het doet wat je nodig hebt, dan kan het de moeite zijn. Ik zat ook nog te denken aan een Torso S4. Zelfde prijsklasse. Maar nog te weinig over bekend voor mij. En mss moet ik eerst maar over de hobbel stappen en gewoon samples maken via de DAW en dan overzetten en gebruiken.

Ik kan je ook alleen maar mijn workflow uitleggen. Ik maak mijn track meestal in die Koala sampler, die heeft een sequencer aan boord. Mijn drumsounds die ik in het verleden gesampled heb uit verschillende hardware heb ik op de tablet en kan ik meteen in Koala laden maar meestal begin ik met een groovebox met beperkte mogelijkheden en fx. Als ik dan bv. 4 of 8 bars gemaakt heb sample ik ze live in Koala. Als je de tail van de reverb of de delay ook in je sample wil neem je een paar beats of een bar langer op. Omdat ze gesynced zijn kan je ook perfect vanaf het beginpunt opnemen. Je kan dan je opgenomen loop in de sequencer gooien en daar eventueel nog andere FX erbij gooien of pitchen of andere gekke dingen met doen en dan zoals je zelf al zegt een volgend laagje toevoegen dat je op een ander toestel maakt. Maar als je nu echt een paar leuke loops op voorhand uitgezocht hebt kan je die er dus meteen vanop je Skaart bijwerpen en ook in stukken snijden, opnieuw ordenen, pitchen, reversen, dan ook de sequencer in en hop naar het volgende laagje. Het leukste en beste hieraan vind ik persoonlijk dat touchscreen en die supersnelle workflow. Want met mijn MPC zou dit alles en nog meer ook allemaal gaan, maar nooit zo snel en leuk. Wel heb ik een class compliant interfaceje moeten kopen om deze setup te laten werken.

Ik heb zelf de afgelopen jaren lopen stoeien met een soort in the box out the box setup, waarbij ik eigenlijk dawless klooi tot ik iets heb, en het dan met ableton opneem en afmaak (althans probeer in de meeste gevallen). Voor mij was het belangrijk om het dawless jam gevoel mee te nemen in de computer.

Mijn hart van de setup is de digitakt, digitone en a4mk1. Met overbridge krijg ik deze 3 apparaten 100% in sync met ableton (of logic, maar met een wat loggere setup). Hoe en of dit met reason werkt kan ik je niet zeggen, maar het hybride werken bevalt me goed. Alles strak in sync. De elektrons zijn hiermee een plugin geworden met hands on knoppen voor direct gemak.

Je moet je de workflow van die elektron boxes wel eerst eigen maken, maar als dat eenmaal het geval kun je er vrij snel een workflow op afstemmen die bij je past.
Thnx. Elektrons setup is een box te ver voor mij qua geld en tijd. Wel mooie bakken.

Idem voor Ableton. Gaaf maar veel te prijzig. Zeker omdat ik dan ook een andere laptop wil. Maar ik ben vooral benieuwd naar hoe jullie samples maken en gebruiken

Verwant/zijpaadje (please negeer als 't er tever vanaf is):

In welke mate speelt voor jullie het aspect betrouwbaarheid ook mee? Als in 'robuust, foolproof voor live-gebruik & ook met een doenlijke/betaalbare mogelijkheid voor een Plan-B ervoor'?

'Live' dan niet als rustig in je eigen muziekkamer, met een IPA erbij en een camera gestart voor een YT-filmpje waarop je terplekke verzonnen improviserende moves gaat registreren
(allemaal niks mis mee, maar hier is een reboot van 't hele spul nog wel acceptabel), ...

... maar 'Live' wel als in: geschikt voor podiumopbouw in een chaotische situatie, met herrie en te weinig tijd, terwijl de vorige act te lang heeft te lopen treuzelen met afbreken en de stage-manager doodleuk zegt dat je over 2 minuten moet beginnen, terwijl Plan-A nog niet eens fatsoenlijk bekabeld is... :D (dus bij een hick-up kan je optreden ferm uit de bocht vliegen)

Met andere woorden, een daadwerkelijk robuustere less-things-that-can-go-wrong alternatief voor een laptop met iets DAW-ish.
Gedacht/gehoopt dat bijv. zo'n Akai MPC One etc dat zou kunnen zijn, maar zoals hierboven al is gezegd zijn dat ook gewoon computers met een ander omhulsel, dus vergelijkbare freakish dingen kunnen opduiken, zoals ik 't her&der gerapporteerd heb gezien.

Ik kan je ook alleen maar mijn workflow uitleggen. Ik maak mijn track meestal in die Koala sampler, die heeft een sequencer aan boord. Mijn drumsounds die ik in het verleden gesampled heb uit verschillende hardware heb ik op de tablet en kan ik meteen in Koala laden maar meestal begin ik met een groovebox met beperkte mogelijkheden en fx. Als ik dan bv. 4 of 8 bars gemaakt heb sample ik ze live in Koala. Als je de tail van de reverb of de delay ook in je sample wil neem je een paar beats of een bar langer op. Omdat ze gesynced zijn kan je ook perfect vanaf het beginpunt opnemen. Je kan dan je opgenomen loop in de sequencer gooien en daar eventueel nog andere FX erbij gooien of pitchen of andere gekke dingen met doen en dan zoals je zelf al zegt een volgend laagje toevoegen dat je op een ander toestel maakt. Maar als je nu echt een paar leuke loops op voorhand uitgezocht hebt kan je die er dus meteen vanop je Skaart bijwerpen en ook in stukken snijden, opnieuw ordenen, pitchen, reversen, dan ook de sequencer in en hop naar het volgende laagje. Het leukste en beste hieraan vind ik persoonlijk dat touchscreen en die supersnelle workflow. Want met mijn MPC zou dit alles en nog meer ook allemaal gaan, maar nooit zo snel en leuk. Wel heb ik een class compliant interfaceje moeten kopen om deze setup te laten werken.
Thnx. Dat is duidelijk idd.

Verwant/zijpaadje (please negeer als 't er tever vanaf is):

In welke mate speelt voor jullie het aspect betrouwbaarheid ook mee? Als in 'robuust, foolproof voor live-gebruik & ook met een doenlijke/betaalbare mogelijkheid voor een Plan-B ervoor'?

'Live' dan niet als rustig in je eigen muziekkamer, met een IPA erbij en een camera gestart voor een YT-filmpje waarop je terplekke verzonnen improviserende moves gaat registreren
(allemaal niks mis mee, maar hier is een reboot van 't hele spul nog wel acceptabel), ...

... maar 'Live' wel als in: geschikt voor podiumopbouw in een chaotische situatie, met herrie en te weinig tijd, terwijl de vorige act te lang heeft te lopen treuzelen met afbreken en de stage-manager doodleuk zegt dat je over 2 minuten moet beginnen, terwijl Plan-A nog niet eens fatsoenlijk bekabeld is... :D (dus bij een hick-up kan je optreden ferm uit de bocht vliegen)

Met andere woorden, een daadwerkelijk robuustere less-things-that-can-go-wrong alternatief voor een laptop met iets DAW-ish.
Gedacht/gehoopt dat bijv. zo'n Akai MPC One etc dat zou kunnen zijn, maar zoals hierboven al is gezegd zijn dat ook gewoon computers met een ander omhulsel, dus vergelijkbare freakish dingen kunnen opduiken, zoals ik 't her&der gerapporteerd heb gezien.
Voor mij niet zozeer relevant voor deze vraag, want ik ben van het type 'semi live in de muziekkamer' en kan rustig opnieuw beginnen als er iets niet lekker loopt.
Dit specifieke onderdeel van muziek maken ga ik niet op het podium doen.

Als ik op het podium wel meer afhankelijk wordt van de hardware, dan ga ik hier zeker over nadenken.
Momenteel is het alleen de kliktrack en een enkel spoortje. Als het moet, kunnen we wel zonder.

Er zijn dikke backup oplossingen te bedenken natuurlijk, ik zag een artiest die een hele Ableton sessie mee had lopen voor als de main machine het opgaf. En het kastje wat er tussen zat stuurde dat aan en je zou er niks van merken. En voor een hardware setup zou ik een laptop gebruiken met de stems als backup.

met afbreken en de stage-manager doodleuk zegt dat je over 2 minuten moet beginnen, terwijl Plan-A nog niet eens fatsoenlijk bekabeld is... :D (dus bij een hick-up kan je optreden ferm uit de bocht vliegen)
Afgaan als een gieter daar kan ik wel tegen. Maar ik zou er niet aan moeten denken ergens in het half donker met een weigerende laptop iets te moeten doen.

Ja idd. En dan maak je de complete sample 'in' de SP16?
Ook qua effecten enzo?

Ik ben geen sample chopper die een track samplet en opnieuw gebruikt. Dat past niet bij mij.
Een piano stuk bijv. wel, maar niet een hele track choppen en dan een beat eronder.
(zoals de MPC gasten vaak doen)

Ik ben op zoek naar een extra 'instrument' voor m'n hardware setup. Eén die wat meer experimenteel spul kan maken.
En wat ik her en der zie gebeuren, is dat dat via samples wordt opgelost. Maar dan vertellen ze er niet bij 'hoe' ze die samples maken etc.

Misschien ben ik anders dan anderen, maar mijn hardware setup is gewoon 'spelen en gaan' en niet teveel prutsen.
Heel direct.
Maar ik kijk wel verlekkerd naar gasten die een texture of loop etc. toevoegen aan hun jams d.m.v. samples en ben op zoek naar iets wat bij mijn manier van werken kan passen.
Het kan zijn dat ik een sample als basis gebruik.
Maar nee ik ga niet hele tracks samplen.
Maar het kan ook zijn dat die sample zelf is ingespeeld.
Maar die dan chop.
Ook kun je wavetable achtige dingen doen.
Drums of iets melodisch.

De SP16 is idd als Digitak maar met 2x zoveel tracks.
Je kan heel veel met samples/sampling.
Een sampler heeft een input en daar sample je dan van.
extern of intern "resamplen"

De SP16 is super gebruiks vriendelijk maar dan ook simpel. waarbij de octatrack heeeeel veel kan maar het niet makkelijk is.
ik blijf daarvan weg.
De SP16 icm bv de Analogkeys kan ik heel veel.

Sampling heeft veel facetten.
- enkele noot samplen, vind ik leuk met de OP1 of SK1
- Multisampling, BV de Waldorf Quantum, Camel Audio Alchemy of Abletons sampler
- Drum sounds
- Drum Loops
- Samples slicen
- Granular
- Wavetables

Als ik aan een veelzijdige sampler denk dan denk ik aan Fasttracker in een hardware box waarmee je met samples het meeste doet.

Maar goed ik begrijp uit jouw verhaal dat je eigenlijk geen sampler zoekt maar meer iets granular.
Zou dan eerder een hardware granular synth zoeken.

Het kan zijn dat ik een sample als basis gebruik.
Maar nee ik ga niet hele tracks samplen.
Maar het kan ook zijn dat die sample zelf is ingespeeld.
Maar die dan chop.
Ook kun je wavetable achtige dingen doen.
Drums of iets melodisch.

De SP16 is idd als Digitak maar met 2x zoveel tracks.
Je kan heel veel met samples/sampling.
Een sampler heeft een input en daar sample je dan van.
extern of intern "resamplen"
Duidelijk.
De SP16 is super gebruiks vriendelijk maar dan ook simpel. waarbij de octatrack heeeeel veel kan maar het niet makkelijk is.
ik blijf daarvan weg.
De SP16 icm bv de Analogkeys kan ik heel veel.
Dat is ook mijn idee bij een octatrack.
Sampling heeft veel facetten.
- enkele noot samplen, vind ik leuk met de OP1 of SK1
- Multisampling, BV de Waldorf Quantum, Camel Audio Alchemy of Abletons sampler
- Drum sounds
- Drum Loops
- Samples slicen
- Granular
- Wavetables

Als ik aan een veelzijdige sampler denk dan denk ik aan Fasttracker in een hardware box waarmee je met samples het meeste doet.

Maar goed ik begrijp uit jouw verhaal dat je eigenlijk geen sampler zoekt maar meer iets granular.
Dat dacht ik ook.
Ik heb daarom een Lemondrop gekocht, maar daar snapte ik te weinig van (de techniek en de vereisten om er mee te kunnen werken en had niet de motivatie om er echt diep in te duiken en 2 weken zijn dan gewoon niet genoeg)
Daarna heb ik besloten dat ik eerst granular beter wil snappen (hoe ik het kan gebruiken) in de DAW voordat er weer iets granulars komt qua hardware.
Ik dacht n.l. dat je daarmee in een handomdraai mooie soundscapes / loops kon maken, maar het tegenovergestelde was waar.
Je kon in een handomdraai bijzonder amuzikale herrie maken. En die mooie soundscape / loop kwam juist niet.
Blijkbaar is de sweet spot heel smal en zijn er teveel variabelen om het 'zo even' te kunnen gebruiken.

Ik merk dat ik bepaalde sounds niet kan maken met m'n hardware setup en dat dat met samples + FX wel lukt in de DAW.
En als ik kijk wat ik daar gebruik, dan is het vaak één piano of gitaar akkoord of arpeggio / melodie als basis die ik dan met delay, reverb, saturation, granular delay, filtering, reversed delay, ritmische effecten etc. etc. tot iets compleet anders maak, wat dan een melodische en ritmische loop wordt die onder een bepaalde sectie door kan loopen.
Dat ontstaat al klikkend en experimenterend zonder een vast plan (wat heel makkelijk kan in de DAW).
Maar zo'n workflow in met hardware zie ik nog niet voor me.
Tenzij je veel pedaaltjes koppelt aan een sampler en dat dan weer samplet ofzo.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd, vandaar dit draadje.

Mijn workflow : Met Syntersizers jam ik er op los. Dat neem ik op met een hardware recorder. Of soms midi knutselwerken. Uit de Waf-files sorteer ik leuke overgangen of andere perfecte mooie stukjes. Die stukjes laat ik enkele seconden duren soms tot 10 à 15 seconden. Die stop ik in de sampler die gelijktijdig acht verschillende stukjes kan voortbrengen (met de 404) dan moet wel weer het volume al afgestemd zijn op die sampler.
Wat vaak minder het geval is.
Doordat ik er twee heb kan ik ook faden tussen twee verschillende geluiden. Het eene volume laten opkomen terwijl het ander zachter wordt. Het resultaat neem ik weer op met een hardware recorder. Theoretisch zijn er wat verliezen in kwaliteit maar de complexiteit en variatie verbergt dit.
Check.
Dat is dus echt een combinatie van een live 'jam' opnemen en de elementen daarvan weer hergebruiken.
Doe je dan ook nog wat met je samples? (bewerken zeg maar)

Check.
Dat is dus echt een combinatie van een live 'jam' opnemen en de elementen daarvan weer hergebruiken.
Doe je dan ook nog wat met je samples? (bewerken zeg maar)
Bv bewerking met limiter/ compressor/ begrenzer.
Zeker, Soms de eene heel droog tewijl de andere bijna verzuipt in galm voor een aardige tegenstelling.
Twee handen links / rechts allebij om het volume te regelen met draaiknop.
Deze heb ik hier al ergens gepost op Sint forum. En onder het Youtube filmpje heb ik precies beschreven hoe ik het geluid deed. Helemaal automatisch.
Zo kreeg ik meteen weer het commentaar van praat nu eens een keer door. Zo praat je normaal toch ook niet. Iets te veel à l'improviste. (geimproviseerd)
Toch kan je ook makkelijk iets inzingen of vertellen op deze manier. En dan luister je ook stiekum naar het ritme van de achtergrond muziek.
Daardoor vormt het meer een eenheid. De compressor tip kreeg ik van een Bax medewerker uit Rotterdam vroeger Verspuij.

Laatst gewijzigd:
De Octatrack lijkt me heel tof maar ook echt een apparaat met een super steile learning curve. Heb zelf een Analog keys. die is tof maar niet echt gebruikers vriendelijk. Songs maken is ... uhh raar en onlogisch.
De Octotrack schijnt nog veel ingewikkelder te zijn. Daarom heb ik hem niet.

De Octatrack lijkt me heel tof maar ook echt een apparaat met een super steile learning curve. Heb zelf een Analog keys. die is tof maar niet echt gebruikers vriendelijk. Songs maken is ... uhh raar en onlogisch.
De Octotrack schijnt nog veel ingewikkelder te zijn. Daarom heb ik hem niet.
Heb ik ook begrepen. Ik zie de youtubers wel erg mooie dingen er mee maken, maar het lijkt me erg lastig om hem zo in te stellen dat hij doet wat je er mee wilt doen. Daar kom je wel achter, maar dan moet je er echt veel tijd in kunnen blijven steken.
De twee Elektrons die me nog het meest aanspreken zijn een RYTM of een Syntakt. Maar die kunnen niks met samples (ok, de Rytm wel, maar daar is hij duidelijk niet voor bedoeld qua beperkingen).
Maar voorlopig geen budget en een interface die vol zit, dus er komt niet snel iets nieuws bij.

Dit is dan ook weer toevallig.
Youtube weet het voor ik het weet
Geen idee of dit is wat ik zoek hoor, maar hij maakt iig interessante geluiden.

Ik zou een MPC One proberen. Kosten 2ehands niet veel en hebben prima mogelijkheden. Ben al jaren tevreden met de mijne.

Met Maschine + kan je -terwijl die Midi clock ge-slaved is aan jouw Reason- samples opnemen via de inputs, ze choppen eventueel, toewijzen aan pads, sequence programmeren etc etc terwijl alles blijft lopen/loopen (ik ken geen enkele functie in Maschine waarvoor de sequencer moet stoppen). Het hoeft geen OF OF verhaal te zijn, kan perfect Daw én iets anders zijn
Ik denk niet dat er verder veel bakken zijn (buiten Elektron) waar je zoveel op kan doen terwijl de boel blijft verderlopen.
Kost wel wat geld maar je krijgt er dan wel wat voor, is bij mij uitgegroeid tot het hart van mn dawless set up : stuurt al mn synths aan via midi en de audio ervan komt via een geluidskaart binnen in Maschine.
Eventueel neem je dan je in reason gemaakte loops als audio op in Maschine en werk je jouw nummer verder helemaal af in Maschine.
Prima machine om te jammen ook , je kan zonder problemen 'groups' maken met elk verschillende lengte van sequence (korte sequence van 1 maat, een andere group 16 maten, een andere group 256 maten).
Ik ken weinig toestellen die zo veel mogelijkheden hebben om te jammen.

Ik zou een MPC One proberen. Kosten 2ehands niet veel en hebben prima mogelijkheden. Ben al jaren tevreden met de mijne.
Thnx.
En dan de vraag : hoe maak je samples en hoe gebruik je ze?
Gaat met name om langere samples voor mij (loops).
Neem je wat op en bewerk je dat in de MPC?
(en zo ja, hoe).
Meer sample choppen (en zijn dat dan complete nummers, of eigen ingespeelde dingen)

Met Maschine + kan je -terwijl die Midi clock ge-slaved is aan jouw Reason- samples opnemen via de inputs, ze choppen eventueel, toewijzen aan pads, sequence programmeren etc etc terwijl alles blijft lopen/loopen (ik ken geen enkele functie in Maschine waarvoor de sequencer moet stoppen). Het hoeft geen OF OF verhaal te zijn, kan perfect Daw én iets anders zijn
Ik denk niet dat er verder veel bakken zijn (buiten Elektron) waar je zoveel op kan doen terwijl de boel blijft verderlopen.
Kost wel wat geld maar je krijgt er dan wel wat voor, is bij mij uitgegroeid tot het hart van mn dawless set up : stuurt al mn synths aan via midi en de audio ervan komt via een geluidskaart binnen in Maschine.
Eventueel neem je dan je in reason gemaakte loops als audio op in Maschine en werk je jouw nummer verder helemaal af in Maschine.
Prima machine om te jammen ook , je kan zonder problemen 'groups' maken met elk verschillende lengte van sequence (korte sequence van 1 maat, een andere group 16 maten, een andere group 256 maten).
Ik ken weinig toestellen die zo veel mogelijkheden hebben om te jammen.
Thnx.
En mijn vraag is ook 'hoe maak je de samples die je gebruikt'?
Haal je ze ergens vandaan (kant en klare loops), ga je die dan nog manglen / choppen etc.
Neem je zelf wat op, wat je dan weer bewerkt (eventueel)?

Back