Ik wil iets met hardware sampling, maar weet niet waar ik moet beginnen.

Thnx.
En dan de vraag : hoe maak je samples en hoe gebruik je ze?
Gaat met name om langere samples voor mij (loops).
Neem je wat op en bewerk je dat in de MPC?
(en zo ja, hoe).
Meer sample choppen (en zijn dat dan complete nummers, of eigen ingespeelde dingen)

samples kun je opnemen via de audio in, of overzetten van je pc via usb. Mpcs kunnen langere samples in principe prima aan, maar wat is lang in dit geval?

Nabewerken, dus het opknippen, filteren en effecten erover kan allemaal in de mpc.

Ik jat alles wat los en vast zit, maar een sample is niks meer of minder dan een geluidsopname. Ik heb vaak een sample van een bestaand muziekstuk die ik trim tot het stuk wat ik wil gebruiken en die chop ik als het nodig is weer verder op. Daar maak je dan een program van en die programs kun je via de pads (of externe midicontroller) weer inspelen in de sequencer.

Malo beats op youtube heeft wel paar aardige filmpjes waarin hij de workflow van de mpc uitlegt. Is wel heel erg op hiphop gericht, maar dat geeft je wel een beeld.

Ander voordeel van de huidige generatie mpcs: ze komen met veel drumsamples en andere dingen op t intern geheugen. En je hebt ook interne instrumenten. Toch een leuke bonus.

samples kun je opnemen via de audio in, of overzetten van je pc via usb. Mpcs kunnen langere samples in principe prima aan, maar wat is lang in dit geval?

Nabewerken, dus het opknippen, filteren en effecten erover kan allemaal in de mpc.

Ik jat alles wat los en vast zit, maar een sample is niks meer of minder dan een geluidsopname. Ik heb vaak een sample van een bestaand muziekstuk die ik trim tot het stuk wat ik wil gebruiken en die chop ik als het nodig is weer verder op. Daar maak je dan een program van en die programs kun je via de pads (of externe midicontroller) weer inspelen in de sequencer.

Malo beats op youtube heeft wel paar aardige filmpjes waarin hij de workflow van de mpc uitlegt. Is wel heel erg op hiphop gericht, maar dat geeft je wel een beeld.

Ander voordeel van de huidige generatie mpcs: ze komen met veel drumsamples en andere dingen op t intern geheugen. En je hebt ook interne instrumenten. Toch een leuke bonus.
Ja ik ken de filmpjes van Marlow Digs goed.
Hoe ik er nu naar kijk, ben ik niet echt geïnteresseerd in het samplen van 'complete tracks' en die hergebruiken (choppen, de bekende MPC workflow).
Maar denk ik meer aan melodische / ritmische loops. Dat kan beginnen met een piano ding, en dan manglen tot iets wat onherkenbaar is, maar wel nog altijd melodie en / of ritme bevat.
Zo werk ik nu iig in de DAW, maar ik loop (pun intended) een beetje vast hoe je dat op een inspirerende manier kunt doen / maken / gebruiken in de hardware setup.

Dus ik was benieuwd hoe anderen dat deden.

Dat kan ook. Je kunt bv je synths inspelen als midi, dat weer opnemen als sample en dr dan weer mee aan de slag qua nabewerking. Hoe het precies werkt weet ik niet, ik gebruik eigenlijk alleen maar synths voor basslijntjes en daarvoor vind die ingebouwde bass synth zelf prima klinken.

Maar het kan dus wel.

Je kunt een moderne mpc zegmaar zien als samplebased groovebox of DAW of een middenweg. Zelf gebruik ik em als samplebased groovebox, maar wat je sampled ligt aan de gebruiker.

Laatst gewijzigd:
Ik zou een MPC One proberen. Kosten 2ehands niet veel en hebben prima mogelijkheden. Ben al jaren tevreden met de mijne.

Aha, een ervaringsdeskundige. :) Sta me deze vraag toe: 'k Heb dat type op de korrel, maar ook begrepen dat (met oog op live-gebruik (optredens)) het in principe niet veel robuuster is (qua crashes, freezing, en andere quirks) dan een computer/laptop, .... omdat het in feite ook gewoon een computer is.

Wat zijn jouw ervaringen over de jaren met je MPC One, soms kuren - of rotsvast en never geen gedoe?

Dank & groet!

Aha, een ervaringsdeskundige. :) Sta me deze vraag toe: 'k Heb dat type op de korrel, maar ook begrepen dat (met oog op live-gebruik (optredens)) het in principe niet veel robuuster is (qua crashes, freezing, en andere quirks) dan een computer/laptop, .... omdat het in feite ook gewoon een computer is.

Wat zijn jouw ervaringen over de jaren met je MPC One, soms kuren - of rotsvast en never geen gedoe?

Dank & groet!

Ik heb er eerlijk gezegd enkel thuis mee gewerkt en nooit mee opgetreden. Maar ik heb echt nooit kuren of glitches gehad of wat dan ook, niet in stikhete zomers op zolder en ook niet in ijskoude winters op diezelfde zolder. Dit is m'n derde mpc (eerder de 1000 en 2500 gehad) en vind dit veruit het fijnste model persoonlijk. Nooit geen gedoe gehad, werkt hartstikke snel en doet wat het moet doen.

Ik heb er eerlijk gezegd enkel thuis mee gewerkt en nooit mee opgetreden. Maar ik heb echt nooit kuren of glitches gehad of wat dan ook, niet in stikhete zomers op zolder en ook niet in ijskoude winters op diezelfde zolder. Dit is m'n derde mpc (eerder de 1000 en 2500 gehad) en vind dit veruit het fijnste model persoonlijk. Nooit geen gedoe gehad, werkt hartstikke snel en doet wat het moet doen.

Aha top, bedankt voor de info & goed te horen!
'k Ervaar wel wat beperkingen* met die oudere types (hier een MPC waar inmiddels 't label 'legacy' aan kleeft ;) maar 't is allemaal wel stabiel), dus zou mooi zijn als er met zo'n MPC One (of een vd luxere broertjes) extra mogelijkheden bijkomen zonder stabiliteit te verliezen.

(*: sommigen kunnen dit ook als voordeel zien, ook geldig)

Groet!

'k Ervaar wel wat beperkingen* met die oudere types (hier een MPC waar inmiddels 't label 'legacy' aan kleeft ;) maar 't is allemaal wel stabiel), dus zou mooi zijn als er met zo'n MPC One (of een vd luxere broertjes) extra mogelijkheden bijkomen zonder stabiliteit te verliezen.
Ook hier alleen maar goeie ervaringen met de nieuwe MPC's (One, Live en X), superstabiel. Ook met een Live in livesituatie geen enkel issue gehad (behalve beperkte opslagruimte waardoor een 2e deel van de set apart ingeladen moest worden. Een MPC-500 die ik jaren terug had gaf bv wel problemen toen ik 'm uitgeleend had aan iemand voor een liveset. Die ging midden in de set kaduuk, was volgens mij een issue met grote files in het geheugen zetten.

Zelf sample ik voornamelijk in mijn Eurorack met Phonogene en Morphagene. Gewoon stukjes van YT filmpjes, dialogen of rechtenvrije muziek en dan maar manglen. Het bronmateriaal hoeft dan soms niet eens heel interessant te zijn om er toch iets leuks uit te halen. Een module als GrandPa vind ik dan weer iets minder flexibel omdat die alleen als player ingezet kan worden (kan qua granulaire player wel weer iets andere kunstjes dan de rest). Dus dan die moet ik dan van te voren vol stoppen met potentieel interessant bronmateriaal in de juiste format (mono, 22 KHz) en daar heb ik vaak geen zin in als ik gewoon even snel wat wil spelen.

Octatrack heb ik ook gehad en hoewel dat die zeker mogelijkheden biedt vond ik het met kop en schouders het meest onintuïtieve apparaat wat ik ooit heb gehad. Als ik 'm even niet had gebruikt kon ik weer met de handleiding gaan zitten, dus dat was geen plezierige ervaring.

1712318381694.png

Voor mij de leukste sample workflow: direct er makkelijk iets ingooien (dus niet: menuutje dit en dan knopje zo en dan drempelwaarde x, etc) en zoeken naar inspirerende stukjes in de sample.
Phonogene is wat mij betreft daarin koning. :mega:

Zelf sample ik voornamelijk in mijn Eurorack met Phonogene en Morphagene. Gewoon stukjes van YT filmpjes, dialogen of rechtenvrije muziek en dan maar manglen.
Manglen, dat triggert me. In de hardware?

Het bronmateriaal hoeft dan soms niet eens heel interessant te zijn om er toch iets leuks uit te halen. Een module als GrandPa vind ik dan weer iets minder flexibel omdat die alleen als player ingezet kan worden (kan qua granulaire player wel weer iets andere kunstjes dan de rest). Dus dan die moet ik dan van te voren vol stoppen met potentieel interessant bronmateriaal in de juiste format (mono, 22 KHz) en daar heb ik vaak geen zin in als ik gewoon even snel wat wil spelen.
Precies. Dat stond mij dus tegen aan de Lemondrop. Het gedoe vooraf (samples uitzoeken en overzetten) voor je iets kunt proberen te maken.
En als het dan niks is, heb je daar uren in gestoken zonder enig resultaat.
Je wordt waarschijnlijk wel beter in het herkennen van 'goed' bronmateriaal, maar dan nog ben je niet met je jam bezig, dus kan het eigenlijk alleen een 'jamstarter' zijn waarop je doorborduurt. Want andersom lijkt me verrekte lastig : ik heb een halve jam en wil nu even wat granular / gemangeld sample materiaal toevoegen.

Octatrack heb ik ook gehad en hoewel dat die zeker mogelijkheden biedt vond ik het met kop en schouders het meest onintuïtieve apparaat wat ik ooit heb gehad. Als ik 'm even niet had gebruikt kon ik weer met de handleiding gaan zitten, dus dat was geen plezierige ervaring.
Je bent één van de velen die hiervoor waarschuwt. Een gewaarschuwd mens telt voor 2, dus ik koop er 44 straks.
Voor mij de leukste sample workflow: direct er makkelijk iets ingooien (dus niet: menuutje dit en dan knopje zo en dan drempelwaarde x, etc) en zoeken naar inspirerende stukjes in de sample.
Phonogene is wat mij betreft daarin koning. :mega:
Ken je een 'niet eurorack' alternatief hiervoor?

Aha top, bedankt voor de info & goed te horen!

(*: sommigen kunnen dit ook als voordeel zien, ook geldig)

Groet!

Voor zover ik weet kan een moderne mpcs ook alle ouwe filetypes lezen. Ik heb iig probleemloos projectfiles uit mn 1000 en 2500 kunnen openen. Fijne is dat je dus al gelijk hele samplelibrary hebt.

Ken je een 'niet eurorack' alternatief hiervoor?
Ik niet. Maar je kunt Phonogene natuurlijk ook met een klein adaptertje in een doosje duwen. En dan CV modulatie uit andere bronnen halen. Soms vind je Phonogene al voor een 200 Euro. Is uiteraard wel mono, dat is misschien iets om rekening mee te houden. En zoals bij meer loopers of granulaire modules is het vaak wel handig om ook een LPF er achter te kunnen zetten (voor tikjes/plopjes), maar die kun je misschien ook gebruiken van een ander apparaat.

Ook hier alleen maar goeie ervaringen met de nieuwe MPC's (One, Live en X), superstabiel. Ook met een Live in livesituatie geen enkel issue gehad (behalve beperkte opslagruimte waardoor een 2e deel van de set apart ingeladen moest worden. Een MPC-500 die ik jaren terug had gaf bv wel problemen toen ik 'm uitgeleend had aan iemand voor een liveset. Die ging midden in de set kaduuk, was volgens mij een issue met grote files in het geheugen zetten.

Tralalala, grappig dat je uitgerekend net het struikelen van een MPC500 noemt, dat type was nou precies m'n eerste stap in MPC-land 8o)

Andere beperking van die 'legacy MPCs' is bij het gebruik als (chromatische) soundmodule: 12 pads en vier banken, dus max 48 noten (=toonhoogtes) (voor de MPC500) danwel max 64 voor de MPC1000/2500.

Is die koppeling vh aantal pads vs max toewijsbare sample(range)s er op die 'modernere' MPCs als de One etc nog steeds?

(Nou zag ik wel dat die laatste types inmiddels 8 ipv 4 banks hebben, dus ook al is die koppeling er nog steeds, je hebt dan inmiddels het dubbele aantal mogelijke noten, moet sowieso genoeg zijn. Sterker nog, het zou dan met 16pads*8banks meteen ook op het maximale aantal MIDI-noten van 128 uitkomen, case closed.)

Ik niet. Maar je kunt Phonogene natuurlijk ook met een klein adaptertje in een doosje duwen. En dan CV modulatie uit andere bronnen halen. Soms vind je Phonogene al voor een 200 Euro. Is uiteraard wel mono, dat is misschien iets om rekening mee te houden. En zoals bij meer loopers of granulaire modules is het vaak wel handig om ook een LPF er achter te kunnen zetten (voor tikjes/plopjes), maar die kun je misschien ook gebruiken van een ander apparaat.
Ja precies.
Ik heb wel wat ideetjes m.b.t. granular samplers.
Al ben ik de vorige keer behoorlijk terug in m'n hok geduwd na een poging om met de Lemondrop te gaan werken, dus ik had dat pad even de ijskast in gedaan.
Maar wie weet. De winnaar houdt aan.

Voor zover ik weet kan een moderne mpcs ook alle ouwe filetypes lezen. Ik heb iig probleemloos projectfiles uit mn 1000 en 2500 kunnen openen. Fijne is dat je dus al gelijk hele samplelibrary hebt.
Ja, dat hele MPC ecosysteem van Akai lijkt zo gek nog niet. Heb me daar pas recentelijk wat verder in verdiept, maar het lijkt (na enige gewenning) allemaal wel fraai op elkaar aan te sluiten qua hard- & software.
Ook voor export naar MPC1000 format in de MPC (Beats) software, mocht je 'de andere richting' op willen.

Ja, dat hele MPC ecosysteem van Akai lijkt zo gek nog niet. Heb me daar pas recentelijk wat verder in verdiept, maar het lijkt (na enige gewenning) allemaal wel fraai op elkaar aan te sluiten qua hard- & software.
Ook voor export naar MPC1000 format in de MPC (Beats) software, mocht je 'de andere richting' op willen.

Ja zeker nu ze ook dat softwarepakket erbij hebben, al heb k die zelf nog niet gebruikt. Ik werk alles uit in Reaper, maar moet volgens mij ook hendig in die eigen mpc software kunnen. Werk alleen met rappers en dan is een daw erg handig ivm vocalen leggen en de muziek aan kunnen passen. Kwestie van gewenning dat ik hier nog Reaper voor gebruik, zo deed ik t met mn 1000 en 2500 ook al.

Het hele mpc ecosysteem is iets waar ik niet meer zonder zou willen werken.

Ja zeker nu ze ook dat softwarepakket erbij hebben, al heb k die zelf nog niet gebruikt. Ik werk alles uit in Reaper, maar moet volgens mij ook hendig in die eigen mpc software kunnen. Werk alleen met rappers en dan is een daw erg handig ivm vocalen leggen en de muziek aan kunnen passen. Kwestie van gewenning dat ik hier nog Reaper voor gebruik, zo deed ik t met mn 1000 en 2500 ook al.

Check! Ja Reaper is een raak stuk software, daar fiets je zo mee weg. Dat MPC (Beats) nog wel een tikkie cryptischer, doorgaans vnd ik wel m'n weg maar dingen zijn daar net weer wat anders dus daar moet ik nog wat harder duwen voordat het doet wat ik wil. Maar dat gaat lukken.

Als de MPC software ook VST3 zou ondersteunen dan zou ik dat ook wel als kandidaat zien om mijn DAW te vervangen. Maar ik heb nu nog teveel (essentiële) plugins die het niet doen want alleen VST3.

Andere beperking van die 'legacy MPCs' is bij het gebruik als (chromatische) soundmodule: 12 pads en vier banken, dus max 48 noten (=toonhoogtes) (voor de MPC500) danwel max 64 voor de MPC1000/2500.

Wacht eens (zo zei hij tegen zichzelf), is daar voor die legacy MPCs niets iets omheen te verzinnen?

Er is voor modernere MPCs die trick met die ‘simultaneous play’ workaround the 4 layer pad limit. Een soort koppeling met een ander sample dat dezelfde MIDI note toegewezen kijgt, en dan assign je daar je overige velocity samples (5e, 6e, 7e enz).

Nu op een soort van vergelijkbare wijze eens puzzelen of er op Legacy MPCs er twee programs tegelijk in de lucht kunnen zijn die samen een groter bereik aan MIDI-noten kunnen afdekken dan dat een enkel program (max 48 op de MPC500) dat kan.
Voor incoming MIDI zal dat niet gaan (slechts 1 program kan dan tegelijk actief zijn begreep ik), maar binnen 1 sequence zou een track naar een andere track gecopieerd kunnen worden, en dan aan de ene track zeg 't programma met de lower-note range toekennen, en aan die cloned track een programma met de higher note range. Niet helemaal elegant, maar moet kunnen werken...

(ja ja, get a life, get a newer MPC, 8o) maar puzzeltjes zijn ook leuk en die MPC500 is ook best een verdomd handig doosje, op batterijen ook nog eens.)

Laatst gewijzigd:
Als de MPC software ook VST3 zou ondersteunen dan zou ik dat ook wel als kandidaat zien om mijn DAW te vervangen. Maar ik heb nu nog teveel (essentiële) plugins die het niet doen want alleen VST3.

Begrijpelijk. Ik gebruik amper plugins (vriend van me mixt alles af), dus dat zou hier geen issue zijn.

@Montfrooij zou een simpele sampleplayer bijv zo'n Akai MPX 8 of 16 en dan een leuke effectunit zoals een Hologram Microcosm er achter iets voor je zijn, je hebt wat samples er op staan, dan speel of loop je de sample(s) die je wilt en dan lekker wat draaien aan de Microcosm om te freaken, niet te moeilijk gedoe en hands on.

Back