Wat heb jij vandaag met je synths gedaan?

De toch wat slappe Tubescreamer TS9 achter de Teisco 60F omgewisseld voor mijn Earthquaker Devices Sunn O))) Life Pedal, wat een gouden match! Schreeuwen, gillen en scheuren als een baas met dat ding. Heb meteen de compacte variant, de HalfLife, besteld (thans gematigd in de bonus bij PedalTown), want hij zit standaard in mijn gitaarpedalenchain.

Ik heb mijn synths in een L-opstelling gezet ipv boven elkaar. En meteen de hoogtes van kruk en stands eens goed bekeken. Zitvlak is nu op 52 cm en het ‘maaiveld’ van de toetsen op 70 cm. Hoe hebben jullie ‘t staan?

Vanuit de deur kruip ik door een gat , om uit te komen bij een stoel wie in het midden staat van mijn synths .
Daaruit loopt een pad van 40 cm naar mijn soldeerhoek en de wand met gitaarversterkers en gitaren[ en gitaarachtigen]
Het is erg vol bedenk ik mij net , maar volgens mij kan er nog wel wat bij ;)

Ik heb mijn synths in een L-opstelling gezet ipv boven elkaar. En meteen de hoogtes van kruk en stands eens goed bekeken. Zitvlak is nu op 52 cm en het ‘maaiveld’ van de toetsen op 70 cm. Hoe hebben jullie ‘t staan?
Chaos over 6 zithoeken, 3 standaard piano zitbanken.
23 synths met klavieren en 3 synths met voetklavieren makkelijk bespeelbaar.
de rest moeilijk live bespeelbaar, wel ok via midi.
enkele enkel berijkbaar met ladder......Studio distopia.
Geen gear/synths meer in opslag. inkrimping in 2024
30 tal effecten alleen rechtstaand bedienbaar, steeds zitten is niet goed voor je ;-)

Alles op 1 digitale mixer setup en 1 grote midi patch matrix via 8 stuks 8x8 midi patchbays. Het maakt op zich niet zo veel uit waar ik ga zitten. heb ook transport cubase voet controller met lange usb kabel

Door de vele JV-1080 patches heen zitten scrollen. Bijzonder hoe extreem organisch deze klassieker kan klinken, een kwaliteit die ik eerlijk gezegd bij moderne synths alleen bij de high-end modellen nog terug hoor, de rest klinkt vaak toch wat clean of levenloos. Zelfs mijn XV-5080 moet qua sound buigen voor de JV-1080. Dus als je voor 200-300 euro nog een JV-1080 kan vinden, dan zou ik die kans grijpen.

Nu nog een JD-990 vinden, die worden hopelijk massaal gedumpt nu de Usual Suspects een emulatie heeft... 🤞🏻

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Nu nog een JD-990 vinden, die worden hopelijk massaal gedumpt nu de Usual Suspects een emulatie heeft... 🤞🏻
Prijzen rond de duizend.Maar je vindt altijd wel iemand die dringend nood heeft aan een nieuwe synth en de JD wel wil dumpen aan een prijsje.

De JV-1080/2080 zijn wat mij betreft ook het hoogtepunt van de Roland romplers (waarbij ik ook een plek moet reserveren voor de JD-990 die ik nooit heb gehad). Vind ze stukken beter klinken dan de XV-5080 / Integra-7 en alles daarna. Door de beperkte geheugenruimte en capaciteiten zijn ze zo gestileerd ('sounds ingekookt tot hun absolute kern en daarna verfraaid') dat ik ze veel toffer vind dan de meer 'realistische' (maar in mijn oren ook meer 'plastic'/'glad'/'hifi') sounds van de latere modellen.

Ik ben vandaag een Python-scriptje aan het bouwen waarmee ik de ruwe waveforms uit een SR-JV80 expansion card kan trekken en opslaan als .wav file, zodat ik ze op mijn Quantum/Iridium kan gaan inzetten. Het werkt al 90% nu de descrambling gefixt is en ik heb een mooie berg waveform samples, alleen de multi-samples zijn nog een beetje tricky.

Ik ben vandaag een Python-scriptje aan het bouwen waarmee ik de ruwe waveforms uit een SR-JV80 expansion card kan trekken en opslaan als .wav file, zodat ik ze op mijn Quantum/Iridium kan gaan inzetten. Het werkt al 90% nu de descrambling gefixt is en ik heb een mooie berg waveform samples, alleen de multi-samples zijn nog een beetje tricky.
Daredevil! ALS ik me goed herinner werkte Roland in die tijd met gecomprimeerde sample opslag.

Hoe maak je de fysieke connectie?
Mooi project!

Uit fysieke kaarten of de ROM dumps? Tof project wel, zeker als het idd lukt ze goed op de Quantum in te zetten.

De JV-1080/2080 zijn wat mij betreft ook het hoogtepunt van de Roland romplers (waarbij ik ook een plek moet reserveren voor de JD-990 die ik nooit heb gehad). Vind ze stukken beter klinken dan de XV-5080 / Integra-7 en alles daarna. Door de beperkte geheugenruimte en capaciteiten zijn ze zo gestileerd ('sounds ingekookt tot hun absolute kern en daarna verfraaid') dat ik ze veel toffer vind dan de meer 'realistische' (maar in mijn oren ook meer 'plastic'/'glad'/'hifi') sounds van de latere modellen.
Dit herken ik wel. Ik wet niet of de vergelijking ergens op slaat, maar als ik nu door mijn Forte heen blader (als pauze tussen het VAST leren programmeren) verbaas ik me over de muzikaliteit van eigenlijk wel elke patch, ongelofelijk. Niet alles is hyperrealistisch, maar "geschikt gemaakt als muziekinstrument". De gratis Purgatory Creek London Upright doet 't ook erg goed! Een echte upright ontbrak aan mijn collectie, want volgens mij "degradeert" Kurzweil de triple strike gewoon tot "valse upright" terwijl die Purg. Creek huiskamerpiano gewoon het vloerkleed meegesampled heeft. Heel leuk!

Verder nog meer geoefend met samples in mijn Forte laden: Ook van Pur. Cr. de Mark II binnengehaald. Erg authentiek, hoewel ik die door Dave Weiser gemaakte 73 en 77 Rhoodsjes fijner vind spelen. Maar afwisseling is nooit verkeerd. Tips van jullie over toffe samples zijn welkom, voorlopig graag low budget.

Verder twee filmpjes gemaakt, maar ze vallen altijd in de categorie humor, dus niet echt geschikt voor hier. Bovendien zijn ze een sauna-jam (muziek voor tijdens een opgieting) en een show-off van de Steinway en de Yamaha vleugelsample. Misschien edit ik nog wel wat.

Dank voor jullie reactie over de synthopstelling. Ik geloof dat ik een van de dwergjes ben hier, met maar twee units. En ik probeer me voor te bereiden op een live optreden, voor het geval dat dat ooit gebeurt, dus zo vorm ik ook mijn opstelling. En ga dan toch voor de L en niet voor de double tier, dus kleine café's vallen af. Misschien bedenk ik me nog.

Daredevil! ALS ik me goed herinner werkte Roland in die tijd met gecomprimeerde sample opslag.

Hoe maak je de fysieke connectie?
Mooi project!
Uit fysieke kaarten of de ROM dumps? Tof project wel, zeker als het idd lukt ze goed op de Quantum in te zetten.
Ik heb de ROM images van alle SR-JV expansions (die ik gebruik om fysieke expansion cards te fabriceren met mijn SR-JV Programmer) en daarnaast ROM images van de 4 interne waveform-chips van de JV-1080. Dus die binary files moet ik digitaal uit elkaar peuteren en dan naar .wav files omzetten.

Er zijn een paar hoofduitdagingen:
  1. De data op Roland's oud SR-JV80/SRX kaartjes is volgens een scrambling scheme weggeschreven, dus moest eerst gedescrambled worden.
  2. De sample audio is compressed met een 2:1 verhouding zodat Roland 16 Mb aan sample data op een 8 Mb kaartje kon proppen. Roland heeft daarvoor haar eigen FCE-DPCM codec geschreven.
  3. De sampler descriptor: dat is een stuk metadata die voor iedere waveform definieert waar de sample bytes staan (vaak meerdere samples per waveform) en hoe deze ingezet moeten worden (bv. looping type & point, pitch key center, etc.). Een waveform bestaat vaak uit meerdere ruwe samples. Mijn testkaartje (SR-JV80-01) bevat bijvoorbeeld 831 samples, maar die worden gemapped op 154 waveforms (soms gedeeld) en 70 drumkits. De eerste piano-waveform (001 Grand sft 1A) van deze expansion bevat bijvoorbeeld 15 piano samples op verschillende toonhoogtes.
Met dank aan een paar gerelateerde Roland-projecten van open source helden op het internet ben ik nu zover dat vanuit een SR-JV80-XX ROM file alle 831 ruwe samples als .wav file geëxtraheerd worden en vervolgens gesorteerd over 154 waveform-mapjes en 70 drumkit-mapjes worden gezet. Alleen samples die in meerdere waveforms worden ingezet worden nog niet gedupliceerd, maar dat zou niet zo'n probleem moeten zijn. Veel samples zijn sowieso in de praktijk vrij kort (bv. een sawtooth sample), want ze worden natuurlijk als waveform ingezet.

De interne waveform ROMs van de JV-1080 zijn complexer. Die schijnen parallel uitgelezen te worden volgens een bepaalde scrambling scheme. Dat ontcijferen wil nog niet lukken waardoor de .wav files momenteel als witte noise eruit komen. Maar de expansion cards kan ik dus al wel grotendeels omzetten.

Dat gezegd hebbende: ik vrees dat ik snel de legal-afdeling van Roland aan mijn enkel heb hangen (en daarmee wellicht een SF-admin) als ik alle samples zomaar hier of op GitHub ga lopen posten... 😬

Maar omdat jullie nu wellicht denken 'awwww': Hier is één mannenkoor-sample uit de 126 Choir 1A waveform als troost.

(loop_start=2027, loop_end=18387, loop_type=alternate, pitch_keycenter=41, tune=-0.391).

Laatst gewijzigd:
Er zijn een paar hoofduitdagingen:
Ik kan toch niets anders dan veel respect voor de Roland technici hebben! De hoeveelheid creativiteit die daar achter zit is indrukwekkend.

Een en ander verklaart ook waarom - naar mijn mening - die Roland synths en modules bij multitimbraal gebruik zo ‘plat’ klonken.

Alles klonk gecomprimeerd, tenzij je ze met één sound per take opnam.

Mooi project, hou ons op de hoogte.

Laatst gewijzigd:
Back