Computer te oud?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
De laatste tijd zie ik steeds meer deze pop up:

low.png

Kan mijn computer de geïnstalleerde programmatuur en/of OS niet meer aan?

info.png

Die heb ik gezien maar dat vond ik nog al een ingewikkeld verhaal, dan installeer ik liever de computer opnieuw. Wat ik vooral wil weten is of mijn computer nog wel geschikt is voor wat ik er nu op draai.

Op zich niet heel ingewikkeld hoor. Beperk je tot het stukje vanaf 'gparted' en kijk of het nodig is je partities te 'resizen'. Als het mogelijk is doen en anders inderdaad een herinstallatie.

Verder weet ik niet wat je allemaal draait, dus misschien handig voor alle helpers hier om wat meer informatie te geven. Maar een i7-4790 is 4e generatie en iets van 10 jaar oud denk ik, dus dat begint wel te kraken nu :-)

Als het allemaal tot nu toe prima draaide, dan is je computer kennelijk nog geschikt. Bij 'resizen' van de partities/herinstallatie kijken of je daar meer vrij ruimte kunt creëren waarop je nu de melding krijgt?

Maar hoe groot is de totale, fysieke schijf in je computer? Als dat die 117,3Gb is, dan lijkt me dat de koek qua ruimte inderdaad bijna op is.

Dit moet 'm zijn (tenzij die ATA roet in het eten gooit):

hd.png

Dan moet er elders op de fysieke schijf nog genoeg ruimte zijn, kennelijk. Kijken of je kunt 'resizen' om ruimte erbij te krijgen waar je het nu nodig hebt. Of een herinstallatie om dat te bewerkstelligen.

Die laatste afbeelding is alleen een benchmark van deze drive. Maar heb je daadwerkelijk een drive van 476.9Gb?

Download GParted -- A free application for graphically managing disk device partitions en laat die even je drive scannen. Dan krijg je zo'n soort afbeelding en dat is makkelijker. Kunnen we meteen zien hoe groot je drive echt is en hoeveel ruimte je ROOT in beslag neemt. Daar gaat die melding namelijk over.

0289X.png

ah, je hebt dus idd geen 476,9tb schijf, maar een 128gb schijf. Dat komt ook beter overeen met je grafiek. Van die ruimte is pakweg 119gb in gebruik en heb je nog 6gb over aan ruimte. Dat is niet veel, zeker niet voor zo'n oud ATA type drive. Probeerde je iets te installeren/opslaan op je drive dat je deze melding kreeg? Als je nog een grotere schijf kunt kopen/vinden (zal niet goedkoop zijn) kun je de hele schijf klonen naar een grotere disk. Kun je weer even vooruit. Als ik het goed zie is dit M2 60mm? Als dit klopt dan is het vooral zoeken op 2e hands of refurbished. Of is dit al een M.2 80mm? Die kun je nog makkelijk vinden op Tweakers: https://tweakers.net/solid-state-dr...PNqc5oTnovy8U0vGuTUpaaBbTSX2sdPMwNqjmqM-455w8
Goed 'kloon' programma voor linux downloaden en overzetten. Kun je weer even vooruit.

Laatst gewijzigd:
De melding kwam vooral na het installeren van meer audio software maar verschijnt na mijn meest recente Linux update wel heel vaak. Helpt het audio software te verwijderen? Of zit het probleem er nu vooral in dat Linux te groot wordt?

De melding kwam vooral na het installeren van meer audio software maar verschijnt na mijn meest recente Linux update wel heel vaak. Helpt het audio software te verwijderen? Of zit het probleem er nu vooral in dat Linux te groot wordt?
Je schijf raakt gewoon vol. Je kunt audio software verwijderen, maar aan een paar 100 mb heb je dan niet zoveel. Kijk nog even naar mijn vorig post. Groter schijfje kopen en je systeem overzetten is de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Kan zijn dat een wat nieuwere computer met een grotere schijf een betere investering is dan nu nog geld steken in je oude?

Kan zijn dat een wat nieuwere computer met een grotere schijf een betere investering is dan nu nog geld steken in je oude?

Juist - in die richting denk ik dan ook. Te meer omdat ik slechte ervaringen heb met het zelf sleutelen aan het inwendige van computers. Dat laat ik liever aan mensen over met de vereiste kennis van zaken. Maar eerst ga ik wat progjes opruimen die ik toch niet meer gebruik, dat zal al snel de nodige gigabytes schelen. Als dat helpt dan doe ik mogelijk daarna nog een herinstallatie om de resterende achtergebleven ongebruikte rommel op te ruimen. Zo kan ik dan weer even vooruit.

Back