Boek over MS-20

Als ik er aan denk tel ik straks eens. Maar stel je er maar niet teveel over voor. In t ganse boek gaat t NUL keer over de sq10

Voor mijn doel is dat laatste juist gunstig, des te meer ruimte blijft er over voor de MS-20... ;)

10% vh boek gaat over de ms20. En t telt 200 blz in totaal. En dan tel ik de stukjes bladzijde bij elkaar op.

Het boek is eerder een korg koop boek. Of beter, koop korg boek. Staat vol spul dat nu te koop is.

Idem met de moog versie, de reden dat ik t direct weer verkocht. Ik ga echt niet al die moogs kopen om de patches te kunnen maken…

Liefst wat achtergrondinformatie over de geschiedenis van de MS-20, welke bekende bands hem gebruikt hebben, en ook basisinformatie over hoe die werkt, patches, e.d. (en dan uitgebreider dan de officiële Manual). Een plaatjesboek hoeft niet, hoe die eruit ziet weet ik al.
Futures World Orchestra en Peru/Nova gebruikte de Korg MS20. Volgens mij had Jean Michel Jarre er ook een paar.

Goldfrapp-Felt Mountain. De zang van het eerste nummer Lovely Head gaat door de External Signal Processer van een MS-20. Klinkt fantastisch. Mooi gedaan door Allison Goldfrapp en Will Gregory.

Geen boek, wel veel patchvoorbeelden met uitleg.

Die opties bestaan al 40 jaar of langer, toch.
Of wat wil je daarmee zeggen ???

Ik heb de indruk dat er tegenwoordig meer opties zijn. Ik begreep dat je overwoog je cursusmateriaal als boek uit te geven...

@ProgHead ga je een MS20 kopen?
Vind de MS20 echt geweldig.
De eerste analoge synth waar ik mee speelde.

Waarschijnlijk niet. Ik wilde eerst de mini kopen (die voor mij nog net betaalbaar is), maar de smalle toetsen staan mij tegen en ik lees ook over gammele knoppen en ruis. Dus zou ik er dan toch een MIDI-keyboardje aan moeten hangen. Maar dat doet dan al weer afbreuk aan de ervaring. Waarschijnlijk blijft het nu bij de freeware plugin Chorg PS-20. Zie: Chorg PS-20

Neemt niet weg dat ik graag boeken over de werking en geschiedenis van legendarische synths lees.

Heb de software uitvoering van de MS20, de gratis Chorg PS20. Heb alleen een groter beeldscherm nodig om hem helemaal te kunnen gebruiken, mijn huidige scherm op de studio is te klein voor deze 'Korg'.

Ik zie de plugin op mijn laptopje ook helemaal. Heb je hem al in NanoHost geprobeerd?

zeker aanrader, leerzaam & mooi boek. bijna alle voorbeelden ook met ms-20 patch voorbeeld.

Het vervelende is dat ik nergens een goeie preview kan vinden die een indruk geeft van wat ik kan verwachten. Staat er bijvoorbeeld ook iets in over de geschiedenis van de ARP 2600?

Ik denk dat er 10% vh boek over de karp gaat ja

Als je één goed boek over synthesizers hebt gelezen, de inhoud begrepen en bestudeerd, zou je haast 99% van alle analoge synthesizers heel makkelijk kunnen doorgronden (zelfs zonder deze in bezit te hebben).
Velen hier lijken telkens opnieuw een specifieke synthesizer te moeten doorgronden...
De Korg MS20 is een goed toestel om te leren, maar de toestellen die ik in praktijk heb gehad vielen toch wel tegen.
Zo herinner ik me : beperkte controle sturing (VC) zoals o.a. naar het filter. De envelope follower, een zeer interessante toevoeging, die echter enkele beperkingen had, waardoor die weinig inzetbaar werd.
Soit, toch één van de meest boeiende analoge synthesizers in die tijd. Hopelijk hebben de modernere versies geen
last van die mankementen (en is er een polyfone versie ?).

Back