Verdien jij geld met je muziek?

Verdien er een redelijk-ish centje mee, lang niet genoeg om van te leven maar het zet jaar op jaar wel wat zode aan de dijk.

Mooi verhaal. Stel dat je opnieuw zou beginnen en maar 1 activiteit mag kiezen waarmee je geld wilt verdienen, wat zou dat dan zijn?

Een sympathieke producent bij Omroep West pakte wat van mijn werk op. Zo ging dat….

Kansen krijg je via mensen, opnieuw een mooi voorbeeld. Ik werkte zo'n 20 jaar geleden bij een online redactie. Daar lanceerden ze een videonieuwsdienst en ze hadden geen begintune. Toen ging het ook zo: "Jij maakt toch muziek?" Ik heb toen een dingetje aangeleverd van 2 seconden en dat hebben ze lang gebruikt.

Ja, 40 euro per keer. Krijg je live les van een beroemdheid. Een muzikant mag toch ook eerlijk verdienen?
Ik zie 4 lectures van Brian van 75 minuten, 3x Q&A en 3 song sharing sessies. De laatste breakout rooms dus niet met Brian zelf, Q&A is me niet helemaal duidelijk. 10 sessies in totaal dus. €160 is dan zelfs zonder de beroemdheid nog een prima prijs als de cursus enigszins van niveau is. En die taal, tja dan had je maar beter op moeten letten op school :D

• Workshop is taught over Zoom on the following dates:
    • Lectures: January 5th, 12th, 19th and 26th (Sundays)
    • Q&As: January 8th, 15th and 22nd (Wednesdays)
    • Song-Shares: January 11th, 18th and 25th (Saturdays)
  • The Sunday lectures are at 12p (noon) PT and will last about 75 minutes (except for on January 5th -- class will be 2 hours). The Wednesday Q&As are at 12p (noon) PT. Song-share options are 11a, 3p, 6p and 11p PT.
  • If you can't make the live class, you can still participate by watching the recordings of lectures (sent out after class).
  • You'll write 4 original songs using the techniques and perspectives Brian presents in lecture.

Laatst gewijzigd:
Ja, af en toe komt er wat geld binnen. Op die manier kan ik doorgaan met muziekmaken en hoef ik de kassa voor de huishouding niet aan te tasten. Ben ik best blij mee.

buma en sena jaarlijks best behoorlijk. commerciele opdrachtmuziek. dingen die ik voor mezelf maak verdien ik geen reet mee :D

Oh, ik gun het die Brian Erno wel.
Alleen vraag ik me af wat ik nog zou leren. Hij kan wel liedjes schrijven.
Ik zoek een combinatie van life-achtig zang/spraak met een synth.
Dat hoorbaar is dat het met elkaar te maken heeft.
Voor appart daar voor gecomponeerde film muziek.
Waarvan ik de film al klaar heb zonder muziek.
Dus niet gepraat bla bla of AI gegenereerd met af en toe instrumentaal.
In een opeenvolgende afwisseling.
Maar alles gelijkertijd. Dan worden die filmpjes ook korter aangezien de meeste mensen zich begrijpelijker wijs zich de tijd niet gunnen om alles rustig af/uit - te-kijken.
Met sidechain of compressor prik je lekker door muzikaal behang zoals ik al eerder liet zien.
Maar dan ben je nog ver weg van een verstaanbare compositie.
Spelen en praat/zingen zijn wel talenten appart.
Als je dat kan verdien je wel met je muziek en de rest.
Ik kan dat (nog?) niet.

Laatst gewijzigd:
Ik liep toevallig tegen Tunecore aan tijdens het zoeken op het web en ben zeer benieuwd of hier Synthforummers zijn die ervaring hebben met Tunecore?

Eind jaren 90 beroepsmatig als producer in een geluidsstudio gewerkt welke was opgericht door een reclamebureau. Ik maakte daar ‘op maat’ producties voor presentaties, commercials, documentaires en radio. Was leuk werk maar de eigenaar was een ongelofelijk zak hooi dus na drie jaar ben ik vertrokken.

Eind jaren 90 beroepsmatig als producer in een geluidsstudio gewerkt welke was opgericht door een reclamebureau. Ik maakte daar ‘op maat’ producties voor presentaties, commercials, documentaires en radio. Was leuk werk maar de eigenaar was een ongelofelijk zak hooi dus na drie jaar ben ik vertrokken.

Multilul?
:)

Tja.. hipsters hebben sinds de jaren 60 al beroepjes voor zichzelf gemaakt in de muziek industrie. "How to make money off the artists" Deze man heeft het over Skrillex, Porter Robinson en Deadmaus en zegt dat ze naast zijn idolen ook zijn 'peers' waren... dat gelooft niemand (hopelijk). Excuses voor de cynisme, maar op een bepaald punt moet je toch gebakken lucht erkennen. En dat is er en hoop in dit soort business. En mensen verdienen er geld mee, veel geld 😉

Goed zijn als artiest is echt niet voldoende, voor jou 100.000 anderen. You have to know how to work people. Of iemand voor je hebben werken die dat kan voor je (bijvoorbeeld een agency die je potentieel ziet en beschikt over het netwerk, invloed en working the people-skills).

Eén oud gabbernummer van me doet ‘t sinds een paar jaar goed, dit jaar de miljoen streams gehaald op Spotify en tikt binnen een paar weken de anderhalf miljoen aan. Label doet of hun neus bloedt, maar van buma dit jaar toch maar mooi 255 euro ontvangen. Nummer heb ik in 1999 als 16-jarige gemaakt en ‘t heeft toen helemaal niks gedaan. Wonderlijk en gewoon heel leuk dat ‘t nu opeens ‘ontdekt’ wordt :)

Laatst gewijzigd:
Eén oud gabbernummer van me doet ‘t sinds een paar jaar goed, dit jaar de miljoen streams gehaald op Spotify en tikt binnen een paar weken de anderhalf miljoen aan. Label doet of hun neus bloedt, maar van buma dit jaar toch maar mooi 255 euro ontvangen. Nummer heb ik in 1999 als 16-jarige gemaakt en ‘t heeft toen helemaal niks gedaan. Wonderlijk en gewoon heel leuk dat ‘t nu opeens ‘ontdekt’ wordt :)
Misschien een re-work van maken?

Ontzettend leuk! En hele andere energie ook wat er in gaat zitten als 16-jarige. Geen remake van maken zou ik zeggen.

Back