A-136 Distortion/Waveshaper van Doepfer

Het bovenste vraagteken is juist (en dat had ik fout staan ... na toepassen van A moet je niet meer shiften want je gaat de signalen optellen). Het onderste is niet helemaal correct want je krijgt A.IN daar niet meer binnen maar wel min(A.IN, +L) ... dus max(min(A.IN, +L), -L) gaat rechtstreeks naar de sommatie (dus niet A.IN), en min(min(A.IN, +L), -L) wordt eerst nog vermenigvuldigt met -A.

Zo dan?

a-136.png

hmm, nu zijn er weer dingen weg die er wel moesten staan. bovenaan moet het (+A).(max(A.IN, +L) - (+L))) zijn, onderaan mankeert er nog een - (-L) ...

Laatst gewijzigd:
Met alle knoppen op nul zou er dan een constant signaal uit moeten komen, want dan wordt IN vernietigd. Bij mijn module is dat niet het geval.

Ik heb net mijn post nog aangepast omdat ik niet gemerkt had dat de offsets weg waren ...
En ondertussen heb ik me gerealiseerd dat ik nog een A-100 min case heb die ideaal is om snel even iets te testen.

Ik houd de schaalverdeling aan die op het frontplaatje staat, de module is al verwarrend genoeg. Zal ik in je schema A nog even door A* = A-5 vervangen?

a-136.png

Voor A*= 0 (dus A=5) zou dan volgens jouw schema een constante uitgangsspanning moeten optreden omdat IN dan vernietigd wordt. Maar bij mijn module gebeurt dat niet.

Laatst gewijzigd:
Dat was lang geleden ... nog eens een modular sessie. Al was het niet meer dan een drone met een A-110 VCO, de A-136 en 2 LFOs om de levels van de A-136 te varieren.
Met als voornaamste lessen:
- de A knop voegt dus inderdaad gewoon het originele signaal toe (en dus niet enkel wat tussen -L en +L zit).
- geen idee hebben hoe symmetrisch je input is maakt het lastig om de levels juist te zetten ... een offset toepassen op de input kan dan helpen.

Ik vermoed nu dat het zo zit:

[imath] \mathrm{U}_{out} = \mathrm{amp}(\mathrm{U}_{in}) \, + \, \mathrm{dist}^+(\mathrm{U}_{in}) \, + \, \mathrm{dist}^-(\mathrm{U}_{in}) [/imath]

Met:

[imath] \mathrm{amp}(\mathrm{U}_{in}) = 0,8 \, (5 - \mathrm{A}) \, \mathrm{U}_{in} [/imath]

[imath] \mathrm{C}^+ = (5 - \mathrm{L}^+) \mathrm{V} [/imath]

[imath] \mathrm{C}^- = (5 - \mathrm{L}^-) \mathrm{V} [/imath]

[imath] \mathrm{dist}^+(\mathrm{U}_{in}) = 0,8 \, \mathrm{A}^+ \cdot (\mathrm{U}_{in} - \mathrm{C}^+ ) \cdot \mathrm{step}( \mathrm{U}_{in} - \mathrm{C}^+ ) [/imath]

[imath] \mathrm{dist}^-(\mathrm{U}_{in}) = 0,8 \, \mathrm{A}^- \cdot (\mathrm{U}_{in} + \mathrm{C}^- ) \cdot \mathrm{step}( -\mathrm{U}_{in} + \mathrm{C}^- ) [/imath]

Maar daar kunnen ook nog fouten in zitten...

Nee - het is ingewikkelder. Ik moet eerst eens wat zorgvuldiger meten! Hier alvast het grafiekpapier:

grafiekpapier.jpg

Als ik plaatjes zie van deze module, qua hoeveelheid elektronica lijkt het niet veel. Maar het is dus best nog ingewikkeld wat het doet.

Ben net weer wat aan het meten geweest en daarbij zag ik dat je sommige knoppen maar iets hoeft te verdraaien om de werking radicaal te veranderen! Een kleine verdraaiing van een knop en de grafiek ziet er weer heel anders uit, of loopt vast tegen de voedingsspanning. En ja - dat laatste is ook distortion, maar je hebt toch graag dat dat netjes regelbaar is. Althans ik wel...

Ik denk dat ik nu beter maar eens ga kijken wat die met ingangsspanningen tussen -5V en +5V doet (i.p.v. tussen -10V en +10V).

En jullie gebruiken die modules (neem ik aan) zonder te weten welke signaalbewerking er bij welke standen van de knoppen nu eigenlijk plaats vindt?

Back