A-136 Distortion/Waveshaper van Doepfer

Ik vond dat ook al vreemd want dan zouden de Op Amps geen bipolaire signalen aankunnen, maar dat stond hier:

Bekijk bijlage 3856697

Dat heeft een historische reden. Destijds toen National Semiconductor met de LM324 kwam was de mogelijkheid om 'm te gebruiken met een single supply best bijzonder. Vandaar de V+ en de GND aanduidingen om dit nog 'ns te benadrukken.

En jullie gebruiken die modules (neem ik aan) zonder te weten welke signaalbewerking er bij welke standen van de knoppen nu eigenlijk plaats vindt?
Je kunt toch horen (waarnemen) en daarmee beredeneren wat er gebeurt? Als je een module hebt die CV waarden produceert of manipuleert en je hangt de output daarvan bijvoorbeeld aan een lowpass filter cutoff of pitch van een voice, dan hoor je het effect direct. Wordt het geluid doffer of gaat de pitch omlaag, is de waarde lager. Wordt het geluid helderder of gaat de pitch omhoog, is de waarde hoger. Fluctuatie daartussen is het resultaat van interne modulatie/generatie. Door de uitkomst van de bewerking los te laten op een voorspelbaar geluid (bijvoorbeeld een zaagtand op 440hz) kun je direct het verschil horen er daarmee de werking van de module leren. En naarmate je daar gevoel bij krijgt kun je het toepassen in muzikale context. Persoonlijk zegt me dat duizend keer meer dan een blad vol wiskundige formules.

@Nap Als je simpelweg muziek wilt maken heb daar genoeg aan, net zo goed als je niet theoretisch hoeft te begrijpen hoe een computer of een auto(motor) werkt om ze te kunnen gebruiken. Maar als je gezegend bent met "de vloek der leergierigheid" wil je meer weten...

Mijn aanpak leidt er ook toe dat mij zaken opvallen die anderen die een module al jaren gebruiken zijn ontgaan. Het voegt dus ook iets toe.

Die gebruik ik niet. Die effecten kom je in de muziek al zo vaak tegen, daar is voor mij weinig meer aan te ontdekken. En hoe ze werken kun je gewoon in de literatuur nazoeken, dus dat is ook al klaar.
Dan heb jij nog heel veel te ontdekken.

Dan heb jij nog heel veel te ontdekken.

Inderdaad. Wie liever voor de duizendste keer het wiel uitvindt moet dat vooral doen, maar mij trekt dat niet. Gelukkig maar, want als mijn aanpak hier standaard was geweest dan had er voor mij op het gebied van synths ook niets meer te beleven geweest. :dubbel:

Hoe een waveshaper werkt kun je ook gewoon opzoeken.
Hoe het werk, theoretisch is wat anders dan wiskundig of natuurkundig.
Nu is het wel een kunst als je een realistische wiskundig model kan maken en dan ook het natuurkundige gedrag van de componenten in kan bepalen en in het model kan verwerken.
Kan je er daarna een plugin van te maken.

Waveshapers en Folders en filters zijn best pittig om het niet lineare gedrag.
Wat dat een van de redenen is om juist dit analoog te doen.

Anyhow hier is uw huiswerk: https://www.eecis.udel.edu/~vsaxena...uts/CDN_Creating_Analog_Behavioral_Models.pdf

:-)

Wat ik bedoel is dat flangers en phasers en zo ook bijzondere hoekjes hebben, dus door ze op voorhand te negeren omdat je dat geswoesj van Jarre en zo wel kent doe je jezelf en je oren tekort.

Waveshapers en Folders en filters zijn best pittig om het niet lineare gedrag.
Wat dat een van de redenen is om juist dit analoog te doen.
Komt bij de imperfecties en tolerantieniveaus in de elektronica, wat een bepaalde mate van onvoorspelbaarheid geeft die analoog juist het typerende 'warme' en 'organische' karakter geeft. Dit vang je niet makkelijk in een formule of theoretische benadering, maar is iets waar je bijvoorbeeld met machine learning wel grote stappen kunt maken.

Laatst gewijzigd:
ik heb ook een Klon Centaur. van 35 euro.
Heerlijk ding.
Kan nu ff niets luisteren maar verwacht niet dat die plugin identiek als een Klon Centaur klinkt maar wellicht heeft het iets van die sound.

Ik ben heel erg in analoog.
Heb bv een Yahama THR30II modeling amp en vind dat helemaal niet op mijn Princeton Reverb lijken.
Dat terzijde er is ook hele toffe digitale distortion.
En die Princeton draaid niet op batterijen en weegt ook geen 2kg.

Hier een kijkje in de keuken bij UA

Dank voor alle commentaar en links. De links lees ik later, want ik wil nu even doorwerken aan mijn onderzoek van de module zolang ik nog vakantie heb. Ik besef dat je het gedrag van modules niet 100% in formules kunt vangen. Dat gaat alleen al daarom niet omdat er zelfs tussen verschillende exemplaren van een zelfde module al (kleine) verschillen zitten. Maar de formules (en bijbehorende grafieken) vormen wel een soort van vuistregels waarmee je kunt inschatten wat je bij een bepaalde instelling van de module ongeveer kunt verwachten. Verder is het voor mij ook gewoon een uitdaging om te zien hoever ik met de wiskundige analyse van een module kom.

Zoiets zal het circuit van de module dan ongeveer moeten zijn (er kan hier en daar nog iets niet kloppen want de banen op de print waren soms heel lastig te volgen):

schema.png

(De waarden van de componenten kloppen niet, het gaat mij vooral om het schema.)

Deels stemt het circuit overeen met mijn formules, maar niet helemaal. Het interessantste deel is dit (klik op Run/Stop):

(Componentwaarden kloppen nog niet.)

OpAmp VII is geschakeld als een Precision Half Wave Rectifier. Dus kunnen we geïdealiseerd op Punt 2 een signaal van onderstaande vorm verwachten:

[imath] \mathrm{c} \cdot \mathrm{R}( \mathrm{a} \cdot \mathrm{U}_{in} \, + \, \mathrm{b} \cdot (\mathrm{L}^+ - 5) ) [/imath]

Zonder aangestuurd ext lev. En verder met a, b en c nader te bepalen constanten, en R de ramp function.

rest.png

Verwaarloos de stroom door de potmeter, de stroom van en naar de ingangen van de Op Amp, en ook het spanningsverschil over de ingang van de Op Amp. Dan hebben we:

(i) [imath] \,\, U - V = I \cdot ( \mathrm{R}_1 + \mathrm{R}_2 + \mathrm{R}_3 ) [/imath]

(ii) [imath] \,\, W = I \cdot (\mathrm{R}_2 + \mathrm{R}_3) + V [/imath]

(iii) [imath] \,\, \alpha \cdot W = I \cdot \mathrm{R}_3 + V [/imath]

Dit wordt lelijk, daarom ga ik een boel termen met [imath] \alpha [/imath] en de weerstandswaarden in later nog nader te bepalen functies stoppen:

(i) [imath] \,\, U - V = I \cdot ( \mathrm{R}_1 + \mathrm{R}_2 + \mathrm{R}_3 ) [/imath]

(ii) [imath] \,\, W = I \cdot (\mathrm{R}_2 + \mathrm{R}_3) + V [/imath]

(iii) [imath] \,\, \alpha \cdot W = I \cdot \mathrm{R}_3 + V [/imath]

Uit (ii) volgt:

[imath] \alpha \cdot W = I \alpha \cdot (\mathrm{R}_2 + \mathrm{R}_3) + \alpha \cdot V [/imath]

Substitutie in (iii) geeft:

[imath] I \alpha \cdot (\mathrm{R}_2 + \mathrm{R}_3) + \alpha \cdot V = I \cdot \mathrm{R}_3 + V [/imath]

[imath] I \alpha \cdot (\mathrm{R}_2 + \mathrm{R}_3) - I \cdot \mathrm{R}_3 = V - \alpha \cdot V [/imath]

[imath] I ( \alpha \cdot (\mathrm{R}_2 + \mathrm{R}_3) - \mathrm{R}_3 ) = V ( 1 - \alpha )[/imath]

[imath] I = V \frac{ 1 - \alpha }{ \alpha \cdot (\mathrm{R}_2 + \mathrm{R}_3) - \mathrm{R}_3 } [/imath]

Substitutie in (i) geeft:

[imath] U - V = V \cdot \frac{ 1 - \alpha }{ \alpha \cdot (\mathrm{R}_2 + \mathrm{R}_3) - \mathrm{R}_3 } \cdot ( \mathrm{R}_1 + \mathrm{R}_2 + \mathrm{R}_3 ) [/imath]

Wat we schrijven als:

[imath] U - V = V \cdot f(\alpha) [/imath]

Dus:

[imath] U = V \cdot f(\alpha) + V [/imath]

[imath] U = V \cdot (f(\alpha) + 1 ) [/imath]

[imath] 1 = \frac{V}{U} \cdot (f(\alpha) + 1 ) [/imath]

[imath] \frac{V}{U} = \frac{1}{ f(\alpha) + 1 } [/imath]

En aangezien [imath] \alpha [/imath] weer bepaald wordt door [imath] \mathrm{A}^+ [/imath] mogen we ook schrijven:

[imath] \frac{V}{U} = g(\mathrm{A}^+) [/imath]

Zoiets dus:

[imath] \mathrm{U}_{out} = \mathrm{amp}(\mathrm{U}_{in}) \, + \, \mathrm{dist}^+(\mathrm{U}_{in}) \, + \, \mathrm{dist}^-(\mathrm{U}_{in}) [/imath]

Met:

[imath] \mathrm{amp}(\mathrm{U}_{in}) = - \mathrm{a}_0 \mathrm{A} \cdot \mathrm{U}_{in} [/imath]

[imath] \mathrm{dist}^+(\mathrm{U}_{in}) = \mathrm{h}(\mathrm{A}^+) \cdot \mathrm{R}( \mathrm{a}^+ \cdot \mathrm{U}_{in} \, + \, \mathrm{b}^+ \cdot (\mathrm{L}^+ - 5) ) [/imath]

[imath] \mathrm{dist}^-(\mathrm{U}_{in}) = \mathrm{k}(\mathrm{A}^-) \cdot \mathrm{R}( \mathrm{a}^- \cdot \mathrm{U}_{in} \, + \, \mathrm{b}^- \cdot (\mathrm{L}^- - 5) ) [/imath]

Waarbij de constanten [imath] \mathrm{a}_0 [/imath] , [imath]\mathrm{a}^+[/imath], [imath]\mathrm{a}^-[/imath], [imath]\mathrm{b}^+[/imath], [imath]\mathrm{b}^-[/imath] en de functies h en k nog nader zijn te bepalen.

Laatst gewijzigd:
Door wat gedraai aan de knoppen vind ik (bij benadering) dat: h(0) = k(0) = 0. Dat is al wat. ;)

Back