Roger Linn aan het woord over Behringer kloon en software kloon Linn Drum en meer...

Het is iedere keer dezelfde discussie en het zijn elke keer dezelfde voors en tegens maar uiteindelijk blijft alles hetzelfde.
Maar goed; blijven jullie je maar verzetten en elke keer weer in herhaling vallen dat het allemaal zo erg is en ik koop datgene wat me aanstaat, jullie kijken vooral naar een half leeg glas en ik kijk naar een half vol glas, het is maar net welke invalshoek je hanteert.

haha, ik zie jou de hele tijd in herhaling vallen als het om Behringer verdedigen gaat. :D

En idd, alles blijft hetzelfde. :W

-zelfcensuur-

Zoals eerder gezegd, hij kopieert maar een eind raak. Ik slaap er niet minder om. Maar het blijft een beetje lullig die Temu ripoffs. En zich dingen toeëigenen die niet van hem zijn om ze vervolgens "gul" uit te delen blijft gewoon dubieus.

Laatst gewijzigd:
Ik heb alleen z’n TD-3, verder hoef ik géén Behringer meer. Ze doen leuke dingen hoor, maar ik ben zelf nog zo in het oude Behringer blijven hangen dat ik er niet van kan genieten. Goedkoop plastic, allemaal nét niet

Ik doe weldra de kobol op de post, ik zit niet te wachten tot er n knop gaat kraken, bovendien heeft ie minijack, dat werkt niet samen met mijn sq10 en de vormfactor duw ik niet zomaar in n rack.

Da's geen drogreden, allerlei autofabrikanten die elkaars ideëen kopiëeren.en het gebeurt in allerlei branches als producenten de kans zien dat weet jij ook wel.
Goed dat jij bent het er wel mee eens dat het beter is dat allerlei synths voor verzamelaarsprijzen weggaan en zo'n Luma 1 alleen betaalbaar is voor mensen met een heel groot salaris, voor mij is het beter dat produkten voor iedereen bereikbaar zijn ipv ouwe bakken te moeten kopen voor veel geld die ook nog vaak wat mankeren.
Ik heb een maand terug voor het eerst op Aliexpress wat knopjes gekocht en verdomd; ze leken precies op knopjes van een andere fabrikant, dat zou eigenlijk niet mogen als het aan jou ligt?
Ik begrijp trouwens nog steeds niet dat er niet een draadje is geopend voor Gforce die ook die samples gebruikt, het lijkt een beetje op cherrypicking in dit soort gevallen.
De drogreden is dat je doet alsof je alleen maar kunt kiezen tussen heel duur vintage, een hele dure remake of een goedkope ripoff terwijl er zat betaalbare originele drumcomputers, samplers en synths te koop zijn die geen kopie zijn. Natuurlijk leent iedereen van elkaar maar geen enkele autofabrikant zet een blikken bijna-Mercedes ster op zijn auto en noemt het een Behnz.

ik heb zelf niet zozeer een probleem met het clonen van vintage, maar de lage prijsstelling zorgt er wel voor dat de concurrentie van ook nieuw ontwikkeld spul het vuur aan de schenen wordt gelegd. Er wordt flink wat markt aandeel afgesnoept van andere bedrijven die wel nog innovatief bezig zijn. Daar ligt het grootste probleem. Aan de andere kant, alles concurreert met alles, zelfs een bankstel kan op een gegeven moment de voorkeur krijgen boven de aanschaf van een nieuwe synth, maar ja, soms moet je ook gewoon een nieuw bankstel.

ik heb enkele en ben daar wel tevreden over . natuurlijk is het echte spul altijd beter qua geluid, afwerking, hanteerbaarheid etc .
toch zie ik de kobol expander , de vc340 en de td8 als welkomen aanvulling, die voor mij genoeg biedt (zolang ze het blijven doen, want repareren is er niet bij ).
dat er sprake is van “het copycat fenomeen” is wel ook zo, dat zou uli beter kunnen regelen …, moog kan ervan mee praten .

Ik doe weldra de kobol op de post, ik zit niet te wachten tot er n knop gaat kraken, bovendien heeft ie minijack, dat werkt niet samen met mijn sq10 en de vormfactor duw ik niet zomaar in n rack.
gaat kraken ? , ik vind de pots ( voor behringers style) eigenlijk best postief eruit stekend . ook qua het verloop , de grootte en grip steekt de kobol exp. er bovenuit 😉
denk dat de knoppen ( bij gebruik stofhoes) langer mee gaan dan bv zo’n smd caps , als daar een van uit valt is het einde oefening, voor de huidige prijs gaat niemand dat laten repareren .

Is je krakende vc340 fader hersteld? Ik voelde dat ik een tijdbom frustratie in huis had, de kobol gaat eruit voor ik me er slecht over ga voelen. De Bodessey is ook weg.

Is je krakende vc340 fader hersteld? Ik voelde dat ik een tijdbom frustratie in huis had, de kobol gaat eruit voor ik me er slecht over ga voelen
ik heb geen kraak meer bemerkt erbij
wat wel is bij die vc340 is dat je volumes goed in de gaten moet houden want anders kraakt hij, maar dat valt me sowieso op van alle nieuwe minimixertjes tegenwoordig: clean , ja, headroom nee ….. niks softdistortion meteen “ kraak”

De drogreden is dat je doet alsof je alleen maar kunt kiezen tussen heel duur vintage, een hele dure remake of een goedkope ripoff terwijl er zat betaalbare originele drumcomputers, samplers en synths te koop zijn die geen kopie zijn. Natuurlijk leent iedereen van elkaar maar geen enkele autofabrikant zet een blikken bijna-Mercedes ster op zijn auto en noemt het een Behnz.
Er zijn autofabrikanten die replica's uitbrengen bijv een Cobra omdat de originele van Shelby niet meer gemaakt worden en je kan ook Donkervoort replica's kopen en zo kan ik er nog een aantal noemen.
De heruitgaven van een PPG is toch door Behringer gemaakt, hij kan er moeilijk Akai of Yamaha opzetten.
En als je zo'n moeite hebt met dat modellen er anders uitzien dan koop je een stel knoppen bij Ali en zet die er op, je schildert met verf er over heen en dan ziet ie er een stuk anders uit dan het origineel.
Jullie moeten iedere keer wat te zeuren hebben over Behringer maar ondertussen zijn er heel wat mensen happy met een heruitgave van een PPG of een UB-XA.
Dat een gepassioneerd clubje gasten dan een drumbak uitbrengt voor meer dan 4000 euro in een kleine oplage da's wel weer okay zodat ie alleen voor een select publiek beschikbaar is.

haha, ik zie jou de hele tijd in herhaling vallen als het om Behringer verdedigen gaat. :D

En idd, alles blijft hetzelfde. :W
Idd, net als met jullie als het om zeuren gaat.

ik heb zelf niet zozeer een probleem met het clonen van vintage, maar de lage prijsstelling zorgt er wel voor dat de concurrentie van ook nieuw ontwikkeld spul het vuur aan de schenen wordt gelegd. Er wordt flink wat markt aandeel afgesnoept van andere bedrijven die wel nog innovatief bezig zijn. Daar ligt het grootste probleem.
De Chinezen brengen ook auto's uit die goedkoper zijn dan anderen, in Brussel zeggen ze dan dat ze importtarieven willen ipv dat andere autobouwers de uitdaging aangaan.
Er wordt altijd gezegd dat concurrentie goed is maar zodra er een fabrikant is die iets maakt wat beduidend goedkoper is dan wordt gezegd dat ie de markt kapot maakt.
Andere fabrikanten kiezen er voor om hun spullen met hun naam er op ook maar in China of Vietnam te laten maken, we leven nou eenmaal in een geglobaliseerde wereld en daar hebben we allemaal op het ene moment er last van en een andere keer is het in ons voordeel, dus waarom hier zo vaak het negatief wordt bekeken is wel bijzonder.

Een hobby van mij was vroeger meubelmaken, vooral met hardhout en dan de luxe soorten, kersen, peren, noten en zo en soms met inleg van ebben maar aan de andere kant heb je Ikea waar hele volksstammen hun spullen kopen inclusief mezelf want ik had een keuken van Ikea en het was nog goed spul ook en nu in m'n appartement in Apeldoorn heb ik een bank van ze, ik doe er niet moeilijk over en bleef indertijd meubels maken al weet je dat verkoop lastig is, hooguit voor een select publiek die 't ook wil betalen.
In een geglobaliseerde wereld weten mensen dat als ze iets maken wat succesvol is dat iemand in China ermee aan de gang gaat, dan kan je moeilijk doen maar dit is hoe het gaat.
Dat brommertje van Honda de Cub is de meest geproduceerde ter wereld en ook die werd massaal gekopieerd door Chinezen en Vietnamezen al zagen we die brommertjes hier nooit maar daar werden er miljoenen van verkocht, that's the way the world is.

Jullie moeten iedere keer wat te zeuren hebben over Behringer maar ondertussen zijn er heel wat mensen happy met een heruitgave van een PPG of een UB-XA.
Dat een gepassioneerd clubje gasten dan een drumbak uitbrengt voor meer dan 4000 euro in een kleine oplage da's wel weer okay zodat ie alleen voor een select publiek beschikbaar is.
Ik hoef zowel die goedkope Uli als die dure Lima Linndrum niet dus ik weet niet wat je hiermee probeert te zeggen. En dat mensen ergens happy mee zijn is helemaal prima. En dat mensen Uli's praktijken dubieus of zijn producten ondermaats vinden ook. Kan allemaal naast elkaar bestaan.

Behringer kopers kijken neer op boomers die zweren bij vintage en andersom. Kunnen we het (hokjesdenken) tegen elkaar wegstrepen toch. Klaar.
Het is allemaal maar een MENING, toch?

Ik zweer helemaal niet bij vintage. De enige ouwe zooi die hier staat is een post-Creative overname E-Mu midikeyboardje en een Maschine Mk1 :D Allebei weggestopt in een kast ook nog.

er staat niet voor niks hokjesdenken bij hoor Nap - ik wou net n punt maken op veralgemenen.

Ik heb zelf de pro 800 en model D. Voor wat ik voor betaald heb ben ik er wel blij mee. Ik heb ook de VC340 gehad en de 303 kloon en ze doen allemaal wel ongeveer waar je ze voor koopt. Het verschilt een beetje per kloon hoe dicht ze in de buurt komen bij het origineel, maar bv de Model D lijkt toch wel aangetoond dat het erg dicht in de buurt van een Minimoog komt, qua sound althans, niet qua uitvoering uiteraard.
Maar het punt wat ik eigenlijk wil maken is dat het blijvende effect van Behringer klonen op mij eigenlijk is dat klassiekers/vintage gear voor mij een minder mythische status heeft gekregen. Omgekeerd zie ik veel prijzen en featuresets van hedendaagse gear verhoudingsgewijs positiever.
Laat ik het zo zeggen, ik heb liever een Moog Muse dan een Minimoog en dan houdt ik nog geld over. Ik heb ook veel liever een prophet 6 dan een prophet 600 om maar wat te noemen. Zelfs mijn nederige Tr6s met 808, 909, cr78, 707, 606, fm en samples kan ik eigenlijk zoveel meer mee dan een authentieke onbetaalbare mythische 808.
Deels daarom ook hoop ik dat Behringer op termijn meer overgaat op wat ze met de Deepmind een beetje hebben gedaan. 1 voet in het verleden en 1 voet in het heden.
Ook hoop ik dat ze ergens in de toekomst een manier vinden om hun synth spul wat mooier vorm te geven. Dat staat mij toch wel tegen.
Wat ik wel vind is dat mensen Behringer vaak als een Robin Hood bedrijf lijken te zien. Maar ze 'stelen' vaak niet van 'de rijken'. Bedrijven als Moog en Sequential zwemmen niet in kapitaal en zijn denk ik best kwetsbaar. Met een Roland of Yamaha voelt dat voor mij een beetje anders, vooral ook omdat die bedrijven zelf hun analoge historie totaal niet interessant lijken te vinden. En omdat het reuzen zijn. Maar goed wat Behringer doet is wel gewoon binnen de wet en technisch gezien geld het sowieso niet als diefstal, dat is denk ik ook wel goed om te beseffen.

Bedrijven als Moog en Sequential zwemmen niet in kapitaal en zijn denk ik best kwetsbaar. Met een Roland of Yamaha voelt dat voor mij een beetje anders,

Moog is een merknaam van Inmusic. Sequential van Focusrite.

Linn Electronics bestaat al sinds 1986 niet meer. Forat Electronics kocht de restjes.

Behringer kopers kijken neer op boomers die zweren bij vintage en andersom. Kunnen we het (hokjesdenken) tegen elkaar wegstrepen toch. Klaar.
Ik BEN een boomer en juist omdat ik vroeger de "echte" originele versies heb gehad hoef ik ze nu niet meer. Mijn Moog moest vroeger regelmatig naar de reparateur, mijn nieuw gekochte Roland Juno-106 is twee keer terug gegaan naar Roland wegens VCF problemen, mijn Korg RK-100 hield er regelmatig op het podium mee op en Yamaha diskdrives vonden transport helemaal niet leuk.
Ik best nu een hoop Behringer spul en het doet precies wat ik wil voor de prijs wat een reparatie vroeger kostte. Iedereen koopt maar wat 'ie zelf wil of gewoon niet.

Misschien ben ik vandaag wakker geworden met een positieve blik maar hoezo is er uberhaupt sprake van afgunst? Was dat vroeger dan ook als mensen de 303's uit de vuilnisbakken haalde?

Even los van het kopierverhaal, en of dat nou andere innovatie in de weg zit, Behringer blaast ook leven in wat oudere vergeten bakken. Neem de Syncussion, even afgaande op het aantal youtube videos was dit los van een vage boutique kloon verder helemaal van de radar verdwenen. Nu dan toch beschikbaar voor een nieuwe generatie.

Wat ik verder zie is dat er een hele nieuwe generatie (dark)ambient producers zijn weg heeft gevonden, mede dankzij voornamelijk behringer spullen.

Back