Resonic Player en Resonic Pro Samplemanager

LupkeII

Ouwe rot
Als ik op SF zoek kom ik maar een paar oude draadjes tegen waar Resonic Player of Resonic Pro wordt genoemd. Verder lees ik erg weinig op SF over dit mooie stukje software, terwijl er hier toch veel sample gebruikers zijn. Aangezien in 2025 de 1e alpha versie van Resonic Pro beschikbaar komt toch maar eens onder de aandacht brengen. Deze ‘Pioneering Sample Manager’ is namelijk bizar snel, sneller dan menige andere browser, ook die in DAW’s als Ableton en Cubase. Voorlopig alleen voor Windows gebruikers. Ben je geïnteresseerd…, lees dan vooral verder.

Eerst het verschil tussen de Player en Pro versie:

Resonic Player is een razendsnelle universele audio/muziek/mapspeler en samplebrowser met een schone, eenvoudige, maar krachtige gebruikersinterface. Het is perfect geschikt voor iedereen die op de meest comfortabele manier en met de hoogst mogelijke geluidskwaliteit naar muziek en audiobestanden wil luisteren.

De PRO versie is ontworpen voor gevorderde gebruikers, audioliefhebbers en audioprofessionals. Het is gebaseerd op de snelle en stabiele kern van Resonic Player, maar is bestemd om een creativiteits- en productiviteitstool te worden, een ‘workflow-pusher met een vleugje gekte’. Er is een licentie vereist om deze versie te draaien en die zijn nu nog tegen schappelijke prijzen te koop, voor de alpha versie uitkomt.

Ik vroeg de ontwikkelaar om voor Synthforum iets te vertellen over de toekomstige ontwikkeling van Resonic, omdat hier toch ook veel Sample gebruikers zijn. Dat deed hij graag. Hij zei: “bedankt dat je me hebt gevraagd om wat woorden te geven over de toekomst van dit project. Het betekent veel.”

De ontwikkelaar heeft de laatste tijd een beetje tegenslag gehad. Hij zegt hier zelf over:

“Resonic wordt geconfronteerd met fundamenteel vals-positieve detecties door anti-virussoftware. Het is niet gemakkelijk om te gaan met het feit dat je als trojan wordt gedetecteerd als het indruist tegen alles waar je voor staat, en hoewel de tools om te controleren of dit waar is gratis beschikbaar zijn, geloven mensen vaak het eerste rapport dat ze lezen. De ironie is dat ik veel waarde hecht aan privacy en schone software, dus Resonic is waarschijnlijk een van de schoonste die er is. Ik blijf mensen op mijn Discord (discord.liqube.com) informeren over hoe ze hun software kunnen controleren op inbreuken op de privacy. Je kunt hulpmiddelen als een firewall, Fiddler, Procmon, enz. gebruiken om te monitoren wat je programma's doen. Mensen zouden dit vaker moeten doen. Ze zouden verbaasd zijn over hoeveel er uit hun systemen verdwijnt. Ik heb een poll gehouden over het verwijderen van de softwarebeveiliging (DRM) en de reacties waren overweldigend positief. Het zal niet alleen het aantal foutpositieve meldingen tot een minimum beperken, maar ook het programma versnellen. Dus de volgende versie zal er al zo uitzien. De komende maanden zouden de eerste gratis Player-update in tijden (0.9.5) en de releaseversie van de Pro (1.0) moeten verschijnen, evenals tal van nieuwe functies in de Pro-versie.”

Tom, de ontwikkelaar, liet weten dat de bètafase dus in 2025 wordt verlaten voor de 1e release Van Resonic Pro 1.0.

“Op de achtergrond werk ik aan een gepatenteerde razendsnelle auto-tagging-engine, die opzettelijk GEEN "AI" gebruikt. Kun je dat in 2025 geloven? Hahaha. Het zal onderscheid maken tussen muziek- en SFX-productie. Tegelijkertijd krijgt de Resonic Engine vorm, die databaseondersteuning zal implementeren en zal integreren met autotagging en Resonic's industrie-grade metadata-ondersteuning. Al met al, veel, maar kleine stapjes. Ik concentreer me op het boeken van enige – welke – vooruitgang dan ook elke dag. Ik geloof dat er een groot aantal mensen is die zullen blijven waarderen wat ik doe en hoe ik dingen doe.” “Veel groeten aan jullie community daar!” “Iedereen is welkom om deel te nemen aan de chat in de mijne, discord.liqube.com”

Op KVR audio vond ik nog een wat oudere recensie, maar die geeft goed weer wat je met Resonic Pro kunt doen. En inmiddels is de ontwikkeling natuurlijk al weer een flinke stap verder.

Resonic Pro - Mr. Bill Review

Tot slot de website van Resonic zelf als je tot het einde hebt gelezen 😊 Probeer alvast de gratis player!

Resonic

1737465634238.png

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik Pro al jaren naar volle tevredenheid en ben ook al jaren geleden stopt om te kijken of er een nieuwe versie is (of eraan gewerkt werd), een beetje wetende wat die dev allemaal overkwam qua ongelukken en ziektes daardoor...
goed om te zien dat ie weer opveert! Ik zal straks zijn Discord weer eens opzoeken...

Laatst gewijzigd:
Leuk te lezen dat er hier en daar nog eens ergens aan gewerkt wordt.
Maar ik heb al vier muziek hardware samplers. Er is er zelfs een van maar €50,-
En een doos vol met een stuk of vijftien electronica samplers die ik niet aan de praat krijg.
(Denk aan model-bouw-geknutsel-eenheden-chips van anderen wat ze bij mij parkeren.)
Zoveel.
Moet ik er dan nog een software sampler bij?
Ik kan alleen iets gebruiken dat als ik een midi signaal wegstuur via master keyboard dat er dan een andere midi sequense voor terug komt.

Leuk te lezen dat er hier en daar nog eens ergens aan gewerkt wordt.
Moet ik er dan nog een software sampler bij?
Het is geen software sampler. Het is een audiotool voor professionals en liefhebbers om je productiviteit een boost te geven. Met uitzonderlijke snelheid, responsiviteit, stabiliteit en bruikbaarheid verbetert Resonic Pro je workflow om meer gedaan te krijgen in minder tijd.

Kijk hier voor de Pro versie: Exclusive Pro Features » Resonic

Ik was afgehaakt omdat iik audio via Asio niet goed kreeg ofzoiets. Qua idee is het precies wat ik zoek. Misschien toch weer een proberen.

Ik was afgehaakt omdat iik audio via Asio niet goed kreeg ofzoiets. Qua idee is het precies wat ik zoek. Misschien toch weer een proberen.
Waarschijnlijk omdat de Asio driver 32 bit is en geen 64 bit. 64 bit Asio gaan ze ontwikkelen als er een Mac versie bijkomt, dus niet heel snel.

Blijft verder een beetje stil. Er zijn toch nog wel meer Resonic gebruikers hier? Benieuwd naar meer en andere ervaringen.

ik gebruik de gratis versie al jaren (omdat ie zo snel is) en ook al een paar keer een proef licentie van de -pro versie gekregen & gebruikt
-ik werk toch liever met WaveLab, dat kan net iets meer, of toch de dingen die ik er mee wil doen

Back