Welke bands vinden jullie het meest intrigerend, speciaal, anders, en ook heel goed?

liquidthrust

Onverbloemd
Welke bands vinden jullie het meest intrigerend, speciaal, anders, en ook heel goed?

Je hebt bands of artiesten die je bij blijven. Maakt niet uit hoe oud je bent, of hoeveel je al van andere muziek hebt geproefd, die bands blijven je achtervolgen. Ik val altijd op het vreemde en ongewone. Zelfs commercieel, zoals Pink Floyd, Kate Bush, Yes, of heel vroege Simple Minds. Kom nu niet af met Die Antwoord ofzo, nee er mag wat diepte in zitten. Welke bands kunnen jullie maar niet afschudden na al die jaren?

Je hebt bands of artiesten die je bij blijven. Maakt niet uit hoe oud je bent, of hoeveel je al van andere muziek hebt geproefd, die bands blijven je achtervolgen. Ik val altijd op het vreemde en ongewone. Zelfs commercieel, zoals Pink Floyd, Kate Bush, Yes, of heel vroege Simple Minds. Kom nu niet af met Die Antwoord ofzo, nee er mag wat diepte in zitten. Welke bands kunnen jullie maar niet afschudden na al die jaren?

Godflesh

Iedereen heeft wel zijn favorieten met daaronder enkele uitschieters.
Ik blijf JM Jarre, Vangelis, Moroder (E-dreams), Erasure, Yazoo, Dep. Mode,
Eurithmics en nog enkele graag horen. Meestal begrijpen SynthFan's dit wel.
Maar als je zegt Confetti's, Ace of Base, Celine Dion en nog wel een paar
dozijn andere groepen/nummers, dan zijn de reacties sterk verdeeld.:D
Waarom een band of soms enkel een nummer van een band of artiest mij aanspreekt :
Vooral heel verschillende redenen : Prima melodie die blijft nazinderen voor dagen,
heel mooi tempo/beat die wel wat sfeer afgeeft, Stem/muziek samengang die een
bepaald gevoel opwekken enz enz. Dus eigenlijk, en ik vermoed dat dit voor velen geld,
is dit een gevoelskwestie van hoofd tot tenen en niet altijd muziek technisch.
(Opgelet ik ben maar een enthousiasteling, geen pro muzikant hoor... spijtig genoeg)

Ik ben een liefhebber van Jef Lynne, Electric Light Orgestra.
De tracks zijn stuk voor stuk zo goed gearrangeerd dat je ook bij hem (Lynne) komt spreken van een wall of sound. Zij (ELO) deden dat een paar jaar voor Quincy Jones dat met Michael Jackson maakte.
Prachtig melodieus, het eerdere werk vind ik modern voor die tijd (eind zeventiger jaren), vocoder, synths, chello"S en violen. Heerlijke combinatie klassiek, rock, disco en four to the floor.

Daarnaast Is in mijn optiek Brian Eno een persoon die goed werk maakt en gemaakt heeft. Zijn ideeën over produceren, doelgroep en ruimte zijn vooruitstrevend en avant gardistisch te noemen. In combinatie met een heel fijn gevoel voor toon, klank en tijd (ritme) maakt hem voor mij een erg inspirerende persoon.

Nog twee Britse toevoegingen:
The KLF. Luister alleen naar hun album Chill Out en je snapt wat ik bedoel. Nee, vergeet de early niet-islamitische hits van ze. Ze hebben diepgang. Chill OUT is de 45 minuten durende audiotrack van hun roadmovie. Eën woord: boeiend!
The Orb, ook een inspirerende club mensen met raakvlakken met de KLF. Niet zo gek ook want een ex bandlid starte The KLF eind jaren tachtig.

Naast deze vier genoemde zijn er natuurlijk velen die ook wat met me doen want;

,,iedereen houdt toch eigenlijk stiekem van Corry Konings?"".

Voor mij zijn dat vooral bands die ik in mijn jeugd leerde kennen: Guns N' Roses, Iron Maiden, Therapy?, Testament - toevallig allemaal bands zonder synths. :o:
Meer synthgerelateerd is Covenant voor mij een klasse apart die me telkens weer laat beseffen hoe goed elektronische muziek kan zijn.

Radiohead, Massive Attack, The Prodigy, Tool.

Dat soort dingen.

(ooit begin ik een band die een mix is van de sound van bovengenoemde, ja zeker!)

Jack white zijn groepjes en
Label dan maar? Recent merkte ik dat er eerder producers zijn dan bands, waard om te volgen.
Die gitarist Nile Rodgers die daft punk net heeft verrijkt deed blijkbaar inxs, diana ross, bowie, sister sledge, enz enz
Prodigy. Massive attack. Moby. Vast nog vanalles maar dan moet ik in bakken duiken en dat ga ik niet doen wegens teveel graven haha

Prince is trouwens ongeloofelijk vind ik.

De grote vier: Johan Sebastian Bach, Jimi Hendrix, James Brown, Kraftwerk.

Maar ook wel: Coltrane, Bob Marley, Moroder, Rolling Stones, etc...

Portishead, Kate Bush, David Bowie, Celtic Frost, Depeche Mode, NIN, Trentemoller. Dat soort dingen..

Back